سرور ابری چیست و چه مزایایی دارد؟ 0 تا 100 سرویس های ابری

سرور ابری چیست

همه ما کم و بیش با اصطلاح سرور ابری آشنایی داریم و تا حدودی می دانیم که سرور ابری، یک نوع سروری است که از آن برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می شود. اما به راستی سرور ابری چیست؟

امروزه سرور ابری اصطلاح بسیار مهمی در صنعت فناوری می باشد که میزبانی وب و هاستینگ را به شدت متحول ساخته است. در حال حاضر سرور ابری یکی از قدرتمندترین سرویس های میزبانی وب است که به دلیل بهره گیری از فناوری رایانش ابری، مزایای بسیار زیادی را برای کسب و کارهای آنلاین به ارمغان می آورد و تاثیر زیادی نیز در کاهش هزینه های آنها دارد. اگر هنوز نمیدانید سرور ابری چیست، چه مزایایی دارد تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با این نوع سرور مجازی بیشتر آشنا شوید.

ابر یا Cloud چیست؟

“ابر” به سرورهایی اشاره دارد که از طریق اینترنت می توان به آنها دسترسی داشت و روی این سرورها نیز نرم افزارها و پایگاه های داده ای اجرا می شود. سرورهای ابری از فناوری رایانش ابری بهره می برند. با استفاده از این نوع سرور، کاربران و شرکت ها دیگر نیازی به مدیریت سرورهای فیزیکی نخواهند داشت. در عوض می توانند از منابع محاسباتی که در یک ” فضای ابری” قرار دارد استفاده کنند.

وقتی گفته می شود که یک منبع محاسباتی در ” فضای ابری” قرار دارد، به این معنی است که از طریق شبکه ای مانند اینترنت تحویل داده می شود و تنها محدود به یک مرکز داده خاص نیست. ابر در واقع از سرورهایی تشکیل شده که در مراکز داده سراسر جهان قرار دارند. بنابراین، از هر نقطه ای در جهان و با هر دستگاهی می توان به آن دسترسی داشت و اطلاعات خود را روی آن بارگذاری کرد. بدون اینکه با مشکل دوری از مرکز داده و اختلال در اتصال به سرور مواجه شوید

اگر به این موضوع علاقه مند هستید پیشنهاد میکنیم مقاله “تفاوت هاست ابری با هاست معمولی | بررسی ۲ ویژگی هاست ابری” مطالعه فرمایید

سرور ابری چیست؟

سرور ابری یک نوع سرور محاسباتی است که مجازی سازی شده است و منابع آن از راه دور و از طریق شبکه در دسترس کاربران قرار داده می شود. سرور ابری از نظر پشتیبانی از سیستم عامل ها و برنامه های کاربردی و ویژگی های عملکردی با سرورهای فیزیکی و سرورهای مجازی که از طریق یک مرکز داده محلی ارائه داده می شود، تفاوتی ندارد. سرورهای ابری اغلب با نام سرور مجازی، سرور خصوصی یا پلتفرم مجازی شناخته می شوند.

سرورهای ابری چگونه کار می کنند؟

در کلود سرور یا سرور ابری، چندین سرور فیزیکی مجازی سازی می شوند.تا کاربران سراسر جهان بتوانند به راحتی و بدون نگرانی از فاصله زیاد موجود از مراکز داده از آنها استفاده کنند. بیشتر مواقع برای مجازی سازی سرورها و ایجاد کلود سرور از نرم افزاری به نام “hypervisor” استفاده می شود. در این نوع سرور تنها CPU به صورت اشتراکی ارائه داده می شود و سایر منابع بصورت اختصاصی در اختیار کاربران قرار داده می شوند.

به دلیل اینکه در سرور ابری زیرساخت به عنوان سرویس در نظر گرفته می شود، بنابراین برای استفاده از آن نیازی به خرید تجهیزات سخت افزاری نخواهید داشت و می توانید از طریق اینترنت، تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری این سرور را مورد استفاده قرار داده و در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

سرویس سرور ابری چیست؟

سرویس سرور ابری چیست؟

اصطلاح ” سرویس ابری” به طیف وسیعی از خدماتی گفته می شود که به وسیله اینترنت و بر اساس تقاضا به مشتریان یا شرکت ها ارائه می شود. این سرویس ها به گونه ای طراحی شده اند که مشتریان بتوانند براحتی و بدون خرید هیچ نوع سخت افزار یا نرم افزار خاصی از برنامه ها و منابع مورد نیاز خود استفاده کنند.

