تفاوت هاست ابری با هاست معمولی | بررسی 2 ویژگی هاست ابری

تفاوت هاست ابری با هاست معمولی

قبل از خرید هاست، دانستن اینکه تفاوت هاست ابری با هاست معمولی چیست و هر کدام چه مزایا و معایبی دارند برای انتخاب هاست مناسب اهمیت زیادی دارد. به هنگام خرید هاست، هاست ابری و معمولی دو انتخابی هستند که پیش روی شما قرار دارند، زیرا انتخاب هاست مناسب یکی از مهمترین فاکتورهای موفقیت هر کسب و کاری آنلاین به شمار می‌رود و تاثیر زیادی بر عملکرد سایت دارد. بنابراین، قبل از هر اقدامی باید تمام ویژگی های هاست مورد نظر خود را بررسی کنید تا بتوانید به موفقیت چشمگیری برسید.

هاست چیست؟

هاست چیست؟

عامیانه ترین مفهوم برای این کلمه این است که “هاست گاوصندوق سایت شماست”. درواقع هاست تمام داده‌ها و اطلاعات سایت را ذخیره می‌کند و منابع ذخیره‌ سازی و محاسباتی لازم جهت راه اندازی و نگهداری سایت را برایتان فراهم می سازد.

اجازه دهید با یک مثال ساده تر به این مسئله بپردازیم، “host” به معنای میزبانی و پذیرایی کردن است. در حقیقت، در دنیای فناوری اطلاعات نقش فضایی را ایفا می کند که از آن برای انبار کردن داده ها و اطلاعات سایت و نمایش محتوای وبسایت شما برای بازدیدکنندگان استفاده می شود. در واقع، هاست از بازدیدکنندگان سایت شما میزبانی می‌کند و باعث می شود محتوای آن در اینترنت برای بازدیدکنندگان قابل مشاهده باشد.

زمانی‌که می‌خواهید سایت خود را راه اندازی کنید، باید فضایی به نام هاست را اجاره نمایید که بسته به نوع آن می تواند امکانات مختلفی را برای شما فراهم سازد. هاست‌ها انواع مختلفی دارند، مثل هاست اشتراکی، هاست اختصاصی، هاست ابری و …
حال که مفهوم هاست را به روشنی درک کرده‌ایم، به مفهوم هاست ابری و بررسی تفاوت هاست ابری با هاست معمولی می پردازیم.

ویژگی‌های هاست معمولی چیست؟

پیش از آنکه به موضوع هاست وردپرس ابری  بپردازیم بهتر است بدانیم یک هاست معمولی مانند  چه ویژگی هایی دارد. این مسئله موجب میشود عمیق تر درک کنیم که تفاوت هاست ابری با هاست معمولی چیست و دریابیم که هاست ابری بهتر است یا هاست معمولی و تفاوت هاست ابری و معمولی در چیست؟

همچنین شما میتوانید برای آشنایی با ویژگی هاست لینوکس مقاله “هاست لینوکس چیست ؟ ۴ مزایای هاست لینوکس“را مطالعه نمایید

به صورت کلی، یک هاست معمولی بعد از خرید سرور اشتراکی یا خرید سرور اختصاصی برای میزبانی سایت ها استفاده می کند و به دو صورت هاست اشتراکی وهاست اختصاصی ارائه می شوند.

1-هاست اشتراکی

اکثر مشاغل اینترنتی کوچک و متوسط از این نوع هاست استفاده می کنند. در این سرویس، مشتری مقدار مشخصی از یک فضای ذخیره سازی را که روی یک سرور واحد قرار دارد را اجاره می کند. منابع این سرور بین تعداد زیادی از وب سایت های سایر مشتریان هم به اشتراک گذاشته می شود. این نوع سرویس کم هزینه و مقرون به صرفه بوده و شرکت هاستینگ، مسئولیت به روزرسانی و پشتیبانی این سرویس ها را برعهده دارد.

2-هاست اختصاصی

در هاست اختصاصی، مشتری هزینه کل منابع یک سرور را می پردازد، بنابراین هر سرور تنها توسط سایت یک مشتری مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع هاست مقدار پهنای باند، RAM، CPU و فضای درایو اختصاصی است و هر کاربر کنترل کاملی بر منابع سرور خود خواهد داشت.

ویژگی هاست

ویژگی های هاست معمولی

منابعی که در یک هاست معمولی مورد استفاده قرار می گیرد، تنها روی یک سرور قرار دارند و این منابع می تواند بین چندین هاست به اشتراک گذاشته شود.

