14 ویژگی مهم یک هاست خوب برای راه اندازی سایت

ویژگی های هاست خوب

اگر یک کسب‌وکار آنلاین دارید، انتخاب هاست مناسب با توجه به تفاوت هاست لینوکس و ویندوز و همچنین نیازمان ، یکی از حیاتی‌ترین تصمیمات برای کارکرد صحیح یک وب‌سایت است. عملکرد، قابلیت اطمینان، امنیت و بسیاری از ویژگی‌های پس زمینه وب‌سایت، توسط شرکت هاستینگ کنترل می‌شود و یک انتخاب اشتباه می‌تواند عواقب فاجعه باری برای کسب‌وکار شما داشته باشد. اما ویژگی های هاست خوب چیست؟

در این مقاله قصد داریم تا با ویژگی های مهم هاست خوب آشنا شویم و بررسی کنیم که انتخاب یک شرکت هاست مناسب، چه تاثیری بر سرعت و کیفیت کار وب سایت‌ها دارد.

میزبانی وب یا هاست چیست؟

میزبانی وب یا هاست چیست؟

هنگامی که یک وب‌سایت برای کسب و کارتان راه‌اندازی می‌کنید، نیاز به یک خرید هاست و خرید دامنه دارید تا تمام فایل‌های مورد نیاز در وب‌سایت را روی یک سرور قرار دهد. میزبان وب یا همان هاست،  فضایی را فراهم می‌کند تا وب‌سایت در اینترنت ذخیره شده و کار کند. ارائه‌دهنده هاست، این فضای ذخیره‌سازی را برای شما مدیریت می‌کند و دسترسی به وب‌سایت را در اینترنت تضمین می‌کند.

هاست چگونه کار می‌کند؟

هنگامی که کاربران URL وب‌سایت شما را در مرورگر تایپ می‌کنند، رایانه آن‌ها، به سروری که وب‌سایت شما در آن میزبانی شده است متصل می‌شود. سپس آن سرور، فایل‌هایی را که برای نمایش در اختیار کاربر قرار گرفته‌اند، به مرورگر ارسال می‌کند. داشتن هاستینگ مناسب و نیز آگاهی درباره ویژگی های هاست خوب، کمک می‌کند تا خدمات بهتری در اختیار کاربران سایت قرار دهید.

امروزه با افزایش استفاده مردم از اینترنت و استقبال بالای آنان از خرید و خدمات آنلاین، کارکرد درست و با سرعت وب سایت‌ها اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. کاربران اگر در زمانی که برای بار اول وارد سایتی می‌شوند، به سرعت نتوانند پاسخ سوالات خود در زمینه محصولات و یا خدمات پیدا کنند، برای دفعات بعدی به آن سایت مراجعه نخواهند کرد. این همان لحظه ای است که هاست باکیفیت و سرعت بالا اهمیت خود را نشان می‌دهد. حتی اگر وب‌سایت شما اصولی طراحی سایت شده باشد یا کیفیت خدمات و یا محصولات شما بالا باشد، اگر ارائه خدمت به مشتری نتواند با سرعت بالای وب‌سایت انجام شود، ضرر خواهید کرد.

ویژگی های هاست خوب برای میزبانی وب‌سایت

در ادامه مقاله، ویژگی‌های مهم و حیاتی که هر هاست و میزبان وب بایستی به مشتریان خود ارائه کند و شما قبل از خرید هاست باید بدانید  را بررسی خواهیم کرد:

1.پهنای باند

شاید بتوان گفت که یکی از ویژگی های هاست خوب، پهنای باند بالا و متناسب با نیازها است. پهنای باند میزان فضایی است که هر هاست برای یک سایت در نظر می‌گیرد. به ازای هر دانلود و آپلود مقداری از این ظرفیت کاسته می‌شود. میزان پهنای باند مورد نیاز باید متناسب با میزان بازدید و آپلود و دانلود از وب‌سایت، انتخاب شود. بهتر است گزینه‌هایی را انتخاب کنید که پهنای باند بهتری در اختیار سایت‌ها قرار می‌دهند.

2.پشتیبانی فنی متخصص

یکی از مهم‌ترین ویژگی های هاست خوب، پشتیبانی متخصص در هنگام بروز مشکلات است. همیشه مواقعی پیش می‌آید که صاحبان وب سایت‌ها، حتی آن‌هایی که بخش IT اختصاصی خود را دارند، با مسائلی در مورد وب سایت‌ها مواجه می‌شوند که نمی‌توانند به تنهایی حل کنند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، شما به یک میزبان وب با تخصص بالا برای ارائه راه حل مناسب نیاز دارید.

