آموزش امنیت وردپرس و بالا بردن امنیت سایت وردپرسی

امنیت وردپرس

بسیاری بر این باور هستند که امنیت در وب سایت‌هایی که با استفاده از وردپرس طراحی و اجرا شده‌اند، پایین‌تر از وب سایت‌های دیگر است. این موضوع صحت ندارد و امنیت را می‌توان در هر زمان و با استفاده از نکاتی در این گونه از وب سایت‌ها، ارتقا داد.

اگر دوست دارید تا وب سایت شما و یا وب سایتی که با استفاده از وردپرس برای دیگران طراحی کرده‌اید، امنیت و کارایی بالاتری داشته باشد، این مقاله به عنوان یکی از پیش نیاز های نصب وردپرس مخصوص شما است. در این مقاله قصد داریم تا با ترفندهای افزایش امنیت وردپرس بیشتر آشنا شویم و بدانیم که امنیت این وب سایت‌ها، چه اهمیتی برای کسب و کارها خواهد داشت.

اهمیت امنیت در سایت‌های وردپرسی

آنچه در این مقاله می خوانید

چرا امنیت در سایت‌های وردپرسی بسیار مهم است؟

قبل از بررسی نکات ارتقای امنیت وردپرس، مهم است که بدانیم چرا امنیت در وردپرس این قدر اهمیت دارد. به طور کلی، امنیت وردپرس به چند دلیل مهم است :

  • وردپرس محبوب است! این سیستم به قدری خوب کار می‌کند که بیش از 43 درصد وب سایت‌ها در اینترنت، از وردپرس استفاده می‌کنند. با این حال، این موضوع به آن معنی است که وردپرس یک رابط قابل تشخیص و آشنا است، حتی برای هکرها.
  • در این سیستم، قبل از بروز مشکلات، Failsafes را تنظیم خواهید کرد. Failsafe یا یک برنامه‌های ایمن طراحیشده در این موارد، مانند ذخیره‌سازی پشتیبان خارج از سایت و بازیابی سریع پشتیبان به این معنی است که می‌توانید حملات را حتی پس از وقوع آن‌ها برطرف کنید.
  • وردپرس، عناصر جابه‌جا شونده زیادی دارد. از پلاگین‌های شخص ثالث و تم‌ها و شرکت‌های میزبانی گرفته تا خود نرم افزار اصلی، عناصر متعددی در کنار هم قرار می‌گیرند تا وردپرس را به یکی از قابل تنظیم‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا تبدیل کنند. اما در تمام این عناصر، آسیب‌پذیری‌هایی ممکن است ایجاد شود. به عنوان مثال، اگر یک افزونه با کد مشکوک نصب کنید یا قالب وردپرس خود را به‌طور خودکار به‌روزرسانی نکنید، ممکن است ایرادات امنیتی به وجود آید بنابراین توصیه می شود همیشه از بهترین افزونه های وردپرس استفاده نمایید.
  • تا به امروز، یکی از رایج‌ترین اشکال هک، حمله brute-force است که شامل یک ربات یا شخص می‌شود که چندین نام کاربری و رمز عبور را برای نفوذ به سایت، اجرا می‌کند. مانند تمام فناوری‌ها، وردپرس دارای یک ماژول ورود است، بنابراین باید هر کاری که می‌توانید برای محافظت از ناحیه ورود و تقویت اعتبار انجام دهید. همین امر در مورد FTP و اعتبار ورود به هاست نیز صدق می‌کند.

چرا امنیت، برای سئوی وب سایت اهمیت دارد؟

امنیت وب سایت و نحوه تامین امنیت وردپرس، موضوعی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. با این حال، امنیت سایت برای سئو و بازاریابی دیجیتال ضروری است.

وردپرس محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا (CMS) است که میلیون‌ها وب سایت بر اساس آن طراحی شده‌اند. با این حال، سایت‌های وردپرسی نیز مستعد حملاتی هستند که می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

  • ربودن سایت
  • تزریق بدافزار
  • کلاهبرداری‌های فیشینگ و…

بروز همه این موارد می‌تواند به اعتبار کسب و کار و همچنین به اعتماد مشتریان آسیب برساند، سئوی سایت را تخریب کند و برای کسب و کار و برند مورد نظر، هزینه داشته باشد. به همین دلیل مهم است که اقدامات پیشگیرانه‌ای برای ایمن‌سازی سایت وردپرس انجام دهید. دلایل مختلفی وجود دارد که چرا وردپرس هدف هکرها قرار می‌گیرد.

