آموزش روش های تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده + فیلم آموزشی

تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده

همیشه داشتن یک کلید یدک سبب می‌شود خیالمان راحت باشد که اگر کلید اصلی گم شود، یدک آن را داریم. در کامپیوتر چنین مفهومی با نام پشتیبان‌گیری یا بک آپ‌گیری شناخته می‌شود. در واقع ما یک نسخه دیگر از داده‌ها و اطلاعاتی که به برای ما اهمیت زیادی دارند را در مکان دلخواه خود ذخیره می‌کنیم تا در صورتی که اتفاقی برای نسخه اصلی افتاد به نسخه پشتیبان دسترسی داشته و آن اطلاعات را بازیابی کنیم. در این مطلب قصد داریم آموزش تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده را در اختیار شما قرار دهیم تا کمتر نیاز به عیب یابی و تعمیر پایگاه داده داشته باشید.

چرا باید از پایگاه داده پشتیبان تهیه کنیم؟

پایگاه داده با دیتابیس کاربرد گسترده‌ای در ادارات، کسب و کار‌ها، سازمان‌ها، مدارس و… دارد. در واقع آن‎‌ها اطلاعات مهم و مورد نیاز خود را در این بانک اطلاعاتی به صورت منظم و طبقه بندی شده ذخیره می‌کنند تا در زمان نیاز به آن دسترسی پیدا کنند. علاوه بر مواردی که گفته شد، پایگاه داده کاربرد ویژه‌ای در سایت‌ها دارد و اطلاعات مهم آن‌ها خصوصا اطلاعات مربوط به کاربران سایت‌ها را در خود ذخیره می‌کند تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده اهمیت بالایی دارد حتی می تواند باعث بالابردن امنیت سایت شود.

حال اگر کمی فکر کنید متوجه می‌شوید که پایگاه داده مخزن اطلاعات مهم حوزه‌های مختلف از سازمان‌ها گرفته تا کسب و کار‌های اینترنتی است. با توجه به این موضوع باید اقدام به تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده کرد تا در صورتی که بلایی بر سر نسخه اصلی پایگاه داده آمد، بتوان از نسخه پشتیبان آن استفاده کرد اما باید این فرآیند را خیلی دقیق و با احتیاط انجام دهمیم چرا که ممکن است پایگاه داده دچار خطاهایی چون خطای اتصال به پایگاه داده شود. برای تهیه بک آپ از طریق سی پنل یا سایر روش های دیگر می توان اقدام کرد.

آسودگی خاطر با تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده

 تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده

برای تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده می‌توانید از سه روش زیر استفاده کنید:

  • پشتیبان‌گیری کامل
  • پشتیبان‌گیری افزایشی
  • دیفرانسیل

در ادامه درباره هر یک از این روش‌ها توضیحاتی را به شما ارائه می‌دهیم:

  • تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده به صورت کامل

در تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده به روش کامل از تمام اطلاعات و فایل‌هایی که درون پایگاه داده شما وجود دارد، بک آپ گرفته می‌شود. این روش سریع‌ترین راه برای برگرداندن داده‌ها در صورت بروز مشکل است. در واقع با این روش پشتیبان‌گیری، شما تمام اطلاعات پایگاه داده خود را در یک مکان مشخص ذخیره می‌کنید و به راحتی به آن دسترسی پیدا می‌کنید.

  • تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده به صورت افزایشی

پس از تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده به روش کامل نیاز نیست هر چند هفته یکبار و پس از اضافه شدن اطلاعات جدید مجدد از پایگاه داده خود پشتیبان بگیرید. در این مواقع می‌توانید از روش پشتیبان‌گیری افزایشی استفاده کنید. در این روش تنها از فایل‌هایی پشتیبان گرفته می‌شود که در پشتیبان‌گیری کامل وجود نداشتند و جدید اضافه شدند.

تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده به صورت دیفرانسیل

این روش پشتیبان‌گیری نیز همانند روش تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه دادهبه روش افزایشی است، یعنی تنها موارد بروز شده و مواردی که در نسخه قبلی پشتیبان وجود نداشته است پشتیبان‌گیری می‌شود. در روش دیفرانسیل اگر یک پشتیبان گیری معمولی در روز شنبه انجام دهید و فایل مورد نظرتان در روز دوشنبه تغییر کند، پس از اجرا، دیفرانسیل آن فایل دوشنبه شب پشتیبان‌گیری می‌شود.

