آموزش تغییر DNS بر روی دامنه های IR

تغییر DNS بر روی دامنه‌های IR

در دنیای دیجیتال پیشرفته امروز، ارتباط با سایت‌ها و وب‌سایت‌های مختلف از طریق دامنه‌ها و آدرس‌های وب انجام می‌شود. اما گاهی نیاز داریم که این ارتباط را تغییر دهیم.

یکی از موارد مهم بعد از خرید دامنه در این راستا، تغییر DNS های دامنه است. DNS ها به عنوان مسیریاب‌های مخفی پشت پرده، تبادل اطلاعات بین مرورگرها و سرورها را آسان می‌کنند. در این مقاله، می‌خواهیم به شما آموزشی جامع ارائه دهیم تا با روش تغییر DNS بر روی دامنه های IR آشنا شوید.

 

تغییر DNS بر روی دامنه های IR

بعد از ثبت دامنه در ایرنیک، یکی از مراحل مهم برای فعال سازی دامنه و استفاده از آن، تغییر DNS بر روی دامنه های IR به منظور اتصال دامنه به سرویس میزبانی وب مانند هاست ، سرور اختصاصی و سرور مجازی  است.

این مرحله برای بسیاری از افراد چالش‌برانگیز به نظر می‌آید. برای استفاده از دامنه در ارتباط با خدمات میزبانی وب، شما نیاز دارید تا DNS های دامنه را مطابق سرویس ارائه‌دهنده میزبانی خود تنظیم کنید. در این مسیر، تغییر DNS بر روی دامنه های IR در ایرنیک مرحله‌ای مهم و حیاتی است.

برای انجام این کار، شما باید به سایت ایرنیک مراجعه کرده و از طریق این پلتفرم اقدام به تغییر DNS بر روی دامنه های IR خود کنید. این عملیات نیازمند توجه و دقت است تا دامنه به درستی به سرویس‌های میزبانی متصل شود.

در ادامه آموزش، به طور دقیق‌تر به شما توضیح داده خواهد شد که چگونه می‌توانید DNS های دامنه‌تان را در ایرنیک تغییر داده و به صورت صحیح دامنه خود را به خدمات میزبانی متصل کنید.

تغییر DNS بر روی دامنه‌های IR چیست

 

منظور از DNS چیست؟

DNS یا Domain Name System به عنوان دفترچه تلفن اینترنتی عمل می‌کند. در واقع، این سیستم شامل یک سری سرورهایی است که نام‌های دامنه (مثل example.com) را به آدرس‌های IP (مثل 192.168.1.1) ترجمه می‌کند.

بنابراین، وقتی شما یک نام دامنه را در مرورگر وارد می‌کنید، سیستم DNS به شما کمک می‌کند تا به آدرس IP متناظر با آن نام دسترسی پیدا کنید و به سرور متصل شوید.

در واقع، DNS پروتکلی است که برای ایجاد ارتباط بین نام‌های دامنه و آدرس‌های IP وب‌سایت‌ها و سیستم‌های کاربران استفاده می‌شود. این کار باعث می‌شود کاربران نیازی به حفظ آدرس‌های IP وب‌سایت‌ها نداشته باشند و به راحتی با وارد کردن نام دامنه، به محتوای مورد نظر دسترسی یابند.

تغییر DNS بر روی دامنه‌های IR ثبت شده در ایرنیک

 

منظور از ایرنیک چیست؟

برای ثبت دامنه ملی ایران، بهتر است به وب‌سایت ایرنیک (کارگزار ثبت دامنه .ir) مراجعه کنید. ابتدا نیاز دارید تا یک شناسه ایرنیک یا Nic-Handle ایجاد کنید. سپس با استفاده از این شناسه، می‌توانید دامنه ملی ایران خود را ثبت کنید.

توجه داشته باشید که برای ثبت دامنه ملی، باید به شرایط و قوانین مربوطه پایگاه فیزیک نظری ایرنیک توجه کنید. این شرایط ممکن است بر اساس نوع پسوند دامنه مختلف متفاوت باشد.

همچنین، مهم است بدانید که دریافت شناسه ایرنیک برای ثبت دامنه کاملاً رایگان است و نیازی به پرداخت هزینه‌ای ندارید. این شناسه مورد نیاز برای تایید هویت شما در فرآیند ثبت دامنه است و با آن می‌توانید به صورت مستقیم دامنه خود را ثبت کنید.