1-محدودیت منابع مصرفی

یکی از ویژگی های هاست معمولی، محدودیت منابع مصرفی است. این ویژگی سایت را نسبت به حملات DDoS آسیب پذیر می سازد. از آنجایی که در این نوع حملات هکرها سعی می کنند به طور ناگهانی ترافیک بسیار زیادی به سایت وارد کنند تا حجم زیادی از منابع سخت افزاری سایت مصرف شود، ممکن است سایت برای مدتی از دسترس خارج گردد.

2-کاهش هزینه راه اندازی سایت

زمانی که شما از یک هاست اشتراکی یا هاست اختصاصی معمولی استفاده می کنید به دلیل اینکه از تنها منابع یک سرور بهره می برید، باعث میشود تا اگر در سرور مورد نظر اختلالی ایجاد شود سایت شما نیز به راحتی از دسترس خارج شود. با این حال، بسیاری از کسب و کارهای کوچک برای شروع فعالیت خود از یک هاست معمولی استفاده می کنند.

از دیگر ویژگی های هاست معمولی این است که برای افراد مبتدی و کسب و کارهای کوچک بسیار مقرون به صرفه و مناسب است و این امکان را برایشان فراهم می سازد تا بدون صرف هزینه های زیاد کسب و کارشان را توسعه دهند.

هرچقدر که کسب و کار شما پیشرفت کند و سایت بزرگ تری داشته باشید، بازدیدکنندگان و مشتریان بیشتری خواهید داشت. از طرفی هرچه ترافیک سایت و داده های آن بیشتر باشد، سرعت انتقال داده کندتری را در یک هاست اشتراکی با یک سرور محدود تجربه می کنید.

وقتی کاربران زیادی از یک سرور استفاده کنند، سرعت بارگذاری صفحات سایت شما کندتر می شود در نتیجه کاربر خسته شده و احتمال اینکه از بازدید سایت شما یا خواندن محتوای آن صرف نظر کند افزایش خواهد یافت.

هاست ابری چیست؟

هاست ابری چیست؟

در هاست ابری از فناوری ذخیره سازی ابری استفاده شده است که یکی از مدرن ترین روش های ذخیره سازی اطلاعات محسوب می شود. زمانی که فناوری ذخیره سازی ابری مطرح است، به جای یک سرور از چندین سرور برای نگهداری اطلاعات سایت شما استفاده می شود و در نتیجه سطح قدرت سخت افزاری و امنیت فیزیکی اطلاعات سایت شما چند برابر می شود.

همچنین شما میتوانید برای آشنایی با کلود لینوکس و کاربرد آن مقاله “آشنایی با کلود لینوکس | ۸ کاربرد کلود لینوکس“را مطالعه نمایید

به بیانی ساده تر، در حالت عادی تنها یک سرور وظیفه نگهداری و ذخیره سازی اطلاعات سایت شما و میزبانی آن را بر عهده دارد. اما در “ cloud host” به جای یک سرور از چندین سرور استفاده می شود. این سرورها به صورت اشتراکی و موازی با هم اطلاعات سایت شما را نگهداری می کنند، به طوری که در هر سرور یک نسخه از سایت شما موجود خواهد بود.

بنابراین، اگر ترافیک یکی از سرورها زیاد باشد یا مشکلی در یکی از سرورهای نگهداری سایت شما بوجود بیاید، سایت از دسترس خارج نخواهد شد و به عبارتی آپتایم می‌ماند. ویژگی آپتایم بودن باعث می شود تا کمتر با خطر از دسترس خارج شدن سایت و از دست دادن مشتریان خود مواجه شوید. این ویژگی به ویژه برای سایت های پربازدید و فروشگاه های آنلاین مفید خواهد بود و باعث افزایش نرخ سوددهی آنها می شود.

مزایا هاست ابری

  1. عدم محدودیت سایت به منابع یک سرور
  2. افزایش ترافیک سایت
  3. آپتایم بودن
  4. جلوگیری از حملات DDos
  5. کاهش مشکل خرابی سخت افزارها و نرم افزارهای سرور
  6. استفاده بهینه از منابع سرور
  7. امکان ارتقاء و تعمیر سایت بدون از دسترس خارج شدن آن
  8. افزایش قدرت و کارایی سرویس
  9. بهبود سطح حفاظت از اطلاعات

معایب هاست ابری

معایب هاست ابری

  1. هزینه هاست ابری نسبت به هاست معمولی بیشتر است
  2. دسترسی root همیشه امکان پذیر نمی باشد

تفاوت هاست ابری با هاست معمولی چیست؟

در این بخش به برخی از مهمترین تفاوت های هاست ابری و معمولی اشاره خواهیم کرد:

1-تعداد سرورهای هاست

از جمله تفاوت‌های هاست ابری و معمولی این است که در هاست معمولی اشتراکی، منابع یک سرور واحد بین تعداد زیادی از سایت های کاربران مختلف به اشتراک گذاشته می شود. اما در هاست ابری به جای یک سرور از چندین سرور برای یک سایت استفاده می‌شود.

