آموزش ابزار URL inspection و کاربرد آن در سرچ کنسول

یکی از برترین ابزارهای بررسی سئو برای وب سایت‌های گوناگون، سرچ کنسول گوگل (Google Search Console) است. این ابزار، اطلاعات ضروری و دقیقی را درباره موفقیت و یا عدم موفقیت وب سایت در نتایج جستجوی گوگل، ارائه می‌دهد. به همین دلیل است که این سیستم به ابزار اصلی صاحبان وب سایت و سئوکاران، برای بررسی سئوی سایت‌ها تبدیل شده است.

GSC، شامل چندین ابزار گوناگون برای کمک به بهبود سئو وب سایت‌ها است که یکی از آن‌ها، ابزار URL inspection است. GSC این ابزار را در سال 2018 منتشر کرد و برای استفاده در دسترس همگان قرار داد. در ادامه قصد داریم تا بیشتر با این ابزار آشنا شده و بررسی کنیم که کاربرد ابزار URL inspection چیست. در ادامه نیز با آموزش کار با ابزار URL inspection در سرچ کنسول آشنا خواهیم شد.

URL inspection چیست؟

گوگل برای آماده‌سازی صفحه نتایج خود، داده‌هایی را در مورد دسترسی و فهرست‌بندی همه صفحات وب جمع‌آوری می‌کند. تصور کنید که بتوانید به این داده‌ها دسترسی داشته باشید و آن‌ها را بررسی کنید. این یک فرصت بسیار خوب برای افرادی است که قصد ارتقای وب سایت خود و یا هر کسب و کاری در محیط آنلاین را دارند. با استفاده از این ابزار، می‌توانید صفحات وب را از دیدگاه گوگل ببینید و آن را به سطحی بالاتر، ارتقا دهید.

به عبارت دیگر، Google Search Console URL Inspection API راهی برای بررسی انبوه داده‌هایی است که کنسول جستجوی Google روی URLها انجام می‌دهد. هدف این ابزار و ایجاد آن توسط گوگل، کمک به توسعه‌دهندگان و سئوکاران است که با استفاده از داده‌های خود گوگل، صفحات خود را به طور کارآمدتر اشکال‌زدایی کرده و برای کاربران بهینه کنند.

به لطف این ابزار، به اطلاعاتی که گوگل در مورد صفحات وب شما دارد دسترسی پیدا خواهید کرد. این ابزار همچنین به شما این امکان را می‌دهد که URL صفحات وب را به صورت زنده، آزمایش کنید. با این روش، شما می‌توانید مشکلات سئو وب سایت مورد نظر را تشخیص داده و حل کنید.

با این حال، هنگام استفاده از این ابزار باید یک نکته را به خاطر داشته باشید. این ابزار نمی‌تواند به شما در بررسی انواع فایل‌های دیگر مانند تصاویر، ویدئو و فایل‌های PDF کمک کند. این ابزار فقط مخصوص بررسی صفحات وب است.

مزایای استفاده از URL inspection

GSC دو ویژگی مفید و مهم را برای تشخیص و رفع مشکلات سئوی وب سایت ارائه می‌دهد. یکی از این دو ابزار Index Coverage Report است. مورد دیگرپراهمیت، همان موضوع این مقاله است. URL inspection به شما امکان می‌دهد به داده‌های مربوط به نسخه‌های فعلی هر صفحه وب خاصی که Google ایندکس کرده است، دسترسی داشته باشید.

این اطلاعات شامل خطاهای AMP نیز در صفحات وب می‌شود. این اطلاعات همچنین شامل مشکلاتی است که گوگل در نمایه‌سازی صفحه وب شما، با آن مواجه شده است. این داده‌ها، مسائل مربوط به داده‌های ساختار یافته صفحه وب شما را نیز پوشش می‌دهد.

