تاثیر امنیت سایت بر سئو و بهبود سایت

تاثیر امنیت سایت بر سئو و بهبود

اگر رتبه سایت شما کم شده اما دلیل ان را نمی دانید، یا میخواهید بدانید امنیت سایت بر سئو چه تاثیری دارد و تا چه حد می تواند روی کاهش یا افزایش رتبه سایت شما اثر بگذارد، جای درستی آمده اید. در این مقاله از سری مقالات مرواهاست می خواهیم به بررسی تاثیر امنیت سایت بر روی سئو بپردازیم. سپس روش هایی را برای شما بازگو کنیم که موجب افزایش رتبه سئو سایت خواهد شد. تا انتهای این بحث با ما همراه باشید.

تاثیر امنیت سایت بر سئو

در اگوست 2014 گوگل به صورت رسمی اعلام کرد که از این پس یکی از فاکتورهای اصلی برای رتبه بندی سئو سایت، استفاده از پروتکل HTTPS خواهد بود. بنابراین، سایت هایی که از پروتکل HTTPS استفاده می کنند نسبت به سایت هایی حاوی پروتکل HTTP از رتبه سئو بهتری خواهند داشت. این اولین موردی بود که نشان می داد امنیت سایت بر سئو اثر می گذارد. اما چگونه؟

برای درک هرچه بیشتر این مسئله و فهمیدن اینکه تاثیر امنیت سایت بر سئو در چه حد است، بهتر است ابتدا پروتکل HTTPS و HTTP را با هم مقایسه کنیم و به بیان تفاوت http و https می پردازیم.

مقایسه پروتکل HTTPS و HTTP

چه بازدیدکننده یک سایت باشید یا مدیر یک سایت، پروتکل HTTPS تاثیر زیادی بر حفظ امنیت اطلاعات شما به هنگام استفاده از خدمات سایت خواهد داشت.

پروتکل HTTP یک پروتکل لایه کاربرد است که از آن برای ارسال و دریافت اطلاعات در وب استفاده می شود. این پروتکل پایه و اساس شبکه جهانی وب می باشد و از آن برای بارگذاری ضفحات وب با استفاده از پیوندهای ابرمتن یا “Hypertext” استفاده می شود. ساده ترین حالت استفاده از پروتکل “HTTP”، ارسال یک درخواست به سرور و دریافت یک پاسخ از سمت سرور است.

تمام سایت های موجود در اینترنت به صورت پیش فرض از پروتکل Http استفاده می کنند. مشکل این نوع پروتکل این است که برای انتقال اطلاعات از کدهای متنی استفاده می کند که برای سرورها قابل مشاهده هستند بنابراین، هکرها می توانند از ان برای اهداف خود استفاده کنند. به عبارتی سطح امنیت اطلاعات در هنگام استفاده از پروتکل http بسیار ضعیف است.

پروتکل HTTPS نسخه ایمن شده http می باشد که سطح امنیتی آن افزایش یافته است. در واقع HTTPS نشان دهنده انتقال 100 درصد ایمن اطلاعات می باشد که کلیه داده های کاربران را رمزنگاری کرده و ارتباط ایمنی بین مرورگر و سرور ایجاد می کند. برای انجام این کار نیز از گواهی SSL و TLS استفاده می نماید که باعث می شود از هرگونه دستکاری در انتقال اطلاعات بین مرورگر و سرور جلوگیری شود.

البته HTTPS به این معنی نیست که سایت کاملا ایمن است، بلکه به این معنیست که ارتباط بین سیستم کاربر ( مرورگر) و سرور را ایمن نگه می دارد. این موضوع نشان می دهد که استفاده از HTTPS و افزایش امنیت سایت، بر سئو شما تاثیر زیادی می گذارد و کاربران نیز بیشتر به سایت شما اعتماد می کنند.

چنانچه علاقه دارید درباره امنیت سایت و ssl بیشتر بدانید مطالعه مقالات “خطای ssl چیست | آموزش رفع خطای ssl در گوگل کروم، موبایل و اندروید” و “SSL چیست و چرا استفاده از آن مهم است + معرفی انواع آن” به شما پیشنهاد میکنیم

مراقب لیست سیاه گوگل باشید

مراقب لیست سیاه گوگل باشید

داشتن سایتی با درجه ایمنی ضعیف به این معنی نیست که سایت شما حاوی بدافزارها می باشد. با این حال، عدم توجه به ایمنی، سایت شما را آماده هک شدن می سازد. هکرها و ربات ها همواره سایت ها را بررسی می کنند. سایتی که دارای باگ و ایمنی ضعیفی باشد، احتمال هک شدن آن خیلی بالاتر از سایت های دیگر است. بعلاوه، هک شدن سایت باعث می شود سایت شما به بلک لیست گوگل اضافه شود.

