آموزش تعمیر دیتابیس وردپرس و نحوه تعمیر پایگاه داده + فیلم

آموزش تعمیر دیتابیس

پایگاه داده وردپرس یکی از اجزای اصلی سیستم مدیریت محتوا (CMS) است. وردپرس از پایگاه داده برای ذخیره تمام محتوای سایت شما از جمله پست‌ها، صفحات سایت و تمامی تنظیمات سایت استفاده می‌کند. این بدان معنا است که هر گونه خطا در فضای ذخیره‌سازی می‌تواند کل وب‌سایت شما را خراب کند. بنابراین در صورت مواجهه با مشکلات خاص، جستجو در وردپرس برای تعمیر پایگاه داده ممکن است ضروری باشد. این مقاله به آموزش تعمیر دیتابیس وردپرس پرداخته و نحوه انجام آن را به‌طور کامل توضیح داده می‌دهد.

آموزش تعمیر دیتابیس پس از مشاهده نشانه های باگ

نشانه‌هایی که پایگاه داده وردپرس شما نیاز به تعمیر دارد!

ممکن است هنگام اجرای یک وب‌سایت وردپرس با خطاهای زیادی مواجه شوید که همه آن‌ها مربوط به پایگاه داده نباشند که برای تشخیص آنها باید آموزش تعمیر دیتابیس را دیده باشیم . یکی از معدود خطاهای وردپرس که مستقیماً با پایگاه داده مرتبط است، خطای “error establishing a database connection“ یا همان “خطای اتصال به پایگاه داده یا دیتابیس در وردپرس” است.

مثال دیگری از خطای خاص پایگاه داده پیام “database is already up-to-date” است. اگرچه ممکن است اشتباه به نظر نرسد، اما این مشکل خاص، اغلب شما را از دسترسی به داشبورد مدیریت وردپرس باز می‌دارد.

سایر خطاهای مربوط به پایگاه داده در وردپرس می‌توانند ضعیف‌تر باشند. برخی از مشکلات رایج عبارتند از:

  • محتوا و تصاویر در وب‌سایت شما از دست رفته است.
  • خطا هنگام آپلود فایل در وردپرس
  • یک یا چند افزونه به درستی کار نمی‌کنند.
  • تغییرات محتوای غیرقابل توضیحی در وب‌سایت شما وجود دارد.

هر نصب وردپرس از دو بخش تشکیل شده است: فایل‌های اصلی و پایگاه داده. پایگاه داده تمام محتوای وب‌سایت شما را ذخیره می‌کند. اگر وردپرس نتواند به آن متصل شود، ممکن است سایت شما به کلی از کار بیفتد.

متأسفانه، تشخیص خطاهای پایگاه داده وردپرس می‌تواند چالش برانگیز باشد. دلایل بالقوه متعددی برای همه مشکلاتی که قبلا ذکر کردیم وجود دارد. به‌طور کلی، توصیه می‌کنیم قبل از تعمیر پایگاه داده، روش‌های عیب‌یابی دیگر و رایج‌تری را امتحان کنید. در ادامه به آموزش تعمیر دیتابیس خواهیم پرداخت.

دلایل بروز خطا در دیتا بیس و آموزش تعمیر دیتابیس

دلایل خطاهای پایگاه داده وردپرس

در گام اول آموزش تعمیر دیتابیس باید بدانیم مشکلات اعتباری یا “Credential issues” رایج‌ترین دلایل خطاهای پایگاه داده وردپرس هستند. وقتی وردپرس را نصب می‌کنید، CMS از شما می‌خواهد یک پایگاه داده موجود را راه‌اندازی یا با آن ارتباط برقرار کنید. در هر صورت، برای فعال کردن وردپرس برای برقراری ارتباط با پایگاه داده، باید فیلدهای صفحه اعتبارنامه را پر کنید. وردپرس اطلاعات اعتبارنامه پایگاه داده را در فایل wp-config.php ذخیره می‌کند.

همچنین در صورت خراب شدن پایگاه داده ممکن است با مشکلات اتصال مواجه شوید. اگر هنگام به‌روزرسانی پایگاه داده، در افزونه‌ها و تم‌ ها خطایی از سمت سرور وجود داشته باشد، ممکن است خراب شدن فایل رخ دهد. سایر دلایل رایج عبارتند از استفاده از نسخه قدیمی PHP و پیکربندی نادرست مجوزهای فایل یا دایرکتوری.

اگر در ارتباط با پایگاه داده وردپرس با مشکلاتی مواجه شدید و مطمئن هستید که مشکلی در فایل wp-config.php وجود ندارد، احتمالاً با خرابی فایل‌ها سر و کار دارید. در این صورت، بهترین گزینه این است که به تعمیر پایگاه داده وردپرس بپردازید.

