Whmcs چیست و چه کاربردی دارد؟

WHMCS چیست؟

راه اندازی هاستینگ یکی از ایده های جالب و درآمدزایی است که در ابتدا مدیریت آن بسیار هیجان انگیز به نظر می رسد، ولی برای شروع این کار باید یک whmcs را روی سرور خود نصب نمایید. اما سوال اینجاست که whmcs چیست و چه کاربردی در هاستینگ دارد؟ در این مقاله می خواهیم به طور کامل به whmcs، کاربردها و مزایای آن بپردازیم.

WHMCS یک پلتفرم جامع برای تسهیل خودکارسازی فرایند مدیریت هاستینگ به شمار می رود. این پلتفرم امکاناتی را در اختیارتان قرار می دهد که از آن می توان برای مدیریت آسان کلیه مشتریان، داده ها و حساب ها استفاده کرد. در واقع، WHMCS اساسا یک سیستم جامع مدیریت مشتری است.

WHMCS چیست؟

اصطلاح “WHMCS” مخفف عبارت ” Web Host Manager Complete Solution” می باشد. در واقع “whmcs” همانند cpanel یک نوع پنل مدیریت است که از آن برای مدیریت هاست استفاده می شود. با این تفاوت که cpanel برای مدیریت هاست فردی است. در حالی که از whmcs برای مدیریت هاست های کاربران مختلف استفاده می شود. اما مزایا و کاربرد WHMCS چیست؟ این پنل چه امکاناتی را برای کاربران فراهم می سازد؟

این پنل دارای امکانات مختلفی است مثل بخش ارسال تیکت پشتیبانی مخصوص مشتریان، حساب های ایمیل، مدیریت سفارشات، ایجاد و مدیریت صورتحساب، مدیریت گزارشات، ثبت دامنه، خرید هاست و ..

اگر در مرواهاست ثبت نام کنید می توانید بخش های مختلف پنل whmcs ویژه کاربران را مشاهده نمایید.

شرکت های زیادی در سراسر جهان از WHMCS برای مدیریت مشتریان خود و ایجاد هاستینگ استفاده می کنند. بر طبق آمارها بیشترین شرکت های مصرف کننده متعلق به کشور کانادا می باشد.

مزایا WHMCS چیست؟

می توان گفت “WHMCS” یک برنامه یا به عبارتی در افزار آنلاین سیستم مدیریت مشتریان، صورتحساب و ارائه خدمات پشتیبانی به مشتریان است که برای تجارت الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرد.

WHMCS امکانات بسیار زیادی را در اختیار افراد قرار می دهد تا بتوانند کسب و کار آنلاین خود را شروع کنند. بیشتر صاحبان کسب و کارها از WHMCS استفاده می کنند. این نرم افزار نه تنها پرکاربردترین نرم افزار مدیریت مشتری در جهان محسوب می شود، بلکه یکی از بزرگترین هاست ها هم به شمار می رود.

از جمله مزایای WHMCS می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیریت مشتری
  • مدیریت صورتحساب ها
  •  قابلیت ثبت دامنه توسط مشتریان
  •  امکان ساخت یادآور پرداخت صورتحساب
  • قابلیت ایجاد و پرداخت صورتحساب
  • حفظ حریم خصوصی کاربران
  • امکان مدیریت داده ها و اطلاعات مشتریان
  • خودکارسازی فعالیت ها
  • قابلیت سفارشی سازی پنل مدیریت

حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربران

در پاسخ به این سوال که مزایا WHMCS چیست، می توان گفت که تامین امنیت یکی از مهمترین مزایای WHMCS است. از آنجایی که WHMCS بزرگترین و محبوب ترین پنلی است که کاربران برای راه اندازی سایت خود از آن استفاده می کنند، حفظ امنیت اطلاعات آنها مهمترین موردی است که باید به آن توجه کرد.

برنامه WHMCS در فواصل زمانی منظم بروز می شود. همچنین با دارا بودن ویژگی های امنیتی متعدد از جمله کد امنیتی کپچا و ارسال گزارشات امنیتی از حساب کاربری مشتریان و داده های آنها محافظت می کند.

چنانچه درباره امنیت سایت و تاثیر آن بر سئو میخواهید بیشتر بدانید پیشنهاد میکنیم مقاله “تاثیر امنیت سایت بر سئو و بهبود” مطالعه نمایید 

مدیریت داده

WHMCS پنلی را در اختیارتان قرار می دهد تا بتوانید داده های مشتریان خود را به راحتی و در یک مکان واحد مدیریت کنید. بخش اعظم برنامه WHMCS مربوط به مدیریت مشتری است. به همین دلیل تمامی جزئیات و اطلاعات مربوط به مشتریان را در یک داشبورد در اختیارتان قرار می دهد. بعلاه، دارای برگه های مختلفی مثل برگه محصولات / خدمات، فاکتورها، ایمیل ها، تراکنش ها، جزئیات مشتری و … می باشد.