از جمله سرویس های ابری که می توان به آنها اشاره کرد جیمیل ها هستند که ممکن است در طول روز بارها و بارها از آنها استفاده کنید. این سرویس ها بر پایه رایانش ابری ارائه می شوند. بنابراین، نیازی نیست که شرکتی برنامه ها را روی سرور داخلی خود نگهداری کنند. همچنین کاربران می توانند به راحتی از طریق مرورگر به سرویس ابری دسترسی داشته باشند و از طریق اینترنت از آن استفاده کنند.

مزایای سرور ابری چیست؟

در پاسخ به این سوال که ” مزایای سرور ابری چیست؟” می بایست گفت که سرور ابری مزایای بسیار زیادی دارد. در ادامه به 5 مورد از مهمترین مزایای سرور ابری اشاره شده است:

مقیاس پذیری و انعطاف پذیری

یکی از مزایای منحصربفرد میزبانی ابری، مقیاس پذیری بسیار بالای آن است. این موضوع به ویژه برای سازمان ها یا شرکت های کوچکی مثل استارت آپ ها که به سرعت رشد می کنند مفید است، زیرا به راحتی می توانند منابع مختلفی مثل فضای ذخیره سازی و پهنای باند را افزایش یا کاهش دهند. از طرف دیگر، در میزبانی های سنتی انجام این کار به سرعت و آسانی سرور ابری نیست.

بعلاوه، سایت شما تنها به یک سرور محدود نخواهد بود. در نتیجه دغدغه انتخاب نزدیک ترین مرکز داده و به حداکثر رساندن زمان بارگذاری سایت را نخواهید داشت. از هر جایی و با هر دستگاهی می توان به سرعت به سرور سایت وصل شد. این ویژگی تاثیر زیادی روی رتبه سئو سایت نیز خواهد داشت.

بهره وری هزینه

میزبانی ابری معمولا به عنوان سرویسی با نام “SAAS” ارائه می شود. شرکت ارائه دهنده سرور ابری وظیفه نگهداری از تمام سخت افزارهای لازم را بر عهده دارد. در عوض، مشتریان تنها به ازای منابع یا سرویس هایی که استفاده می کنند هزینه می پردازند.

از آنجایی که بعضی از سرویس های ابری را می توان در بین مشاغل مختلف به اشتراک گذاشت، این موضوع باعث می شود تا سازمان ها هزینه کمتری را برای استفاده از آن سرویس های اشتراکی بپردازند. بنابراین، میزبانی ابری راه حل میزبانی مقرون به صرفه ای خواهد بود. این امر به ویژه برای سازمان های کوچکتری که قادر به خرید و نگهداری سخت افزارها مورد نیاز خود نیستند، مفید است.

آپتایم و ترافیک

میزان آپتایم یا در دسترس بودن سایت هنگام استفاده از سرور ابری بسیار بیشتر از سایر سرورها می باشد. در سرورهای معمولی درصد آنلاین بودن سایت شما به محیط فیزیکی سرور وابسته است. در صورتی که اختلالی در سرور به وجود بیاید، سایت از دسترس خارج می شود.

اما در سرور مجازی به دلیل اینکه نسخه ای از وب سایت روی چندین سرور نگهداری می شود، در صورت خرابی یک سرور سایر سرورها به کار خود ادامه خواهند داد. در نتیجه سایت همواره در دسترس باقی خواهد ماند. حتی با افزایش ترافیک و افزایش میزان مصرف منابع نیز وب سایت شما آفلاین نخواهد شد.

ایمنی بالا

ذخیره سازی داده های یک سایت در فضای ابری می تواند آن را در برابر هر نوع مشکل فیزیکی و خرابی سخت افزاری و همچنین حوادثی مانند آتش سوزی، سیل، زلزله و … در امان نگه دارد. بعلاوه، فضای ذخیره سازی ابری این امکان را برای کاربران فراهم می سازد که از اطلاعات خود در برابر جرائم سایبری و سایر تهدیدات امنیتی محافظت کنند.

