Domain سایت یا دامنه چیست و چه کاربردی دارد؟

دامنه چیست

آیا کلمه “وبمستری” را شنیده اید؟ میدانید دامنه چیست و چه کاربردی دارد؟ دررابطه با دامین چطور؟ اگر در سایت های مورد علاقه خود گشتی بزنید و صفحات رنگارنگ آنها را اسکرول کنید، ممکن است وسوسه شده و به این فکر بیافتید که نیاز است یک سایت داشته باشید و درآمد کسب کنید.

قبل از خرید و ثبت دامنه باید بدانید که Domain یا دامنه در واقع همان چیزی است که شما به آن نیاز دارید، دروازه ورودتان به دنیای وبمستری و کسب درآمد اینترنتی.نام دامین یا دامنه را زیاد شنیده باشید اما ندانید چیست و چه کاربردی دارد یا چطور می توان از آن برای کسب درآمد استفاده کرد.

Domain

Domain دامنه چیست؟

تصور کنید می خواهید تاکسی بگیرید و به برج میلاد بروید، مطمئنا به راننده می گویید “به برج میلاد میرم”. یا وقتی آدرسی را نمی دانید می پرسید “فلان جا کجاست؟”

در جواب دامنه سایت چیست؟ باید گفت دامین یا دامنه هم برای نامگذاری در اینترنت است. زمانی که آدرس سایتی مثل مرواهاست را در اینترنت می نویسید و اینتر را میزنید، مثل این است که تاکسی گرفته اید تا شما را به جایی به اسم مرواهاست ببرد. دامنه در واقع، همان نام سایت است.

طبق دیکشنری آکسفورد، دامنه به یک ناحیه یا منطقه خاصی گفته می شود. از دامنه اینترنتی برای دسترسی به خدمات یک سایت در اینترنت استفاده می شود. قبل از اینکه دامنه به وجود بیاید، اگر کسی می خواست به سایتی سر بزند باید آدرس IP آن را می دانست و آن را در مرورگر خود وارد می کرد تا سایت را پیدا کند.

اما حفظ کردن آدرس IP آن هم برای صدها یا حتی میلیون ها سایت کار خیلی سختی است، تصور کنید! به همین دلیل به جای IP تصمیم گرفتند نامی را برای هر سایت انتخاب کنند که به این نام ” دامین” یا ” دامنه سایت” گفته می شود. شما می توانید برای ورود به یک سایت هم از آدرس IP و هم از نام دامنه آن استفاده کنید.

سفری کوتاه در تاریخچه دامین

شاید برایتان این سوال پیش آمده که اولین و قدیمی ترین نام دامنه چیست و چه موقع ثبت شد. اولین دامنه جهان ” nordu.net ” است که در 1 ژانویه 1985 به ثبت رسیده و بعنوان مسن ترین دامنه جهان هنوز هم قصد ندارد دار فانی را وداع بگوید.

بعد از دامنه nordu.net ، دامنه های زیادی پا به عرصه اینترنت گذاشتند. دومین دامنه که خیلی ها به اشتباه آن را بعنوان اولین دامنه ثبتی جهان می شناسند، Symbolics.com است. البته nordu.net وقتی به ثبت رسید که هنوز به طور کامل اجازه ثبت دامنه به سایر افراد داده نشده بود.

وقتی در 15 مارس 1985 ثبت دامنه مجاز شد، Symbolics.com اولین دامنه ای بود که در این تاریخ ثبت شد. سومین دامنه جهان هم Bbn.com بود که در تاریخ 24 آوریل 1985 به ثبت رسید. اوایل چندان استقبالی از ثبت دامنه نمی شد، به صورتی که تا سال 1992 کمتر از 15000 دامنه .com ثبت شده بود.

اما از سال 1992 به بعد اوج شکوفایی و شهرت دامنه هم فرا رسید و در مدت زمان کوتاهی میلیون ها دامنه ثبت شد. به گزارش VeriSign، تا اواخر سال 2010، حدود 205.3 میلیون دامنه ثبت شده بود. با گذشت سالها نیز، روز به روز شهرت و محبوبیت دامنه ها بیشتر و بیشتر شده و سایت های زیادی متولد می شوند.