خودکارسازی فعالیت ها

به کمک WHMCS شما می توانید تمام کارهایی که در گذشته به صورت دستی انجام می دادید و وقت گران بهای شما را هدر میداد را به حالت خودکار تنظیم کنید.

در WHMCS صد گزینه وجود دارد که هر کدام از آنها را که بخواهید، می توانید به صورت اتومات داشته باشید. به عنوان مثال کارهایی مثل تنظیمات شارژ کارت اعتباری، تنظیمات بروزرسانی خودکار ارز، تنظیمات یادآوری زمان تمدید دامنه و …را می توان بصورت خودکار انجام داد. تنها کافیست از یک ماژول خیلی ساده استفاده کنید تا کارهایتان به راحتی به صورت خودکار انجام شوند.

سفارشی سازی

هر کدام از کسب و کارها، ویژگی ها و امکانات خاص خودشان را دارند. به همین دلیل پیکربندی پیش فرض در WHMCS برای تمامی کسب و کارها مناسب نیست. در نتیجه، می توانید در WHMCS با توجه به کسب و کار خود، گزینه های مختلفی را فعال یا غیرفعال کنید و پنل مدیریت خود را سفارشی بسازید. بعلاوه، در WHMCS قالب ها، ماژول ها و الگوهای متنوعی وجود دارد که می توان به دلخواه از آنها استفاده کرد و ظاهر پنل مدیریت را سفارشی نمود.

صورتحساب و پرداخت

از WHMCS می توان برای ایجاد صورتحساب و فاکتور خودکار مشتریان استفاده کرد. علاوه بر اینها، می توان اعلانات مربوط به پرداخت صورتحساب را به صورت خودکار برای مشتریان ارسال کرد. چنانچه گزینه صورتحساب و پرداخت خودکار فعال شده باشد، WHMCS به صورت خودکار و از طریق ایمیل مشتریان برای آنها تاریخ سررسید فاکتورهای پرداخت نشده را یادآوری می کند.

سیستم پشتیبانی

سیستم پشتیبانی

یکی دیگر از بهترین مزایای WHMCS داشتن بخش پشتیبانی مشتریان است. اما دلیل اهمیت سیستم پشتیبانی WHMCS چیست و چرا مزیت مهمی محسوب می شود؟

برای یافتن پاسخ این سوال فرض کنید مالک یک هاستینگ بزرگ هستید و بعد از وقت اداری برای سایت مشتریان مشکلی پیش آمده که نمی توانند آن را حل کنند. در این صورت چطور باید با شما یا همکارانتان تماس بگیرند؟ از طرف دیگر اگر تعداد مشتریان شما زیاد باشد، برای پاسخگویی تلفنی صف های طولانی تشکیل می شود که نارضایتی مشتریان را به دنبال خواهد داشت.

اما داشتن بخش تیکت پشتیبانی باعث می شود اگر مشتریان سوالی داشته باشند به راحتی بتوانند برای شما تیکت ارسال کنند. این کار باعث می شود

در هر ساعت از شبانه روز قادر باشند تا با شما در تماس باشند. بعلاوه، به کمک بخش پشتیبانی WHMCS می توانید به مشکلات مشتریان خود رسیدگی کنید. اینها بخشی از مزایای WHMCS است که در هر هاستینگی مثل مرواهاست وجود دارد.

اگر مایلید که یک هاستینگ راه اندازی کنید، می توانید به جای صرف هزینه زیاد از نمایندگی مرواهاست استفاده کنید. شرکت مرواهاست برای تسهیل فرآیند راه اندازی هاستینگ پلن های نمایندگی مختلفی را ارائه می نماید که با انتخاب آنها در سریع ترین زمان ممکن می توانید یک هاستینگ راه اندازی کنید.

اخذ نمایندگی و نصب whmcs نه تنها برای راه اندازی هاستینگ برای مشتریان، بلکه برای مدیریت چندین سایت نیز می توان مورد استفاده قرار داد.
کاربرد whmcs

همانطور که گفته شد، WHMCS یک پنل مدیریت مشتریان است. بنابراین، مهمترین کاربرد whmcs مدیریت مشتریان هاست می باشد. به طور کلی، قابل توجه ترین کاربرد whmcs این است که هاست شما را به دو بخش “ناحیه کاربری مشتریان” و “بخش مدیریت” تقسیم بندی می کند.

