آموزش رفع خطای اتصال به پایگاه داده یا دیتابیس در وردپرس

رفع خطای اتصال به پایگاه داده

برای همه ما پیش‌ آمده که حین جستجو در اینترنت و باز کردن وب‌سایت‌ها ناگهان با خطایی مواجه شویم که مانع دسترسی ما به آن سایت می‌شود. یک کاربر عادی در مواجهه با چنین خطاهایی به سراغ سایتی دیگر می‌رود که از نظر سئو مشکلی مهم است اما یک مدیر سایت با مشاهده خطایی که دسترسی به سایت را محدود می‌کند، دچار نگرانی می‌شود.

خطاهایی مانند خطای اتصال به پایگاه داده که دسترسی به سایت را محدود می‌کنند و باید نسبت به رفع خطای اتصال به پایگاه داده سریعا اقدام کرد، به خصوص برای مدیران تازه‌کار یک چالش جدی و استرس‌زا هستند. البته جای نگرانی نیست زیرا رفع خطای اتصال به پایگاه داده با وجود مراحل به ظاهر پیچیده چندان سخت نیست. با ما همراه باشید تا روش‌های رفع خطای اتصال به پایگاه داده را با هم بررسی کنیم.

نکته ای که قبل از اقدامی به شما در تعمیر پایگاه داده و رفع هر خطایی به شما کمک می کند اقدام به تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده است.

رفع خطای اتصال به پایگاه داده در وردپرس

خطای اتصال به پایگاه داده چیست؟

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا است که با استفاده از آن می‌توان سایت‌های مختلف را راه‌اندازی کرد و به شکلی ساده مدیریت کرد. سایت‌های وردپرسی از دو بخش PHP و MYSQL تشکیل می‌شوند که مکمل یکدیگر بوده و تعریف آن‌ها به شرح زیر است:

  • بخش PHP: این بخش برای بیشتر افرادی که در حوزه تکنولوژی فعالیت دارند، آشنا است. PHP یک زبان برنامه‌نویسی است که در طراحی سایت استفاده می‌شود و در طراحی و ساخت بیشتر فایل‌های اصلی وردپرس نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • بخش MYSQL: این بخش نوعی تکنولوژی پایگاه داده است که در اصطلاح به آن دیتابیس هم گفته می‌شود. دیتابیس در وردپرس به منظور ذخیره‌سازی اطلاعات سایت‌های وردپرسی استفاده می‌شود. این اطلاعات و محتواها همه چیز، از پست‌های نوشتاری و تصاویر یک سایت وردپرسی گرفته تا تنظیمات سایت‌ها را شامل می‌شوند که می توان اقدام به بهینه سازی MYSQL نیز کرد و در صورت بروز خطا در این قسمت باید سریعا نسبت به رفع خطای اتصال به پایگاه داده اقدام کرد چرا که بروز هرگونه خطا در این قسمت سایت را از دسترس خارج می کند.

همان‌طور که گفته شد، دو بخش PHP و MYSQL مکمل یکدیگر هستند، به این معنی که اطلاعات از طریق زبان PHP تعریف و روی پایگاه داده ذخیره می‌شوند. زمانی که به هر دلیل این ارتباط دچار اختلال شود و اتصال به پایگاه داده قطع شود، خطای عدم اتصال به دیتابیس رخ می‌دهد. به منظور رفع خطای اتصال به پایگاه داده که بسیار رایج در وردپرس است و ارتباط مجدد با دیتابیس ، ابتدا باید تمام دلایل بروز این مشکل را بررسی کرد و سپس برای حل این مشکل اقدام کرد.

دلایل بروز خطای برقراری ارتباط با دیتابیس

دلایل بروز خطای برقراری ارتباط با دیتابیس

خطای برقراری ارتباط یا اتصال با داده زمانی بروز پیدا می‌کند که سایت وردپرسی قادر به برقراری ارتباط با پایگاه داده خود نباشد. بروز این مشکل دلایل مختلفی دارد و به منظور رفع خطای اتصال به پایگاه داده در وردپرس باید تمام این دلایل را به طور جداگانه بررسی کرد. آشنایی با دلایل بروز این مشکل و روش‌های رفع خطای اتصال به پایگاه داده برای همه افرادی که از سیستم وردپرس برای راه‌اندازی و مدیریت سایت خود استفاده می‌کنند الزامی است، زیرا بیشتر سایت‌های وردپرسی برای یکبار هم که شده، با این خطا مواجه می‌شوند و جز خطاهای متداول وردپرس می باشد. مهم‌ترین دلایل بروز این خطا عبارتند از:

  • خرابی فایل‌های اصلی وردپرس

سیستم مدیریت محتوای وردپرس هر چند وقت یکبار آپدیت می‌شود و در هر به‌روزرسانی اطلاعات و امکانات جدیدی به آن اضافه می‌شوند. گاهی‌اوقات اما آپدیت کامل نشده یا فایل‌ها به طور کامل بارگذاری نمی‌شوند که در نتیجه آن، اتصالات سایت وردپرسی هم با مشکل مواجه شود و این خطا و خطاهای مشابه نمایش داده می‌شوند.