آموزش تغییر DNS بر روی دامنه‌های IR

 

آموزش تغییر DNS بر روی دامنه های IR در ایرنیک

با انجام این مراحل، شما می‌توانید DNS دامنه‌ی خود را در ایرنیک تغییر داده و از آدرس مورد نظر خود برای دامنه‌ خود استفاده کنید. برای تغییر DNS بر روی دامنه های IR، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا وارد حساب کاربری خود در پنل کاربری ایرنیک شوید.
  • در منوی اصلی، بخش (دامنه‌ها) را انتخاب کنید.
  • دامنه‌ای که می‌خواهید DNS آن را تغییر دهید را انتخاب کنید.
  • در صفحه مدیریت دامنه، گزینه (تغییر DNS) یا ویرایش (ردیف های کارگزاری نام و میزبانی دامنه) را انتخاب کنید.
  • در این مرحله، می‌توانید DNS جدید خود را وارد کنید. این DNSها معمولاً توسط سرویس دهنده میزبانی وب شما ارائه می‌شوند. برای هر DNS، بخش‌هایی مانند (نام کارگزار) و (آدرس DNS) وجود دارد که باید آن‌ها را با دقت وارد کنید.
  • پس از وارد کردن DNSهای جدید، بر روی دکمه (ذخیره تغییرات) یا (اعمال تغییرات) کلیک کنید.
  • تغییرات شما به عنوان درخواست (تغییر DNS) ثبت شده ‌است، باید توسط ایرنیک پردازش و اعمال شود.
  • پس از اعمال تغییرات، DNS دامنه‌ی شما به DNSهای جدید تغییر خواهد کرد و دامنه‌ی شما به مقصد جدید ارجاع می‌دهد.

نکته ۱: برای رکورد‌های معمولی در تغییر DNS بر روی دامنه های IR ، وارد کردن IP در ستون “IP کارگزار” لازم نیست. اما در صورت استفاده از دامنه‌های ir به عنوان رکورد NS، باید IP سرور را نیز وارد کنید.

نکته ۲: DNS دامنه‌های ملی فقط از طریق پنل کاربری ایرنیک تغییر می کنند.

نکته ۳: پس از تغییر DNS بر روی دامنه های IR ، برای اتصال صحیح دامنه به هاست و ست شدن درست DNS، زمانی حدود 4 تا 6 ساعت طول می‌کشد.

نحوه تغییر DNS بر روی دامنه‌های IR

 

تنظیم دی ان اس بر روی دامنه‌های IR

تنظیم DNS بر روی دامنه‌های IR به شما امکان کنترل راه‌های مرتبط با دامنه خود، از جمله ارجاع به سرورها و خدمات مختلف را می‌دهد. حتماً از دقت و درستی اطلاعات وارد شده مطمئن شوید تا دامنه شما به درستی کار کند. برای تنظیم دی ان اس بر روی دامنه‌های IR می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا به وب‌سایت IR، مرکز اطلاعات ایرانیک، مراجعه کنید.
  • وارد حساب کاربری خود شوید یا در صورتی که حساب کاربری ندارید، یک حساب جدید ایجاد کنید.
  • پس از ورود به حساب کاربری، در بالای صفحه در قسمت جستجو، نام دامنه IR موردنظرتان را جستجو کنید.
  • از نتایج حاصل از جستجو، دامنه‌ی موردنظر خود را انتخاب کنید تا به صفحه مدیریت دامنه منتقل شوید.
  • در صفحه مدیریت دامنه، به دنبال بخش سامانه نام دامنه (DNS) یا مشابه آن بگردید.
  • در این بخش، معمولاً دو ردیف برای DNS کارگزاری (NS Record) وجود دارد. این ردیف‌ها به شکل مشابه irnic.ir و ns2.irnic.ir خواهند بود.
  • برای تغییر DNS بر روی دامنه های IR ، اطلاعات دی ان اس مورد نظر خود (معمولاً ارائه شده توسط سرویس میزبانی وب یا محیطی مانند cPanel که از طریق آن می توان اقدام به مدیریت DNS ها در سی پنل یا پیکربندی و راه اندازی DNS سرور ویندوز و لینوکس کرد ) را به‌صورت مطابق با دستورالعمل‌ها در این دو ردیف وارد کنید.
  • پس از وارد کردن اطلاعات DNS، مطمئن شوید که تغییرات اعمال شده‌اند.
  • در آخر، تغییرات را ذخیره کنید.