سرویس نام دامنه چیست؟

سرویس نام دامنه چیست؟

در پاسخ به این سوال که سرویس نام دامنه چیست می توان گفت که DNS یا سرویس نام دامنه، پروتکلی است که از آن برای ذخیره سازی دامنه همراه با آدرس IP در اینترنت استفاده می شود. همانطور که قبلا گفتیم، قبل از اینکه دامنه به وجود بیاید، مردم از آدرس IP استفاده می کردند. آدرس IP از یک سری اعداد تشکیل شده که اگر آن را شماره تلفن یک مخاطب فرض کنیم، دامنه نام آن مخاطب است.

مطمئنا حفظ کردن میلیون ها نام مخاطب یا شماره آنها کار آسانی نیست. برای این کار در اینترنت از پروتکلی به نام DNS استفاده می شود که مثل یک دفترچه تلفن تمام آدرس IP ها را همراه با نام آنها ذخیره می کند.

حال، زمانی که در مرورگر نام مخاطبتان که همان Domain ( اسم سایت) است را وارد می کنید، آدرس IP را میگیرد و شما را به سایت مورد نظرتان وصل می کند.

Domain Name چیست؟

سوالی که برای بسیاری از کاربران پیش می آید این است که” منظور از نام دامنه سایت چیست”؟

قبلا گفتیم، هر سایتی یک آدرس IP و Domain منحصربفردی دارد که با هیچ سایت دیگری یکی نیست. به عبارتی در اینترنت نمی توان چند سایت را با یک اسم پیدا کرد. یک نام دامنه ( Domain Name ) شامل سه بخش است که عبارتند از:

پیشوند ( WWW )

میانوند ( Domain Name )

پسوند ( .com, .net .Org .Ir و … )

یک نام دامنه از ترکیب این 3 بخش تشکیل می شود که آدرس سایت شما را خلق می کند.

به عنوان مثال، www.morvahost.com و www.morvahost.ir دو دامنه کاملا متفاوت هستند.

روش انتخاب Domain Name یا نام دامنه چیست؟

روش انتخاب Domain Name یا نام دامنه چیست؟

وقتی فردی تصمیم می گیرد دامنه داشته باشد، ابتدا باید یک نام دامنه را ثبت کند. ثبت دامنه اولین کاریست که  قبل از خرید هاست برای راه اندازی وبسایت و کسب درآمد اینترنتی باید انجام داد. گرچه با ثبت دامنه می توانید کسب و کار اینترنتی خودتان را راه بیندازید، اما مهمتر از ثبت، نام دامنه است. انتخاب نام دامنه مناسب تاثیر زیادی در موفقیت یا شکست یک سایت دارد.

به عنوان مثال نام سایت خود را خودرو بگذارید اما از این نام برای فروشگاه پوشاک استفاده کنید. مطمئنا این دامین نمیتواند نام مناسبی برای فروشگاهتان باشد. به همین دلیل قبل از خرید نام دامنه باید ابتدا مشخص کنید قصد راه اندازی چه نوع سایتی را دارید و یک نام مناسب با کسب و کارتان را انتخاب کنید.

یکی از اولین چیزهای که دیگران از سایت شما می بینند نام دامنه است. حتی وقتی بخواهند سایتتان را به همدیگر معرفی کنند نمی گویند سایت با آدرس IP: 222.222.22.22 بلکه تنها نام دامنه سایتتان را می گویند. بنابراین، وقتی کسی اولین بار نام سایت شما را می شنود، از نام آن حدس می زند که حوزه فعالیت ساییتان چیست. در انتخاب نام دامنه تان وسواس به خرج دهید، زیرا اولین چیزی است که می تواند کاربران را ترغیب نماید که به سایتتان سر بزنند و رابطه مستقیمی با افزایش ترافیک سایت و افزایش فروش محصولات دارد.