عمدتا سایت هایی که به بلک لیست گوگل اضافه می شوند، همانهایی هستند که دارای مشکلات امنیتی هستند. در نتیجه گوگل این سایت ها را بعنوان سایت های مخرب شناسایی می کند و مانع از ورود بازدیدکنندگان به آنها می شود. بنابراین، ترافیک زیادی را از دست خواهید داد.

علاوه بر گوگل، انتی ویروس بسیاری از سایت ها از جمله Avast، Avira و MCAfree از ورود کاربران به سایت هایی با ایمنی ضعیف جلوگیری می کنند. در نتیجه، ممکن است مدت زمان زیادی را صرف افزایش رتبه سئو سایت خود کرده باشید، اما ایمنی ضعیف تمام زحمات شما را هدر می دهد.

مهم نیست که چند سال از زمان راه اندازی سایت شما می گذرد یا چقدر محتوا در سایت خود منتشر ساخته اید، شما باید از سرمایه خود محافظت کنید. واقعیت این است که هیچ سایتی از حملات هکری در امان نخواهد بود و مشخص نیست چه زمانی بخواهند شما را با یک حمله غیر منتظره غافلگیر کنند. بنابراین، باید تا حد ممکن درجه ایمنی سایت خود را افزایش دهید.

افزایش امنیت سایت به شما کمک می کند تا به خاطر هکرها از طرف موتور جستجو جریمه نشوید. زیرا حتی اگر بعد از هک از لیست سیاه هم خارج شوید مدت زمان زیادی طول می کشد تا بتوانید رتبه سئو قبلی خود را بدست آورید.

کاربران باید قابل اعتماد بودن شما را ببینند

بسیاری از افرادی که به سایت شما مراجعه می کنند ممکن است هنگام ورود به سایت با صفحه پیغام خطایی مبنی بر ایمن نبودن سایت شما را مشاهده کنند. یکی از رایج ترین این پیغام ها که اکثر کاربران با آن مواجه می شوند، مشاهده پیغام خطای « اتصال شما خصوصی نیست» می باشد. معمولا زمانی که مرورگر قادر نباشد گواهی امنیتی SSL را تایید نماید این خطا رخ می دهد.

اگر بازدیدکنندگان ببینند که شما از HTTPS در URL سایت خود استفاده نمی کنید، ممکن است به همان سرعتی که روی لینک سایت شما کلیک کرده اند به همان سرعت هم از سایت خارج شوند. مخصوصا اگر پیغام های مبنی بر ایمن نبودن سایت شما را هم ببینند.

در این صورت حتی احتمال اینکه دوباره به سایت شما مراجعه کنند هم بسیار کمتر از حالت عادی خواهد بود. بنابراین کاهش امنیت سایت بر سئو تاثیر منفی خواهد گذاشت.

اگر در سایت خود شاهد نرخ پرش بالایی هستید، باید به بررسی تاثیر امنیت سایت بر روی سئو بپردازید. زیرا مسائل امنیتی می تواند یکی از اصلی ترین دلایل آن باشد. با این حال، شما می توانید با افزایش ایمنی سایت این مشکل را برطرف کنید. اما به خاطر داشته باشید جلب اعتماد دوباره افرادی که قبلا چند بار به سایت شما مراجعه کرده اند و هر بار تجربه منفی از سایت شما داشته اند، زمان زیادی خواهد برد.

اگر برای سئو سایت خود زمان زیادی را صرف می کنید، بهتر است به کاربران خود نیز ثابت کنید که حفظ امنیت اطلاعات آنها برایتان خیلی مهم است و برای آنها ارزش قائل می شوید.

کاربران باید قابل اعتماد بودن شما را ببینند

ربات ها به طرز اجتناب ناپذیری بخش قابل توجهی از ترافیک سایت یا اپلیکیشن شما را تشکیل خواهند داد. اما همه آنها ربات های خوبی نیستند. حداقل 19% ربات های موجود در وب سایت ها را ربات های هکری تشکیل می دهند که با اهداف شومی مثل حذف محتوای سایت، شناسایی آسیب پذیری یا سرقت داده ها در سایت می خزند.

حتی اگر تلاش آنها برای دستیابی به این اهداف با شکست هم مواجه شود، باز هم حملات مداوم آنها مانع از خزش کامل ربات های گوگل “Googlebot” در سایت می شوند. بعلاوه، ربات های مخرب از همان پهنای باند و منابع سروری استفاده می کنند که یک ربات خزنده گوگل یا بازدیدکنندگان معمولی سایت استفاده می کنند. در نتیجه می توانند سایت شما را از دسترس خارج کنند و باعث کاهش رتبه سئو شوند.