به لطف این ابزار، صاحبان وب سایت و همچنین طراحان صفحات وب، بینش بهتری برای بهبود وب سایت به دست خواهند آورد. همه کسب و کارها به دنبال راه‌هایی برای افزایش رتبه وب سایت خود در صفحه نتایج گوگل هستند. صاحبان وب سایت نیز از ترفندهای سئو برای بهبود جایگاهشان در رتبه‌بندی گوگل استفاده می‌کنند.

این موضوع به این دلیل است که برای کسب و کارها، کسب رتبه‌های بالاتر در نتایج جستجو به معنای «دیده شدن بیشتر» است. البته این موضوع در ادامه به معنای سودآوری بیشتر نیز خواهد بود. به دست آوردن رتبه بالاتر در صفحه نتایج گوگل، پیدا کردن کسب و کار شما را برای مشتریان، آسان‌تر و درآمد شما را بیشتر می‌کند.

کاربرد ابزار URL inspection چیست؟

کاربرد ابزار URL inspection چیست؟

می‌توان کاربردهای این ابزار مفید را در این فهرست بررسی نمود:

  • با استفاده از این ابزار، می‌توان یک URL زنده را به صورت کامل، بررسی کرد. با استفاده از URL inspection می‌توانید تست کنید که آیا گوگل می‌تواند یک صفحه را در وب سایت شما فهرست کند یا خیر. به عبارت دیگر، می‌توانید بررسی کنید که آیا صفحه وب شما قابل ایندکس است یا خیر.
  • با استفاده از این ابزار، می‌توان نسخه رندر شده صفحات وب را مشاهده کرد. این ابزار صفحه‌ای را ارائه می‌دهد که نشان می‌دهد Googlebot چگونه صفحه وب شما را می‌بیند.
  • اگر صفحه‌ای از دست رفته است، می‌توانید با استفاده از این ابزار، آن را عیب یابی کنید. ممکن است گوگل به دلایل مختلف یک صفحه وب را ایندکس نکند. شناسایی علت این امر، گاهی اوقات آسان نیست. با استفاده از این ابزار، می‌توانید برخی از این دلایل را برطرف کنید.
  • با استفاده از ابزار URL inspection می‌توانید وضعیت فهرست فعلی هر URL را بررسی کنید یا ممکن است اطلاعات دقیقی در مورد نسخه فعلی صفحه وب خود که Google ایندکس کرده است، دریافت کنید. همچنین، می‌توانید اطلاعاتی در مورد این که چرا گوگل نمی‌تواند صفحه وب شما را ایندکس کند، بازیابی کنید.
  • با این ابزار، می‌توان برای یک URL خاص، درخواست نمایه‌سازی کرد. این موضوع به خصوص برای زمانی مفید است که گوگل به دلیل مشکلی نتوانسته است، یکی از صفحات وب را ایندکس کند. پس از رفع این مشکل، ، می‌توانید از Google بخواهید آن صفحه وب را نمایه‌سازی کند. به عبارت دیگر، از طریق این ابزار درخواست ایندکس کردن گوگل را ثبت می‌کنید.
  • با این ابزار، می‌توانید منابع بارگذاری شده را مشاهده کنید یا خروجی جاوا اسکریپت و سایر داده‌های مهم را مشاهده کنید. شما با کلیک بر روی دکمه نمایش تست زنده، قادر خواهید بود تا به تمام این اطلاعات دسترسی پیدا کنید.

