VDS چیست؟ سرور مجازی اختصاصی VDS چه تفاوتی با VPS دارد؟

VDS چیست

VDS چیست؟ یا virtual server چیست ؟فرض کنید شما یک سایت مثل سایت فروشگاهی راه اندازی می کنید. به مرور زمان محصولات و خدمات سایت شما بیشتر میشود و به مراتب، میزان ترافیک سایت شما نیز روز به روز بیشتر خواهد شد. درست است که ترافیک بالا آرزوی هر وبمستری است، اما این مسئله پیش می آید که “آیا هاست اشتراکی می تواند ترافیک بالا را تحمل کند؟”

اگر مالک یک سایت بزرگ و پربازدید هستید و مدت زمان زیادی از شروع فعالیت کسب و کار شما می گذرد، متوجه خواهید شد که خرید هاست اشتراکی دیگر پاسخگوی نیازهای سایت شما نیست. در این صورت وقت آن است که برای پیشرفت کار خود یک قدم رو به جلو بردارید و از هاست اشتراکی به یک سرور مجازی مهاجرت کنید.

زمانی که تصمیم به مهاجرت به سروری مجازی میگیرید، مثل تمام مهاجران دیگر شما نیز با دو گزینه مواجه می شوید که باید از بین آنها یکی را انتخاب کنید. مهاجرت به VPS یا VDS؟ کدام گزینه بهتری است؟

گرچه “VPS” و “VDS” هر دو سرورهای مجازی محبوبی هستند، اما تصمیم گیری بین اینکه کدامیک بهتر است و هر کدام چه تفاوت ها و قابلیت هایی دارند کار دشواری است. با توجه به اهمیت انتخاب صحیح سرور مجازی در این مقاله میخواهیم قبل از خرید vds به چیستی VDS بپردازیم و با مقایسه vds و vps مزایا و تفاوت های هر کدام را نسبت به هم مشخص سازیم تا در هنگام خرید بتوانید بهتر تصمیم بهتری برای کسب و کار خود بگیرید.

هنگام خرید سرور مجازی خود باید از بین  سرور مجازی VDS یا سرور مجازی VPS یکی را انتخاب کنید. بنابراین لازم است ابتدا با مفهوم هر کدام آشنا باشید و بدانید VDS چیست. به همین دلیل در این بخش پیش از مقایسه vds و vps ، مفهوم این دو اصطلاح را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

مقایسه vds و vps

VDS چیست؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که ذهنتان درگیر سوال ” VDS چیست” باشد. اصطلاح VDS مخفف “Virtual Data Server” و به معنای سرور اختصاصی مجازی است. یک سرور اختصاصی مجازی یا “VDS” زیرساختی است که به صورت سرویسی بر پایه خدمات رایانش ابری ارائه می شود.

به این نوع زیرساخت “IaaS” گفته می شود. VDS همانند یک سرور فیزیکی عمل می کند که می توان روی آن نرم افزارها یا سیستم عامل های مختلفی را نصب کرد. شرکت ها با استفاده از این نوع سرور دیگر نیازی به خرید و نگهداری تجهیزات حرفه ای برای راه اندازی سرور ندارند. بعلاوه، سرور مجازی VDS از امنیت بالایی برخوردار می باشد.

VPS چیست؟

اصطلاح VPS مخفف عبارت “Virtual Private Server” است و به معنای دیگر سرور مجازی خصوصی است. سوال اینجاست که VPS چه کاربردی دارد؟ همانطور که از نام “VPS” پیداست، نوعی سرور است که با استفاده از روش های مجازی سازی مثل استفاده از فناوری “Hypervisor” به صورت چند سرور مجازی کوچکتر پارتیشن بندی شده است. این سرورها از نظر مشخصات سخت افزاری با هم هیچ تفاوتی ندارند اما از نظر نرم افزاری و منابع سرور می توانند با هم متفاوت باشند.

برای اینکه بهتر متوجه شوید کاربرد VPS چیست و تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی را درک کنید ، کافیست یک سرور مجازی را به عنوان یک آپارتمان در نظر بگیرید که دارای چند واحد است. هر واحد از منابع مشترکی استفاده می کنند، اما اجاره یک واحد نسبت به اجاره کل واحدهای آپارتمان کمتر است.

