مهمترین شاخص های عملکرد SEO – قسمت دوم

improve-google-ranking

در قسمت قبلی، اشاره نمودیم که Key performance indicators یا بعبارتی KPI ها معیارهای عینی هستند که به سنجش و شفاف سازی موفقیت سایت یک سازمان یا کمپین خاص کمک می کنند.

در ادامه مهمترین KPI ها را در اندازه گیری موفقیت سئو و تلاشهای بازاریابی دیجیتال معرفی خواهیم نمود.

 

نرخ پرش(Bounce Rate)

نرخ پرش شاخصی است که درصد جلسات/نشست(sessions) را اندازه گیری می کند که کاربر به صفحه خاصی از سایت وارد می شود و بلافاصله بدون انجام هیچ گونه عملی خارج می شود.

نرخ پرش با تقسیم تعداد جلسات غیر فعال بر تعداد کل جلسات محاسبه می شود.

نرخ پرش معمولا بین 40 تا 60 درصد است ، یعنی انتظار می رود حدود نیمی از تمام نشست های کاربران بدون هیچ اقدامی خاصی روی سایت باشد. اما این بسته به نوع صنعت و کسب وکار شما بسیار متفاوت خواهد بود.

نرخ پرش یک KPI مهم است زیرا بزرگترین اولویت الگوریتم های موتور جستجو رضایت کاربر است.

هنگامی که کاربر یک کلمه کلیدی را جستجو می کند ، Google می خواهد مناسب ترین و بالاترین کیفیت ممکن را برای حل مسئله به آنها نشان دهد.

هنگامی که کاربران به صفحه نتایج جستجو برمیگردند می تواند نشان دهنده این باشد که صفحه مربوطه، مرتبط با جستجوی کاربر نیست و ناامید کننده می‌باشد و درنتیجه نرخ پرش آن صفحه بالا میرود.

از طرفی میزان نرخ پرش پایین نشان می دهد که سایت شما به نتایج جستجوی کاربران مرتبط است ، در نتیجه با ارزش است و حداقل آستانه E-A-T را برآورده می کند.

 

صفحات/جلسه(Pages/Session)

میزان صفحات(Pages) نسبت به هر جلسه(Session) متریک دیگری است که به طور متوسط میزان تعداد صفحات کاربران در طی یک جلسه را اندازه گیری می کند. همچنین تعداد بازدیدهای مکرر از یک صفحه را شمارش می کند.

 

یک صفحه / جلسه متریک قوی نشان دهنده چیست؟ این پارامتر بستگی به نوع طراحی سایت شما دارد.

اگر یک وب سایت تک صفحه ای دارید ، در هر جلسه نمایش همان تک صفحه یک نتیجه کامل است.اما اگر یک سایت دارای محتوای سنگین برای اطلاع رسانی به کاربر یا یک سایت تجارت الکترونیکی باشد که در آن کاربران به طور معمول چندین محصول را مشاهده می کنند و مراحل پرداخت چند مرحله ای را طی می کنند ، انتظار دارید به طور متوسط تعداد صفحات بیشتری را مشاهده کنید.

مانند سایر معیارهایی که رفتار کاربر را ردیابی می کنند ، صفحات در هر جلسه KPI مهمی هستند زیرا نشان دهنده ارزش / کیفیت سایت شما و نحوه حرکت کاربران در سایت شما و پرش به صفحات داخلی سایت شما است.

با این وجود ، بازدید 100 صفحه توسط کاربر واقعاً ارزشمند نیست ، مگر اینکه در حال حاضر یا بعداً آنها را برای تعامل بیشتر آماده کنید.

مدت زمان متوسط جلسه(Average Session Duration)

معیار مدت زمان متوسط جلسه طول بازدید از وب سایت شما را اندازه گیری می کند.

هرچه محتوا و ساختار سایت شما عمیق تر باشد ، مدت زمان طولانی تری می توانید انتظار داشته باشید.

مدت زمان جلسه یکی دیگر از KPIهای مهم است زیرا نشان می دهد کیفیت محتوای سایت شما چگونه است و مدیریت بخش‌های مختلف برای ایجاد انگیزه برای ماندن بیشتر کاربران از طریق خواندن مطالب و کلیک بر روی لینک ها ، و پرداخت صورتحساب و…. چگونه می باشد.(توصیه می شود در انتها مقاله محتوای آسمان خراش چیست؟ آموزش تکنیک (Skyscraper) در تولید محتوا را نیز مطالعه کنید)

 

زمان بارگذاری صفحه(Page Load Time)

سایت خود را در مورد نحوه رفتارو عملکرد از دید یک کاربر بررسی کنید.

اگر سایتی مدت زمان زیادی برای بارگیری کردن(لود شدن) طول می کشد ، به احتمال زیاد کاربر به صفحه نتایج جستجو برمیگردد.