اگر سیستم‌های بزرگی را در فضای اینترنت اداره می‌کنید و از برنامه‌های بسیار پیچیده بر سرورهای هاست استفاده می‌کنید، باید بدانید که در صورت بروز مشکل، میزبان وب می‌تواند آن را درست و سریع حل نماید.

3.پشتیبانی 24 ساعته

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هاست خوب، پشتیبانی دائمی است. علاوه بر تخصص، شما نیاز خواهید داشت که پشتیبانی مشتری هاستینگ، به صورت 24 ساعته در دسترس باشد. از آن جایی که کسب و کارهای آنلاین به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته، کار می‌کنند، اگر وب‌سایت شما از کار بیفتد، نمی‌توانید تا صبح روز بعد صبر کنید. هر دقیقه آفلاین بودن ممکن است به قیمت از دست دادن مشتری و کاهش فروش تمام شود. یک شرکت هاست خوب باید هر زمان که به آن نیاز داشتید پشتیبانی مداوم و سطح بالا به مشتریان ارائه دهد.

4.پشتیبان‌گیری

یکی از حیاتی‌ترین ویژگی های هاست خوب، پشتیبان‌گیری منظم از وب‌سایت و اطلاعات آن است. پشتیبان‌گیری بخشی ضروری از هر عملیات بازیابی اطلاعات است و بسیار مهم است که هاست، این امکان را فراهم کند تا بتوانید پشتیبان‌گیری از تمام داده‌های خود را برنامه‌ریزی کنید. اطمینان حاصل کنید که پشتیبان‌گیری‌ها از راه دور در سرورهای مختلف ذخیره می‌شوند.

عدم پشتیبان‌گیری از داده‌های وب‌سایت، می‌تواند عواقب بسیار زیادی داشته باشد که منجر به از دست رفتن تمام اطلاعات مشتری، کل محتوای وب‌سایت و در نتیجه از دست دادن درآمد شود. همچنین هزینه بازسازی سایت و آسیب‌های اعتباری ناشی از خرابی را به این موارد اضافه کنید. اگر یک میزبان وب سرویس پشتیبان ارائه نکند، مورد مناسبی محسوب نمی‌شود. این دو مرحله باید در فواصل زمانی مشخص، انجام شود:

  • پشتیبان‌گیری از داده‌های هر وب‌سایت
  • پشتیبان‌گیری از هاست و تمام نرم‌افزارهایی که هاست برای اجرای سرور نیاز دارد و همچنین تمام داده‌های ذخیره شده روی آن

web hostimg

5. گزینه‌های امنیتی

هک وب سایت‌های گوناگون همیشه یک مشکل اساسی در زمینه امنیت آن‌ها است و تعداد حملات به وب سایت‌های تجاری از انواع مختلف همچنان در حال افزایش است. یکی از مهم‌ترین ویژگی های هاست خوب، امنیت بالا در برابر حملات است. در این محیط، بسیار مهم است که شرکت هاستینگی را انتخاب کنید که بتواند امکانات گسترده‌ای از ویژگی‌های امنیتی را برای محافظت از سایت شما ارائه دهد.

بهتر است به دنبال هاست‌هایی باشید که سایت را از نظر بدافزار و آسیب‌پذیری، اسکن می‌کنند و می‌توانند نفوذ را شناسایی کرده و از آن در برابر این حملات، محافظت کنند. علاوه بر این، اسکن ایمیل و حذف هرزنامه، گواهی‌های SSL و پشتیبان‌گیری از راه دور گزینه‌هایی هستند که حتما باید در دسترس باشند.

چنانچه علاقه دارید درباره امنیت سایت و ssl بیشتر بدانید مطالعه مقالات “خطای ssl چیست | آموزش رفع خطای ssl در گوگل کروم، موبایل و اندروید” و “SSL چیست و چرا استفاده از آن مهم است + معرفی انواع آن” به شما پیشنهاد میکنیم.

6.پشتیبانی از وردپرس

وردپرس محبوب‌ترین پلتفرم در جهان برای ساخت وب‌سایت است و اگرچه به طور شگفت‌انگیزی همه‌کاره است، در آن الزاماتی منحصربه‌فرد وجود دارد که همه میزبان‌ها، به طور کامل به آن پاسخ نمی‌دهند. حتی اگر در حال حاضر از وردپرس برای ساختن وب‌سایت خود استفاده نکرده‌اید، باز هم ارزش این را دارد که یک‌ هاست با تخصص وردپرس در نظر بگیرید. زیرا ممکن است تصمیم بگیرید در آینده یک وب‌سایت وردپرسی ایجاد کنید یا ممکن است یک وبلاگ وردپرسی را در کنار سایت فعلی خود اضافه کنید.