از طرف دیگر، هر واحد می تواند حریم خصوصی داشته باشد و از منابع آپارتمان برای دستیابی به اهداف مختلفی استفاده کنند. همچنین، درست همانند یک آپارتمان، راهرو، لابی، آسانسور، فضای پارکینگ مشترک خواهد بود. بنابراین، بر خلاف سرور اختصاصی، منابع سرور مجازی مانند CPU و RAM مشترک هستند و صدها سرور مجازی که روی یک پلتفرم مشترک میزبانی می شوند از این منابع استفاده می کنند.

در نتیجه، زمانی که چندین سرور مجازی از یک RAM، CPU و پهنای باند مشترک استفاده کنند، ممکن است استفاده بیش از حد از آنها توسط سایر کاربران روی عملکرد سایت شما نیز تاثیر بگذارد.

مزایا سرور مجازی VPS نسبت به VDS

مزایا سرور مجازی VPS نسبت به VDS چیست؟

بعضی از مهمترین مزایا سرور مجازی خصوصی عبارتند از:

  • قابلیت نصب انواع نرم افزار
  • امکان مدیریت و کنترل از راه دور
  • قابلیت ارتقا منابع سرور در سریع ترین زمان ممکن
  • دارای IP اختصاصی
  • هزینه کمتر نسبت به سایر سرورهای اختصاصی
  • دارای منابع پردازنده، RAM و فضای ذخیره سازی اطلاعات اختصاصی
  •  قابلیت راه اندازی چندین سایت روی سرور
  • قابلیت انتقال اطلاعات به سایر ماشین های مجازی
  •  امکان عیب یابی سریع

مزایا سرور مجازی VDS چیست؟

سرور مجازی VDS یک سرویس میزبانی وب حرفه ای است که بیشتر برای راه اندازی سایت از آن استفاده می شود. مزیت اصلی چنین سرورهایی عدم نیاز به خرید سخت افزارهای گران قیمت برای راه اندازی سایت می باشد. هم چنین از دیگر مزایای سرور مجازی VDS می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقرون به صرفه بودن

سرور VDS در مقایسه با سایر سرورهای مجازی هزینه کمتری دارد. این موضوع باعث شده که به سرویس محبوبی در بین وبمستران تبدیل شود. زیرا نه تنها برای راه اندازی سایت خود نیازی به خرید سخت افزارهای گران قیمت ندارند، بلکه در وقت و هزینه های خود نیز صرفه جویی می کنند.

پشتیبانی فنی دائمی

زمانی که خودتان شخصا به خرید سخت افزار و نصب و راه اندازی سرور اقدام نمایید، در صورتی که مشکل فنی در سرور شما پیش بیاید هیچکس به شما در این زمینه کمک نخواهد کرد و خود شما وظیفه دارید که مشکلات فنی و مشکلات سخت افزاری را برطرف سازید.

اما وقتی از یک سرور VDS استفاده می کنید، تیمی از متخصصان حرفه ای به طور مداوم روی کار تمام سخت افزارها نظارت می کنند و در صورت پیش آمدن هر مشکل و خرابی، به سرعت مسئله برطرف خواهد شد. همچنین در صورت داشتن هر نوع سوال فنی بصورت 24 ساعته پاسخگوی شما خواهند بود. بنابراین، نیازی نیست نگران مشکلات فنی یا خرابی سخت افزار باشید.

پشتیبانی فنی دائمی

بدون نیاز به دانش فنی

نصب نرم افزار روی سرور VDS نیازی به دانش خاصی ندارد. معمولا یک لیست آماده از بسته های نرم افزاری که می توانید نصب کنید، در کنترل پنل شما وجود دارد و تنها با یک کلیک می توانید آنها را به راحتی داشته باشید. تمامی تغییرات لازم برای هر کاری را می توان از طریق داشبورد اعمال نمود.

انعطاف پذیری

شاید برایتان سوال باشد که تفاوت انعطاف پذیری VPS با VDS چیست؟ در پاسخ به این سوال میبایست گفت که VDS فوق العاده انعطاف پذیر است. در VDS شما به راحتی می توانید با توجه به نیازهای خود سرور را تنزل یا ارتقا دهید.