نکاتی برای انتخاب نام دامنه

نکاتی برای انتخاب نام دامنه

  1. طول دامنه
    نام دامنه می تواند کوتاه یا بلند باشد. دامنه هر چه کوتاهتر باشد، حفظ کردن آن برای مخاطبان راحت تر است. در نتیجه، مخاطبان بیشتری شما را در ذهن خواهند سپرد. سعی کنید تا حد امکان نام دامنه کوتاه خود را در حد 2 تا 3 کلمه انتخاب کنید.
  2. سادگی دامنه
    هدف از انتخاب نام دامنه این است که مردم بتوانند آن را حفظ کنند. نامی انتخاب کنید که نوشتن آن آسان باشد و مخاطب موقع تایپ کردن اسمش غلط املایی نداشته باشد یا آنقدر سخت نباشد که نتواند حفظش کند.
  3. استفاده از کلیدواژه
    قبل از خرید دامنه باید بدانید کاربران اغلب چه نامی را سرچ می کنند. مثلا اگر می خواهید یک سایت اشتراک ویدئو داشته باشید، کاربران بیشتر وقتی دنبال ویدئو می گردند ممکن است نام کلیپ ” clip ” را جستجو کنند.پس نام سایتتان می تواند کلیپ clip.com یا ترکیبی مثل videoclip.com باشد. یا مثلا برای سایت گردشگری کلمات کلیدی مثل گشت، سفر، تراول کلمات مناسبی است و می توان در نام سایت از آنها استفاده کرد تا نشان دهید که سایت شما یک سایت گردشگری است.
  4. نام برند
    اگر در حوزه خاصی فعالیت دارید و صاحب یک برند تجاری هستید نام دامنه می تواند همانند نام برند شما باشد. استفاده از نام برندتان بعنوان نام دامنه می تواند شهرت برند شما را چند برابر کند.نکته: قبل از ثبت نام دامنه یا نام برند مطمئن شوید هیچ نام تجاری یا علامت تجاری با این نام ثبت نشده باشد تا از نظر قانونی با مشکل روبرو نشوید.
    با استعلام دامنه سایت می توانید متوجه شوید که قبلا ثبت شده یا خیر. در صورتی که ثبت شده باشد نمی توانید آن دامنه را انتخاب کنید. بعلاوه، در صورتی که قبلا یک برند، نام دامنه تجاری خود را ثبت کرده باشد مثلا adidas.com و شما adidas.ir را ثبت کنید و فعالیت سایت شما نیز یکسان باشد ممکن است از نظر حقوقی در آینده نه چندان دور دچار مشکل شوید و شرکت مورد نظر از شما شکایت کند. پس نیاز است حتما قبل از خرید دامنه استعلام بگیرید و مطمئن شوید که قبلا ثبت نشده باشد.
    نام برند
    البته بدانید استعلام دامنه خارجی و ایرانی بسیار راحت است. موقع خرید دامنه، اولین مرحله مشخص کردن نام دامنه ای است که قصد دارید آن را خریداری کنید. در این مرحله، اگر دامنه ای با این نام و مشخصات قبلا ثبت شده باشد بسرعت شناسایی شده و به شما نشان داده می شود. به این مرحله ” بررسی آزاد بودن دامنه” می گویند.
  5. نام وبسایت
    نام دامنه شما باید یا نام برندتان یکی باشد یا به آن خیلی نزدیک باشد. مثلا اگر نام برندتان فراپویان است و نام سایتتان را گوگل بگذارید باعث می شوید مخاطبان فکر کنند سایت متعلق به شما نیست.
  6. انتخاب سریع نام دامنه
    اگر نام دامنه خوبی پیدا کردید آن را انتخاب کنید. کل وقتتان را برای پیدا کردن یک نام دامنه عالی هدر ندهید. خیلی از افراد وقتی می بینند نمی توانند نام دامنه مورد علاقه خود را انتخاب کنند کلا از شروع کسب و کارشان هم منصرف می شوند! نام دامنه حتما نباید فوق العاده و عالی باشد. همین که به کسب و کاری که می خواهید راه اندازی کنید مرتبط باشد کافیست.
  7. عدم محدودیت به .com
    پرطرفدارترین پسوند برای دامنه “ .com “ است اما کل پسوندها فقط به .com محدود نمی شود. امروزه پسوندهای دامنه زیادی وجود دارد که می توانید انتخاب کنید: مثل .co، .info، .biz، .film و صدها پسوند دیگر که می توانید از بین آنها یکی را انتخاب کنید.اینکه پسوند دامنه ای .com نباشد هیچ اشکالی ندارد. یک سایت با پسوند .ir هم می تواند به اندازه .com عالی به نظر برسد. مثلا داشتن پسوند .film گزینه بسیار خوبی برای راه اندازی یک سایت فروش فیلم یا به اشتراک گذاری ویدئو می باشد.شما میتوانید از قسمت دامنه مرواهاست می نام دامنه خود را جستجو کنید و از آزاد بودن آن برای خرید مطمئن شوید. در مرواهاست ما طیف وسیعی از پسوندهای دامنه را ارائه می دهیم که برای هر نوع سلیقه ای کاملا مناسب است.
  8. خط قرمز
    رعایت نکردن یک سری موارد موقع ثبت دامنه باعث می شود که سایت پربازدیدی نداشته باشید. بنابراین بهتر است از این موارد استفاده نکنید:
    1-در نام دامنه سایتتان از عدد یا خط تیره استفاده نکنید. اینکار می تواند اعتبار سایتتان را کمتر کند. مثلا اگر سایتی با نام norouz1400 داشته باشید تنها در سال 1400 مخاطبان زیادی خواهد داشت و برای نوروز 1401 به بعد مناسب نخواهد بود.2- غلط املایی در نام سایت موجب می شود تا کاربران فکر کنند شما هکر هستید و یک سایت بدافزار یا فیشینگ راه اندازی کردید3- استفاده از نام تجاری شرکت های دیگر جرم است و ممکن است به جرم سوء استفاده از نام تجاری از شما شکایت کنند.اینها از جمله موارد مهمی است که حتما باید آن را رعایت کنید. اگر نام دلخواهتان را نتوانستید ثبت کنید، نا امید نشوید. هزاران نام دیگر هم هست که می توان انتخاب کرد. حتی بهتر از نامی که در ذهن داشتید.

