چطور یک صفحه FAQ کاربردی طراحی کنیم؟

صفحه FAQ

صفحه FAQ چیست و چه کاربردی دارد؟

صفحه سؤالاتی که کاربران به‌صورت متداول می‌پرسند (FAQ) که یکی از موارد ضروری برای استراتژی سئو هستش جزء آن دسته از صفحات وب است که معمولاً صاحبان وب‌سایت‌ها را به‌ اشتباه می‌اندازد.

بارها پیش‌آمده که وارد سایت یکی از کسب‌وکارهای اینترنتی شده‌اید و قصد داشتید جواب یک سؤال ساده را پیدا کنید، ولی با کوهی از متن سردردآور روبرو شده‌اید.

از اشتباهات رایج سئو که مثلاً فقط می‌خواستید ببینید می‌توانید با کارت اعتباری پرداخت کنید یا نه. شاید جواب سؤال بین انبوه سؤالات کاربران مدفون‌ شده باشد، اما اگر نتوانید جوابتان را راحت پیدا کنید، چه فایده‌ای دارد؟
ساختن صفحه FAQ
با توجه به اینکه کاربران گوشی‌های هوشمند در طول هفته چیزی نزدیک به 15 ساعت از وقتشان را داخل نسخه‌های موبایلی سایت‌های خرید اینترنتی می‌گذرانند، واقعاً احمقانه است که چنین حجم سرسام‌آوری از اطلاعات را داخل یک صفحه وب بگنجانیم.

در ادامه قصد داریم تعدادی از سؤالات اساسی را برای طراحی یک صفحه FAQ کاربردی که به درد تمام کاربران بخورد بررسی کنیم.

صفحه FAQ چه اصولی دارد؟

عجیب است که تعداد بسیار زیادی از کسب‌وکارها نمی‌دانند هدف از ایجاد صفحه FAQ چیست؛ درواقع حتی نمی‌دانند با ساخت چنین صفحه‌ای باید به چه افرادی خدمت کنند.

نکته حائز اهمیت این است که: صفحه FAQ برای راحت شدن کارمندان بخش پشتیبانی از مشتریان طراحی نمی‌شود و قرار نیست باعث صرفه‌جوئی در وقتشان شود (درنتیجه بهتر است فکرش را هم نکنید که بخواهید به‌جای جواب دادن به ایمیل‌های مشتریان، خودتان را خلاص کنید که: “جواب سوالتون داخل صفحه FAQ سایتمون هست!”)

این قبیل صفحات محل مناسبی برای این کارها نیست. هدف از ایجاد صفحات FAQ فقط و فقط یک چیز است:

اینکه به مشتریان بالقوه سایت جواب سؤالات متداولی را که احتمالاً برای آن‌ها هم پیش می‌آید را بدهیم. چنین سؤالاتی در حدی نبوده‌اند که به‌عنوان یک پست مستقل داخل وب‌سایت مجموعه قرار بگیرند. بهتر است در هنگام طراحی صفحات FAQ همه‌ چیز را تا حد ممکن ساده اجرا کنید. هرچه ساده‌تر، بهتر!

صفحه FAQ سایت

درصورتی‌که هدفمان از ساخت صفحه FAQ این است که به مشتریان امکان بدهیم جواب سؤالاتشان را در اسرع وقت و به‌راحتی هرچه‌تمام‌تر پیدا کنند، که واقعاً هم باید همین‌طور باشد!، باید جواب‌ها را تا حد ممکن کوتاه و دقیق و شفاف ارائه کنیم. اما اگر نتوانید جواب‌های مختصر و مفید و قابل‌ فهم در اختیار کاربر قرار دهید چطور؟

موضوع این است که اولین مخاطب صفحه FAQ خودتان هستید، درصورتی‌که خودتان جواب سؤالتان را به‌راحتی پیدا نکنید، از کاربران چه توقعی دارید؟

مثلاً در صورتی‌ که کسب‌وکارتان کالا را برای مشتریان ارسال می‌کند، می‌توانید هزینه‌های حمل بار را در چند سطر خلاصه کنید؟

سایت آمازون که در تمام زمینه‌ها بی‌عیب و نقص است، در این یک مورد کوتاهی کرده و اطلاعات ارسال را آن‌چنان پیچیده توضیح داده که برای محاسبه هزینه ارسال باید ماشین‌حساب مهندسی و اعصاب فولادی داشته باشیم.

در صورتی‌ که وضعیت شما هم به همین شکل است، بهتر است فکری به حال خودتان بکنید، اصلاً می‌توانید ارسال کالا را رایگان اعلام کنید تا خیال خودتان و بقیه راحت شود.

اهمیت صفحه FAQ

تکلیف سؤالاتی که به‌ندرت پرسیده می‌شوند چیست؟

هرچه کمتر، بهتر! از مهم‌ترین فاکتورهای SEO صفحات FAQ باید فقط شامل سؤالاتی باشند که کاربران به‌صورت متداول می‌پرسند. هرچه تعداد سؤال و جواب‌ها بیشتر باشد، پیدا کردن موضوع موردنظر برای کاربران سخت‌تر می‌شود. بنابراین بهتر است حتی سراغ سؤالاتی که هر از گاهی پرسیده می‌شوند هم نروید، چه برسد به سؤالاتی که به‌ندرت پرسیده می‌شوند..