این کار باعث بالابردن امنیت سایت خود نیز می شود و همچنین متوجه تاثیر امنیت سایت بر سئو و بهبود سایت خود نیز می شوید.

نحوه تعمیر و آموزش تعمیر دیتابیس

نحوه تعمیر پایگاه داده وردپرس

اکثر نرم‌افزارهای پایگاه داده شامل یک عملکرد “Repair” هستند. تعمیر پایگاه داده شامل شناسایی جداول یا ورودی‌های مخرب و اطمینان از اینکه می‌توانید بدون مشکل به داده‌ها دسترسی داشته باشید، است.

تعمیر پایگاه داده وردپرس مستلزم دسترسی و اصلاح ورودی‌ها به صورت دستی نیست. در عوض، ما به توابع داخلی متکی هستیم و افزونه‌های پایگاه داده وردپرس را تعمیر می‌کنیم. با این حال، قبل از اینکه به آموزش تعمیر پایگاه داده بپردازیم، بیایید در مورد پشتیبان‌گیری از پایگاه داده صحبت کنیم!

  • تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده وردپرس | آموزش تعمیر دیتابیس

اگر می‌خواهید تغییراتی در پایگاه داده وردپرس ایجاد کنید (از جمله آموزش تعمیر دیتابیس و یا ایجاد ساب دامین یا ساب فولدر )، توصیه می‌کنیم ابتدا از آن، نسخه پشتیبان تهیه کنید. چندین راه برای پشتیبان‌گیری از پایگاه داده وجود دارد، از جمله:

  • استفاده از افزونه پشتیبان وردپرس: اکثر افزونه‌های بک آپ گیری وردپرسی می‌توانند کپی‌هایی از فایل‌های سایت و پایگاه داده شما ایجاد کنند که توصیه می شود از بهترین افزونه وردپرسی برای آن استفاده کنید.
  • استفاده از کنترل پنل host : برخی از میزبان‌های وب به شما امکان می‌دهند به طور خاص از پایگاه داده پشتیبان تهیه کنید (برای مثال بک آپ گیری از طریق سی پنل ) یا یک کپی از آن را از طریق کنترل پنل خود صادر کنید.
  • استفاده از نرم افزار مدیریت پایگاه داده: بیشترنرم افزارهای مدیریت پایگاه داده می‌توانند کپی‌هایی از پایگاه داده شما ایجاد کنند.

از آن‌جایی که برخی از خطاها مانع از ورود شما به داشبورد وردپرس می‌شوند، احتمال اینکه لازم باشد مستقیماً به پایگاه داده دسترسی داشته باشید زیاد است. اگر از phpMyAdmin استفاده می‌کنید، ایجاد یک نسخه پشتیبان از پایگاه داده ساده است.

به تنظیمات phpMyAdmin خود دسترسی پیدا کنید و پایگاه داده‌ای را که می‌خواهید صادر کنید از منوی سمت چپ انتخاب کنید. سپس بر روی تب Export  یا صادر کردن در بالای صفحه کلیک کنید.

در صفحه ظاهر شده، می‌توانید انتخاب کنید که از کدام روش صادر کردن استفاده کند و در کدام فرمت فایل پایگاه داده ذخیره شود. در ادامه چهار راه برای آموزش تعمیر دیتابیس وردپرس را برای شما آورده‌ایم.

آموزش تعمیر دیتابیس با استفاده از توسعه دهنده

  • از phpMyAdmin برای تعمیر پایگاه داده استفاده کنید.

phpMyAdmin محبوب‌ترین نرم‌افزار پایگاه داده در میان ارائه دهندگان ‌هاست است. این شامل یک تابع تعمیر پایگاه داده داخلی است که می‌توانید برای جداول خاص استفاده کنید.

برای استفاده از این تابع، وارد داشبورد phpMyAdmin (اغلب از CPanel یا ابزارهای سایت میزبان خود) شوید و پایگاه داده وردپرسی را که می‌خواهید تعمیر کنید از منوی سمت چپ انتخاب کنید. در سمت راست، نمای کلی تمام جداول موجود در آن پایگاه داده را خواهید دید.

می‌توانید یک یا چند جدول را با کلیک بر روی کادر سمت چپ نام آن‌ها انتخاب کنید. پس از انتخاب جداولی که می‌خواهید تعمیر کنید، منوی کشویی With selected را در پایین صفحه باز کنید و روی گزینه Repair table کلیک کنید.