در نتیجه، عدم توجه به امنیت سایت بر سئو تاثیر منفی بر جای می گذارد. برای جلوگیری از این اتفاق باید تاثیر امنیت سایت بر سئو را جدی بگیرید و مانع از ورود این ربات ها به سایت شوید. همچنین، اگر متوجه خطاهای عجیبی مثل خطای 404 یا 503 در بخش سرچ کنسول شدید، ممکن است به این موضوع مربوط شود که ربات گوگل سعی داشته در آنها صفحات بخزد اما به دلیل ترافیک زیادی که ربات های مخرب به وجود آورده اند، سایت از دسترس خارج شده و ربات موفق به خزش نشده است.

یکی دیگر از احتمالات مربوط به رخ دادن این خطاها، قرارگیری سایت در حالت در دست تعمیر یا وجود مشکلات امنیتی در قالب یا افزونه می باشد. و همانطور که میدانید عدم خزش و ایندکس نشدن صفحات سایت شما تاثیر منفی روی رتبه سئو خواهد داشت.

چگونه می توان با بهبود امنیت سایت، رتبه سئو را افزایش داد؟

چگونه می توان با بهبود امنیت سایت، رتبه سئو را افزایش داد؟

همانطور که کمی قبلتر به آن اشاره شد، عدم توجه به امنیت سایت بر سئو تاثیر منفی خواهد گذاشت. بنابراین پس از بررسی تاثیر امنیت سایت بر روی سئو لازم است صاحبان کسب و کارهای آنلاین به همه تمهیدات امنیتی لازم برای جلوگیری از کاهش رتبه سایت خود بیندیشند و آنها را اجرا کنند. در اینجا به برخی از این تمهیدات امنیتی اشاره شده است که می تواند در بهبود سئو سایت به شما کمک کند:

1-جلوگیری از ورود ربات های مزاحم و مخرب

متاسفانه این مسئله کار آسانی نیست. زیرا بعضی از ربات ها مفید و بعضی از آنها مضر هستند و گلچین کردن ربات های مخرب و جلوگیری از ورود آنها کار دشواری است.

با این حال راه حل هایی در این زمینه وجود دارد که می تواند برایتان مفید باشد. به عنوان مثال، اگر نگران ربات هایی هستید که باعث می شوند محتوای سایت شما از ایندکس گوگل خارج شود، می توانید بک لینک های خود را بررسی کنید تا ببینید چه سایت هایی از لینک های شما استفاده می کنند. اگر متوجه شدید که محتوای شما بدون اجازه در یک سایت اسپم پست شده می توانید یک شکایت DMCA برای گوگل ارسال کنید.

سپس به آمارگیر سایت خود ( مثل AWStats که در سی پنل موجود می باشد) مراجعه کرده و بررسی کنید که چه رباتی به سایت شما خزیده و پهنای باند، ip بازدیدکنندگان و موارد دیگر را مشاهده کنید. سپس ترافیک های مخرب را شناسایی و دسترسی آنها به سایت را قطع کنید. سعی کنید به طور منظم قسمت آمار سایت خود را بررسی کنید.

2-قالب و افزونه های وردپرس

بسیاری از سایت هایی که با مشکلات امنیتی مواجه هستند یا هک می شوند، از قالب یا افزونه های منسوخ شده استفاده می کنند. متاسفانه هکرها بیشتر دنبال سایت هایی هستند که از افزونه های قدیمی استفاده می کنند. زیرا در این سایت ها باگ هایی وجود دارد که با هر بار بروزرسانی افزونه یا قالب توسط توسعه دهنده برطرف می شوند.

اما عدم بروزرسانی افزونه یا قالب باعث می شود هکر به راحتی بتواند از طریق آسیب پذیری شناخته شده از افزونه های فعال روی سایت شما سوء استفاده کند. بعلاوه، آنها دائما در حال پیدا کردن آسیب پذیری های جدید در سایت می باشند.

عدم بروزرسانی افزونه ها می تواند مشکلات زیادی را برایتان به وجود بیاورد. همانطور که میدانید هک سایت مساوی با قرارگیری شما در بلک لیست گوگل و از دست دادن رتبه سئو می باشد. بعلاوه، هکرها از به روز نبودن قالب یا افزونه شما برای ارسال ایمیل های اسپم نیز استفاده می کنند. در این حالت بدون آنکه متوجه شوید از سرور سایت شما ایمیل های اسپم زیادی برای کاربران ارسال می شود.

در نتیجه نه تنها از طرف گوگل بلکه از طرف شرکت هاستینگ خود نیز مشمول جریمه خواهید شد. اکنون که متوجه تاثیر امنیت سایت بر سئو شدید، با بروز نگه داشتن افزونه ها و قالب می توانید گام بزرگی در راستای افزایش امنیت سایت بردارید.

