آموزش نصب دایرکت ادمین در سرور لینوکس

دایرکت ادمین یا DirectAdmin (DA) یکی از سریع‌ترین و بهترین کنترل‌ پنل‌های تحت وب برای سرورهای لینوکس است و امروزه یکی از محبوب‌ترین جایگزین‌های سیستم سی پنل به شمار می‌رود. این سیستم با ارائه تمام عملکردهای اساسی که از یک کنترل حساب میزبانی انتظار داریم، خدمات خرید هاست اشتراکی را با هزینه کم، حجم عملکردی پایین، سرعت بالا به همراه امکانات به‌روز، در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در این مقاله قصد داریم تا آموزش نصب دایرکت ادمین در سرور لینوکس را بررسی کرده و ببینیم این سیستم چه ویژگی‌ها و امکاناتی به کاربران ارائه می‌کند.

دایرکت ادمین چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید

دایرکت ادمین چیست؟

DirectAdmin (DA) یک کنترل پنل کاربردی و با کاربرد آسان برای مدیریت حساب میزبانی یا انواع هاست اشتراکی است. این کنترل پنل ارزان قیمت میزبانی وب، یک جایگزین مناسب برای سیستم مدیریتی سی پنل به شمار می‌رود. DirectAdmin به کاربر اجازه می‌دهد تا با استفاده از یک رابط گرافیکی مبتنی بر وب، وب سایت و گزینه‌های میزبانی خود را به راحتی مدیریت کند. راه اندازی و مدیریت سریع وب سایت ها با کنترل پنل DirectAdmin ممکن می‌شود. در ادامه مقاله با آموزش نصب direct admin در سرور لینوکس آشنا خواهیم شد.

پنل میزبانی وب دایرکت ادمین چیست؟

دایرکت ادمین یک کنترل پنل و سیستم مدیریت میزبانی وب گرافیکی پولی است که به صورت آنلاین کار می‌کند و برای مدیریت هاست‌های مجازی به کار می‌رود. از طریق این سیستم مدیریت می‌توانید به راحتی سرور را مدیریت کنید، تنظیمات EMAIL را اعمال کنید، DNS را تنظیم کنید، FTP باز کنید، مدیریت فایل آنلاین، مدیریت پایگاه داده و دیگر بخش‌های مرتبط را ارائه دهید.

این سیستم دارای 3 سطح دسترسی Admin، Reseller و User است. این امر مدیریت کارآمد منابع سرور توسط مدیران و فروشندگان میزبانی را برای مشتریانی که می‌خواهند خدمات میزبانی در سرورهای اشتراکی یا VPS به جهت میزبانی وب سایت خود خریداری کنند، آسان می‌کند. DirectAdmin یک جایگزین ساده برای WHM Cpanel است اما از نظر ویژگی‌ها به اندازه WHM متنوع نیست.

چنانچه علاقه دارید درباره WHM بیشتر بدانید پیشنهاد میکنیم مقالات “Whmcs چیست و چه کاربردی دارد؟” و “راهنمای خرید لایسنس whmcs” مطالعه نمایید.

ویژگی‌های DirectAdmin

بهتر است قبل از آشنایی با نصب دایرکت ادمین در سرور لینوکس، با چند کاربرد و ویژگی این سیستم آشنا شویم:

مدیریت ایمیل‌ها

کاربران با استفاده از این سیستم مدیریتی می‌توانند حساب‌های POP3، صندوق‌های پستی، ارسال نامه‌ها، فهرست‌های پستی، پاسخ‌های خودکار و دفاتر پست تحت وب را کنترل کنند. استفاده از فیلترها، به کاربران اجازه می‌دهد ایمیل‌ها را بر اساس نام دامنه، کلمه کلیدی و اندازه مسدود کنند.

مدیریت FTP

کاربران می‌توانند با استفاده از این سیستم، حساب های FTP ایجاد کنند و مجوزهای دسترسی به پوشه‌های داده را برای هر حساب تنظیم کنند. همچنین کاربران با استفاده از دایرکت ادمین می‌توانند ورود ناشناس را پشتیبانی و مدیریت نمایند.

مدیریت DNS

کاربران می‌توانند با استفاده از سیستم دایرکت ادمین، تمامی سوابق DNS را کم و زیاد کنند و یا تنظیمات آدرس سرور ایمیل و سایر کنترل‌های مرتبط با DNS را به راحتی عوض کنند.

تابع آمار

کاربران با استفاده از دایرکت ادمین آمار دقیق مربوط به حساب‌های خود را دارند. در عین حال، DA از تنظیمات پیشرفته‌تر و Webalizer نیز در این زمینه پشتیبانی می‌کند.

افزونه FrontPage

کاربران می‌توانند افزونه Microsoft FrontPage را در هر زمانی روشن و خاموش کنند.

