خطای ssl چیست | آموزش رفع خطای ssl در گوگل کروم، موبایل و اندروید

خطای ssl

شاید شما هم به هنگام کار با اینترنت, با خطای ssl روبرو شده باشید و به دنبال راهکار برای حل آن بوده اید. برای حل این خطا و بررسی دلایل آن، لازم است در ابتدا با هم مرور کنیم که ssl  چیست؟

SSL چیست ؟

به صورت کلی، SSL (اس اس ال)  مخفف عبارت Secure Sockets Layer است و برای ایجاد ارتباطی امن میان سرویس گیرنده و سرور برای انتقال داده ها مورد استفاده قرار میگیرد. دو کلید که اصطلاحا “کلید عمومی” و “کلید خصوصی” نامیده میشود، ایمنی این اطلاعات را برعهده دارند. همانطور که از اسم این کلیدها مشخص است، کلید عمومی قابل دسترس برای تمام افراد بوده و کلید خصوصی تنها برای گیرنده در دسترس قرار دارد.

هنگامی که وبسایتی دارای نشان SSL  است، به جای http: // در مقابل نام دامنه‌ی آن، https: // را مشاهده خواهیم کرد. این “S” اضافه شده نشان دهنده اتصال ایمن شما بوده و هر اطلاعاتی که در وب سایت وارد میکنید ، برای جلوگیری از دسترسی افراد دیگر رمزگذاری میشود که اصلی ترین تفاوت http و https می باشد. برای اطلاعات بیشتر درباره SSL  و انواع گواهینامه آن، میتوانید مقاله SSL چیست و چرا استفاده از آن مهم است؟  را مطالعه کنید.

 با توجه به تاثیر گواهی ssl در امنیت بیشتر وبسایت ها , جالب است بدانید بیش از یک سوم از سایت ها امروزه از گواهی SSL  استفاده میکنند.  با توجه به اینکه در سال های گذشته  تنها 7 درصد از سایت ها از گواهی SSL  استفاده می کردند، این آمار نشان دهنده رشد استفاده بیزینس ها و سایت ها از این گواهینامه است.  با این حال، بسیاری از کاربران همچنان با خطای ssl  مواجه میشوند و با راهکارهای درست برای رفع خطای ssl آشنا نیستند.

مطمئنا مشاهده عبارت connection error  میتواند باعث تجربه کاربری بد شود و تجربه کاربری بد، آخرین چیزی است که یک سایت برای رتبه بندی در گوگل نیاز دارد. مواجه شدن با خطای ssl   موجب میشود سایت ها در رتبه های پایین تر نمایش داده شود. در این مقاله با هم به بررسی رفع خطای ssl میپردازیم.

گواهی امنیت

علل کلی ایجاد خطای ssl چیست؟

گاهی مشاهده میکنید که یک وب سایت که دارای گواهی SSL می باشد، بدون هیچ مشکلی در دسکتاب یا گوشی همراه شما کار میکند، اما هنگامی که همان سایت را با یک دیوایس دیگر باز میکنید، خطای ارتباط SSL دریافت کرده و پیامی به جهت نا امن بودن وب سایت برای شما نمایش داده میشود.

خطای ssl عموما با عبارت connection error نمایش داده میشود. این خطا ممکن است عوامل متعددی داشته باشد. علت این ارور را میتوان سرورهای میزبان سایت یا سیستم کاربر دانست. اما موارد زیر نیز میتواند باعث ایجاد این مشکلات شوند:

  • اختلال در مرورگر
  • استفاده از آنتی ویروس ها
  • استفاده از فایروال
  • ناهماهنگی ساعت و زمان رایانه با سایت
  • گواهی ssl نامعتبر
  • اطلاعات اشتباه گواهی ssl
  • ناامن بودن وبسایت
  • مشکل در هنگام نصب گواهی SSL در دایرکت ادمین یا سایر پنل های مدیریتی هاست

موارد گفته شده ممکن است پس از زمان اندکی حل شوند. در ادامه به بررسی خطاهای ssl  در پلتفرم های متفاوت و روش حل آن می پردازیم.