کسب‌وکارها معمولاً وسوسه می‌شوند و سعی می‌کنند چند سؤال دیگر هم داخل صفحه بگنجانند تا پرتر شود. صفحه FAQ در حالت ایدئال باید تنها با 2 سؤال شروع به کار کند و به‌مرورزمان شامل سایر سؤالاتی که کاربران مرتباً می‌پرسند هم بشود.

درصورتی‌که می‌بینید کاربران با مسئله جدیدی روبرو شده‌اند و مرتباً درباره آن سؤال می‌پرسند می‌توانید: به صفحه FAQ یک سؤال جدید اضافه کنید، یا در صورت لزوم سیاست‌های کمپانی را تغییر بدهید تا مسئله رفع شود.

تاثیر صفحه FAQ

می‌توانید جواب‌ها را داخل پایگاه دانش تعبیه کنید و از آن‌ها به‌عنوان ماکرو استفاده کنید تا افرادی که به دنبال صفحه FAQ می‌گردند به‌ سرعت هر چه‌ تمام‌تر جواب سؤالشان را پیدا کنند.

می‌توانیم داخل صفحه FAQ هر اطلاعاتی که به ذهنمان می‌آید قرار بدهیم؟

هریک از صفحات سایت باید هدف خاصی را دنبال کنند، نه بیشتر از آن! گاهی از اوقات صفحات FAQ به زباله‌دانی تبدیل می‌شوند و تمام اطلاعاتی که به دلایلی در بخش‌های دیگر سایت جا نگرفته‌اند از صفحه FAQ سر درمی‌آورند. بهتر است در برابر چنین وسوسه‌هایی مقاومت کنید؛ سؤالاتی که چندان متداول نیستند را از صفحه حذف کنید تا کاربر بسیار راحت‌تر به جواب سؤالش برسد.

در این حالت صفحه به هدف واقعی‌اش می‌رسد و در نظر کاربر مثل یک کلاف سردرگم به نظر نمی‌رسد.

بهتر است بالای صفحه FAQ لینک‌هایی به هریک از سؤالات و جواب‌های آن‌ها قرار بدهید تا کاربران (به‌خصوص کاربران تلفن‌های هوشمند) زیاد اذیت نشوند. در این صورت بازدیدکنندگان می‌توانند بر روی هر سؤالی که دوست دارند کلیک کنند و تنها جواب آن را بخوانند. در این شرایط کاربر مجبور نیست دریایی از متن را اسکن کند.

ایجاد صفحه FAQ

یادتان باشد این به نفع خودتان است که کاربران جواب‌ها را به‌سادگی پیدا کنند؛ در این صورت مجبور نمی‌شوند به بخش پشتیبانی ایمیل بفرستند…

در صورتی که مقاله فوق مورد توجه شما قرار گرفته پیشنهاد میکنیم مقالات “آموزش کار با دستور cp در لینوکس برای کپی کردن فایل و پوشه ها” و ”هاست لینوکس چیست ؟ ۴ مزایای هاست لینوکس” در بلاگ مرواهاست مطالعه فرمایید

کلام آخر

ساختن و استفاده از صفحه FAQ یکی از مهم‌ترین بخش‌های طراحی سایت و افزایش بازدید سایت است و می‌تواند در بهبود سئو شما بسیار تاثیر داشته باشد و بازدید کنندگان سایت شما به سادگی به جواب سوال‌هایشان برسند.

سوالات متداول

قرار دادن سوالاتی که به ندرت پرسیده می‌شود کار درستی است؟

صفحات FAQ باید فقط شامل سؤالاتی باشند که کاربران به‌صورت متداول می‌پرسند. هرچه تعداد سؤال و جواب‌ها بیشتر باشد، پیدا کردن موضوع موردنظر برای کاربران سخت‌تر می‌شود.

صفحه FAQ بهینه چه شاخصی دارد؟

بهتر است بالای صفحه FAQ لینک‌هایی به هر یک از سؤالات و جواب‌های آن‌ها قرار بدهید تا کاربران (به‌خصوص کاربران تلفن‌های هوشمند) زیاد اذیت نشوند.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

18 دی 1402

در 12:27

در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی، تکنولوژی ابری به سرعت در حال توسعه و گسترش است و به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در عرصه فناوری شناخته می‌شود. یکی...

13 دی 1402

در 11:37

آغاز یک کسب و کار آنلاین یا راه‌اندازی یک وبسایت شخصی یکی از اقدامات مهم و چالش‌برانگیزی است که ممکن است با آن روبرو شوید. از شروع تا اجرا، شما با مجموعه‌های...

29 آذر 1402

در 17:49

مقدمه وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین همواره با چالش‌ها و انواع خطا همراه هستند. در فرآیند مدیریت و اجرای یک وب‌سایت یا کسب‌وکار آنلاین، احتمال بروز مشکلات و خ...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.