تفاوت سرور مجازی اختصاصی و Cloud server چیست؟

تفاوت سرور مجازی اختصاصی و Cloud server چیست؟

برای پاسخگویی به این سوال که تفاوت سرور مجازی اختصاصی و Cloud server چیست این دو سرور با هم مقایسه شده اند:

مقیاس پذیری

بزرگتری تفاوت سرور مجازی اختصاصی نسبت به سرور ابری این است که از مقیاس پذیری خوبی برخوردار نیست. در عوض، سرورهای ابری به دلیل زیرساخت ابری که دارند زمان پاسخگویی سرور را به طور چشمگیری کاهش می دهند و با کاهش زمان ارسال درخواست به سرور و پاسخ به کاربر میزان جذب ترافیک سایت شما افزایش خواهد یافت.

پرداخت به ازای مصرف

یکی دیگر از تفاوت های این دو نوع سرور در نحوه پرداخت هزینه ها می باشد. اما مزیت این نوع سرویس سرور ابری چیست؟ پرداخت به ازای مصرف باعث کاهش هزینه های کسب و کارها می شود. زیرا در سرور ابری پرداخت به ازای ساعتی که از منابع سرور استفاده می کنید، محاسبه می شود.

اگر بخواهیم دقیق تر توضیح دهیم باید بگوییم که ماهیانه یا سالیانه مبلغ مشخصی را برای استفاده از سرور ابری نمی پردازید. بلکه بر اساس ساعت و ظرفیتی که از منابع استفاده می شود، هزینه ای که باید بپردازید مشخص می گردد.

در دسترس بودن

سرور ابری نسبت به سرور مجازی حداکثر دسترس پذیری را دارد. در زیرساخت ابری، سرور مجازی شما در تمام مدت آنلاین است. بدین ترتیب، حتی اگر یکی از سرورها از دسترس خارج شد سرور دیگر اطلاعات را به صورت خودکار برای کاربر ارسال می کند و هیچوقت سایت شما از دسترس خارج نخواهد شد.

 

 

 

سرور ابری سرور مجازی اختصاصی
قابلیت انتخاب منابع خاص X
مقیاس پذیری بالا X
دسترس پذیری بالا X
تحویل آنی منابع X
کنترل ترافیک سازمانی X
پرداخت به ازای مصرف X
آزادی انتخاب سیستم عامل X
ارتقا آنی سرویس X
دسترسی و کنترل کامل کاربر روی سرور X
ایمنی در برابر مشکلات سخت افزاری X

ویژگی های سرور ابری یا Cloud server چیست؟

  • دارای کنترل پنل میزبانی وب
  • قابلیت ارتقا سخت افزاری
  • بین المللی بودن
  • پایداری
  • ایمنی بالا
  • دسترسی مستقیم به سرور
  • راه اندازی خودکار

انواع سرور ابری

سرورهای ابری انواع مختلفی دارند که 3 مدل اصلی آن عبارتند از:

سرور ابری عمومی

یک ابر عمومی سرویسی متشکل از چندین سرور است که می تواند در یک یا چند مرکز داده قرار داشته باشند. در واقع، ابر عمومی در قالب یک سرویس اینترنتی در اختیار کاربران قرار می گیرد و هر کاربر می تواند با پرداخت هزینه از آن استفاده کند. در این نوع سرویس کاربران نیازی به خرید تجهیزات سخت افزاری یا نرم افزاری خاصی نخواهند داشت و تنها با پرداخت هزینه می توانند از کلیه امکانات سرور استفاده کنند.

سرور ابری عمومی توسط سازمان های مختلفی به اشتراک گذاشته می شوند و هزینه ای که کاربر برای استفاده از سرویس ابری عمومی می پردازد، در سازمان های مختلف ممکن است متفاوت باشد. از جمله سرور ابری عمومی می توان به سرور ابری محاسبه گر الاستیک آمازون “Amazon EC2” اشاره کرد.