  • وجود مشکل در دیتابیس

گاهی‌اوقات مشکل بروز خطای اتصال به پایگاه داده در سیستم وردپرس به دلیل بروز مشکل در پایگاه داده است. این مشکل می‌تواند در اثر استفاده از پلاگین نامعتبر برای اتصال به پایگاه داده یا حمله‌ای هکری (در این صورت بهتر است برای رفع خطای اتصال به پایگاه داده به یک متخصص امنیت سایت مراجعه شود) رخ دهد.

  • از کار افتادن سرور

دیگر علت بروز خطای اتصال به دیتابیس، از کار افتادن سروری است که دیتابیس به آن متصل است و اطلاعات سایت در آن نگهداری می‌شود. سرور و دیتابیس دو بخش مجزا هستند و این امکان وجود دارد که دیتابیس مشکل خاصی نداشته باشد اما سرور دچار اختلال باشد.

  • ترافیک بالا

ساده‌ترین علت بروز این مشکل، ترافیک بالای سایت است. این مشکل معمولا برای کاربرانی که قصد ورود به سایت را دارند بروز می‌یابد و در سیستم مدیران خطایی نمایش داده نمی‌شود.

رفع هر کدام از دلایل گفته شده، راهکاری دارند که در ادامه آموزش رفع خطای اتصال به پایگاه داده، آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

روش‌های رفع خطای اتصال به پایگاه داده در وردپرس

روش‌های رفع خطای اتصال به پایگاه داده در وردپرس

بعد از بررسی دلایل بروز خطای اتصال در سیستم وردپرسی، نوبت به رفع خطای اتصال به پایگاه داده می‌رسد. بسته به اینکه دلیل بروز این خطا کدام مورد از موارد گفته باشد، راه‌حل مشکل می‌تواند بسیار ساده یا کمی پیچیده باشد. گاهی‌ اوقات تنها یکی از راهکارهای زیر برای حل این مشکل مناسب خواهند بود اما در مواردی ممکن است نیاز به امتحان کردن چند روش برای حل مشکل باشد که این موضوع به مواردی همچون علت بروز مشکل و میزان توانایی فرد در عیب‌یابی و رفع آن نیز بستگی دارد. رایج‌ترین روش‌ها برای حل این مشکل موارد زیر هستند:

  • اطمینان از صحت اطلاعات در فایل wp-config

در بیشتر موارد، بروز خطای اتصال به پایگاه داده به دلیل ورود اطلاعات نادرست در زمان نصب وردپرس است. به منظور اتصال به پایگاه داده در سیستم وردپرس نیاز به ثبت و ذخیره‌سازی اطلاعات زیر است:

  • نام پایگاه داده
  • نام کاربری دیتابیس یا پایگاه داده
  • رمز (قابلیت تغییر رمز در سی پنل یا دایرکت ادمین وجود دارد)
  • نام سرور دیتابیس

این اطلاعات میبایستی در فایلی به نام wp-config.php ذخیره و به درستی وارد شوند، در غیر این صورت سیستم قادر به پیدا کردن پایگاه داده خود نخواهد بود و احتمال بروز خطای اتصال وجود دارد. با انتخاب گزینه ویرایش این فایل، وارد تنظیمات و کدهای آن خواهید شد. در بخشی از کدهای این فایل می‌توانید اطلاعات ثبت شده در فایل و سیستم وردپرس مانند نام پایگاه، نام سرور، نام کاربری و رمز خود را مشاهده کنید و در صورت نیاز، اطلاعات اشتباه را تغییر دهید تا مشکل دسترسی به دیتابیس برطرف شود و موفق به رفع خطای اتصال به پایگاه داده شوید.