3-افزایش امنیت سایت و تاثیر بر سئو با فعالسازی فایروال

استفاده از فایروال گام مهمی برای افزایش امنیت سایت می باشد. در نتیجه فایروال علاوه بر افزایش امنیت سایت بر سئو نیز تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. همانطور که می دانید اینترنت روز به روز خطرناک تر از قبل می شود. هر روز روش های هک جدیدتری پیدا می شود که باید با آنها مقابله کرد.

فایروال همانند یک سپر دفاعی است که در برابر بسیاری از روش های هک از سایت محافظت می کند. همانطور که برای جلوگیری از سرقت درب منزل خود را قفل می کنید، با نصب و فعالسازی فایروال نیز قفلی روی سایت شما نصب می شود که هر هکری شاه کلید آن را ندارد. همچنین، با فعالسازی فایروال بسیاری از ربات های مخرب نمی توانند به محتوای سایت دسترسی داشته باشند.

از دیگر کارهای بهبود رتبه وب‌سایت استفاده از ریچ اسنیپت‌ها می‌باشد در صورتی که می‌خواهید بدانید Rich snippets چیست به مقالات مرواهاست مراجعه بفرمایید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تاثیر امنیت سایت بر روی سئو پرداختیم. امیدواریم که مطالب این پست برایتان مفید واقع شده است. چنانچه قصد افزایش امنیت سایت را دارید به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است فورا شاهد تاثیر امنیت سایت بر سئو نباشید. اما باور داشته باشید که امنیت سایت بر سئو در دراز مدت تاثیر زیادی خواهد داشت. افزایش رتبه سئو هرچقدر که کم هم باشد خوب است، اما برای لحظه ای خودتان را جای بازدیدکننده ها بگذارید.

جدا از بحث تاثیر امنیت سایت بر سئو، اولویت اصلی شما باید بهبود تجربه کاربران باشد. این موضوع به نوبه خود افزایش رتبه سئو را هم به همراه خواهد داشت. اگر از فروشگاهی خرید کنید اما بعد از مدتی متوجه شوید که اطلاعات کارت بانکی شما ممکن است هک شده باشد، چه حسی خواهید داشت؟ مطمئنا سناریو ترسناکی است.

پس به کاربران تجربه ای را منتقل کنید که دوست دارید خودتان داشته باشید. زیرا مطمئنا افرادی که از خدمات سایت شما هم استفاده می کنند انتظار دارند اطلاعات محرمانه آنها محفوظ بماند.

در صورتی که مقاله تاثیر امنیت سایت بر سئو و بهبود مورد توجه شما قرار گرفت  مقالات “هاست لینوکس چیست ؟ ۴ مزایای هاست لینوکس” و ”بهترین هاست وردپرس چه ویژگی هایی دارد؟” در بلاگ مرواهاست مطالعه فرمایید

برخی از سوالات متداول

امنیت سایت بر سئو چه تاثیری دارد؟

می توان گفت که امنیت سایت از جوانب مختلفی بر روی سئو اثر می گذارد. این تاثیر هم از نظر جنبه ساختاری سایت و هم از نظر امنیت اطلاعات کاربران می باشد. اما به طور کلی، افزایش امنیت سایت تاثیر مستقیمی روی بهبود سئو خواهد داشت.

تاثیر امنیت سایت بر سئو چه اهمیتی دارد؟

گوگل ترجیح می دهد سایت هایی را به کاربران خود معرفی کند که از بالاترین سطح امنیت نیز برخوردار باشند. بنابراین، هرچقدر روی سایت خود وقت بگذارید بدون توجه به مسائل امنیتی نمی توانید رتبه سئو خوبی کسب کنید.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

18 دی 1402

در 12:27

در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی، تکنولوژی ابری به سرعت در حال توسعه و گسترش است و به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در عرصه فناوری شناخته می‌شود. یکی...

13 دی 1402

در 11:37

آغاز یک کسب و کار آنلاین یا راه‌اندازی یک وبسایت شخصی یکی از اقدامات مهم و چالش‌برانگیزی است که ممکن است با آن روبرو شوید. از شروع تا اجرا، شما با مجموعه‌های...

29 آذر 1402

در 17:49

مقدمه وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین همواره با چالش‌ها و انواع خطا همراه هستند. در فرآیند مدیریت و اجرای یک وب‌سایت یا کسب‌وکار آنلاین، احتمال بروز مشکلات و خ...

1 دیدگاه دربارهٔ «تاثیر امنیت سایت بر سئو و بهبود سایت»

  1. بازتاب: آموزش تعمیر دیتابیس وردپرس به ساده ترین روش | 4 روش رفع خطا در پایگاه داده - وبلاگ مروا هاست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.