در هاست معمولی، افزایش ترافیک، مشکلات امنیتی و استفاده بیش از حد از منابع در هر کدام از وبسایت ها می‌تواند عملکرد سایت شما را را تحت تاثیر خود قرار داده و باعث کندی سرعت وب سایت شما و حتی از دسترس خارج شدن آن شود. اما زمانی که از چندین سرور به جای یک سرور استفاده می شود با محدودیت منابع مصرفی مواجه نخواهید شد. به عبارتی، هاست ابری باعث بهینه سازی استفاده از منابع مصرفی می‌شود.

2-مشکلات فنی

در یک سایت معمولی زمانی که سرور آن با مشکلات فنی مواجه شود، سایت تمام مشتریانی که از آن سرور استفاده می کنند نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند. اما در یک هاست ابری مشکل خرابی سخت افزارها و نرم افزارهای سرور کمتری رخ می دهد.

3-هزینه

از جمله تفاوت‌های هاست ابری و معمولی این است که هاست معمولی نسبت به هاست ابری هزینه کمتری دارد. بنابراین برای افراد مبتدی مناسب تر و مقرون به صرفه تر است. در میزبانی اشتراکی، هر مشتری از قدرت پردازش و فضای ذخیره سازی محدودی استفاده می کند. اگر می دانید که ترافیک روزانه سایت شما چقدر است استفاده از هاست اشتراکی گزینه بسیار خوبی است.

اما در صورتی که با حملات DDoS مواجه شده و بصورت ناگهانی ترافیک سایت افزایش یابد ممکن است منابع مصرفی برای سایت کافی نباشد.هر هاست اشتراکی دارای مقدار فضا و منابع مصرفی مشخصی است. اگر ترافیک سایت شما کم باشد، در این صورت هزینه ای که پرداخت می کنید بیشتر از میزان منابع مصرفی شما خواهد بود.

مقیاس پذیری

4-مقیاس پذیری

یکی دیگر از مهمترین تفاوت های هاست ابری و معمولی، مقیاس پذیری و انعطاف پذیری بالای هاست ابری است. سطح مقیاس پذیری هاست ابری با هاست معمولی قابل مقایسه نیست. شرکت های هاستینگ ابری فضای مجازی را بر اساس تقاضا و طبق نیاز مشتریان ارائه می دهند. در واقع، به جای پرداخت هزینه برای مقدار فضایی مشخص روی یک سرور واحد، هر کاربر به ازای میزان فضای مصرفی واقعی خود هزینه پرداخت می‌کند.

5-متعادل سازی بار

در هاست ابری، بار تنها روی یک سرور نخواهد بود بلکه در بین چندین سرور متعادل می شود. متعادل سازی بار یا همان “Load Balancing” بین سرورها، باعث متعادل سازی میزان مصرف منابع با تعداد درخواست ها می‌شود. بنابراین، درخواست هایی که به سرور ارسال می شود را می توان بهتر مدیریت کرد.

در نتیجه، اگر یک سرور واحد از کار بیفتد اطلاعات شما از دست نمیرود و با مشکل خرابی سرور یا مصرف بیش از حد منابع مواجه نخواهید شد. این ویژگی باعث شده تا هاست ابری، انعطاف پذیری و مقیاس پذیری بالایی داشته باشد. در نتیجه، در سایت خود شاهد بروز مشکلات مربوط به پهنای باند نخواهید بود.

لازم به ذکر است که متعادل سازی بار در هاست ابری به دو صورت سخت افزاری و نرم افزاری انجام می‌شود که این مسئله موجب بهبود عملکرد سایت نسبت به هاست معمولی می شود.

7-سرویس ابری IaaS

در پاسخ به این سوال که تفاوت هاست ابری با هاست معمولی چیست می توان به سرویس ابری IaaS اشاره کرد. سرویس IaaS که مخفف عبارت “Infrastructure-as-a-Service” می باشد که یکی دیگر از سرویس های محبوب هاست ابری است و در این نوع سرویس مشتری به ازای منابعی که استفاده می کند، هزینه پرداخت می کند.