مراحل ثبت دامنه چیست؟

مراحل ثبت دامنه چیست؟

ثبت دامین یا دامنه تنها چند ثانیه طول می کشد. کافیست از منوی بالای سایت روی گزینه دامنه کلیک کنید. سپس در قسمت جستجوی دامنه، نام دامنه دلخواهتان را وارد کنید و روی جستجو کلیک کنید.

جمع بندی و سخن پایانی

در این مقاله سعی شد به این موضوع بپردازیم که دامنه چیست و چه کاربردی دارد و چطور می توان یک نام دامنه مناسب انتخاب کرد. اگر برای اولین بار است که می خواهید سایتی راه انداری کنید، توجه به نکاتی که در این مقاله به آنها اشاره شد می تواند به شما کمک کند تا بهترین نام دامنه را انتخاب کنید.
در نظر داشته باشید بعد از خرید هاست و دامنه خود نیاز به نصب SSL دارید برای این که بدانید SSL چیست پیشنهاد میکنیم مقاله “SSL چیست و چرا استفاده از آن مهم است + معرفی انواع آن” مطالعه نمایید

برخی سوالات متداول

دامنه سرور چیست؟

Domain Server ( دامنه سرور)، نوعی سرور است که از آن برای اتصال IP و نام دامنه و پیدا کردن سایت استفاده می شود. به عنوان مثال زمانی که آدرس یک سایت را در مرورگر تایپ می کنید، دامنه سرور از روی DNS آدرس IP سایت مورد نظر را پیدا کرده و باعث می شود به سایت مورد نظر هدایت شوید.

دامنه اینترنتی چیست؟

به نام یک سایت، ” دامنه اینترنتی” گفته می شود. دامنه اینترنتی تنها نام سایت است و وقتی افراد آن را در مرورگر بنویسند به آنجا هدایت شوند شما با خرید یک هاست ( فضایی برای راه اندازی سایتتان)، سایت خود را میسازید تا کاربران بتوانند آن را ببینند. بعد از خرید دامنه، مرحله بعدی خرید هاست و راه اندازی کسب و کارتان می باشد.