از آنجایی که CMS بسیار محبوب است، اهداف بالقوه بیشتری در اینترنت وجود دارد. همچنین به دلیل متن باز بودن وردپرس، کد آن برای مشاهده و مطالعه برای همه در دسترس است. این امر باعث می‌شود هکرها به راحتی آسیب‌پذیری‌ها را پیدا کنند.

علاوه بر آن، به دلیل سهولت استفاده ، بسیاری از صاحبان وب سایت و یا طراحان، بر روی امنیت وب سایت‌های تولید شده با این روش، وقت نمی‌گذارند. در نتیجه، سایت‌های وردپرس هک شده، منبع اصلی بدافزار و هرزنامه هستند. در ادامه مقاله، آموزش افزایش امنیت وردپرس را بررسی خواهیم کرد.

چگونه یک وب سایت وردپرس را ایمن کنیم

چگونه یک وب سایت وردپرس را ایمن کنیم؟

چگونه می‌توان امنیت را در یک سایت وردپرسی تامین کرد؟ با استفاده از برخی تاکتیک‌ها و ترفندها می‌توان هم در زمان ساخت و اجرای سایت و هم در زمان بهره‌برداری از آن، برای امنیت بهتر اقدام کرد. بیشتر  این تاکتیک‌ها کاملا رایگان هستند و به حداقل تخصص فنی نیاز دارند.

۱-یک فایروال در سطح CDN اضافه نمایید

هر وب سایتی در معرض حمله ربات‌ها و سایر عوامل مخرب است. یک حمله DDoS می‌تواند سرور را با درخواست‌ها پر کند و باعث از کار افتادن آن و غیرقابل دسترس شدن سایت شود. یک فایروال در سطح CDN با شناسایی و فیلتر کردن ترافیک مشکوک قبل از رسیدن به سرور، یک لایه امنیتی اضافی، ایجاد می‌کند. این لایه، به محافظت از سایت در برابر حملات DDoS و سایر ربات‌ها کمک می‌کند.

علاوه بر این، یک فایروال در سطح CDN می‌تواند عملکرد وب سایت را با ذخیره محتوای ثابت و ارائه سریع‌تر آن به بازدیدکنندگان بهبود بخشد. در نتیجه، افزودن فایروال در سطح CDN یک راه موثر برای ایمن سازی وب سایت و بهبود عملکرد آن است.

2- URL صفحه ورود را به طور منظم تغییر دهید

تغییر منظم URL ورود به سایت ممکن است یک اقدام امنیتی کوچک به نظر برسد، اما در واقع می‌تواند هکرها را از دسترسی آسان به وب سایت باز دارد. با تغییر مداوم URL ورود، حدس زدن یا ورود غیرمجاز به سایت برای هکرها دشوارتر خواهد شد. راه‌هایی برای تغییر URL به صورت دستی وجود دارد، اما اکثر ارائه دهندگان هاستینگ، استفاده از افزونه‌ها را برای مدیریت این مورد توصیه می‌کنند.

3-برای امنیت وردپرس، یک چالش جاوا اسکریپتی به صفحه ورود اضافه کنید

افزودن یک چالش با استفاده از جاوا اسکریپت (JS) به صفحه ورود به سیستم، کمک می‌کند مطمئن شوید که فقط کاربران مجاز و نه ربات‌ها می‌توانند به سایت دسترسی داشته باشند. هنگامی که در صفحه فعال می‌شود، به عنوان یک بررسی امنیتی برای تأیید این که درخواست از یک مرورگر می‌آید که قادر به اجرای جاوا اسکریپت است، عمل می‌کند.

این چالش مهم در امنیت وردپرس نیازی به تعامل کاربر ندارد، اما یک تاخیر کوتاه (کمتر از پنج ثانیه) اضافه می‌کند تا زمانی که مرورگر پردازش جاوا اسکریپت را به پایان برساند.

4-تعداد تلاش برای ورود را محدود کنید

محدود نمودن تعداد تلاش‌های مجاز برای ورود به سیستم، جهت جلوگیری برای استفاده هکرها از روش‌های brute force و دسترسی به حساب‌ها بسیار اهمیت دارد. انجام این کار، حدس زدن رمز عبور را برای هکرها دشوارتر می‌کند. در این صورت، حتی اگر هکر نام کاربری شما را داشته باشد، از دسترسی او به حساب شما جلوگیری می‌شود.