خطای ssl  در اندروید چیست و چگونه به رفع خطای ssl در اندروید بپردازیم؟

یکی از خطاهایی که به هنگام کار با گوشی های اندروید ممکن است مواجه شوید، پیام “اتصال شما خصوصی نیست.” یا “.your connection is not private” در مرورگر است. زمانی که خطای SSL Certificate را دریافت می کنید، تصویری مانند صفحه زیر را مشاهده میکنید و  ممکن است از دلیل وقوع آن اطلاعی نداشته و برای شما گیج کننده باشد.  به همین دلیل در اینجا به رفع  خطای ssl در اندروید می پردازیم.

خطای ssl در اندروید

  • روش اول: تنظیم تاریخ و زمان را در دستگاه اندروید خود

یکی از روش های سریع حل این مشکل این مورد است. برای رفع خطای  خطای ssl در اندروید در اولین قدم مطمئن شوید تاریخ و زمان گوشی شما صحیح باشد. حتی درصورت درست بودن، یکبار از نو آن را تنظیم کنید. برای این کار ابتدا به سراغ تنظیمات ( setting) در گوشی خود رفته، تاریخ و زمان ( Date & Time)  را انتخاب کرده و روی حالت اتوماتیک بگذارید.

تنظیم تاریخ

  • روش دوم: پاک کردن اطلاعات مرورگر در کروم گوشی

اگر تنظیم زمان برای شما کارآمد نبود، به سراغ مرحله بعدی، یعنی پاک کردن اطلاعات مرورگر میرویم. برای این مرحله کافیست با روشی ساده ابتدا مرورگر کروم را در موبایل خود باز کرده، و سپس “menu”  را انتخاب کنید. در این قسمت، روی گزینه  “Privacy” کلیک کرده و “Settings” را انتخاب کنید. در انتها نیز “Clear Browsing Data” را انتخاب کنید و تیک تمامی گزینه ها را بزنید و بر دکمه “Clear”کلیک کنید.

  • روش سوم:تغییر اتصال wifi

اگر دو روش قبلی موثر نبود، اتصالات wifi را در دستگاه خود بررسی کنید. ممکن است بی آنکه بدانید به یک وایفای عمومی وصل باشید که خود اتصالی ناامن است. سعی کنید یک وایفای شخصی پیدا کنید و بررسی کنید که این خطا رفع شده یا خیر.

  • روش چهارم: غیرفعال سازی آنتی ویروس گوشی

ممکن است شما بر گوشی خود یک برنامه آنتی ویروس نصب کرده باشید. در این شرایط آن را به صورت موقت غیرفعال کرده و دوباره وبسایت را باز کنید.  برخی از این برنامه ها ممکن است با مرورگر شما تداخل داشته باشد و باعث خطای ssl شود.

غیرفعال سازی آنتی ویروس گوشی

روش پنجم: بررسی ورژن اندروید

ممکن است گواهی ssl  شما با نسخه اندروید موبایل شما سازگار نباشد.  سایت معروف جهانی Let’s Encrypt پیشنهاد کرده که اگر از نسخه‌های پایین اندروید استفاده می‌کنید، مرورگر فایرفاکس را نصب کنید. در نتیجه چنانچه خطای SSL سایت مربوط به ورژن قدیمی اندروید شما و ناسازگاری‌اش با نوع گواهی SSL باشد، اجبارا یا باید اندروید را ارتقا بدهید یا از فایرفاکس به جای کروم استفاده کنید.

  • روش ششم: ریست کردن گوشی

این قدم، گزینه آخر و البته پرریسک برای شما است. فقط در صورتی که اطلاعات لازم برای این کار را دارید، در رابطه با آن اقدام کنید. اگر همه روش های بالا را امتحان کرده و جوابی نگرفتید، میتوانید دستگاه خود را ریست کنید. برای اینکار ابتدا نیاز است از تمامی اطلاعات موبایل خود بکاپ بگیرید زیرا امکان از بین رفتن تمامی اطلاعات شما وجود دارد. برای این روش تنها نیاز است وارد  “Settings” شده و روی  “Backup & Reset” کلیک کنید. پس از آن با انتخاب گزینه “Factory Data Reset” گوشی شما ریست میشود.

