آشنایی با کلود لینوکس | 8 کاربرد کلود لینوکس

کاربرد کلود لینوکس

در این مقاله به این موضوع میپردازیم که ” کاربرد کلود لینوکس چیست؟ و با کلود لینوکس بهتر آشنا میشویم” کلود لینوکس پرچم دار صنعت هاستینگ است و از نظر امنیت، پایداری، گنجایش و مدیریت هاست حرف اول را می زند. کلود لینوکس ( Cloudlinux ) را می توان نسل جدیدی از میزبانی ابری دانست.

کلود لینوکس چیست ؟

کلود لینوکس در واقع  نام یک شرکت فناوری اطلاعات بین المللی است که از سال 2009 فعالیت خود را آغاز کرده و تعدادی محصول منحصربفرد مخصوص میزبانی وب را اطرائی کرده و ارائه میدهد. موسس و مدیر عامل این شرکت فردی به نام ایگور سلتسکی ( Igor Seletskiy ) می باشد. مدیران شرکت کلود لینوکس سال ها ست که  تمرکز خود را روی لینوکس گذاشته اند. هدف اصلی از تاسیس این شرکت، تغییر نحوه میزبانی وب می باشد.

اگر دوست دارید بیشتر با این شرکت و محصولاتش آشنا شوید به شما پیشنهاد میکنیم مقاله”سرور Linux | لینوکس سیستم عامل قدرتمند طی ۲۹ سال گذشته” را مطالعه نمایید

از میان محصولات این شرکت، Cloudlinux OS یکی از بهترین و محبوب ترین ها برای کاربران است که مخصوص هاست های اشتراکی ارائه شده است. Cloudlinux OS بر پایه سیستم عامل CentOS طراحی شده و از کرنل OpenVZ و سیستم مدیریت پکیج RPM استفاده می کند.

جالب است بدانید چیزی که ما به عنوان کلود لینوکس می شناسیم خود شرکت کلود لینوکس نیست، بلکه Cloudlinux OS است که یکی از محصولات این شرکت می باشد. این سیستم عامل را می توان روی سرور نصب کرد و قابلیت ها و کاربردهای بسیار زیادی دارد که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.

کاربردهای کلود لینوکس

کاربرد کلود لینوکس

حال که بیشتر با کلود لینوکس آشنا شدید قصد داریم 8 کاربرد مهم از کاربرد کلود لینوکس را به شما معرفی کنیم

1-افزایش ثبات سایت و کاهش نرخ ریزش مشتری

کلود لینوکس نرخ ریزش مشتری را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. اما مفهوم “نرخ ریزش مشتری (Bounce Rate)” در کلود لینوکس چیست و چه اهمیتی دارد؟

نرخ ریزش مشتری در واقع به تعداد مشتریان از دست رفته در یک بازه زمانی خاص گفته می شود. در هاست های اشتراکی، زمانی که ترافیک سایت بالا باشد یا با محدودیت مصرف منابع مواجه باشیم سرعت بارگذاری سات کاهش پیدا کرده و درنتیجه آن افراد بیشتری سایت را ترک خواهند کرد یا به عبارتی دیگر،باعث افزایش نرخ کاربران میشود.

یکی از کاربرد کلود لینوکس این است که کلود لینوکس با دارا بودن امکانات متنوعی که دارد باعث می شود تا سرعت بارگذاری سایت شما بالا باشد، از مواجه با محدودیت منابع و … جلوگیری میکند و تعداد کاربران سایت شما را افزایش می دهد. در این مرحله کاربران برای افزایش ثبات و بهینه سازی مدیریت منابع، میتوانند از قابلیت های محیط مجازی سبک ( Lightweight ) و فناوری LVE استفاده کنند.

افزایش ثبات سایت و کاهش نرخ ریزش مشتری

2-بهینه سازی مدیریت منابع

دومین کاربرد کلود لینوکس این است که در کلود لینوکس می توانید مدیریت بهتری روی مصرف منابع سرورتان داشته باشید.

3-جلوگیری از افشای اطلاعات

همتنطور که اشاره کردیم، کلود لینوکس سیستم عاملی قدرتمند و یکه تاز است. با مجازی سازی سیستم فایل کاربران، سرورهایتان را در برابر حملات هکرها ایمن نگه داشته و از افشای اطلاعات حساس کاربران جلوگیری می کنید.