مدیریت نام دامنه سطح دوم

کاربران این سیستم، می‌توانند به فهرست، راه‌ها و روش‌های ایجاد، حذف و آمار مربوط به نام دامنه‌های سطح دوم دسترسی داشته باشند.

پایگاه داده MySQL

کاربران می‌توانند با استفاده از نصب دایرکت ادمین در سرور لینوکس، به راحتی پایگاه داده MySQL  ایجاد کنند و یا این دیتابیس‌ها را در صورت لزوم، اصلاح و حذف کنند.

دایرکتوری محافظت شده با رمز عبور

کاربر می‌تواند با استفاده از این سیستم، از هر دایرکتوری با نام کاربری و رمز عبور محافظت کند.

تنظیمات صفحه خطا

یکی دیگر از امکانات و یژگی‌های مهم دایرکت ادمین این است که با استفاده از این سیستم کاربران می‌توانند صفحات خطای سفارشی را برای کدهای خطای 401، 403، 404 و 500 ایجاد کنند.

پشتیبان‌گیری از وب‌سایت

با استفاده از این ابزار قدرتمند، کاربران می‌توانند از موارد مورد نیاز خود، نسخه پشتیبان تهیه کرده و یا آن را به خوبی و با حداکثر سرعت، بازیابی کنند.

مدیریت فایل

استفاه از این ابزار، یک روش مدیریت فایل بسیار کاربرپسند و سریع است که می‌تواند جایگزین FTP شود. این ابزار، شامل تمام عملکردهای ایجاد و ویرایش یک وب سایت نیز می‌شود.

ایجاد یا فهرست‌بندی و تغییر حساب‌ها

ایجاد حساب، فهرست‌بندی، اصلاح و حذف را برای حساب‌ها و اکانت‌های موجود، می‌توان به سرعت و به راحتی انجام داد.

اطلاعات سیستم و سرویس‌های موجود

کاربران می‌توانند با استفاده از دایرکت ادمین، به سرعت اطلاعات سرور و سیستم را مشاهده کنند.

طرح پیکربندی فضای ذخیره‌سازی

مدیر یا نمایندگان فروش می‌توانند با استفاده از این سیستم، یک طرح پیکربندی فضای ذخیره‌سازی از پیش تعریف شده ایجاد کنند. هنگام ایجاد یک حساب کاربری، فروشنده فقط باید به جای تنظیم دستی ظرفیت فضا و سایر تنظیمات هر حساب، یک طرح پیکربندی را انتخاب کند.

آمار فروشندگان

با نصب دایرکت ادمین در سرور لینوکس و استفاده از آن توسط کاربر، فروشندگان هاستینگ، خلاصه بسیار جامعی از استفاده از منابع خواهند داشت. آنها همچنین می‌توانند استفاده و دسترسی داده‌ها را توسط کاربر مرتب کنند تا به سرعت وضعیت کلی را مشاهده کنند.

ارسال پیام به همه کاربران

با سیستم پشتیبانی آنلاین DirectAdmin، فروشنده می‌تواند به راحتی و با سرعت زیاد برای کاربران خود پیام ارسال کند.

وارد کردن و مدیریت الگوها

فروشندگان هاست اشتراکی با استفاده از این سیستم مدیریتی می‌توانند به سرعت قالب‌های جدید را وارد کرده و از آن‌ها استفاده کنند.

تخصیص IP

فروشندگان می‌توانند به راحتی آدرس IP را به مشتریان خود اختصاص دهند.

سرور نام دامنه

فروشنده می‌تواند با استفاده از امکانات دایرکت ادمین، یک سرور نام دامنه  سفارشی برای کاربران خود ایجاد کند.

آمار استفاده کامل از منابع

مدیران می‌توانند با استفاده از این  سیستم، آمار استفاده کامل از منابع سیستم را مشاهده کنند. علاوه بر این، DA ورودی و خروجی دقیق کارت شبکه را در زمان واقعی نظارت می‌کند.

سرور کنترل

مدیر می‌تواند خدمات را در سرور دنبال نماید و آن‌ها را متوقف، شروع و راه‌اندازی مجدد کند.

طرح پیکربندی Reseller

مدیران می‌توانند با استفاده از این سیستم، طرحهای پیکربندی حساب Reseller از پیش تعریف شده، ایجاد کنند. هنگام ایجاد یک حساب Reseller، مدیر به جای تنظیم دستی هر پیکربندی حساب، فقط باید یک طرح پیکربندی را انتخاب کند.

نمایش همه کاربران

مدیران سرور و یا هاست اشتراکی، می‌توانند به سرعت هر حسابی را در سیستم مشاهده و این کاربران را به روش‌های مختلف لیست‌بندی کنند.