8-امنیت بالا

هاست ابری نسبت به هاست معمولی امنیت بالاتری دارد. اما این سوال پیش می آید که از نظر امنیت، تفاوت هاست ابری با هاست معمولی چیست؟ آیا هاست معمولی ایمن نیست؟

همانطور که گفتیم هاست ابری امکانات پیشرفته تر و بهتری نسبت به هاست معمولی دارد. طبیعتا وقتی امکانات سخت افزاری و نرم افزاری بهتری داشته باشد از نظر امنیت نیز قوی تر است و سطح حفاظت از اطلاعات شما را افزایش می دهد. این ویژگی می تواند یکی از بهترین ویژگی های هاست ابری باشد که برای هر سایتی ضروری است.

در نظر داشته باشید بعد از خرید هاست و دامنه خود برای بالا بردن امنیت سایت خود نیاز به نصب SSL دارید برای این که بدانید SSL چیست پیشنهاد میکنیم مقاله “SSL چیست و چرا استفاده از آن مهم است + معرفی انواع آن” مطالعه نمایید

سخن پایانی

سخن پایانی

امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد و اکنون بطور کامل متوجه شده باشید که تفاوت هاست ابری با هاست معمولی چیست و کدامیک برای کسب و کارتان بهتر است. با در نظر گرفتن نوع کسب و کارتان می توانید از بین هاست های معمولی یا هاست ابری بهترین گزینه را انتخاب کنید.

در نظر داشته باشید که هاست ابری هنوز یک فناوری نسبتا جدید است به همین دلیل افرادی که سالها از هاست معمولی استفاده کرده اند برای مهاجرت از هاست معمولی به هاست ابری و کسب تجربه ای متفاوت ممکن است مردد باشند.

البته هاست اشتراکی برای میزبانی سایت گزینه ای راحت و مقرون به صرفه ای است. بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک هرگز در استفاده از این نوع هاست دچار مشکل نمی شوند. اما شاید زمان آن فرا رسیده تا برای پیشرفت کارتان روش های قدیمی را کنار گذاشته و هاست ابری را امتحان کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هاست ابری یا مشاوره خرید هاست می توانید اینجا کلیک کنید.

 

سوالات متداول

معایب هاست ابری چیست؟

هر هاستی مزایا و معایبی دارد. هاست ابری نیز در کنار مزایای بی شماری که دارد، دارای معایبی است. از جمله این معایب می توان به هزینه بالای هاست ابری نسبت به هاست معمولی و مشکل تهیه نسخه پشتیبان اشاره کرد.

تفاوت هاست ابری وردپرس با هاست معمولی وردپرس چیست؟

هاست ابری وردپرس نسبت به هاست معمولی آن از نظر فنی و امنیتی بهتر است. همچنین، فضای ذخیره سازی بیشتری نیز در اختیارتان قرار می دهد.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

18 دی 1402

در 12:27

در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی، تکنولوژی ابری به سرعت در حال توسعه و گسترش است و به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در عرصه فناوری شناخته می‌شود. یکی...

13 دی 1402

در 11:37

آغاز یک کسب و کار آنلاین یا راه‌اندازی یک وبسایت شخصی یکی از اقدامات مهم و چالش‌برانگیزی است که ممکن است با آن روبرو شوید. از شروع تا اجرا، شما با مجموعه‌های...

29 آذر 1402

در 17:49

مقدمه وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین همواره با چالش‌ها و انواع خطا همراه هستند. در فرآیند مدیریت و اجرای یک وب‌سایت یا کسب‌وکار آنلاین، احتمال بروز مشکلات و خ...

6 دیدگاه دربارهٔ «تفاوت هاست ابری با هاست معمولی | بررسی 2 ویژگی هاست ابری»

    1. هاست و سرور دو مفهوم متفاوت هستند. هاستیبه معنی ارائه فضایی در اینترنت برای میزبانی سایت‌ها و.. است، اما سرور به عنوان یک دستگاه فیزیکی یا مجازی، برای پردازش و ذخیره و … داده‌ها و برنامه‌ به کار می‌رود.

  1. بازتاب: بهترین هاست ووکامرس (woocommerce) و فروشگاه اینترنتی چیست؟ - وبلاگ مروا هاست

  2. بازتاب: دایرکت ادمین چیست ؟ معرفی کنترل پنل کاربردی- وبلاگ مروا هاست

  3. بازتاب: سرور ابری چیست و چه مزایایی دارد؟ 0 تا 100 سرویس های ابری - وبلاگ مروا هاست

  4. بازتاب: بررسی عملکرد وب و بهبود TTFB سایت | 5 دلیل کندی آن - وبلاگ مروا هاست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.