 

تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده توسط کاربران

آموزش تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده وردپرس

یکی از مواردی که برای آموزش آن درخواست‌های زیادی وجود داشت، آموزش تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده وردپرس است. همانطور که می‌دانید در پایگاه داده وردپرس اطلاعات مهمی درباره وب سایت افراد قرار دارد که حفظ و نگهداری آن‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است و در صورت بروز خطاهای رایج وردپرسی به ما کمک کند. در نتیجه باید حتما یک نسخه پشتیبان از اطلاعات درون آن تهیه کنید.

برای تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده وردپرس روش‌های مختلفی وجود دارد که در این آموزش قصد داریم به دو روش پر‌کاربرد و رایج آن اشاره کنیم:

چرا باید اقدام به تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده کرد

آموزش تهیه بک آپ پایگاه داده وردپرس به شکل دستی

برای پشتیبان‌گیری از پایگاه داده وردپرس به صورت دستی باید از phpMyAdmin خود استفاده کنید. این نرم افزار متن باز امکان مدیریت و تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده را برای شما فراهم می‌کند که برای این منظور باید مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا وارد کنترل پنل هاست خود شوید و از آنجا وارد phpMyAdmin خود بخش پایگاه داده شوید.
  • روی نام پایگاه داده مورد نظر خود که برای سایت وردپرس شما است کلیک کنید تا اطلاعات و جداول مربوط به آن برای شما نمایش داده شود.
  • پس از باز کردن پایگاه داده در نوار بالای جدولی که برای شما نمایش داده می‌شود، گزینه‌ای به نام export وجود دارد که باید بر روی آن کلیک کنید.
  • حال در این قسمت با گزینه‌ها و تنظیمات مختلفی برای پشتیبان‌گیری رو‌به‌رو می‌شوید. در قسمت export method از شما خواسته می‌شود تا روش مورد نظر خود را برای پشتیبان گیری انتخاب کنید که پیشنهاد می‌کنیم از روش custom یا سفارشی استفاده کنید تا گزینه‌های بیشتری برای تنظیم نحوه بک آپ گیری در اختیار داشته باشید.
  • با کلیک بر روی دکمه سفارشی گزینه‌های بیشتری برای شما نمایش داده می‌شود. گزینه بعدی که باید آن را تنظیم کنید tables است که می‌توانید در این قسمت جداول درون پایگاه داده خود را مشاهده کنید و انتخاب کنید کدام یک پشتیبان گیری شود و کدام یک پشتیبان گیری نشود.
  • قسمت بعدی با نام output مشخص شده است. در این قسمت ابتدا باید مشخص کنید فایل نسخه پشتیبان شما به چه صورت باشد که پیشنهاد می‌کنیم گزینه save output to a file را انتخاب کنید.
  • همچنین به منظور کم شدن حجم نسخه پشتیبان بهتر است فرمت فایل خود را zipped یا gzipped انتخاب کنید.
  • پس از تایید این موارد باید محل ذخیره پشتیبان خود را انتخاب کنید تا در آنجا ذخیره شود.

تهیه بک آپ پایگاه داده با استفاده بهره‌گیری از backup وردپرس

در دربین افزونه های کاربردی وردپرس یک افزونه به نام WP-DB-Backup برای تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید به راحتی از جداول پایگاه داده سایت وردپرسی خود پشتیبان تهیه کنید. برای پشتیبان‌گیری با استفاده از این افزونه مراحل زیر را طی کنید:

  • پس از اینکه افزونه را نصب کنید در قسمت ابزار‌ها می‌توانید گزینه پشتیبان گیری را مشاهده کنید.
  • بر روی پشتیبان‌گیری که کلیک کنید پنجره‌ای باز می‌شود که ابتدا باید جداولی که می‌خواهید از آن‌ها پشتیبان بگیرید را انتخاب کنید.
  • پس از انتخاب جداول باید تعیین کنید که نسخه پشتیبان در درون رایانه شما ذخیره شود یا اینکه بر روی آدرس ایمیل مورد نظر شما ارسال شود.
  • پس از انتخاب موارد گفته شده با کلیک بر روی دکمه پشتیبان، روند پشتیبانی آغاز و فایل شما آماده می‌شود.
  • یک بخش زمان بندی نیز در قسمت پشتیبان گیری این افزونه که یکی از بهترین افزونه های وردپرس در این زمینه است وجود دارد که از شما می‌خواهد انتخاب کنید در چه زمان‌هایی می‌خواهید از پایگاه داده شما پشتیبان تهیه شود.