ناحیه کاربری مشتریان، بخشی است که کاربران می توانند پس از ورود به پنل کاربری خود محصولات و خدماتی را که از شما خریداری کرده اند را مشاهده کنند. از جمله امکاناتی که در این بخش برای مشتریان شما وجود دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرویس ها

در این بخش کاربران می توانند از شما هاست یا سرور خریداری نمایند. بعلاوه امکان مشاهده و مدیریت سرویس های قبلی که خریداری کرده اند نیز وجود دارد.

دامنه ها

این کاربرد whmcs به مشتریان کمک می کند تا بتوانند دامنه های خود را مدیریت کنند. در بخش دامنه ها امکان ثبت دامنه جدید، تمدید دامنه، جستجوی دامنه و مشاهده دامنه هایی که قبلا خریداری شده وجود دارد. همچنین از طریق این بخش، کاربران می توانند دامنه های خود را از سایر شرکت های هاستینگ به شرکت شما منتقل نمایند.

مالی

بخش مالی برای مدیریت صورتحساب های مشتریان می باشد. در این بخش مشتریان می توانند علاوه بر پرداخت هزینه ماهیانه یا سالیانه سرویس خریداری شده خود، کلیه صورتحساب ها و فاکتورهای پرداخت وجه خود را نیز مشاهده نمایند. هر وجهی که توسط مشتریان پرداخت شود به صورت خودکار در این بخش ثبت می شود.

پشتیبانی

در بخش پشتیبانی کلیه تیکت های ارسالی توسط مشتری ذخیره می گردد. مشتری می تواند پس از ارسال تیکت پاسخ ها را در این بخش مشاهده نمایند.

ارسال تیکت پشتیبانی

در این بخش کاربران می توانند در صورت لزوم برای تیم پشتیبانی تیکت ارسال کنند و مشکلات و اختلالات سرویس خود را پیگیری نمایند.

بازاریابی

در بخش بازاریابی نیز کاربران می توانند حساب بازاریابی خود را فعال نموده و با معرفی مشتریان جدید به شما پورسانت دریافت کنند. این شیوه راحت ترین شیوه همکاری در فروش است.

راه اندازی پرتال سازمانی

از جمله کاربرد whmcs، امکان راه اندازی پرتال سازمانی است. با whhmcs هر کاربر می تواند به صورت انفرادی ثبت نام کرده و پنل کاربری مخصوصی داشته باشد. بنابراین از این برنامه می توان حتی برای مدیریت کارکنان یک سازمان و یا ساخت پرتال سازمانی نیز استفاده کرد.

مدیریت همزمان چندین سایت

یک کاربرد whmcs دیگر، مدیریت همزمان چندین سایت از طریق یک داشبورد واحد می باشد. whmcs دارای ماژولی برای مدیریت همزمان چندین سایت است.

این ماژول امکان مدیریت همزمان چندین سایت از طریق پنل مدیریت whmcs را فراهم می سازد. برای استفاده از چنین قابلیتی تنها به یک لایسنس whmcs نیاز خواهید داشت. ماژول به افزونه های جانبی گفته می شود که می توان روی whmcs نصب کرد تا قابلیت های بیشتری را به پنل شما اضافه نماید.

لایسنس WHMCS چیست؟

لایسنس WHMCS چیست؟

به زبان ساده، لایسنس به معنای مجوز استفاده از یک برنامه است. برنامه نویس ها زمان زیادی را صرف تولید نرم افزار می کنند و برای جلوگیری از سوء استفاده از برنامه های خود از لایسنس استفاده می کنند. فردی که بخواهد از تمام امکانات برنامه مورد نظر استفاده کند ابتدا باید لایسنس برنامه مورد نظر را خریداری نماید. اما سوال اینجاست که لایسنس WHMCS چیست و چه کاربردی دارد؟

همانطور که میدانید WHMCS نیز یک نرم افزار تحت وب است که برای استفاده از امکانات آن باید لایسنس مربوطه را فعال کنید. لایسنس های WHMCS در چهار پلن مختلف ارائه می شوند که عبارتند از :

  • لایسنس Starter
  • مجوز یا لایسنس Plus
  • لایسنس Professional
  • لایسنس Business

هر کدام از این لایسنس ها سطح دسترسی معینی را برای استفاده از امکانات WHMCS فراهم می سازند. پس از خرید لایسنس مورد نظر خود، باید آن را روی WHMCS فعال نمایید. در این صورت به راحتی قادر خواهید بود تا خدمات و سرویس های خود را به مشتریان عرضه نمایید.

دلیل اهمیت لایسنس WHMCS چیست؟

استفاده از لایسنس WHMCS در دنیای تجارت الکترونیک اهمیت زیادی دارد. دلیل اهمیت آن هم این است که بدون لایسنس نمی توان از کلیه امکانات WHMCS به صورت رایگان استفاده کرد. از طرف دیگر بعضی از افراد نرم افزار WHMCS را بصورت نال شده و رایگان در اختیار کاربران قرار می دهند.