ریست کردن گوشی

چگونه به رفع خطای ssl در کروم بپردازیم؟

در حین استفاده از مرورگرهای اینترنت نیز ممکن است به جای پاسخ جست و جو های خود، خطای امنیتی را از سمت مرورگر خود مشاهده کنید. این خطای ssl در chrome با عبارت هایی همچون secure Internet connection has failed یا SSL connection error  نمایش داده میشود که دسترسی شما را برای سایر وبسایت ها محدود میکند. اما برای رفع خطای ssl در chrome از چه ترفندهایی می توان استفاده کرد؟

در ابتدا برای  خطای ssl در کروم  خوب است بدانیم دلیل این ارورها در مرورگرها چیست؟

مشکل HTTPS  اغلب در مرورگرها به صورت خط قرمز روی نوشته https  مشاهده میشود. اغلب این مشکل ممکن است  به علت بروزنبودن مرورگر یا نامعتبر بودن مجوز های دسترسی باشد. بنابراین قبل از هر روشی بهتر است ابتدا مرورگر خود را بروز کنید. برای رفع  خطای ssl در کروم  از روش های زیر می توانید استفاده کنید:

  • خاموش کردن و راه اندازی مجدد سیستم

ساده ترین و ابتدایی ترین راه برای  رفع  خطای ssl در کروم، بستن مرورگر و ریستارت سیستم است. این روش اغلب جوابگو است و مشکل کروم را حل میکند.

  • تغییر زمان و روز سیستم

همانطور که برای  رفع  خطای ssl در اندروید گفته شد، عدم تطابق زمان سیستم شما با تایم سیستم سرور ممکن است موجب این خطا شود. پس خوب است این راه حل ساده را نیز امتحان کنید. برای این روش در ویندوزهای 10،8 و 7 در taskbar روی زمان مشخص شده کلیک کرده و سپس Date and time settings را انتخاب کرده و زمان را به روز کنید.  در صورتی که زمان را روی حالت اتومات تنظیم کردید و هنوز زمان به درستی نشان داده نمیشود،  بخش Set time automatically را off کنید و به صورت دستی زمان را تنظیم کنید.

تغییر زمان و روز سیستم

  •  چک کردن سایتهای non-HTTPS (بدون پروتکل امنیتی)

پشتیبانی گوگل در راهنمای خود برای مواجهه با این ارور پیشنهاد میکند تا اگر از وایفای استفاده میکنید، برای حل مشکل باید یک صفحه دیگر را تحت عنوان splash page  بارگذاری کنید. برای این کار باید وارد یک وب سایت حفاظت نشده با https شوید و در این قسمت با قوانین سرویس دهی که مرورگر به شما نشان میدهد موافقت کنید.

  • استفاده از حالت خصوصی در مرورگر

راه حل بعدی، استفاده از حالت private در مرورگر است. میتوانید این حالت را از تنظیمات باز کنید.اگر در حالت خصوصی مشکل حل شد، بدانید یکی از افزونه های روی کروم شما موجب این مسئله شده است.

  • اسکن سیستم با استفاده از آنتی ویروس

زمانی که این خطا را مشاهده میکنید، دقیقا نمیدانید چه عامل مخرب یا ویروسی مسبب این خطاست. با استفاده از آنتی ویروس های موجود، اسکن کامل انجام داده و مشکل را پیدا کنید.

قابل ذکر است اگر تمامی روش های بالا انجام نشد، بهتر است از فردی متخصص برای تغییر تنظیمات DNS  خود کمک بخواهید.

رفع خطا sslکروم

 

برای رفع  خطای ssl  در وبسایت خود چه باید کرد؟

از طرفی ممکن است شما کسی باشید که سایت تان به مشکل خطای ssl  برخورده باشد. در این راستا شما میتوانید به فعالیت های زیر بپردازید:

  1. اعتبارسنجی گواهی ssl

یکی از فعالیت هایی که میتوانید انجام دهید، اعتبار سنجی گواهینامه ssl است. برای این کار میتوانید از ابزار به آدرس “https://www.ssllabs.com/ssltest” استفاده کنید. اگر پس از آنالیز گواهینامه ssl، پیام Grade capped to B نمایش داده شود، مشکل از گواهی ssl  است و برای حل این مشکل باید با پشتیبانی سایت تماس بگیرید.