بازگردانی پس از تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده

تهیه بک آپ برای پایگاه داده MySQL

برای تهیه بک آپ از پایگاه داده MySQL یکی از متداول‌ترین روش‌ها استفاده از PhpMyAdmin و همان روشی است که در بخش تهیه نسخه پشتیبان دستی از پایگاه داده سایت وردپرسی بیان کردیم. یکی دیگر از روش‌هایی که برای بک آپ گیری از SQL server وجود دارد، استفاده از SQL server management studio است. برای استفاده از این نرم افزار به منظور بک آپ گیری و تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده مراحل زیر را طی کنید:

  • پس از باز کردن نرم افزار نام دیتابیس‌های شما نمایش داده می‌شود که در این قسمت باید نام پایگاه داده مورد نظر خود راست کلیک کرده و از قسمت task گزینه backup را انتخاب کنید.
  • در تب اول که نام آن general است می‌توانید روش تهیه بک آپ که در بخش اول همین مطلب روش‌های مختلف را برایتان شرح دادیم و همچنین مسیر و مقصد ذخیره فایل پشتیبان را انتخاب کنید.
  • پس از کلیک بر روی دکمه تایید فایل پشتیبان شما آماده و در مقصد مورد نظر شما ذخیره می‌شود.

نحوه بازیابی نسخه پشتیبان

زمانی که از فایل یا پایگاه داده‌ای پشتیبان تهیه می‌کنید در صورت بروز اشکال در نسخه اصلی باید آن را بازیابی کنید. برای این کار در  phpMyAdmin باید پس از اینکه وارد پایگاه داده مورد نظر خود شدید از نوار بالای جداول درون پایگاه داده گزینه import را انتخاب کنید و فایل پشتیبان خود را از این طریق وارد کنید.

در روش‌های دیگری که در بخش‌های قبلی معرفی کردیم نیز گزینه بازیابی وجود دارد که در صورت نیاز می‌توانید از آن استفاده کنید.

جمع بندی | تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده

این مطلب با هدف آموزش تهیه فایل پشتیبان از پایگاه داده برای شما آماده شده بود. امیدواریم با خواندن آن بتوانید با روش دلخواه و مورد نظر خود از پایگاه داده‌تان پشتیبان بگیرید تا در صورتی که مشکلی برای پایگاه داده اصلی به وجود آمد از نسخه پشتیبان استفاده کنید. اگر سوالی درباره تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده دارید که در مطلب پاسخ داده نشده، می‌توانید آن را با ما به اشتراک بگذارید تا پاسخگوی شما باشیم.

سوالات متداول

چند روش برای تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده وجود دارد؟

با توجه به نیاز خود می‌توانید از سه روش پشتیبان‌گیری کامل، افزایشی و دیفرانسیل استفاده کنید که هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند. در طول مطلب درباره هر یک از روش‌ها توضیحات کاملی ارائه کردیم.

برای بازیابی فایل پشتیبان در phpMyAdmin باید از چه گزینه‌ای استفاده کرد؟

اگر پس از تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده قصد بازیابی داشتید، باید از گزینه import که در نوار بالای جداول پایگاه داده وجود دارد استفاده کنید.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

5 اردیبهشت 1403

در 14:54

امکانات سایت های فروشگاهی آن هم به صورت تمام و کمال، امروزه که استفاده از این وب سایت‌ها برای تجارت الکترونیک رایج شده‌اند، بسیار با اهمیت هستند. به همین دلی...

5 اردیبهشت 1403

در 12:00

microsoft sql server چیست؟ در دنیای امروز، داده‌ها به عنوان ارزشمندترین دارایی هر سازمان شناخته می‌شوند. مدیریت و تحلیل این حجم عظیم از اطلاعات نیازمند ابزار...

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

18 دی 1402

در 12:27

در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی، تکنولوژی ابری به سرعت در حال توسعه و گسترش است و به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در عرصه فناوری شناخته می‌شود. یکی...

7 دیدگاه دربارهٔ «آموزش روش های تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده + فیلم آموزشی»

  1. بازتاب: آشنایی با پلاگین های ضروری وردپرس در سال 2019 - وبلاگ مروا هاست

  2. بازتاب: پایگاه داده یا دیتابیس (database) چیست و چه کاربردی دارد؟ - وبلاگ مروا هاست

  3. بازتاب: آموزش رفع خطای اتصال به پایگاه داده در وردپرس | 4 مورد از اصلی ترین دلایل بروز خطا در دیتابیس - وبلاگ مروا هاست

  4. بازتاب: wordpress وردپرس چیست؟ همه چیز درباره وردپرس - وبلاگ مروا هاست

  5. بازتاب: آشنایی با پلاگین های ضروری وردپرس در سال 2019 - وبلاگ مروا هاست

  6. بازتاب: معرفی بهترین افزونه های وردپرس | 11 افزونه کاربردی 2023 - وبلاگ مروا هاست

  7. بازتاب: آموزش تهیه فول بک آپ از هاست سی پنل | 2 روش معمول پک آپ گیری در سی پنل - وبلاگ مروا هاست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.