VDS این امکان را فراهم ساخته تا کاربران بتوانند به سرعت منابع اضافی را به سرور خود اضافه کرده و تقاضای رو به رشد کسب و کار خود را برآورده سازند. همچنین، نام دامنه جدید و یا تغییرات رکوردهای DNS نیز بسیار سریع تر از سایر سرورهای اختصاصی انجام می شود و تمامی داده هایی که به سرور اضافه می شوند را به صورت خودکار ذخیره کنند.

قابلیت پشتیبان گیری

در سرور VDS همیشه یک نسخه پشتیبان از کل سرور مجازی ساخته می شود. در صورت حذف تصادفی داده ها یا بروز سایر مشکلات در سرور می توان آنها را از طریق نسخه بکاپ به راحتی بازیابی کرد.

تفاوت vds و vps

برای اینکه بتوان تعیین کرد کدامیک از این دو سرور مجازی بهتر است، باید ابتدا به این سوال پاسخ داد که تفاوت VPS با سرور مجازی VDS چیست؟ و مزایا و معایب VPS نسبت به سرور مجازی VDS چیست؟ سپس در مقایسه آنها با یکدیگر می توان به این نتیجه رسید که کدامیک برای کسب و کار شما بهتر است.

در رابطه با تفاوت vds و vps اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. اصلی ترین تفاوت vds و vps این است که در VSP، شما سرور را با سایر کاربران به اشتراک می گذارید. در حالی که با VDS مالک سرور اختصاصی خودتان خواهید بود.

چنانچه به به مطلب بالا و خرید سرور مجازی میکروتیک علاقه دارید پیشنهاد میکنیم مقاله”سرور مجازی میکروتیک چیست و در چه زمانی مورد استفاده قرار میگیرد” مطالعه نمایید

قیمت بیشتر

VDS نسبت به VPS گران تر اما قابل اعتمادتر است و می توان داده های بیشتری را روی آن ذخیره کرد.

پشتیبانی بهتر

سرور VPS ماهیت فیزیکی ندارد و کاملا مجازی است. از نظر عملکرد نیز مابین هاست اشتراکی و سرور اختصاصی قرار دارد و ترکیبی از امکانات هر دو نوع را دارد. از طرف دیگر هزینه آن نسبت به سرور اختصاصی کمتر و از هاست اشتراکی بیشتر است. بر خلاف VDS، سرور مجازی VPS زمانی که برای اولین بار ارائه شد، قابلیت پشتیبانی نداشت. با گذشت زمان این قابلیت نیز به سرویس VPS اضافه شد و توانست به سرویس محبوبی در بین صاحبان بسیاری از مشاغل تبدیل شود.

نوع کسب و کار

برای کسب و کارهای بزرگ سرور مجازی VDS نسبت به سرور مجازی VPS کارایی بهتری دارد. اگر سایت شما چندان بزرگ نیست ولی هاست اشتراکی که دارید نیز پاسخگوی نیازهای کسب و کار شما نمیباشد، می توانید از گزینه ارزان تری مثل VPS استفاده کنید. اما برای پروژه های بزرگی که نیازمند امنیت بالا هستند سرور مجازی VDS انتخاب مناسب تری خواهد بود.

قابلیت اطمینان سرور

قابلیت اطمینان سرور

VDS در واقع همانند نرم افزاری عمل می کند که قابلیت ها و امکانات یک سرور اختصاصی را شبیه سازی نموده است. فرق vds و vps این است که VDS بر خلاف سرور مجازی VPS دارای منابع کاملا اختصاصی است. این ویژگی باعث می شود که قابلیت اطمینان بالاتری نسبت به VPS داشته باشد.

زمانی که شما از VDS استفاده می کنید، می توانید مدیریت کامل برنامه های سرور را در اختیار داشته باشید. به عنوان مثال، مدیریت حساب ها، نصب نرم افزارها، پیکربندی رابط های شبکه و فایروال و … را می توانید کنترل کنید.

