ساب فولدر چیست ؟ تاثیر ساب فولدر بر seo چگونه است؟

ساب فولدر چیست

استراتژی ساب فولدر بهترین راه برای متمرکز شدن بر چند کلمه کلیدی است و باعث می شود به اهداف خود نزدیک تر شوید. در یک کلام می توان گفت استراتژی ساب فولدر به دامنه سایت شما اعتبار می بخشد. اما ساب فولدر چیست و چگونه این کار را انجام می دهد؟ آیا ساب فولدر همان ساب دامین است؟ در این مقاله قصد داریم به چیستی ساب فولدر و اینکه چطور می توان از این استراتژی سئو بهره مند شد بپردازیم. با ما همراه باشید.(پیشنهاد می شود که بعد از درک این مقاله اقدام مطالعه ی بیشتر و دانستن تفاوت ساب دامین و ساب فولدر بپردازید.)

ساب فولدر چیست؟

Subfolder جزئی از معماری و ساختار وب سایت است که می تواند سایت را به صورت ساختاری با سلسله مراتب تبدیل کند. به عبارتی، زیرشاخه ای از دامنه اصلی است که برای سازماندهی محتوای وب سایت مورد استفاده قرار می گیرد. هر ساب فولدر خود یک پوشه است که به آن ساب دایرکتوری هم گفته می شود.

بعنوان مثال، در طراحی سایت با HTML، طراح وب، پوشه ها را ایجاد نموده و صفحات مختلف سایت را که طراحی می کند در آن پوشه ها قرار می دهد. به همین دلیل است که این پوشه ها را “subfolder” یا “Subdirectories” می نامند.

شما میتوانیدبرای آشنایی بیشتر با دامنه مقاله “Domain سایت یا دامنه چیست و چه کاربردی دارد؟” مطالعه نمایید

روش کار ساب فولدر بسیار شبیه به ساخت پوشه در کامپیوتر است. وقتی شما در کامپیوتر خود پوشه های متعددی ساخته و تصاویر و فایل های مختلف را در آنها ذخیره می کنید، در واقع ساب فولدرهای مختلفی ساخته اید. درست مثل ساخت پوشه در کامپیوتر، پوشه های آنلاین هم ساب فولدر نامیده می شوند.

آدرس ساب فولدر چیست؟

در URL، ساب فولدر بعد از دامنه اصلی قرار می گیرد مثل :

Morvahost.com/pricing

البته می تواند کمی پیچیده تر هم باشد مثل:

Morvahost/pricing/sales

در تصویر زیر نمایی از یک ساختار ساب فولدر را مشاهده میکنید:

روش نصب وردپرس در ساب فولدر

ساختار ساب فولدر

وقتی صحبت از subfolder به میان می آید، می توان ساختاری شبیه به درخت تصمیم را در نظر گرفت. درون هر ساب فولدری ( پوشه) می توان بی نهایت ساب فولدر دیگر داشت. به عبارتی، زمانی که در یک سایت پوشه ای می سازید، می توان درون پوشه مورد نظر چندین پوشه دیگر ساخت که هر کدام از آنها یک ساب فولدر در نظر گرفته می شود.

البته وجود ساب فولدرهای تو در توی زیاد روی سئو سایت تاثیر بسیار بدی خواهد داشت و همانند یک کابوس seo می باشد، زیرا آدرس URL طولانی و گیج کننده می شود و تاثیر منفی روی تجربه کاربری دارد. علاوه بر این موارد، خزنده های موتور جستجو نیز نمی توانند لینک های سایت را دنبال نموده و به راحتی محتوای سایت شما را ایندکس کنند.

چنانچه ساب فولدرها کوتاه باشند برای سئو عالی خواهد بود زیرا بک لینک های قوی به سایت شما اضافه نموده و موجب افزایش رتبه اعتبار صفحه ( ائوریتی پیچ) “page authority” می شوند. بک لینک هایی که توسط ساب فولدرها برای سایت شما ساخته می شوند، از نظر موتورهای جستجو بعنوان بک لینک های مفید و بدون جریمه گوگل در نظر گرفته می شوند. بنابراین، تاثیر زیادی روی سئو سایت شما خواهند داشت.

ساب دامین یا ساب فولدر؟ کدام بهتر است؟

برای اینکه بهتر متوجه شویم که بین ساب دامین و ساب فولدر کدامیک برای سئو میتواند بهتر باشد، با یک مثال ساده شروع کنیم.

ساب دامین و ساب فولدر، دو استراتژی سئو متفاوت هستند. مهسا و علی بلاگرهایی هستند که می خواهند هر کدام خرید یک دامنه بین المللی داشته باشند. مهسا تصمیم گرفت دامنه mahsablog.com را خریداری نماید.