اگر یک سایت از نظر لود شدن بسیار کند باشد ، کمتر احتمال می رود کاربر صفحات مختلف سایت را کاوش کند. زیرا اولین تعامل شما با سایت شرکت ناامید کننده بوده است.

زمان ایده آل بارگذاری صفحه، بر اساس پیچیدگی محتوا و آستانه صبروتحمل کاربران شما متفاوت خواهد بود، اما اکثر کاربران در صورت لود بیش از 3 ثانیه ، صفحه را ترک می کنند.

در حقیقت ، صفحه ای که 5 ثانیه طول می کشد تا لود شود، احتمال افزایش مدت زمان لود سایت را تا 90 درصد در مقایسه با صفحه ای که در یک ثانیه لود میشود، دارد.

برای اطلاع از چگونگی سرعت بارگیری سایت خود از ابزار آنلاین نظیر GTMetrix استفاده کنید و توصیه‌های آن را در مورد بهینه سازی های سرور، کد، محتوا یا تصاویر انجام دهید.

همواره در نظر داشته باشید که بهینه سازی حجم تصاویر ، محتوا و کد در هنگام طراحی اولیه سایت بسیار ساده تر می باشد.

 

صفحات خروج(Top Exit Pages)

صفحه خروج، آخرین صفحه بازدید شده توسط کاربر قبل از پایان جلسه ، بستن سایت یا مرورگر یا جستجوی وب سایت جدید است.

اگرچه افراد وب سایت شما را ترک می کنند، اما یک صفحه خروج ذاتاً منفی نیست. یک کاربر می تواند با داشتن یک تجربه کاملاً رضایت بخش، از صفحه تشکر شما خارج شود یا از صفحه تأیید خرید کند.

اما اگر درصد بالایی از کاربران از صفحه ای خاص خارج می شوند و هنوز به نتیجه دلخواه نرسیده باشد، می بایست در مطالب و محتویات آن صفحه تجدید نظر نمود.

می توانید این جزئیات را درقسمت گزارش های رفتار(Behavior Reports) وسپس محتوای سایت(Site Content ) و صفحات خروج(Exit Pages.) ،در Google Analytics پیدا کنید.

شما می بایست نه تنها تعداد صفحات خروج ها، بلکه میزان خروج را نیز ارزیابی کنید. این درصد با تقسیم تعداد خروجی ها بر تعداد بازدیدهای یک صفحه مشخص می شود.

اگر برای صفحه ای که قرار نیست صفحه خروج باشد ، میزان خروج بالایی دارید ، می بایست بهینه سازی های لازم انجام می شود.

 

خطاهای Crawl Errors

Googlebot و سایر خزنده ها جهت ارزیابی مطالب می بایست به محتوای سایت دسترسی کامل داشته باشند تا محتوا و ارزش آن را ارزیابی کنند.

اگر سایت شما دارای خطاهای Crawl است، به این معنی است که Googlebot در دسترسی به سایت شما یا خواندن مطالب آن مشکل دارد.خطاهای خزیدن را می توان در کنسول جستجوی Google یافت.

می توانید با استفاده از ابزار “Fetch as Google” در کنسول جستجو و انتخاب گزینه “fetch and render ، قابلیت خزیدن صفحه را در هر زمان آزمایش کنید.

نمونه‌ای از خطاهای خزیدن می توانند بعلت قطعی سرور و یا خطای سمت سرور باشند ، و یا هنگامی که Googlebot نتواند زمان درخواست با DNS سرور سایت شما ارتباط برقرار کند.

ویا هنگامی که صفحه‌ای خاصی حذف شده و یا وجود نداشته باشد ویا شاخه بندی/دسته بندی طولانی جهت دستیابی به مطلب خاص داشته باشد ، و یا خطاهای خزیدن می تواند در سطح URL نیز باشد.

 

نتیجه گیری

برای بهبود عمل‌کرد سایت می بایست نتایج KPIهای گفته شده را بطور ماهیانه،فصلی و سالانه بررسی نمایید.

برای تقویت نقاط قوت و تصحیح نقاط ضعف در وب سایت خود از قدرت Google Analytics و ردیابی رتبه ، heat map ، آنالیزور سرعت سایت و سایر ابزارهای تحلیلی استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

مهمترین شاخص های عمل‌کرد SEO – قسمت اول

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

18 دی 1402

در 12:27

در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی، تکنولوژی ابری به سرعت در حال توسعه و گسترش است و به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در عرصه فناوری شناخته می‌شود. یکی...

13 دی 1402

در 11:37

آغاز یک کسب و کار آنلاین یا راه‌اندازی یک وبسایت شخصی یکی از اقدامات مهم و چالش‌برانگیزی است که ممکن است با آن روبرو شوید. از شروع تا اجرا، شما با مجموعه‌های...

29 آذر 1402

در 17:49

مقدمه وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین همواره با چالش‌ها و انواع خطا همراه هستند. در فرآیند مدیریت و اجرای یک وب‌سایت یا کسب‌وکار آنلاین، احتمال بروز مشکلات و خ...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.