مدیریت DNS

کاربران این سیستم می‌توانند ایجاد، تغییر یا حذف هرگونه رکورد DNS در سرور را مدیریت نمایند.

مدیریت IP

مدیر می‌تواند به راحتی آدرس IP متصل به دستگاه را مدیریت کرده و یا و IP جدیدی به آن کاربر اختصاص دهد.

مجوز‌ها و به‌روزرسانی

مدیران می‌توانند با نصب دایرکت ادمین در سرور لینوکس، وضعیت مجوز DA را روی سرور مشاهده و آخرین نسخه به‌روزرسانی‌های امنیتی و نرم‌افزاری را دانلود کنند.

ابزارهای پیشرفته‌تر

کاربران می‌توانند با استفاده از سیستم دایرکت ادمین، گواهینامه های SSL را نصب کنند، اطلاعات سرور و ماژول‌های نصب شده پرل را مشاهده، کارهای cron، انواع mime و کنترل کننده‌های آپاچی را تنظیم و تغییر مسیر سایت و اشاره به نام دامنه را فعال کنند.  DirectAdmin دارای یک رابط API باز است که می‌تواند به عنوان یک ماژول کاربردی شخص ثالث برای اتصال به سیستم‌های دیگر استفاده شود.

نصب دایرکت ادمین در سرور لینوکس

قبل از شروع آموزش نصب دایرکت ادمین در سرور مجازی، بهتر است با پیش نیازهای سیستم‌های سرور برای نصب این ابزار آشنا شویم:

پیش‌نیازهای سیستم برای نصب دایرکت ادمین در سرور لینوکس

دایرکت ادمین از سیستم عامل زیر پشتیبانی می‌کند و با نسخه های ذکر شده و نسخه‌های بعدی سیستم عامل لیست شده سازگاری بالایی دارد.

  • AlmaLinux / RHEL / CentOS: x 64 بیتی، 8.x 64 بیتی
  • :CloudLinux x 64 بیتی، 7.x 64 بیتی، 8.x 64 بیتی
  • سیستم عامل اوبونتو: 04 64 بیتی، 18.04 64 بیتی، 20.04 64 بیتی
  • سیستم عامل دبیان: x 64 بیتی، 10.x 64 بیتی، 11.x 64 بیتی
  • FreeBSD: x 64 بیتی، 12.x 64 بیتی
  • VzLinux: x 64 بیتی

بقیه الزامات مربوط به آدرس‌های IP، به نیازهای برنامه بستگی دارد. بعد از اتمام نصب DirectAdmin، می‌توانید آن‌ها را به صورت دستی پیکربندی کنید.

نصب دایرکت ادمین در سرور لینوکس

آموزش نصب direct admin در سرور مجازی

بعد از خرید سرور مجازی برای شروع نصب، در همان ابتدا، اطلاعات مجوز را در بخش تأیید مشتریان DirectAdmin ثبت کنید. در این بخش، می‌توانید بررسی کنید که آیا سیستم عامل و IP سرور شما صحیح است یا خیر و همچنین آیا مجوز شما فعال و تأیید شده است یا خیر.

برای شروع نصب، باید چند بسته اصلی مانند gcc، g++، OpenSSL-devel و SSH را نصب کنید. قبل از شروع نصب، دستورات از پیش نصب را برای همه نرم افزارهای مورد نیاز خود انجام دهید. دستوراتی که باید اجرا کنید بسته به سیستم عاملی که استفاده می‌کنید متفاوت است.

پس از اجرای این دستورات، نوبت به نصب دایرکت ادمین می‌رسد. با ورود به عنوان root شروع کنید و سپس با دانلود فایل setup.sh ادامه دهید:

wget -O setup.sh https://www.directadmin.com/setup.sh

اگر از توزیع لینوکس FreeBSD استفاده می‌کنید، هنگام تایپ خط بالا از fetch به جای wget استفاده کنید.

در مرحله بعد، باید مجوزهای فایل setup.sh را تغییر دهید:

chmod 755 setup.sh

سپس در مرحله بعدی نصب دایرکت ادمین در سرور لینوکس اسکریپت زیر را اجرا کنید:

./setup.sh auto

پس از انجام این مراحل، سیستم از شما یک شماره شناسه مشتری، شماره شناسه مجوز و نام میزبان می‌خواهد. باید در نظر داشته باشید که نام هاست شما نباید نام دامنه اصلی باشد زیرا اگر این دو یکسان باشند، مشکلاتی مربوط به FTP و ایمیل‌ها ایجاد می‌شود. به عنوان مثال، اگر نام دامنه اصلی شما domain.com است، از آن برای نام میزبان نیز استفاده نکنید بلکه به جای آن به server.domain.com بروید.