اما نرم افزارهای نال شده ممکن است حاوی کدهای مخرب و جاسوسی باشد که با هدف هک سایت شما و همچنین ربودن و پخش اطلاعات محرمانه در بستر وب در نرم افزارهای کرک شده قرار داده می شوند. درنتیجه، با نصب یک نرم افزار کرک شده امنیت اطلاعات شما به خطر خواهد افتاد.

از طرف دیگر، برنامه ها معمولا دارای باگ ها و اشکالات برنامه نویسی هستند که هر بار پس از بروزرسانی، آن ایرادات رفع می شوند. زمانی که یک برنامه کرک شده را مورد استفاده قرار دهید، برنامه شما به صورت خودکار بروز نمی شود. در نتیجه ناپایداری ها و مشکلات متعددی را در سایت خود مشاهده خواهید کرد.

مزایا خرید لایسنس اصلی

  • نسبت به نسخه کرک شده پایداری بالاتری خواهد داشت.
  • در برابر حملات هکری از امنیت بالایی برخوردار می باشد.
  • قابلیت دریافت نسخه بروزرسانی به صورت خودکار را دارد.
  • از پشتیبانی شرکت سازنده اصلی برخوردار خواهید شد.

قیمت خرید لایسنس WHMCS چقدر است؟

لایسنس WHMCS دارای پلن های مختلفی است که بر اساس تعداد مشتریان، پشتیبانی و امکاناتی که به کاربران ارائه می دهد، قیمت های متفاوتی خواهد داشت. بعلاوه، با توجه به نوسانات قیمت دلار هزینه خرید لایسنس WHMCS ثابت نیست. علاوه بر این موارد، WHMCS به عنوان یک برنامه “Self-Hosted” شناخته می شود. به عبارتی برای استفاده از این برنامه باید یک سرور فیزیکی تهیه کنید که ممکن است برای شروع فعالیت برایتان مقرون به صرفه نباشد.

سخن پایانی

چنانچه قصد خرید لایسنس اصلی WHMCS را دارید و می خواهید از تمامی امکانات WHMCS برخوردار شوید، می توانید از طریق بخش پشتیبانی با کارشناسان ما در مرواهاست تماس حاصل فرمایید.

در صورتی که مقاله VDS چیست؟ سرور مجازی اختصاصی VDS چه تفاوتی با VPS دارد؟ مورد توجه شما قرار گرفت  مقالات “هاست لینوکس چیست ؟ ۴ مزایای هاست لینوکس” و ”بهترین هاست وردپرس چه ویژگی هایی دارد؟” در بلاگ مرواهاست مطالعه فرمایید

سوالات متداول

کاربرد سیستم پشتیبانی WHMCS چیست؟

این سیستم برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان است و دارای بخش های مختلفی است. مشتریان در این بخش می توانند با کارشناسان میزبانی وب خود در تمامی ساعات شبانه روز در ارتباط باشند و مشکلات سایت خود را با راهنمایی کارشناسان بخش پشتیبانی برطرف سازند.

بهترین جایگزین برای برنامه WHMCS چیست؟

WHMCS تنها پنل مدیریت هاستینگ موجود در دنیا نیست، بلکه بهترین و پرطرفدارترین آنهاست. تاکنون برنامه مدیریت هاستینگی بهتر از whmcs طراحی نشده که بتواند جایگزین مناسبی برای whmcs باشد. اما برنامه هایی مثل ClientExec و Blesta نیز برنامه های خوبی هستند و ارزش یکبار امتحان کردن را دارند. گرچه هنوز برای رقابت با whmcs راه طولانی را در پیش دارند.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

18 دی 1402

در 12:27

در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی، تکنولوژی ابری به سرعت در حال توسعه و گسترش است و به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در عرصه فناوری شناخته می‌شود. یکی...

13 دی 1402

در 11:37

آغاز یک کسب و کار آنلاین یا راه‌اندازی یک وبسایت شخصی یکی از اقدامات مهم و چالش‌برانگیزی است که ممکن است با آن روبرو شوید. از شروع تا اجرا، شما با مجموعه‌های...

29 آذر 1402

در 17:49

مقدمه وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین همواره با چالش‌ها و انواع خطا همراه هستند. در فرآیند مدیریت و اجرای یک وب‌سایت یا کسب‌وکار آنلاین، احتمال بروز مشکلات و خ...

1 دیدگاه دربارهٔ «Whmcs چیست و چه کاربردی دارد؟»

  1. بازتاب: 6 روش رفع خطاهای whmcs | آموزش تصویری - وبلاگ مروا هاست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.