بهترین پسوند برای دامنه چیست؟

پسوندها به طور کلی به دو دسته ملی و بین المللی تقسیم می شوند. پسوند ملی هر کشوری نشان دهنده این است که سایتتان متعلق به چه کشوری است. متداول ترین پسوند .com است. قبل از انتخاب پسوند بررسی کنید که پسوند مورد نظر معرف چه نوع سایتی است. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله نحوه انتخاب نام دامنه و پسوند مناسب را در سایت ما مطالعه کنید.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

18 دی 1402

در 12:27

در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی، تکنولوژی ابری به سرعت در حال توسعه و گسترش است و به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در عرصه فناوری شناخته می‌شود. یکی...

13 دی 1402

در 11:37

آغاز یک کسب و کار آنلاین یا راه‌اندازی یک وبسایت شخصی یکی از اقدامات مهم و چالش‌برانگیزی است که ممکن است با آن روبرو شوید. از شروع تا اجرا، شما با مجموعه‌های...

29 آذر 1402

در 17:49

مقدمه وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین همواره با چالش‌ها و انواع خطا همراه هستند. در فرآیند مدیریت و اجرای یک وب‌سایت یا کسب‌وکار آنلاین، احتمال بروز مشکلات و خ...

19 دیدگاه دربارهٔ «Domain سایت یا دامنه چیست و چه کاربردی دارد؟»

    1. به طور کل تفاوت خاصی ندارند اما org برای سازمان وسیستم های آموزشی و .com برای تجارت های آنلاین استفاده می شود. باوجود 10 میلیون دامنه

  1. بازتاب: تفاوت ساب دامین و ساب فولدر | 3 مورد از مزایای استفاده از هر یک در سئو سایت - وبلاگ مروا هاست

  2. بازتاب: فرصت استثنایی جشنواره تابستانه مرواهاست - وبلاگ مروا هاست

  3. بازتاب: 5 روش برای تبلیغ محتوا در سال 2018 - وبلاگ مروا هاست

  4. بازتاب: TLD چیست ؟ |0 تا 100 دامنه سطح بالا که باید بدانید - وبلاگ مروا هاست

  5. بازتاب: 0 تا 100 آموزش تنظیمات ایمیل در Android - وبلاگ مروا هاست

  6. بازتاب: آموزش Team Viewer نرم‌افزار دسترسی از راه دور به دسکتاپ - وبلاگ مروا هاست

  7. بازتاب: 0 تا 100 تاثیر گواهی ssl در امنیت بیشتر وبسایت ها - وبلاگ مروا هاست

  8. بازتاب: فروش ویژه گواهینامه SSL - وبلاگ مروا هاست

  9. بازتاب: دامنه فارسی چیست؟ مزایا و معایب دامنه فارسی - وبلاگ مروا هاست

  10. بازتاب: دایرکت ادمین چیست ؟ معرفی کنترل پنل کاربردی- وبلاگ مروا هاست

  11. بازتاب: 14 مرحله تنظیم اکانت ایمیل روی گوشیهای آیفون IOS/iphone - وبلاگ مروا هاست

  12. سلام ببخشید میانوند چیست دقیقا؟ همون اسم سایتمون رو بذاریم کافیه؟ اگه میشه یه مثال برای میانوند دوباره بزنید لطفا

  13. سلام خسته نباشید ببخشید دامنه org چیست برای چه نوع سایتی استفاده میشه؟ همینطور دامنه com چیست؟

  14. سلام دامین سایت چیست برای یه سایت فروشگاهی؟ بعد پسوند چی باید باشه؟ مثلا org کجا استفاده میشه یا com کجا کلا منظور از دامنه سایت چیست دقیقا؟

  15. سلام فرق دامین سایت چیست با پسوند دامنه های اینترنتی؟ تفاوت org پسوند دامنه چیست با com

  16. بازتاب: مقایسه نرم افزار های مدیریت ماشین مجازی در سال 2018 - وبلاگ مروا هاست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.