زمانی که DNS خود را تنظیم کنید، نام میزبان نیز باید حل شود و با این کار نصب شما کامل خواهد شد.

چنانچه علاقه دارید درباره دایرکت ادمین بیشتر بدانید پیشنهاد میکنیم مقالات “آموزش پنل مدیریت دایرکت ادمین DirectAdmin” و “Direct Admin دایرکت ادمین چیست؟ معرفی کنترل پنل کاربردی” مطالعه نمایید.

آموزش نصب دایرکت ادمین در centOs

آموزش نصب دایرکت ادمین در centOs

ابتدا مطمئن شوید که تحت نام کاربری اصلی خود وارد شده‌اید و مجوز دایرکت ادمین را از سایت رسمی آن‌ها خریداری کرده‌اید. برای شروع نصب، سرور خود را به روز کنید تا آخرین بسته‌ها را داشته باشد. در مرحله بعد، ما می‌خواهیم بسته‌هایی را که DirectAdmin برای اجرای صحیح نیاز دارد، روی CentOS 6 نصب کنیم.

اگر از CentOS 7 استفاده می‌کنید، دستور زیر را اجرا کنید:

yum install psmisc net-tools systemd-devel libdb-devel perl-DBI

اکنون اسکریپت نصب DirectAdmin را از طریق wget دانلود کنید اگر هنوز wget. ندارید، می‌توانید آن را از طریق دستور yum install wget. نصب کنید.

wget http://www.directadmin.com/setup.sh

chmod 755 setup.sh

برای اجرای اسکریپت نصب کافی است دستور زیر را وارد کنید:

./setup.sh

دستورالعمل‌های روی صفحه را برای تکمیل نصب DirectAdmin دنبال کنید. پس از اتمام نصب دایرکت ادمین در سرور لینوکس centOs، با مرورگر وب خود می‌توانید با پیمایش http://server_ip:2222 به DirectAdmin به دایرکت ادمین دسترسی پیدا کنید.

سخن آخر

در این مقاله درباره نصب دایرکت ادمین در سرور لینوکس، بحث کردیم. دایرکت ادمین یک سیستم مدیریت هاستینگ بسیار کارآمد، سریع، پایدار و با قیمت مناسب است. این سیستم می‌تواند جایگزین خوبی برای سی پنل یا Plesk محسوب شود. نصب دایرکت ادمین یا DirectAdmin (DA) در نسخه‌های گوناگون سیستم عامل‌های مبتنی بر لینوکس، اندکی تفاوت دارد اما با استفاده از این راهنما، می‌توانید با کمی تفاوت، کار نصب را به اتمام برسانید.

همچنین یکی از توصیه‌هایی که لازم است خدمت شما بگوییم آموزش تهیه فول بک آپ از هاست دایرکت ادمین می‌باشد چراکه این موضوع در هر موقعیتی به درد شما خواهد خورد، در صورتی که تمایل به آموزش دارید به سایت مرواهاست بخش مقالات مراجعه نمایید.

سوالات متداول

دایرکت ادمین چیست؟

دایرکت ادمین یا DirectAdmin (DA) یک سیستم مدیریت هاست‌های اشتراکی مبتنی بر لینوکس است.

امکانات دایرکت ادمین یا DirectAdmin (DA) چیست؟

در این ابزار مدیریت سرور آنلاین، شما می‌توانید منابع، وب‌سرور، آی‌پی‌ها، ایمیل‌ها، FTP و دیگر گزینه‌های موجود بر روی سرورهای اشتراکی را مدیریت نمایید.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

10 اردیبهشت 1403

در 09:48

فضای کار اشتراکی یا دفتر اشتراکی که به آن کوورکینگ اسپیس (Coworking Space) هم می‌گویند، در سال‌های اخیر به پدیده‌ای محبوب در دنیای کار، مخصوصا در میان فریلنس...

8 اردیبهشت 1403

در 15:34

فرق هاست وردپرس و لینوکس چیست؟ اگر شما هم به تازگی برای تاسیس وب سایت خود نیاز به بهترین میزبان یا هاست داشته باشید، حتما بین دو راهی انتخاب این دو مورد ماند...

5 اردیبهشت 1403

در 14:54

امکانات سایت های فروشگاهی آن هم به صورت تمام و کمال، امروزه که استفاده از این وب سایت‌ها برای تجارت الکترونیک رایج شده‌اند، بسیار با اهمیت هستند. به همین دلی...

5 اردیبهشت 1403

در 12:00

microsoft sql server چیست؟ در دنیای امروز، داده‌ها به عنوان ارزشمندترین دارایی هر سازمان شناخته می‌شوند. مدیریت و تحلیل این حجم عظیم از اطلاعات نیازمند ابزار...

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.