علی نیز دامنه aliblog.com را خریداری کرد. علی برای راه اندازی بخش وبلاگ خود یک ساب دامین بصورت blog.aliblog.com ساخت. مهسا نیز به جای ساب دامین یک ساب فولدر بصورت mahsablog.com/blog ایجاد کرد. گرچه علی و مهسا هرکدام از روی علاقه شخصی خود ساب فولدر یا ساب دامین را انتخاب کردند، اما به نظر شما بدون در نظر گرفتن سئو محتوا، نام دامنه و سایر موارد دیگر و تنها با توجه به انتخاب ساب دامین یا ساب فولدر، وبلاگ مهسا نتیجه سئو بهتری خواهد داشت یا وبلاگ علی؟

اگرچه استفاده از ساب دامین یا ساب فولدر هر دو برای بهبود سئو فعالیتی کاربردی هستند، اما در صورتی که بخواهیم از دید موتورهای جستجو به موضوع نگاه کنیم، ساب فولدر جزئی از سایت اصلی خواهد بود. زمانی که یک ساب دامین برای وبلاگ یا فروشگاه خود بسازید، باید سئو آن را از صفر شروع کنید و بخشی مجزا از سایت اصلی در نظر گرفته می شود. اما در رابطه با ساب فولدر، نه تنها بخشی از سایت اصلی خواهد بود، بلکه روی بهبود سئو سایت اصلی نیز تاثیر زیادی خواهد داشت.

یک ساب دامین را زمانی می توان بعنوان سایتی مجزا و مستقل از دامنه اصلی در نظر گرفت که ارتباطی با سایت اصلی نداشته باشد. اما ساب فولدر یا ساب دایرکتوری بخشی از معماری سایت اصلی است.

تفاوت ساب دامین و ساب فولدر چیست؟

ساب دامین و ساب فولدر هر دو زیر مجموعه ای از دامنه اصلی محسوب می شوند با این تفاوت که ساب دامین وابستگی نسبی به دامنه اصلی دارد . به عنوان مثال، ساب دامین “mail.google.com” زیر مجموعه دامنه google.com است. در ساب دامین می توان سیستم مدیریت محتوا و قالب کاملا متفاوتی نسبت به سایت اصلی راه اندازی کرد و بعنوان یک سایت مجزا مورد استفاده قرار داد. اما ساب فولدرها مثل زیرشاخه هایی هستند که از دامنه اصلی منشعب می شوند.

از نظر فنی، یک سایت می تواند هم از ساب دامین و هم subfolder استفاده کند. نکته جالب اینکه در هر ساب دامین نیز می توانید تعداد زیادی ساب فولدر ایجاد کنید. اما تنوع ساب دامین ها معمولا کمتر از ساب فولدرها می باشد.

مقایسه تاثیر ساب دامین و subfolder بر سئو سایت

مقایسه تاثیر ساب دامین و subfolder بر سئو سایت

بعضی از کارشناسان وب معتقدند که ربات های خزنده گوگل می توانند ساب دامین را با یک وبسایت کاملا متفاوت از دامنه اصلی اشتباه بگیرند. با این حال، برخی از آنها هم می گویند: “خزنده های گوگل می توانند تشخیص دهند که ساب دامین ها پسوندی از دامنه والد هستند.”

خزنده های گوگل، محتوای سایت را بررسی نموده و بدین ترتیب پس از خزش ساب دامین ها و ساب فولدرها، آنها را فهرست بندی و رتبه بندی می کنند. ساب دامین ها به طور کلی باعث کاهش رتبه سئو سایت نمی شود. خزنده های گوگل آنقدر پیشرفته هستند که می توانند دامنه و ساب دامین های سایت شما را تشخیص دهند اما ساب فولدرها نسبت به ساب دامین ها موثرترهستند.

بعضی از متخصصان سئو چنین استدلال می کنند که ساب دامین ها اعتباری که از بک لینک های خود بدست می آورند را با دامنه اصلی به اشتراک نمی گذارند. برعکس این قضیه هم صدق می کند. به عبارتی، از آنجایی که ساب دامین ها مجزا از دامنه اصلی در نظر گرفته میشوند، بک لینک های دامنه اصلی و ساب دامین تاثیری روی سئو یکدیگر ندارند.

علاوه بر اینها، کلمات کلیدی صفحات سایت اصلی باید با کلمات کلیدی ساب دامین ها متفاوت باشد، در غیر اینصورت ممکن است تاثیر منفی بر سئو سایت شما داشته باشد.