علاوه بر این، محدود کردن تعداد تلاش‌ها برای ورود به سیستم، کمک می‌کند تا از قفل شدن حساب در صورت تلاش شخص دیگری برای حدس زدن رمز عبور شما، محافظت شود.

4. امنیت رمزهای عبور و احراز هویت دو مرحله‌ای را فعال کنید

 

5-امنیت رمزهای عبور و احراز هویت دو مرحله‌ای را فعال کنید

یکی دیگر از راه‌های امن‌تر کردن سایت وردپرسی، بالا بردن سختی رمزهای عبور و فعال کردن احراز هویت دو مرحله‌ای است. امنیت وردپرس با استفاده از این روش بالاتر می‌رود، حتی اگر هکری رمز عبور شما را بداند.

پسوردها اولین خط دفاعی در برابر هکرها هستند و بنابراین مهم است که گذرواژه‌هایی را انتخاب کنید که حدس زدن آن‌ها دشوار است. یک رمز عبور خوب باید حداقل هشت کاراکتر داشته باشد و ترکیبی از حروف (بزرگ و کوچک)، اعداد و نمادها را شامل شود. از استفاده از کلماتی که به راحتی حدس زده می‌شوند مانند تاریخ تولد، خودداری کنید.

احراز هویت دو مرحله‌ای (FA2) با نیاز به نوع دوم شناسایی، مانند کد ارسال شده به تلفن همراه، آدرس ایمیل یا برنامه احراز هویت قبل از ورود به سیستم، یک لایه امنیتی اضافی ایجاد می‌کند. این موضوع، کار را برای هکرها سخت‌تر می‌کند.

 6-نحوه تامین امنیت وردپرس با حذف XML-RPC.php

یک اقدام ساده برای ایمن‌سازی سایت وردپرسی، حذف فایل XML-RPC.php است. این فایل به هر کسی اجازه می‌دهد تا از راه دور به سایت وردپرس دسترسی داشته باشد. این موضوع، می‌تواند به هکرها این امکان را بدهد که کدهای مخرب را وارد سایت کنند یا سایت را به طور کامل تحت کنترل خود درآورند. علاوه بر این، مهاجمان می‌توانند از طریق این فایل، تلاش‌هایی برای ورود به سیستم انجام دهند. بنابراین حتی اگر صفحه ورود را ایمن کنید، مهاجمان می‌توانند از طریق آن دسترسی پیدا کنند.

خوشبختانه، حذف فایل XML-RPC یک فرآیند نسبتا ساده برای امنیت وردپرس است. به سادگی از طریق FTP به سایت خود متصل شوید و فایل را از سرور حذف کنید. پس از انجام این کار، حتما فایل htaccess را به روز کنید تا از دسترسی بیشتر به فایل جلوگیری کنید.

 7-برای حفظ امنیت وردپرس، نسخه‌های WP و افزونه‌های اضافی را حذف کنید

هکرها همیشه در حال یافتن راه‌های جدیدی برای سوء استفاده از آسیب پذیری‌ها و نفوذ به وب سایت‌ها، از طریق نسخه‌های افزونه‌ای هستند.

اگر از یک نسخه قدیمی وردپرس و یا افزاونه‌ها استفاده می‌کنید، باید بدانید که ممکن است مشکلات امنیتی شناخته شده‌ای داشته باشد که به راحتی می‌توان از آن‌ها سوء استفاده کرد. به همین دلیل است که باید نصب وردپرس و تمامی افزونه‌ها را به روز نگه دارید.

 

 8-نظرات را غیرفعال کنید

بخش نظرات یکی از آسیب‌پذیرترین بخش‌های هر وب سایتی است. از آن جایی که این بخش اغلب بدون بررسی بیشتر، رها می‌شود، هکرها می‌توانند به راحتی کدهای مخرب را در نظرات وارد کنند. در نتیجه، صاحبان وب سایت باید در بررسی بخش نظرات و اطمینان از این که فقط وارد کردن محتوای ایمن مجاز است، تلاش کنند.