برای آموزش تعمیر دیتابیس توصیه می‌کنیم کل پایگاه داده را تعمیر کنید، مگر اینکه بدانید کدام جدول(ها) مشکل ایجاد می‌کند. قبل از انتخاب گزینه Repair table و کلیک بر روی دکمه Go، همه جداول را انتخاب کنید. سپس phpMyAdmin یک صفحه موفقیت‌آمیز نشان می‌دهد که کدام جداول را با موفقیت تعمیر کرده است. پس از تعمیر پایگاه داده، به وردپرس برگردید تا ببینید آیا خطا ادامه دارد یا خیر. اگر اینطور باشد، ممکن است اصلاً با مشکل پایگاه داده سر و کار نداشته باشید. در ادامه به روش‌های دیگر آموزش تعمیر دیتابیس می‌پردازیم.

آموزش تعمیر دیتابیس به صورت فوری

  • پایگاه داده وردپرس را با یک افزونه تعمیر کنید.

در آموزش تعمیر دیتابیس شما می آموزید که برخی از افزونه‌های بهینه سازی پایگاه داده نیز به شما امکان می‌دهند جداول خراب را تعمیر کنید. شما زمانی به این افزونه‌ها دسترسی دارید که خطای پایگاه داده، دسترسی به داشبورد وردپرس را از شما نگرفته باشد. بنابراین این نباید تنها روش شما برای حفاظت/مدیریت پایگاه داده باشد.

اگر به داشبورد دسترسی دارید، توصیه می‌کنیم از WP-DB Manager استفاده کنید. این ابزار کاربرپسند شما را قادر می‌سازد تا به چندین مؤلفه در داشبورد وردپرس خود دسترسی داشته باشید، ویرایش کنید و بهینه‌سازی کنید.

پس از نصب و فعال کردن افزونه، به مسیر زیر در تب داشبورد بروید.

Database > Repair DB

در اینجا، می‌توانید انتخاب کنید که کدام جداول را می‌خواهید تعمیر کنید. برای تعمیر دیتابیس کامل، همه جداول را انتخاب کنید و روی Repair در پایین صفحه کلیک کنید. این افزونه در پایان یک پیام موفقیت‌آمیز ساده نشان می‌دهد.

این تنها یک نمونه از تعمیر با استفاده از افزونه پایگاه داده وردپرس و آموزش تعمیر دیتابیس است. چندین گزینه افزونه دیگر وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، از جمله Advanced Database Cleaner و BackWPup.

آموزش تعمیر دیتابیس از مبتدی تا پیشرفته

  • وردپرس را برای تعمیر پایگاه داده پیکربندی کنید.

سومین روش آموزش تعمیر دیتابیس استفاده از ابزار داخلی تعمیر پایگاه داده است. با این حال، آن ابزار به‌طور پیش فرض فعال نمی‌شود. برای استفاده از آن، باید یک خط کد را در فایل wp-config.php اضافه کنید. مثل همیشه، اگر می‌خواهید یک فایل اصلی وردپرس را ویرایش کنید، حتماً از قبل آن را کپی کنید. اگر ویرایش اشتباه انجام شود، این مرحله یک نسخه پشتیبان سریع برای شما فراهم می‌کند.

برای دسترسی به wp-config.php، با استفاده از FTP به وب‌سایت خود متصل شوید و به پوشه ریشه وردپرس بروید. wp-config.php درست در داخل آن خواهد بود.

فایل را ویرایش کنید و قطعه کد زیر را قبل از خطی که می‌گوید “/* That’s all, stop editing! Happy blogging. */” وارد کنید.

define (‘WP_ALLOW_REPAIR’, true);

تغییرات را در wp-config.php ذخیره کنید و سپس از URL زیر در مرورگر خود دیدن کنید:

yoursite.com/wp-admin/maint/repair.php

به طور طبیعی، yoursite.com فقط یک مکان نگهدار برای نام دامنه شما است. پس از بارگیری صفحه، گزینه‌هایی شامل تعمیر و بهینه‌سازی پایگاه داده وردپرس برای شما نشان داده می‌شود.

روی Repair database کلیک کنید و منتظر بمانید تا وردپرس کار را انجام دهد. یک صفحه موفقیت‌آمیز خواهید دید و سپس می‌توانید وب‌سایت خود را مجدداً بارگیری کنید تا ببینید آیا خطا ادامه دارد یا خیر.

پس از تعمیر پایگاه داده، به wp-config.php برگردید و ورودی WP_ALLOW_REPAIR را حذف کنید. همچنین، می‌توانید کپی فایلی را که قبلاً ایجاد کرده‌اید، دوباره آپلود کنید.

افزایش بهره وری و رفع خطا با استفاده از آموزش تعمیر دیتابیس

  • از عملکرد تعمیر پایگاه داده WP-CLI استفاده نمایید.