مزایای خرید تز مروت هاست برای تغییر DNS بر روی دامنه‌های IR

 

مزایای خرید از مرواهاست

مرواهاست با تجربه تقریباً سه دهه‌ای در زمینه هاستینگ، یک شرکت با تاریخچه بلند و اعتبار قوی است. این تجربه به طور مستقیم به کیفیت خدمات ارائه‌شده توسط آن اشاره دارد. این مجموعه به عنوان یک انتخاب مناسب برای میزبانی وب دارای مزایای بیشماری است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دسترسی بالای ۹۹٪ با پشتیبانی تخصصی.
  • جابه‌جایی میزبانی به صورت رایگان.
  • پاسخ‌دهی سریع به ایمیل‌ها و تماس‌های تلفنی.
  • پلان‌های مختلف بر اساس نیازها و بودجه.
  • امکان ارتقا به پلان‌های بالاتر با افزایش منابع.
  • تضمین بازگشت وجه برخی خدمات.
  • تاکید بر اهمیت حضور و دسترسی مشتریان به وب‌سایت‌ها.

تغییر DNS بر روی دامنه‌های IR در انواع سرویس میزبانی

 

کلام آخر

درنهایت، تغییر DNS بر روی دامنه های IR یکی از مراحل کلیدی در تنظیم دامنه است. با آموزش تغییر دی ان اس (DNS) دامنه IR در ایرنیک و رعایت دستورالعمل‌ها و دقت در انجام این فرآیند، می‌توانید به سادگی نام دامنه خود را به آدرس IP مرتبط با وب‌سایت متصل کرده و وب‌سایت خود را به طور کامل راه‌اندازی کنید.

برای اطمینان بیشتر، از منابع آموزشی موجود استفاده کنید و در صورت نیاز، از پشتیبانی ارائه‌دهندگان خدمات استفاده نمایید.

 

بررسی سوالات متداول

 

آیا تغییر DNS بر روی دامنه های IR پیچیده است؟

تغییر DNS دامنه‌های ایرنیک به نسبت ساده است و با دنبال کردن مراحل آموزش، می‌توانید به راحتی انجام دهید.

آیا تغییر DNS بر روی دامنه های IR هزینه‌ای دارد؟

تغییر DNS بر روی دامنه های IR در بسیاری از موارد رایگان است و هزینه‌ای ندارد.

چرا تغییر DNS در دامنه‌های IR مهم است؟

تغییر DNS بر روی دامنه های IR به شما امکان کنترل بیشتری بر روی میزبانی و سرویس‌های وب خود می‌دهد و می‌توانید سرورهای خود را به دلخواه تنظیم کنید.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

8 اردیبهشت 1403

در 15:34

فرق هاست وردپرس و لینوکس چیست؟ اگر شما هم به تازگی برای تاسیس وب سایت خود نیاز به بهترین میزبان یا هاست داشته باشید، حتما بین دو راهی انتخاب این دو مورد ماند...

5 اردیبهشت 1403

در 14:54

امکانات سایت های فروشگاهی آن هم به صورت تمام و کمال، امروزه که استفاده از این وب سایت‌ها برای تجارت الکترونیک رایج شده‌اند، بسیار با اهمیت هستند. به همین دلی...

5 اردیبهشت 1403

در 12:00

microsoft sql server چیست؟ در دنیای امروز، داده‌ها به عنوان ارزشمندترین دارایی هر سازمان شناخته می‌شوند. مدیریت و تحلیل این حجم عظیم از اطلاعات نیازمند ابزار...

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

2 دیدگاه دربارهٔ «آموزش تغییر DNS بر روی دامنه های IR»

  1. بازتاب: مدیریت DNS ها در سی پنل - وبلاگ مروا هاست

  2. بازتاب: نحوه پیکربندی و راه اندازی DNS سرور ویندوز - وبلاگ مروا هاست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.