سرور ابری خصوصی

بر خلاف سرور ابری عمومی، تنها سازمان های خاصی می توانند از این نوع سرور استفاده کنند و عموم مردم دسترسی به این نوع سرویس ندارند. در واقع، یک شرکت سرور ابری خصوصی با استفاده از شبکه محلی “LAN” این نوع سرور را در اختیار کاربران داخلی شرکت قرار می دهد.

تفاوت اصلی بین سرور ابری عمومی و سرور ابری خصوصی این است که یک سرور ابر عمومی در خارج از سازمان مورد استفاده قرار می گیرد اما از سرور خصوصی تنها در داخل سازمان می توان استفاده کرد و تعامل کاربران با مراکز داده تنها به صورت محلی امکان پذیر است.

سرور ابری هیبریدی

هیبریدی در واقع، ترکیبی از سرویس ابر خصوصی و ابر عمومی است. اما مزایای سرور ابری چیست؟
فرض کنید یک سازمان بخواهد بعضی از خدمات خود را به صورت عمومی در اختیار عموم مردم قرار دهد و بعضی از خدمات را نیز به صورت خصوصی در درون سازمان خود مورد استفاده قرار دهد. در این حالت، سرور ابری هیبریدی این امکان را برای سازمان ها فراهم می سازد تا بتوانند از هر دو روش استفاده کنند.

جمع بندی

جمع بندی

در این مقاله به معرفی سرور ابری و بررسی مزایای آن پرداختیم. این سرور دارای امکانات و مزایای بسیار زیادی است که از جمله مهمترین آنها می توان به درصد آپتایم بودن بسیار بالای آن اشاره کرد. به طور کلی سرور ابری مزایای بیشتری نسبت به سرورهای فیزیکی دارد و از نظر مسائل امنیتی و قیمت نیز ایمن تر و مقرون به صرفه تر است. چنانچه قصد راه اندازی یک فروشگاه یا کسب و کار بزرگ را دارید، سرور ابری یکی از بهترین گزینه هایی است که می توانید انتخاب کنید.

در صورتی که مقاله سرور ابری چیست و چه مزایایی دارد؟ 0 تا 100 سرویس های ابری مورد توجه شما قرار گرفته پیشنهاد میکنیم مقالات “سرور مجازی میکروتیک چیست و در چه زمانی مورد استفاده قرار میگیرد” و ”سرور مجازی NVMe چیست؟ مزایای تکنولوژی NVMe” در بلاگ مرواهاست مطالعه فرمایید

برخی سوالات متداول

سرور ابری چیست؟

در جواب این سوال اینکه سرور ابری چیست باید گفت نوعی سرور مجازی بسیار قدرتمند است که بر پایه رایانش ابری ارائه می شود. این سرور از چندین سرور کوچکتر تشکیل شده که هر کدام در مناطق جغرافیایی مختلفی واقع شده اند.

آیا برای سرورهای ابری خاموش باید هزینه ای پرداخت کنیم؟

در صورتیکه سرور ابری خاموش باشد، تنها هزینه فضای ذخیره سازی و IPv4 محاسبه می شود.

آیا سرور ابری قابلیت پشتیبان گیری دارد؟

بله، شما می توانید از تمامی اطلاعات خود در سرور ابری فایل پشتیبان تهیه کنید. در سرور ابری قابلیت پشتیبان گیری دستی و خودکار وجود دارد.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

5 اردیبهشت 1403

در 14:54

امکانات سایت های فروشگاهی آن هم به صورت تمام و کمال، امروزه که استفاده از این وب سایت‌ها برای تجارت الکترونیک رایج شده‌اند، بسیار با اهمیت هستند. به همین دلی...

5 اردیبهشت 1403

در 12:00

microsoft sql server چیست؟ در دنیای امروز، داده‌ها به عنوان ارزشمندترین دارایی هر سازمان شناخته می‌شوند. مدیریت و تحلیل این حجم عظیم از اطلاعات نیازمند ابزار...

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

18 دی 1402

در 12:27

در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی، تکنولوژی ابری به سرعت در حال توسعه و گسترش است و به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در عرصه فناوری شناخته می‌شود. یکی...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.