  1. افزونه Really Simple SSl

اگر از وردپرس برای وبسایت خود استفاده میکنید، نصب افزونه  Really Simple SSl را به شما توصیه میکنیم. این افزونه به صورت خودکار، تنها با یک کلیک تنظیمات مورد نیاز را انجام میدهد تا وبسایت شما روی https فعال شود.

به این نکته توجه کنید که مواجهه با خطای SSL در سایت شما باید به کمترین حد ممکن برسد. کاربران در زمان بازدید از سایت شما با مواجهه با این مشکل، ممکن است دیگر به سراغ سایت شما نروند، بنابراین پیشگیری از عوامل ایجاد این خطا را در اولویت خود بگذارید

سوالات متداول

آیا ssl رایگان میتواند موجب خطای ssl در کروم شود؟

بله، امروزه استفاده از ssl رایگان موجب این خطا میشود. شرکت ارائه دهنده ssl رایگان یا همان lets encrypt طی یک بروزرسانی دیگر در سیستم هایی که از سیستم عامل قدیمی استفاده می کند پشتیبانی نمی کند. این شرکت که ارایه دهنده ssl رایگان می باشد، پشتیبانی از گواهینامه خود را در دستگاه های قدیمی غیرفعال کرده است که باعث شده این نوع از ssl در بسیاری از دستگاهها ناامن شناخته شود.

چگونه میتوان خطای ssl در سایت هایی با گواهینامه ssl رایگان را برطرف کرد؟

بهترین کار تهیه ssl به همراه پرداخت هزینه از یک شرکت معتبر است. در این مورد شرکت های هاستینگ این خدمان را ارائه میدهند و شما میتوانید با کارشناسان ما در این رابطه مشاوره بگیرید. همچنین برای حل موقتی این موضوع میتوانید از CDN استفاده کرده و دامنه خود را روی کلود فلر ببرید.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

18 دی 1402

در 12:27

در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی، تکنولوژی ابری به سرعت در حال توسعه و گسترش است و به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در عرصه فناوری شناخته می‌شود. یکی...

13 دی 1402

در 11:37

آغاز یک کسب و کار آنلاین یا راه‌اندازی یک وبسایت شخصی یکی از اقدامات مهم و چالش‌برانگیزی است که ممکن است با آن روبرو شوید. از شروع تا اجرا، شما با مجموعه‌های...

29 آذر 1402

در 17:49

مقدمه وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین همواره با چالش‌ها و انواع خطا همراه هستند. در فرآیند مدیریت و اجرای یک وب‌سایت یا کسب‌وکار آنلاین، احتمال بروز مشکلات و خ...

9 دیدگاه دربارهٔ «خطای ssl چیست | آموزش رفع خطای ssl در گوگل کروم، موبایل و اندروید»

  1. بازتاب: پایگاه داده یا دیتابیس (database) چیست و چه کاربردی دارد؟ - وبلاگ مروا هاست

  2. بازتاب: راهنمای نصب گواهی ssl در دایرکت ادمین در 6 مرحله | راه اندازی پروتکل https - وبلاگ مروا هاست

  3. بازتاب: تفاوت http و https چیست ؟ | بهترین راه انتقال از http به https در 2 مرحله - وبلاگ مروا هاست

  4. بازتاب: گسترش باج‌افزار STOP/Djvu در ایران | روش های آلوده شدن به باج افزار - وبلاگ مروا هاست

  5. بازتاب: تغییر پیغام امنیتی سایت ها در مرورگر کروم - وبلاگ مروا هاست

  6. بازتاب: آموزش گام به گام نحوه نصب SSL در Cpanel - وبلاگ مروا هاست

  7. بازتاب: 0 تا 100 آموزش نحوه نصب SSL در دایرکت ادمین - وبلاگ مروا هاست

  8. بازتاب: 14 ویژگی مهم یک هاست خوب برای راه اندازی سایت - وبلاگ مروا هاست

  9. بازتاب: آموزش نحوه فعالسازی SSL رایگان سی پنل و تمدید آن به صورت خودکار - وبلاگ مروا هاست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.