آموزش کار با ابزار URL inspection در سرچ کنسول

آموزش کار با ابزار URL inspection در سرچ کنسول

برای استفاده از این ابزار، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. اول از همه، باید وارد GSC شوید.
  2. ابتدا شما باید تأیید کنید که صلاحیت دسترسی به اطلاعات یک وب سایت را دارید. اما روش‌های تأیید این موضوع چیست؟ برای تکمیل این فرآیند تأیید، ابتدا باید فایل تأیید HTML ارسال شده توسط Google را در وب سایت خود آپلود کنید. سپس، تنها کاری که باید انجام دهید این است که از URL حاصل بازدید کنید. همچنین چند روش دیگر مختلف تأیید نیز برای این موضوع، وجود دارد. یکی از آن‌ها اضافه کردن متاتگ HTML است. همچنین، می‌توانید این فرآیند را با ورود به سیستم ثبت دامنه خود تکمیل کنید. پس از تکمیل فرآیند تأیید، می‌توانید به همه عملکردهای GSC دسترسی پیدا کنید و همچنین می‌توانید از ابزار URL Inspection استفاده کنید.
  3. در ادامه، تنها کاری که باید انجام دهید این است که URL صفحه وب را که می‌خواهید بررسی کنید، جای‌گذاری کنید. اکنون این ابزار، تحلیلی را بر اساس آخرین خزیدن Google برای این صفحه وب، انجام می‌دهد. با این حال، برای تکمیل این ابزار، URL این صفحه وب، باید در گوگل باشد. همچنین باید در نتایج جستجو قابل مشاهده باشد. در این صورت، این ابزار، گزارشی را در مورد این صفحه به شما ارائه خواهد داد. این گزارش همچنین به شما اطلاع می‌دهد که آیا نسخه موبایل این صفحه وب از طریق AMP معتبر است یا خیر.

اگر ابزار نتواند URL صفحه وب شما را در گوگل پیدا کند، چه؟

تنها یک دلیل وجود دارد که این ابزار نمی‌تواند صفحه وب شما را در گوگل پیدا کند. این موضوع به این دلیل است که گوگل صفحه وب شما را ایندکس نکرده است. در این صورت، همین ابزار به شما نشان می‌دهد که چرا گوگل، این صفحه وب را ایندکس نکرده است. این گزارش همچنین راه حل‌هایی را برای حل این مشکل در اختیار شما قرار می‌دهد. با دنبال کردن این راه حل، می‌توانید صفحه وب خود را دوباره در دسترس ربات‌های گوگل قرار دهید.

چه مشکلاتی باعث می‌شود گوگل، صفحه وب شما را ایندکس نکند؟

  • ممکن است گوگل صفحه وب شما را به دلیل خطاهای سرور، ایندکس نکرده باشد.
  • ممکن است یک خطا باعث مسدود شدن Googlebot در ارسال درخواست فهرست شده باشد.
  • ممکن است گوگل صفحه وب شما را تحت یک دامنه www یا غیر www فهرست کرده باشد.
  • ممکن است گوگل هنوز نتوانسته باشد صفحه وب شما را پیدا کند. این در مورد وب سایت‌های جدید صدق می‌کند.
  • فایل txt ممکن است صفحه وب را مسدود کرده باشد.
  • ممکن است صفحه وب سایت، xml نداشته باشد.
  • صفحه وب شما ممکن است دارای خطاهایی باشد که Google را از خزیدن صفحه وب شما باز می‌دارد.
  • صفحه وب ممکن است حاوی محتوای تکراری زیادی باشد.
  • اگر وب سایت وردپرسی دارید، ممکن است تنظیمات حریم خصوصی را فعال کرده باشید.
  • فایل htaccess ممکن است صفحه وب شما را مسدود کرده باشد.
  • ممکن است صفحه وب شما فاقد ایندکس در متا تگ‌ها باشد.
  • باید صفحات AJAX و اجرای جاوا اسکریپت در وب سایت را به درستی پیکربندی کنید. در غیر این صورت، گوگل آن صفحه وب را ایندکس نمی‌کند.
  • اگر بارگذاری صفحه وب شما به زمان زیادی نیاز دارد، بات‌های گوگل ممکن است آن را نادیده بگیرند.
  • میزبان وب سایت، ممکن است دچار قطعی‌های مکرر شده باشد.
  • ممکن است گوگل صفحه وب شما را به ‌عنوان فهرست‌زدایی شده علامت‌گذاری کرده باشد.