استفاده از WP-CLI چهارمین روش آموزش تعمیر دیتابیس است که می‌توانید به دستوری برای تعمیر پایگاه داده وردپرس دسترسی پیدا کنید. آن دستور این است:

wp db repair

بسته به تنظیمات، ممکن است لازم باشد اعتبار پایگاه داده را نیز به عنوان پارامتر وارد کنید. اگر هنگام صدور آن فرمان با خطای اتصال مواجه شدید، ممکن است لازم باشد اطلاعات نام کاربری و رمز عبور پایگاه داده را اضافه کنید.

در این صورت دستور تعمیر به صورت زیر خواهد بود:

wp db repair [–dbuser={value}] [–dbpass={value}]

برای اجرای دستور،  “value” را با اعتبار پایگاه داده خود جایگزین کنید. پس از آن، یک پیام موفقیت‌آمیز خواهید دید: “Success: Database repaired”. سایت وردپرس خود را در یک مرورگر بارگیری مجدد کنید، و همه چیز باید به حالت عادی بازگردد.

آموزش تعمیر دیتابیس به صورت ساده

نتیجه‌گیری در مورد آموزش تعمیر دیتابیس

قبل از اینکه آموزش تعمیر دیتابیس را گذرانده باشیدتشخیص خطاهای پایگاه داده وردپرس می‌تواند پیچیده باشد مگر زمانی که CMS به شما در مورد اتصال پایگاه داده یا مشکلات به روز رسانی هشدار دهد. اگر با یک پایگاه داده خراب سروکار دارید، بسته به مشکل می‌تواند بر محتوا و عملکرد سایت شما تأثیر بگذارد. بنابراین اگر فکر می‌کنید خطای وردپرسی از پایگاه داده است، هر چه سریع‌تر برای تعمیر آن از راه‌هایی که گفته شد اقدام کنید. امیدواریم این مطالب در مورد آموزش تعمیر دیتابیس وردپرس مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

سوالات متداول

پیش از تعمیر پایگاه داده انجام چه اقداماتی لازم است؟

اگر می‌خواهید تغییراتی در پایگاه داده وردپرس ایجاد کنید و یا آن را تعمیر کنید بهتر است قبل از هر کاری آموزش تعمیر دیتابیس را ببینید و در گام ابتدایی از آن نسخه پشتیبان تهیه کنید.

برای تعمیر پایگاه داده از چه روش‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

برای تعمیر پایگاه داده چهار روشی که در آموزش تعمیر دیتابیس معرفی کردیم که شامل: استفاده از phpMyAdmin، استفاده از یک افزونه تعمیر، پیکربندی وردپرس برای تعمیر پایگاه داده، استفاده از عملکرد WP-CLI برای تعمیر پایگاه داده.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

5 اردیبهشت 1403

در 14:54

امکانات سایت های فروشگاهی آن هم به صورت تمام و کمال، امروزه که استفاده از این وب سایت‌ها برای تجارت الکترونیک رایج شده‌اند، بسیار با اهمیت هستند. به همین دلی...

5 اردیبهشت 1403

در 12:00

microsoft sql server چیست؟ در دنیای امروز، داده‌ها به عنوان ارزشمندترین دارایی هر سازمان شناخته می‌شوند. مدیریت و تحلیل این حجم عظیم از اطلاعات نیازمند ابزار...

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

18 دی 1402

در 12:27

در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی، تکنولوژی ابری به سرعت در حال توسعه و گسترش است و به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در عرصه فناوری شناخته می‌شود. یکی...

8 دیدگاه دربارهٔ «آموزش تعمیر دیتابیس وردپرس و نحوه تعمیر پایگاه داده + فیلم»

  1. بازتاب: wordpress وردپرس چیست؟ همه چیز درباره وردپرس - وبلاگ مروا هاست

  2. بازتاب: معرفی بهترین قالب وردپرس، 10 تم برتر سال 2023 - وبلاگ مروا هاست

  3. بازتاب: پایگاه داده یا دیتابیس (database) چیست و چه کاربردی دارد؟ - وبلاگ مروا هاست

  4. بازتاب: آموزش کامل تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده | 9 مرحله برای تهیه نسخه پشتیبان به صورت قدم به قدم - وبلاگ مروا هاست

  5. بازتاب: معرفی بهترین افزونه های وردپرس | 11 افزونه کاربردی 2023 - وبلاگ مروا هاست

  6. بازتاب: آموزش امنیت وردپرس و بالا بردن امنیت سایت وردپرسی - وبلاگ مروا هاست

  7. بازتاب: آموزش تهیه فول بک آپ از هاست سی پنل | 2 روش معمول پک آپ گیری در سی پنل - وبلاگ مروا هاست

  8. بازتاب: آموزش رفع خطای اتصال به پایگاه داده در وردپرس | 4 مورد از اصلی ترین دلایل بروز خطا در دیتابیس - وبلاگ مروا هاست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.