از جهتی دیگر، ساب دامین ها، ناوبری سایت شما را آسان تر می سازند. این مسئله باعث بهتر شدن تجربه کاربری می شوند که نرخ تعامل کاربر با سایت را افزایش داده و موجب بهبود سئو سایت خواهد شد.

ساب دامین ها و سایت اصلی نباید کلمات کلیدی مشابهی را هدف قرار دهند. یکی از مزایای ساب فولدر نسبت به ساب دامین این است که ساب فولدرها می توانند کلمات کلیدی مشابه دامنه اصلی داشته باشند.

کدام بهتر است: ساب فولدر یا ساب دامین؟

اینکه بخواهیم بین ساب دامین ساب فولدر یکی را انتخاب کنیم شاید سخت به نظر برسد اما این مورد به ملزومات سایت شما بستگی دارد. اگر محتوایی با موضوعات مختلف منتشر می کنید و سایت شما دسته بندی های زیادی دارد ساب دامین ها می توانند سازمان دهی محتوای بهتری را فراهم سازند.

Subfolder ها برای سایت هایی مناسب هستند که محتوای متنوعی ندارند. به خاطر داشته باشید برای دستیابی به اهداف وب سایت خود، باید از بهترین استراتژی های سئو استفاده کنید. بنابراین با توجه به نوع فعالیت سایت خود و محتواهایی که منتشر می کنید می توانید از ساب دامین یا ساب دایرکتوری استفاده کنید.

تاثیر ساب فولدر بر سئو سایت

در ادامه نمونه هایی از ساب دامین ها ارائه شده است:

https://support.example.com

https://mail.google.com

و نمونه ای از ساب فولدر نیز در ادامه ذکر شده است:

https://morvahost.com/contact-us/

اگر روی لینک https://blog.morvahost.com/ کلیک کنید، متوجه خواهید شد که قالب و محتوای آن نسبت به دامنه اصلی متفاوت است. بنابراین، یک ساب دامین را می توان برای مجزاسازی محتوایی کاملا متفاوت بکار برد.

به طور کلی، ساب فولدر و ساب دامین هر دو برای سئو خوب هستند. شما باید چیزی که باعث سازماندهی و مدیریت راحت تر محتوای سایت می شود را انتخاب کنید. همچنین، از آنجایی که باید ساب دامین ها را به طور جداگانه در گوگل سرچ کنسول ثبت و وریفای کنید، تصور می شود که گوگل ساب دامین ها را بعنوان سایت های مستقلی در نظر میگیرد.

اما ساب فولدرها نیازی به وریفای در گوگل سرچ کنسول ندارند و محتوای آنها بدون وریفای هم ایندکس می شود. در رابطه با ساب دامین ها، خزش سایت مجزا از سایت اصلی است.

چگونه ساب فولدر بسازیم؟

حال که متوجه شد، ساب فولدرها یکی از روش های سازماندهی و جداسازی محتوا در سایت شما هستند.حال که متوجه شدیم ساب فولدر چیست باید بدانید که  روش های مختلفی برای ساخت ساب فولدر وجود دارد. ساده ترین روش ایجاد ساب فولدر، استفاده از file manager است.

حال که متوجه شدیم ساب فولدر چیست به شما پیشنهاد میکنیم برای آشنایی بیشتر با انواع هاست مقاله “تفاوت هاست ابری با هاست معمولی | بررسی ۲ ویژگی هاست ابری” مطالعه نمایید

مرحله اول: برای انجام این کار ابتدا باید بعد از خرید هاست خود  به هاست سی پنل خود وارد شوید و از قسمت داشبورد cpanel سایت خود گزینه File Manager را بیابید و روی آن کلیک کنید. این آیتم را می توانید در بخش Files مشاهده کنید.

مرحله اول

مرحله دوم: در صفحه باز شده روی فولدر “public_html” کلیک کنید.        “public_html” کلیک کنید.

 

مرحله سوم: از قسمت نوار منوی بالای سی پنل بر گزینه Folder کلیک نمایید.

Folder کلیک نمایید.

 

مرحله چهارم: اکنون نام ساب فولدری که قصد ساخت آن را دارید را تایپ کنید. بعنوان مثال “news” یا “blog” و روی دکمه “Create” کلیک کنید. مرحله 4

 

به همین راحتی ساب فولدر شما ایجاد شد و متوجه شدیم ساب فولدر چیست ! یک پوشه جدید در public_html سایت شما ساخته می شود که همان subfolder می باشد. در پوشه ساخته شده می توانید سیستم مدیریت محتوایی مثل وردپرس نصب کنید یا قالب های html را در این پوشه آپلود نمایید و بدیت ترتیب محتوای دلخواه خود را در subfolder به بازدیدکنندگان نشان دهید.