4-جلوگیری از حملات symbolic link

استفاده از کلود لینوکس مانع از هر نوع حملات symbolic link خواهد شد. شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که سیمبولیک لینک در کلود لینوکس چیست و در چه نوع هاستی رخ می دهد؟

سیمبولیک لینک ( symbolic link) یکی از خطرناک ترین و مهمترین حملاتی است که در هر هاست اشتراکی ممکن است رخ دهد. در هاست اشتراکی کاربران نمی توانند به فایل ها و دایرکتوری های سایر کاربران دسترسی داشته باشند. همچنین دسترسی به فایل ها محدود است. هکرها از حملات سیمبلینک لینک برای ایجاد فایل یا انتقال آن به مسیری در هاست مشترکان دیگر استفاده می کنند تا بتوانند به طور غیرمستقیم به فایل های مشترکان دیگر دسترسی داشته باشند.

در این کاربرد کلود لینوکس ,کلود لینوکس با بهره گیری از فناوری kernel-level از بروز حملات سیمبولیک لینک جلوگیری می کند و امنیت سرور شما را چند برابر می سازد.

5-افزایش سودآوری

یکی از استفاده از کلود لینوکس باعث افزایش تعداد کاربران و کاهش مصرف منابع می شود. بعلاوه سروری پایدارتر را برایتان به ارمغان می آورد که در نتیجه این کاربردکلودلینوکس باعث می شود کاربران بیشتری بتوانند از سایت شما بازدید کنند.

افزایش سودآوری

 

6-مدیریت منابع مصرفی

یکی ازمهم ترین کاربرد کلود لینوکس، افزونه LVE Manager است. کلود لینوکس این افزونه را برای تمامی کنترل پنل های پشتیبانی شده توسط این سیستم عامل از جمله کنترل پنل سی پنل ارائه نموده است. از این قابلیت برای مدیریت و محدودیت مصرف منابع توسط کلیه کاربران استفاده می شود. با کمک این ویژگی می توان برای هر کاربری که از سرور استفاده می کند، محدودیت استفاده از منابع تعریف کرد. به طوری که اگر یک کاربر از منابع بیش از حد استفاده کند، تاثیری روی افت کیفیت سرویس سایر کاربران نداشته باشد.

به کمک این افزونه می توان لیست کاملی از تمامی کاربران سی پنل یا سایر کنترل پنل های مورد استفاده به همراه جزئیات مصرف منابع و محدودیت های فعلی آنها را مشاهده کرد تا در صورت لزوم محدودیت های اعمال شده را ویرایش نمایید.  بعلاوه با داشتن سیستم مانیتورینگ پیشرفته MySQL Governor امکان مانیتورینگ میزان مصرف منابع کاربران از طریق MySQL را نیز برایتان فراهم می سازد.

با کلود لینوکس به آسانی می توان سایت های سنگینی که مصرف منابع بیش از حد دارند را شناسایی کنید. با این کاربرد کلود لینوکس ,با بهینه سازی منابع و اعمال محدودیت استفاده سرعت سایت ها را افزایش داده و باعث کاهش نرخ ریزش مشتری شوید. همچنین در کلود لینوکس ثبات سرور بیشتر بوده و از نظر هزینه نیز مقرون به صرفه تر است.

7-انتخابگر PHP

یکی دیگر از کاربرد کلود لینوکس، PHP Selector است. به کمک ابزار PHP Selector  ، می توان با توجه به نیاز خود از نسخه های مختلف php استفاده کرد. حتی امکان استفاده از نسخه های بسیار قدیمی php نیز وجود دارد.

8-قابلیت استفاده از زبان برنامه نویسی روبی و پایتون

یکی از مهم ترین کاربرد کلود لینوکس این است که در کلود لینوکس شما به آسانی می توانید از ورژن های مختلف زبان برنامه نویسی لینوکس و روبی در هاست لینوکس خود استفاده کنید. امکان انتخاب و تعیین نسخه های مختلف روبی و پایتون به کمک دو ابزار Ruby Selector و Python Selector وجود دارد. این ابزارها باعث می شود تا کاربران بتوانند از نسخه های مختلف پایتون و روبی بعنوان یک برنامه کاربردی استفاده کنند و امکان نصب ماژول های اضافی زبان پایتون و روبی نیز وجود دارد.

از طرفی بدون کلود لینوکس مشتریان می بایست جهت استفاده از نسخه های مختلف پایتون از VPS استفاده می کردند که اغلب هزینه زیادی دارد و امکان دارد مشتریان شما را ترغیب نماید تا به یک میزبانی وب دیگر مهاجرت کنند.