یک نکته مهم

ممکن است قصد داشته باشید تا یک صفحه وب را به دلخواه خود از نتایج جستجو حذف کنید. در چنین موردی، ممکن است به گوگل دستور داده باشید که این صفحه وب را ایندکس نکند. در این مورد، می‌توانید از ابزار URL Inspection استفاده کنید تا مطمئن شوید که Google این صفحه وب را ایندکس کرده است. همچنین فراموش نکنید که پس از انجام هر گونه به روزرسانی، صفحه وب خود را با این ابزار تست کنید. به این ترتیب، می‌توانید بررسی کنید که آیا گوگل نسخه به روز شده صفحه وب شما را ایندکس می‌کند یا خیر. زیرا گاهی اوقات، گوگل به دلیل زمان مورد نیاز برای ذخیره‌سازی، فوراً به روزرسانی‌ها را در صفحه وب وارد نمی‌کند.

آموزش ابزار URL inspection به صورت گام به گام

 

آموزش ابزار URL inspection  به صورت گام به گام

حال که به معرفی ابزار URL inspection در نسخه جدید گوگل پرداختیم، گزینه‌های گوناگون این ابزار را با هم بررسی می‌کنیم:

  1. ابتدا URL یکی از صفحات وب خود را در این ابزار وارد کنید. اگر وضعیت این URL روشن است، URL یکی از صفحات وب خود را در این ابزار قرار دهید. اگر وضعیت این URL در Google URL باشد، صفحه وب شما در نتایج جستجو گنجانده می‌شود.
  2. تب View Crawled Page به شما اجازه می‌دهد تا ببینید پاسخ HTML که گوگل پس از درخواست صفحه وب دریافت کرده است، چیست. حتی ممکن است جزئیات فنی مانند کد پاسخ HTTP دریافت شده توسط گوگل را در این بخش مشاهده کنید.
  3. اگر مشکلات صفحه وب خود را تشخیص داده و برطرف کرده‌اید، می‌توانید از Google بخواهید که صفحه وب شما را کاوش کند. برای این کار کافی است روی دکمه Request Indexing در گوشه سمت راست بالای صفحه کلیک کنید. این ابزار به عنوان ابزار نمایه‌سازی گوگل نیز شناخته می‌شود.
  4. اگر می‌خواهید به اطلاعات دقیق‌تری درباره URL صفحه وب خود در Google دسترسی داشته باشید، به تب Coverage بروید. در این جا اطلاعات دقیق‌تری از مراحل کار را می‌توانید مشاهده کنید. در این بخش، پاسخ ارسال شده و نمایه شده برای آن URL را دریافت خواهید کرد.
  5. اگر مشکلی درباره قابلیت استفاده صفحه وب شما در تلفن همراه وجود داشته باشد، می‌توانید اطلاعاتی در مورد این مشکل را در برگه Enhancements پیدا کنید. اگر وب سایت‌ها، با مشکلی در قابلیت استفاده در تلفن همراه مواجه شده باشند، Google در این بخش آن را گزارش می‌دهد.
  6. اگر می‌خواهید یک آزمایش زنده روی URL خود اجرا کنید، می‌توانید از ویژگی Test Live URL استفاده کنید.

چه موضوعاتی در ابزار URL inspection قابل بررسی است؟

معرفی ابزار URL inspection در نسخه جدید گوگل به طراحان سایت و سئوکاران اجازه داده تا اطلاعات ارزنده‌ای را درباره وب سایت مورد نظرشان کسب کنند. در ادامه برخی از این اطلاعات را بررسی می‌کنیم:

1.lastCrawlTime

با استفاده از این فیلد، می‌توانید دقیقاً متوجه شوید که Googlebot آخرین بار چه زمانی وب سایت شما را کاوش کرده است. این موضوع برای سئوکاران و طراحان وب برای اندازه‌گیری دفعات خزیدن ربات‌های گوگل در سایت‌ها بسیار مفید است. پیش از این، تنها از طریق تجزیه و تحلیل فایل‌های گزارش یا بررسی نقطه‌ای URLهای فردی با کنسول جستجوی گوگل، می‌توانستید به این نوع داده‌ها دسترسی داشته باشید.