کیفیت سرویس ارائه شده به کاربر

VPS یکی از محبوب ترین سرویس های ابری است و یک سرور چند کاربره با منابع ویژه ( اختصاصی) را از طریق فناوری مجازی سازی در اختیار شما قرار می دهد. سرور VDS یک سرور بسیار قدرتمند است و بهترین سطح کیفیت را در اختیار کاربران قرار می دهد. فرق vds و vps در ابری بودن امکانات VDS می باشد. با استفاده از این سرور هیچ گاه نگران ترافیک بالا و از دسترس خارج شدن سایت خود نخواهید بود.

امنیت

در DVS به دلیل اشتراکی نبودن استفاده از منابع، ریسک امنیتی کمتری وجود دارد. همچنین می توانید با سفارشی سازی و بهینه سازی فایروال سرور خود از حداکثر امنیت سرور برخوردار شوید.

جمع بندی

امروزه استفاده از اینترنت و گوشی های هوشمند باعث شده تا استفاده از خدمات کسب و کارهای آنلاین با استقبال بیشتری نسبت به قبل روبرو شود. برای اینکه کسب و کارها بتوانند پاسخگوی نیاز مشتریان باشند و در هنگام افزایش ترافیک سایت آنها از دسترس خارج نشود، به سرورهای قدرتمندی بنام سرور مجازی نیاز داریم.

در این مقاله دو سرور مجازی VPS و VDS مورد بررسی قرار گرفته و فرق vds و vps بیان شد. این دو سرور از جمله بهترین سرورهای مجازی هستند که می توان از آنها برای میزبانی سایت استفاده کرد. چنانچه قصد مهاجرت از هاست اشتراکی به یکی از این دو سرور را دارید، با توجه به نیازها و نوع کسب و کار خود، یکی از این دو سرویس را خریداری نمایید.

در صورتی که مقاله VDS چیست؟ سرور مجازی اختصاصی VDS چه تفاوتی با VPS دارد؟ مورد توجه شما قرار گرفت  مقالات “هاست لینوکس چیست ؟ ۴ مزایای هاست لینوکس” و ”بهترین هاست وردپرس چه ویژگی هایی دارد؟” در بلاگ مرواهاست مطالعه فرمایید

همچنین، برای خرید این سرویس ها و مشاهده توضیحات بیشتر در این زمینه می توانید به بخش سرور مجازی مرواهاست مراجعه نمایید.

برخی سوالات متداول

فرق vds و vps چیست؟

سرور خصوصی مجازی “VPS” و سرور خصوصی مجازی “VDS” هر دو نوعی سرور مجازی هستند. سرور مجازی کامپیوتری است که برای فراهم سازی فضای مجازی در اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد. گاهی اوقات به این نوع سرورها هاست مجازی نیز گفته می شود.

آیا VSP همان ماشین مجازی “VM” است؟

بله، VPS نوعی ماشین مجازی است که روی یک کامپیوتر نصب شده و توسط شرکت های میزبانی وب ارائه می شود. به طور کلی وقتی یک VPS را می خرید، حق استفاده از یک سرور مجازی پیکربندی شده را خواهید داشت و می توانید برنامه های خود را روی آن نصب و اجرا کنید.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

18 دی 1402

در 12:27

در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی، تکنولوژی ابری به سرعت در حال توسعه و گسترش است و به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در عرصه فناوری شناخته می‌شود. یکی...

13 دی 1402

در 11:37

آغاز یک کسب و کار آنلاین یا راه‌اندازی یک وبسایت شخصی یکی از اقدامات مهم و چالش‌برانگیزی است که ممکن است با آن روبرو شوید. از شروع تا اجرا، شما با مجموعه‌های...

29 آذر 1402

در 17:49

مقدمه وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین همواره با چالش‌ها و انواع خطا همراه هستند. در فرآیند مدیریت و اجرای یک وب‌سایت یا کسب‌وکار آنلاین، احتمال بروز مشکلات و خ...

1 دیدگاه دربارهٔ «VDS چیست؟ سرور مجازی اختصاصی VDS چه تفاوتی با VPS دارد؟»

  1. بازتاب: تفاوت سرور اختصاصی با سرور مجازی به صورت جامع - وبلاگ مروا هاست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.