کاهش پلاگین‌ها

9- با کاهش پلاگین‌ها، امنیت wordpress را افزایش دهید

داشتن افزونه‌های زیاد یا بدتر از آن، افزونه‌های استفاده نشده و تکراری، در واقع امنیت سایت وردپرسی را به خطر می‌اندازد. به این دلیل که هر پلاگین نشان دهنده یک نقطه ورود بالقوه برای هکرها است.

با کاهش تعداد افزونه‌ها در یک سایت وردپرس، به کاهش خطرات امنیتی کمک بزرگی می‌شود. همچنین این کار با کاهش تعداد درخواست‌هایی که سرور باید پردازش کند، به بهبود عملکرد سایت کمک می‌کند.

10- برای افزایش امنیت وردپرس، به روزرسانی خودکار را روی افزونه‌ها تنظیم کنید

استفاده از ویژگی به روز رسانی خودکار وردپرس، راهی ساده برای اطمینان از به روز بودن همه افزونه‌ها و تم‌های نصب شده و البته امنیت وردپرس است. این امر به ویژه برای پلاگین‌ها و تم‌هایی که داده‌های حساس را مدیریت می‌کنند، مانند اطلاعات کارت اعتباری یا سوابق شخصی، مهم است. علاوه بر مزایای امنیتی، به روز رسانی خودکار همچنین تضمین می‌کند که همه نرم افزارهای نصب شده با آخرین نسخه وردپرس سازگار است.

11-پورت‌های باز روی سرور را بررسی کنید

در حالی که پورت‌های باز در یک وب سرور ممکن است مزایایی داشته باشند، آسیب‌پذیری‌های امنیتی نیز ایجاد می‌کنند که می‌توانند توسط هکرها مورد سوء استفاده قرار گیرند.

برای تعیین اینکه آیا پورت‌های آسیب‌پذیری روی سرور وجود دارد یا خیر، اسکن Nmap را اجرا کنید. اگر پورت‌های باز پیدا کردید، با ارائه دهنده میزبانی وب خود در تماس باشید تا آن‌ها را ببندید یا فیلتر کنید. یک گزینه ایمن‌تر، کار با یک ارائه‌دهنده میزبانی تحت مدیریت WP است که پورت‌های اضافی را قفل می‌کند.

12- مطمئن شوید که SSL به درستی تنظیم شده است

پروتکل‌های SSL بخش مهمی از امنیت وردپرس و وب سایت‌ها هستند. آن‌ها ارتباطات بین یک وب سایت و بازدیدکنندگان آن را رمزگذاری می‌کنند و رهگیری داده‌ها را برای هکرها دشوار می‌کنند. با این حال، گواهی‌های SSL اگر به درستی پیکربندی نشده باشند، می‌توانند به خودی خود آسیب‌پذیر باشند. گواهینامه‌های SSL قدیمی یا اصلاح نشده، توسط هکرها مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند و این امر، به آن‌ها اجازه دسترسی به اطلاعات حساس را می‌دهد. تمدید پروتکل SSL به طور مرتب، تضمین می‌کند که به روز هستند و کمتر مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند.

چنانچه علاقه دارید درباره امنیت سایت و ssl بیشتر بدانید مطالعه مقالات “خطای ssl چیست | آموزش رفع خطای ssl در گوگل کروم، موبایل و اندروید” و “SSL چیست و چرا استفاده از آن مهم است + معرفی انواع آن” به شما پیشنهاد میکنیم.

13- هدرهای امنیتی اضافه کنید

هدرهای امنیتی از وارد کردن کد مخرب به وب سایت جلوگیری می‌کنند و خطر حملات اسکریپت بین سایتی را کاهش می‌دهند. افزودن آن‌ها همچنین به مسدود کردن حملات مبتنی بر بار اضافی و بدافزار کمک می‌کند.

برخی از انواع هدرهای امنیتی که توصیه می‌شود به وب سایت خود اضافه کنید عبارت است از:

  • HTTP Strict-Transport-Security (HSTS)
  • گزینه‌های X-Frame
  • X-Content-Type-Options.
  • حفاظت از اسکریپت بین سایتی (XSS)

14- تنظیم پشتیبان‌گیری روزانه برای افزایش امنیت وردپرس

هر صاحب وب سایتی می‌داند که همیشه خطر از دست دادن اطلاعات به دلیل هک، قطع برق یا سایر رویدادهای غیرمنتظره وجود دارد. اینجاست که پشتیبان‌گیری روزانه به کارتان می‌آید. اگر سایت به خطر بیفتد، یک گزینه بازگشتی خواهید داشت که می‌توانید از آن برای بازیابی سایت خود استفاده کنید. راه‌های مختلفی برای ایجاد پشتیبان وجود دارد مانند تهیه فول بک آپ از سی پنل هاست اما یک روش محبوب، استفاده از افزونه وردپرس است.