اطمینان از صحت اطلاعات اتصال در دیتابیس

  • بازبینی و تعمیر پایگاه داده

در تمام مطالبی که به عنوان آموزش رفع خطای اتصال به پایگاه داده وردپرس در سایت‌ها وجود دارند، تعمیر پایگاه داده به عنوان یکی از روش‌های رفع ارفع خطای اتصال به پایگاه داده عنوان شده است. به خصوص زمانی که در پنل مدیریت وردپرس خطاهایی مانند One or more database tables are unavailable  یا عدم دسترسی به یک یا چند جدول اطلاعاتی و در ادامه آن The database may need to be repaired مشاهده شود، باید اقدام به تعمیر پایگاه داده کرد. برای تعمیر دیتابیس باید مراحل زیر را طی کنید:

  • در ابتدا مرحله اول باید وارد هاست شوید و فایل کانفیگ وردپرس یا wp-config را پیدا کنید.
  • پس از پیدا کردن فایل با راست کلیک روی آن، ویرایش را انتخاب کنید و کد define(‘WP_ALLOW_REPAIR’, true); را در کادر مربوطه وارد کنید.
  • سپس از طریق لینک http://www.yoursite.com/wp-admin/maint/repair.php اقدام به تعمیر پایگاه داده کنید.
  • البته باید دقت کنید که به جای عبارت yoursite دامنه سایت خود را برای ورود به این لینک و تعمیر پایگاه داده قرار دهید.
  • پس از اتمام کار مجددا وارد هاست شده و کد وارد شده در فایل کانفیگ را حذف کنید.
  • اطمینان از صحت اطلاعات اتصال در دیتابیس

علاوه بر اطلاعات وارد شده در کانفیگ وردپرس باید از صحت اطلاعات خود در دیتابیس هم اطمینان داشته باشید، زیرا در بعضی موارد خطای عدم اتصال به دلیل نقص یا اشتباهی در اطلاعات دیتابیس است. برای رفع خطای اتصال به پایگاه داده از طریق اطلاعات دیتابیس ابتدا باید وارد پنل هاست و فایل منیجر آن شوید. سپس در مسیر اصلی یا public_html یک فایل جدید با عنوان testdb با پسوند php ایجاد کنید و کد زیر را در آن وارد کنید:

<?php

$link = mysql_connect(‘your_hostname’, ‘database_username’, ‘database_password’);

if (!$link) {

die(‘Could not connect: ‘ . mysql_error());

}

echo ‘Connected successfully’;

mysql_close($link);

?>

خطای دیتا بیس در وردپرس

پس از وارد کردن این کد باید هر بخش را مطابق با اطلاعات خود تکمیل کنید یعنی در بخش your-host نام هاست خود و در یوزنیم و پسورد، نام کاربری و پسورد دیتابیس را وارد کنید. اگر تمام اطلاعات را به درستی وارد کنید و مشکل از این بخش باشد، با ورود به لینک http://site.com/testdb.php و قرار دادن دامنه خود به جای سایت، با پیغام اتصال موفق مواجه می‌شوید.

  • بررسی و بازبینی پیشوند جداول وردپرس

در بعضی موارد یک اشکال جزئی مانند اشتباه وارد کردن پیشوند جداول در وردپرس باعث بروز خطای عدم اتصال و موارد مشابه می‌شود. در این شرایط برای رفع خطای اتصال به پایگاه داده باید کدهای مربوط به پیشوند جداول را بررسی کرد. کد صحیح پیشوند جداول در وردپرس به صورت زیر است و در صورت مغایرت باید آن را اصلاح کرد تا با رفع مشکل، اتصال به پایگاه داده برقرار شود:
$table_prefix = ‘wp_’;

  • بررسی آدرس URL و اطمینان از درستی آن

بیشتر کاربران با طی کردن مراحل بالا می‌توانند مشکل سایت وردپرسی خود را برطرف کنند، در غیر این صورت باید روش‌های دیگر را به منظور رفع خطای اتصال به کار برد که یکی از آن‌ها بررسی URL یا دامنه سایت و تغییر و به‌روزرسانی آن است. برای انجام این کار باید مراحل زیر را طی کرد:

  • ابتدا وارد phpMyAdmin در بخش دیتابیس وردپرس شوید.
  • در منویی که باز می‌شود، SQL را انتخاب کنید.
  • کد UPDATE wp_options SET option_value=’YOUR_SITE_URL’ WHERE option_name=’siteurl’ را تایپ کنید.
  • و در نهایت برای رفع خطای اتصال به پایگاه داده، روی GO کلیک کنید تا دامنه شما به‌روزرسانی شود.
  • همچنین بهتر است دامنه سایت را در wp-config هم به‌روزرسانی کنید.
  • تغییر دسترسی فایل‌های وردپرس

دسترسی به فایل‌های PHP در سایت‌های وردپرسی مقادیر مجازی دارد که اگر به درستی تنظیم و وارد نشده باشند، خطای عدم اتصال رخ می‌دهد. به منظور بررسی و رفع خطای اتصال به پایگاه داده در این مورد باید سطح دسترسی این فایل‌ها باید پوشه‌ها را در پنل هاست و فایل منیجر بررسی کرد. سطح دسترسی به فایل‌های وردپرسی باید مقدار 644 و پوشه‌های وردپرسی 755 داشته باشد.