7.فضایی برای رشد

هنگامی که یک کسب‌وکار آنلاین راه اندازی می‌کنید، به این معنی است که وقتی کسب‌وکار شما رشد می‌کند، وب‌سایت شما نیز رشد خواهد کرد. یکی از مهم‌ترین ویژگی های هاست خوب، در این زمینه، امکان توسعه خدمات و امکانات است. چیزی که ممکن است به‌عنوان یک وب‌سایت کوچک با چند صفحه، تعداد انگشت شماری از محصولات و چند هزار بازدیدکننده در ماه شروع شود، ممکن است به‌زودی به یک وب‌سایت با هزاران محصول و میلیون‌ها بازدیدکننده تبدیل شود. علاوه بر این، ممکن است مجبور شوید برنامه‌های پس‌زمینه مختلفی را اجرا کنید که به ذخیره‌سازی داده‌های بزرگ و قدرت پردازش زیادی نیاز دارند.

هنگامی که یک شرکت هاستینگ را انتخاب می‌کنید، به میزبانی نیاز دارید که بتواند ظرفیت رشد را به شما ارائه دهد. وقتی شروع به کار می‌کنید ممکن است بودجه کمی داشته باشید و به هاست اشتراکی کم‌هزینه نیاز داشته باشید. همانطور که رشد می‌کنید، ممکن است از خرید سرورهای اشتراکی، به خرید VPS به خرید سرورهای مدیریت شده اختصاصی روی بیاورید.

در حالت ایده‌آل، باید شرکت میزبانی را انتخاب کنید که بتواند همه این انواع هاست را ارائه دهد که به شما کمک کند تا از یک نوع میزبانی به نوع دیگر، جابه‌جا شوید.

چنانچه به موضوع سرور مجازی علاقه دارید پیشنهاد میکنیم مقاله “سرور مجازی یا VPS چیست و چه کاربردی دارد؟“و “VDS چیست؟ سرور مجازی اختصاصی VDS چه تفاوتی با VPS دارد؟”مطالعه نمایید.

8.کنترل آسان بر روی وب‌سایت

یکی دیگر از ویژگی های هاست خوب کنترل آسان بر روی وب‌سایت است.  هنگامی که یک کسب‌وکار آنلاین راه‌اندازی می‌کنید، از هاست به بخش پشتیبانی وب‌سایت خود دسترسی خواهید داشت. دسترسی به این بخش که از ویژگی های هاست خوب است، به شما امکان می‌دهد کنترل تنظیمات مختلف از جمله به‌روزرسانی‌ها، ایمیل، نرم افزارها، امنیت و… را در دست بگیرید.

در صورتی که رابط کاربری ارائه شده کاربر پسند نباشد، پیمایش در قسمت پشتیبانی سایت دشوار می‌شود. به همین دلیل، باید میزبانی وب را انتخاب کنید که با رابط‌های سی پنل یا پلسک ارائه می‌دهد. این محیط‌ها، از طریق یک داشبورد واحد با دسته‌بندی، پیمایشی آسان در پشتیبانی سایت را ارائه می‌دهند علاوه بر این، بسیاری از تغییرات، تنظیمات، به‌روزرسانی و نصب نرم‌افزار را می‌توان تنها با چند کلیک انجام داد.

9.امکانات پرداخت و ویژگی های هاست خوب

اگر در حال راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین هستید، باید امکاناتی را برای مشتریان فراهم کنید تا هزینه محصولات را پرداخت کنند. یکی از مهم‌ترین امکاناتی که به آن نیاز خواهید داشت سبد خرید است. برای آسان کردن این کار، به دنبال میزبانی وبی باشید که ابزارهای تجارت الکترونیکی را ارائه می‌دهد و برای پرداخت در سیستم بانکی ایران، امکانات لازم را ارائه می‌کنند.

گواهی SSL برای محافظت از امنیت مشتریان

10.گواهی SSL برای محافظت از امنیت مشتریان

هنگامی که شما فروش آنلاین در وب‌سایت ارائه می‌کنید، این امکان وجود دارد که جزئیات کارت بانکی، توسط هکرها و در طول فرآیند پرداخت، رهگیری شود. مطمئن‌ترین راه برای محافظت از مشتریان و کسب‌وکارتان این است که مطمئن شوید این اطلاعات در حین پرداخت رمزگذاری شده است، به این ترتیب حتی اگر جزئیات رهگیری شوند، هکرها نمی‌توانند دسترسی به حساب‌ها و اطلاعات آن، داشته باشند.