حال اگر آدرس ساب فولدر خود را در مرورگرتان وارد کنید می توانید محتوای آن را ببینید. بعنوان مثال، اگر آدرس سایت شما morvahost.com و نام ساب فولدر جدیدتان news باشد آدرس URL آن به صورت زیر خواهد بود:

Morvahost.com/news

 

روش نصب وردپرس در ساب فولدر

برای نصب وردپرس در ساب فولدر باید پس از ساخت ساب فولدر به پوشه جدیدی که ساخته اید مراجعه کنید. در مرحله قبل نام پوشه جدیدی که ساختیم “news” بود. بنابراین به پوشه “news” مراجعه نموده و فایل wordpress.zip را از مخزن اصلی وردپرس دانلود کنید، سپس میبایست آن را در پوشه جدیدی که ساخته اید بارگذاری نمایید.

سپس فایل zip را از حالت فشرده خارج ساخته و طبق ویدئوی آموزش نصب وردپرس بر روی هاست cpanel آن را در ساب فولدر خود نصب کنید.

جمع بندی و سخن پایانی

در جواب سوال ساب فولدر چیست و تاثیر آن بر سئو چیست میتوان گفت گرچه ساب دامین و ساب فولدر هر دو برای سئو خوب هستند و گوگل هم کم و بیش ساب دامین و ساب فولدر را مانند هم رتبه بندی می کند، اما یک تفاوت اساسی وجود دارد. آن هم اینکه ساب دامین ها بعنوان یک سایت مجزا در نظر گرفته می شود.

بنابراین، تاثیر عملی ساب فولدر چیست؟ تاثیر عملی ساب فولدر  بر سئو بیشتر و سریع تر از ساب دامین ها می باشد. ساب دامین برای سایت های بزرگ با محتوای متنوع مفید است، اما ساب فولدر برای تمامی سایت ها مفید خواهد بود. البته در نظر داشته باشید این به شرطی است که آدرس ساب فولدر خود را کوتاه نگه دارید. در غیر این صورت این مسئله تاثیر منفی بر سئو خواهد داشت.

امیدواریم محتوای این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد و اکنون به طور کامل متوجه شده باشید که منظور از ساب فولدر چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد. در نظر داشته باشید که انتخاب ساب دامین یا ساب فولدر، بسته به استراتژی سئو سایت شما دارد. در صورت داشتن هر گونه سوال، انتقاد یا پیشنهاد می توانید از قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

آیا ساب فولدر به سئو سایت آسیب می رساند؟

خیر، هنگام استفاده از ساب فولدر بر خلاف ساب دامین، محتوای سایت بعنوان محتوای دامنه اصلی ایندکس می شوند، بنابراین ارزش سئوی سایت اصلی را کاهش نمی دهد.

نام دیگر ساب فولدر چیست؟

ساب فولدر نام های زیادی دارد اعم از: ساب دایرکتوری، پوشه و ساب دی ویژن(subdivision)

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

18 دی 1402

در 12:27

در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی، تکنولوژی ابری به سرعت در حال توسعه و گسترش است و به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در عرصه فناوری شناخته می‌شود. یکی...

13 دی 1402

در 11:37

آغاز یک کسب و کار آنلاین یا راه‌اندازی یک وبسایت شخصی یکی از اقدامات مهم و چالش‌برانگیزی است که ممکن است با آن روبرو شوید. از شروع تا اجرا، شما با مجموعه‌های...

29 آذر 1402

در 17:49

مقدمه وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین همواره با چالش‌ها و انواع خطا همراه هستند. در فرآیند مدیریت و اجرای یک وب‌سایت یا کسب‌وکار آنلاین، احتمال بروز مشکلات و خ...

3 دیدگاه دربارهٔ «ساب فولدر چیست ؟ تاثیر ساب فولدر بر seo چگونه است؟»

  1. بازتاب: آموزش 0 تا 100 ورود به کنترل پنل هاست دایرکت ادمین - وبلاگ مروا هاست

  2. بازتاب: تفاوت ساب دامین و ساب فولدر | 3 مورد از مزایای استفاده از هر یک در سئو سایت - وبلاگ مروا هاست

  3. سلام
    ساب فولدر یه مشکلی که داره وقتی مثلا ادرسی با حروف کوچک وارد میکنی باید با همون حروف کوچک وارد بشی اگه مثلا یه حروف بزرگ باشه دیگه اون صفحه باز نمیشه
    ایا راه حلی هست بشه این مشکل رو برطرف کرد کدی چیزی نداره ؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.