  • راه‌اندازی مجدد وب سرور

راه‌اندازی مجدد سرور یکی دیگر از روش‌هایی است که از طریق آن می‌توان اقدام به رفع خطای اتصال به پایگاه داده کرد. این امکان برای کاربرانی وجود دارد که از سرورهای اختصاصی، خصوصی مجازی یا محلی استفاده می‌کنند.

  • ارتباط با پشتیبانی

در نهایت اگر با انجام تمام مراحل گفته شده باز هم ارتباط با پایگاه داده برقرار نشود باید با پشتیبانی هاست سایت تماس گرفت تا علت بروز مشکل از سمت هاست بررسی شود. در بسیاری از مواردی که با راه‌های گفته شده مشکل برطرف نشود، ایراد از هاست است و از طریق تماس با پشتیبانی سایت مجددا در دسترس قرار می‌گیرد.

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی خطای عدم اتصال به پایگاه داده و آموزش روش‌های رفع خطای اتصال به پایگاه داده پرداختیم. با توجه به اینکه این خطا یکی از رایج‌ترین خطاها در سایت‌های وردپرسی است، آشنایی با علل بروز و روش‌های رفع آن برای تمام مدیران و کاربرانی که از سیستم وردپرس استفاده می‌کنند، الزامی است. با اطلاع از دلایل بروز این مشکل می‌توان قبل از بروز خطا اقدامات لازم را انجام داد تا سایت شما حتی به اندازه چند ساعت نیز از دسترس کاربران خارج نشود.

دیتا بیس در وردپرس

سوالات متداول

خطای اتصال به دیتابیس در وردپرس به چه معنا است؟

زمانی که سیستم وردپرس توانایی اتصال به پایگاه داده و دریافت اطلاعات ذخیره شده در آن را نداشته باشد، خطای عدم اتصال در سایت نمایش داده می‌شود.

چه روش‌هایی برای رفع خطای اتصال به پایگاه داده در در وردپرس وجود دارد؟

برای رفع خطای اتصال به دیتابیس در وردپرس روش‌های مختلفی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تغییر اطلاعات در پنل وردپرس، تغییر اطلاعات در پایگاه داده، تعمیر پایگاه داده، بررسی پیشوند جدول‌ها در وردپرس، به‌روزرسانی دامنه سایت، تغییر سطح دسترسی به فایل‌ها، راه‌اندازی سرور و ارتباط با پشتیبان اشاره کرد.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

8 اردیبهشت 1403

در 15:34

فرق هاست وردپرس و لینوکس چیست؟ اگر شما هم به تازگی برای تاسیس وب سایت خود نیاز به بهترین میزبان یا هاست داشته باشید، حتما بین دو راهی انتخاب این دو مورد ماند...

5 اردیبهشت 1403

در 14:54

امکانات سایت های فروشگاهی آن هم به صورت تمام و کمال، امروزه که استفاده از این وب سایت‌ها برای تجارت الکترونیک رایج شده‌اند، بسیار با اهمیت هستند. به همین دلی...

5 اردیبهشت 1403

در 12:00

microsoft sql server چیست؟ در دنیای امروز، داده‌ها به عنوان ارزشمندترین دارایی هر سازمان شناخته می‌شوند. مدیریت و تحلیل این حجم عظیم از اطلاعات نیازمند ابزار...

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

5 دیدگاه دربارهٔ «آموزش رفع خطای اتصال به پایگاه داده یا دیتابیس در وردپرس»

  1. بازتاب: بهینه سازی کوئری های MySQL برای افزایش سرعت و کارایی - وبلاگ مروا هاست

  2. بازتاب: wordpress وردپرس چیست؟ همه چیز درباره وردپرس - وبلاگ مروا هاست

  3. بازتاب: پایگاه داده یا دیتابیس (database) چیست و چه کاربردی دارد؟ - وبلاگ مروا هاست

  4. بازتاب: آموزش کامل تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده | 9 مرحله برای تهیه نسخه پشتیبان به صورت قدم به قدم - وبلاگ مروا هاست

  5. بازتاب: آموزش تعمیر دیتابیس وردپرس به ساده ترین روش | 4 روش رفع خطا در پایگاه داده - وبلاگ مروا هاست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.