برای فعال کردن این نوع از پروتکل رمزگذاری که یکی از ویژگی های هاست خوب است، بهSSL  نیاز دارید. استفاده از SSL آدرس وب‌سایت شما را از HTTP به HTTPS تغییر می‌دهد و زمانی که افراد از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند، یک نماد قفل در کنار URL در مرورگر ظاهر می‌شود. در این مرحله بازدیدکنندگان متوجه میشوند سایت شما برای استفاده ایمن است.

11. سازگاری

یکی از مهم‌ترین  ویژگی‌ های host خوب، هماهنگی و سازگاری با سیستم‌های مختلف ساخت وب‌سایت است. به عنوان مثال زبان برنامه نویسی و محیط طراحی وب سایت‌های گوناگون، تفاوت‌های اساسی با هم دارند. هاست شما باید توانایی سازگاری با همه مدل‌های وب‌سایت را از این نظر داشته باشد.

12.امکان تعویض هاست

هنگامی که یک میزبان وب را انتخاب می‌کنید، احتمالاً یکی از آخرین مواردی که در نظر دارید ترک آنها است. در حالی که بیشتر هاست‌ها این کار را ممکن کرده و آن را برای مشتریان خود تسهیل می‌کنند، برخی دیگر انتقال دامنه شما به هاست دیگری را دشوارتر می‌کنند. قبل از ثبت نام در یک هاست، همیشه قرارداد را بخوانید تا مطمئن شوید که در صورت تصمیم برای نقل‌مکان، می‌توانید بدون هیچ مشکلی این کار را انجام دهید.

13.ارائه دیتابیس‌های متعدد

یک مزیت هاست خوب، این است که امکان ایجاد تعدادی دیتابیس، متناسب با نیاز شما را داشته باشد. برخی از بهترین هاست‌ها تعداد نامحدودی از پایگاه داده را پشتیبانی می‌کنند.

14.قیمت و هزینه‌ها

برای بسیاری از کسب و کارهای نوپای آنلاین، قیمت گذاری اغلب اولین چیز در بین ویژگی های هاست خوب  است که برای آن‌ها اولویت دارد. با این حال، زمانی که کل کسب‌وکار آنلاین شما به کیفیت هاست بستگی دارد، قیمت نباید اولویت شماره یک شما باشد. شما باید پولی را که برای هاست هزینه می‌کنید نه به عنوان یک سربار، بلکه به عنوان سرمایه‌گذاری برای آینده کسب‌وکار خود در نظر بگیرید. این بدان معنا نیست که باید گران‌ترین یا ارزان‌ترین هاست را انتخاب کنید. در عوض، باید میزبانی را انتخاب کنید که بهترین خدمات مورد نیاز شما را ارائه می‌دهد.

سخن آخر

در این مقاله ویژگی های هاست خوب را بررسی کردیم. مهم‌ترین این ویژگی‌ها، پشتیبانی مناسب، پهنای باند متناسب، امکان توسعه، جابه‌جایی و امنیت بالا در کنار قیمت مناسب است.

سؤالات متداول

هاست چیست؟

پس از طراحی سایت و ایجاد آن، وب‌سایت باید در فضایی بر روی اینترنت ذخیره شود. به این فضا هاست گفته می‌شود.

هاست خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

یک هاست خوب باید ایمن، دارای پشتیبانی فنی دائمی، با پهنای باند و تعداد دیتابیس متناسب، دارای امکان ارتقا و سازگار با انواع سیستم‌های طراحی وب‌سایت باشد.

 

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

18 دی 1402

در 12:27

در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی، تکنولوژی ابری به سرعت در حال توسعه و گسترش است و به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در عرصه فناوری شناخته می‌شود. یکی...

13 دی 1402

در 11:37

آغاز یک کسب و کار آنلاین یا راه‌اندازی یک وبسایت شخصی یکی از اقدامات مهم و چالش‌برانگیزی است که ممکن است با آن روبرو شوید. از شروع تا اجرا، شما با مجموعه‌های...

29 آذر 1402

در 17:49

مقدمه وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین همواره با چالش‌ها و انواع خطا همراه هستند. در فرآیند مدیریت و اجرای یک وب‌سایت یا کسب‌وکار آنلاین، احتمال بروز مشکلات و خ...

1 دیدگاه دربارهٔ «14 ویژگی مهم یک هاست خوب برای راه اندازی سایت»

  1. بازتاب: 16 تفاوت هاست لینوکس و ویندوز که باید بدانید !! - وبلاگ مروا هاست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.