15-تست‌هایی برای امنیت wordpress اجرا کنید

برای یک اقدام پایانی، یک اسکن امنیتی نهایی را برای بررسی هرگونه آسیب‌پذیری که ممکن است از قلم افتاده باشد، انجام دهید. اسکن‌های امنیتی مختلفی برای سایت‌های وردپرسی وجود دارد که هم رایگان و هم پولی هستند. پس از اتمام اسکن، نتایج را از نزدیک مشاهده کرده و اگر آسیب‌پذیری مهمی پیدا شد، فوراً برای رفع آن‌ها، اقدامات لازم را انجام دهید.

14. تست‌هایی برای امنیت wordpress اجرا کنید

سخن آخر

در این مقاله آموزش افزایش امنیت وردپرس و روش‌هایی برای ارتقای آنرا با یکدیگر مرور کردیم. استفاده از این روش‌ها، به شما کمک می‌کند تا امنیت بهتری را برای وب سایت خود تامین کنید همچنین باید اضافه کرد که همواره از ایجاد خطا در پایگاه داده باید جلوگیری کرد و در صورت بروز خطا و نیاز به تعمیر دیتابیس باید فورا اقدام به رفع خطای اتصال به پایگاه داده کرد. اما بهتر است بدانید که همیشه هکرها راه‌های جدیدی را برای نفوذ پیدا می‌کنند پس بهتر است همیهشه یک نسخه پشتیبان از پایگاه داده داشته باشید. کلید مقابله با این حملات، «به روز ماندن» است.

سوالات متداول

آیا استفاده از وردپرس برای ساخت سایت، امنیت آن‌ها را تامین می‌کند؟

وردپرس یکی از امن‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا در وب سایت‌ها است اما برای تامین امنیت بهتر، ترفندهای ارائه شده در این مقاله را دنبال کنید.

راه‌های افزایش امنیت وردپرس چیست؟

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

18 دی 1402

در 12:27

در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی، تکنولوژی ابری به سرعت در حال توسعه و گسترش است و به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در عرصه فناوری شناخته می‌شود. یکی...

13 دی 1402

در 11:37

آغاز یک کسب و کار آنلاین یا راه‌اندازی یک وبسایت شخصی یکی از اقدامات مهم و چالش‌برانگیزی است که ممکن است با آن روبرو شوید. از شروع تا اجرا، شما با مجموعه‌های...

29 آذر 1402

در 17:49

مقدمه وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین همواره با چالش‌ها و انواع خطا همراه هستند. در فرآیند مدیریت و اجرای یک وب‌سایت یا کسب‌وکار آنلاین، احتمال بروز مشکلات و خ...

6 دیدگاه دربارهٔ «آموزش امنیت وردپرس و بالا بردن امنیت سایت وردپرسی»

  1. بازتاب: آموزش رفع خطای اتصال به پایگاه داده در وردپرس | 4 مورد از اصلی ترین دلایل بروز خطا در دیتابیس - وبلاگ مروا هاست

  2. بازتاب: آموزش کامل تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده | 9 مرحله برای تهیه نسخه پشتیبان به صورت قدم به قدم - وبلاگ مروا هاست

  3. بازتاب: راهنمای نصب گواهی ssl در دایرکت ادمین در 6 مرحله | راه اندازی پروتکل https - وبلاگ مروا هاست

  4. بازتاب: معرفی بهترین افزونه های وردپرس | 11 افزونه کاربردی 2023 - وبلاگ مروا هاست

  5. بازتاب: آموزش تهیه فول بک آپ از هاست سی پنل | 2 روش معمول پک آپ گیری در سی پنل - وبلاگ مروا هاست

  6. بازتاب: آموزش تعمیر دیتابیس وردپرس به ساده ترین روش | 4 روش رفع خطا در پایگاه داده - وبلاگ مروا هاست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.