8-قابلیت استفاده از زبان برنامه نویسی روبی و پایتون

لایسنس کلود لینوکس چیست ؟

کلود لینوکس یک برنامه تجاری است و برای استفاده از کلود لینوکس لازم است تا مجوز دسترسی ( لایسنس) داشته باشید. با داشتن کد لایسنس کلود لینوکس می توانید از تمامی امکانات کلود لینوکس اورجینال استفاده کنید. در واقع با پرداخت هزینه و خرید کد لایسنس کلود لینوکس اورجینال نه تنها سرورتان را در برابر حملات هکرها محفوظ نگه می دارید بلکه از پشتیبانی رایگان آن نیز بهره مند خواهید بود. همچنین براحتی می توانید کلود لینوکس را نصب و از آن استفاده کنید.

تبدیل سرور لینوکس به کلود لینوکس

همانطور که در مطلب آشنایی با کلود لینوکس خدمت شما عرض کردیم، کلود لینوکس بر پایه سیستم عامل CentOS طراحی شده است و امکانات پیشرفته ای دارد که امنیت سرور لینوکس شما را چند برابر می سازد. برای تبدیل سرور لینوکس به کلود لینوکس ابتدا لازم است تا لایسنس کلود لینوکس تهیه کنید. لایسنس Cloudlinux به دو صورت ماهیانه یا سالیانه ارائه می شود. البته توجه کنید که می توان برای نصب اولیه از لایسنس موقت و رایگان 30 روزه نیز استفاده کرد که بعنوان تست اولیه یا Free trial در اختیار کاربران قرار می گیرد.

حال که با کاربرد کلود لینوکس آشنا شدید توجه داشته باشید که خط دستور سیستم عامل لینوکس، بسیار ساده، مفید و جالب می باشد، اما گاهی اوقات، اجرای برخی دستورات ممکن است بسیار خطرناک باشد خصوصا زمانی که مطمئن نیستید که دستوری که وارد نموده اید، دقیقا چه کاری انجام میدهد و لیستی از دستورات خطرناک لینوکس را به همراه داشته باشید.

در صورتی که مقاله فوق مورد توجه شما قرار گرفته پیشنهاد میکنیم مقالات “Domain سایت یا دامنه چیست و چه کاربردی دارد؟” و ”آموزش نحوه فعالسازی SSL رایگان سی پنل و تمدید آن به صورت خودکار” در بلاگ مرواهاست مطالعه فرمایید

سوالات متداول

آیا امکان نصب و فعالسازی کلود لینوکس بر روی سرور ایران وجود دارد ؟

خیر، توجه داشته باشید در صورتی که از نسخه های نال شده Cloudlinux استفاده کرده یا IP ایرانی داشته باشید، مسدود خواهید شد. بنابراین از کلود لینوکس بر روی سرور ایرانی نمی توان استفاده کرد زیرا امکان استفاده از لایسنس اورجینال به دلیل تحریم ها بر روی سرور داخلی ایران وجود ندارد.

آیا می توان از لایسنس کلود لینوکس بر روی سرور خارج از کشور استفاده کرد ؟

بله، امکان استفاده از لایسنس کلود لینوکس بر روی تمامی سرورهای خارج از کشور به جز سرورهای تحریم شده مثل ایران وجود دارد و می توان آن را روی سرورهای خارج از کشور به آسانی نصب کرد

 

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

18 دی 1402

در 12:27

در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی، تکنولوژی ابری به سرعت در حال توسعه و گسترش است و به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در عرصه فناوری شناخته می‌شود. یکی...

13 دی 1402

در 11:37

آغاز یک کسب و کار آنلاین یا راه‌اندازی یک وبسایت شخصی یکی از اقدامات مهم و چالش‌برانگیزی است که ممکن است با آن روبرو شوید. از شروع تا اجرا، شما با مجموعه‌های...

29 آذر 1402

در 17:49

مقدمه وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین همواره با چالش‌ها و انواع خطا همراه هستند. در فرآیند مدیریت و اجرای یک وب‌سایت یا کسب‌وکار آنلاین، احتمال بروز مشکلات و خ...

4 دیدگاه دربارهٔ «آشنایی با کلود لینوکس | 8 کاربرد کلود لینوکس»

    1. با پرداخت هزینه و خرید کد لایسنس cloudlinux اورجینال نه تنها سرورتان را در برابر حملات هکرها محفوظ نگه می دارید بلکه از پشتیبانی رایگان آن نیز بهره مند خواهید بود

  1. بازتاب: هاست لینوکس چیست ؟ 4 مزایای هاست لینوکس - وبلاگ مروا هاست

  2. بازتاب: تفاوت هاست ابری با هاست معمولی | بررسی 2 ویژگی هاست ابری - وبلاگ مروا هاست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.