2.robotsTxtState

با این فیلد، می‌توانید بفهمید که آیا شرایطی که Googlebot وب سایت‌ها را با آن مسدود می‌کند، ایجاد شده است یا خیر. این چیزی است که می‌توان به صورت دستی هم بررسی کرد اما این که بتوانید آن را در مقیاس با داده‌های خود گوگل آزمایش کنید، یک گام فوق العاده به جلو است.

3.googleCanonical و userCanonical

در برخی موقعیت‌ها، گوگل یک استاندارد متعارف و متفاوت  از آن چه در کد مشخص شده انتخاب می‌کند. در این شرایط، داشتن قابلیت مقایسه هر دو (در کنار هم و در مقیاس) با استفاده از API برای ایجاد تغییرات مناسب مفید است.

4.crawledAs

این فیلد به شما امکان می‌دهد بفهمید که کدام عامل کاربری موبایل و  یا دسکتاپ برای کاوش سایت شما استفاده می‌شود.

5.pageFetchState

درک pageFetchState می‌تواند به شما در تشخیص خطاهای سرور، خطاهای تغییر مسیر، صفحات مسدود شده توسط robots.txt و URL های نامعتبر کمک کند.

6.coverageState

این بخش، به شما جزئیاتی در مورد این که آیا یک URL در نقشه سایت شما ارسال شده و ایندکس شده است، می‌دهد.

7.referringUrls

به گفته گوگل، این بخش، به شما امکان می‌دهد ببینید هر صفحه از کجا پیوند داده شده است.

8.نقشه سایت

این بخش به شما امکان می‌دهد بفهمید که کدام URLها در نقشه سایت گنجانده شده است.

نقشه سایت

سخن آخر

برای این که وب سایت شما و صفحات آن، در نتایج جستجوی گوگل ظاهر شوند، گوگل باید آن‌ها را فهرست کند. اگر گوگل صفحه وب شما را ایندکس نکرده است، ممکن است دلایل خاصی داشته باشد. بهترین راه برای بررسی این موضوع استفاده از ابزار URL inspection است. GSC و URL inspection ابزاری عالی برای این کاوش‌ها و بهبود نقص‌ها در این مورد است.

در این محیط، شما می‌توانید انواع اشکالاتی که باعث کاوش نشدن و سئوی بد پیج‌های یک وب سایت شده است را بررسی کرده و با استفاده از راهنمایی‌های گوگل، نسبت به رفع آن‌ها اقدام کنید.

سوالات متداول

URL inspection چیست؟

این ابزار، بخشی از GSC است که به کاربران کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی درباره صفحات وب و چگونگی ایندکس آن‌ها در گوگل به دست آورند.

کاربرد ابزار URL inspection چیست؟

این ابزار کمک می‌کند تا بتوانید حضوری پر رنگ‌تر در صفحه اول نتایج جستجو در گوگل داشته باشید. با این ابزار مشاهده صفحه ایندکس شده، درخواست نمایه‌سازی، تست زنده URL و بهبود عملکرد SEO ممکن می‌شود.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

5 اردیبهشت 1403

در 14:54

امکانات سایت های فروشگاهی آن هم به صورت تمام و کمال، امروزه که استفاده از این وب سایت‌ها برای تجارت الکترونیک رایج شده‌اند، بسیار با اهمیت هستند. به همین دلی...

5 اردیبهشت 1403

در 12:00

microsoft sql server چیست؟ در دنیای امروز، داده‌ها به عنوان ارزشمندترین دارایی هر سازمان شناخته می‌شوند. مدیریت و تحلیل این حجم عظیم از اطلاعات نیازمند ابزار...

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

18 دی 1402

در 12:27

در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی، تکنولوژی ابری به سرعت در حال توسعه و گسترش است و به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در عرصه فناوری شناخته می‌شود. یکی...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.