داده‌های گوگل آنالیتیک را بهتر تحلیل کنیم

گوگل آنالیتیک

فرض کنید وارد ابزار گوگل آنالیتیک (Google Analytics) شده‌اید و در کمال تعجب می‌بینید در ترافیک ورودی به سایت افزایش یا کاهش قابل‌توجهی رخ‌داده، در چنین شرایطی احتمالاً رئیستان درباره موضوع توضیح می‌خواهد و شما هم دربه‌در دنبال علت می‌گردید. درصورتی‌که بتوانید داده‌های گوگل آنالیتیک (GA) را دقیق‌تر تحلیل کنید، اوضاعتان واقعاً بهتر می‌شود!

تحلیل داده‌های گوگل آنالیتیک

در این صورت می‌توانید با سهامداران حقوقی مجموعه ارتباط مناسب‌تری برقرار کنید و ارزش کمپین سئو را به‌خوبی برآورد کنید. در ادامه سعی داریم 5 سؤال اساسی را که می‌توانیم با تحلیل داده‌های GA جواب بدهیم، بررسی کنیم.

  • چرا ترافیک ورودی به سایت دچار تغییرات اساسی شده است؟

در هر بازه زمانی منابع مختلفی به سایتمان ترافیک می‌فرستند؛ بعد از اینکه وارد GA شویم، به‌صورت اتوماتیک وارد بخش All sessions می‌شویم. با تفکیک داده‌های این بخش می‌توانیم متوجه بشویم کاهش/ افزایش ترافیک در کدام بخش‌ها رخ‌داده است.
قبل:

آموزش گوگل آنالیتیک اول
بعد:
آموزش گوگل آنالیتیک دوم

در این مورد خاص کاهش ترافیک به دلیل افت محسوس تعداد بازدیدکنندگان پولی (paid) اتفاق افتاده وگرنه سایر منابع ترافیک به همان صورت ثابت هستند.

ملاحظه می‌کنید که با تحلیل چنین داده‌هایی مانند کمپین ایمیلی داخل گوگل آنالیتیک می‌توانیم ریشه مشکل را شناسایی کنیم؛ حتی می‌توانیم وضعیت را کمی دقیق‌تر بررسی کنیم. دلیل کاهش تعداد بازدیدکنندگان پولی سایت چیست؟ استراتژی‌مان تغییر کرده؟ میزان بودجه تغییر کرده؟ درصورتی‌که وضعیت را تا این سطح تحلیل کنیم، می‌توانیم قبل از اینکه وضعیت بحرانی شود، مشکل را حل کنیم.

در صورتی‌ که بودجه تبلیغات افزایش پیداکرده باشد یا قرار باشد CPC (هزینه هر کلیک در تبلیغات پرداخت کلیکی) کاهش پیدا کند، به‌احتمال‌ زیاد ترافیک ورودی از بخش پولی باید افزایش محسوسی پیدا کند.

  • ترافیک ورودی به کسب‌ و کارمان مرتبط است؟

در صورتی‌ که ترافیک ورودی کاهش یا افزایش پیداکرده، ولی تعداد مشتریان بالفعل سایت ثابت باقی‌مانده، بهتر است بررسی کنید ترافیک ورودی به کسب‌وکارتان مرتبط است یا نه. مثلاً می‌توانید موقعیت مکانی بازدیدکنندگان را داخل گوگل آنالیتیک بررسی کنید؛ کافی است بر روی گزینه Acquisition Geo Location کلیک کنید. بهتر است داده‌های فعلی را با داده‌های سال قبل مقایسه کنید.
آموزش گوگل آنالیتیک سوم

در این مثال ملاحظه می‌کنید که کاهش ترافیک بر اثر کاهش تعداد کاربران هندی اتفاق افتاده است. درنتیجه درصورتی‌که بدانیم چنین کاربرانی هیچ ربطی به کسب‌ و کارمان ندارند، لزومی ندارد نگران کاهش ترافیک باشیم. معمولاً بررسی موقعیت جغرافیائی بازدیدکنندگان از تعدادشان مهم‌تر است.

درصورتی‌که تعداد بازدیدکنندگان در موقعیت جغرافیائی هدفتان افزایش پیدا نمی‌کند، شاید بهتر باشد درباره استراتژی فعلی مجموعه تجدیدنظر کنید.

  • تغییرات در حجم ترافیک ناشی از تغییر فصل است؟

تغییرات فصلی را داخل گوگل آنالیتیک به دو روش کلی می‌توانیم بررسی کنیم:

  • روش اول که کاملاً هم مشخص است، ترافیک را در دو سال متوالی باهم مقایسه می‌کنیم تا معلوم شود حداکثر و حداقل مشابهی دارند یا نه. درست مانند مورد شماره 1 درصورتی‌که اختلاف فاحشی وجود داشته باشد، باید منابع ورودی را از هم تفکیک کنیم.
  • روش دوم این است که بازدیدکنندگان مستقیم و ارگانیک را باهم مقایسه کنیم؛ درصورتی‌که تغییر فصل عامل کاهش یا افزایش ترافیک باشد، هر دو الگو باید نقاط حداکثر و حداقل مشابهی داشته باشند.
    دو سال متوالی:
    آموزش گوگل آنالیتیک چهارم
    مقایسه ترافیک مستقیم و ارگانیک:
    آموزش گوگل آنالیتیک پنجم

همان‌طور که می‌بینید ترافیک مستقیم و ارگانیکمان الگوی تقریباً مشابهی دارند. درصورتی‌که ترافیک مستقیم ثابت مانده باشد، ولی ترافیک ارگانیک به‌صورت یکنواخت کاهش پیداکرده باشد، احتمالاً برند با مشکلات اساسی دست‌به‌گریبان است.

  • وبلاگ مجموعه ترافیک ایجاد و کاربران را تبدیل می‌کند؟

بسیاری از کمپانی‌هایی که وبلاگ نویسی را به‌عنوان یکی از المان‌های اساسی استراتژی بازاریابی‌شان دنبال می‌کنند، به ROI وبلاگشان اهمیت ویژه‌ای می‌دهند

در این خصوص دو فاکتور اساسی برای بررسی وجود دارد:

میزان تبدیل صورت گرفته و ترافیک ورودی از طریق آن، (فرض می‌کنیم از ابزارهای محاسبه تبدیل استفاده می‌کنید) کافی است داخل GA یا گوگل آنالیتیک مسیر Behavior Site Content Landing Pages را دنبال کنید. همان‌طور که می‌بینید وبلاگمان هم ترافیک زائی می‌کرده و هم کاربران را تبدیل می‌کرده است. مخصوصاً پست “Awesome1” عملکرد بسیار موفقی داشته است.
آموزش گوگل آنالیتیک ششم

به کمک چنین داده‌هایی حتی می‌توانیم برای محتوای وبلاگ هم بهتر برنامه‌ریزی کنیم.

  • استراتژی سئوی سایت در مسیر صحیح قرار دارد؟

هدف اصلی در پس پرده تمام فعالیت‌های سئو و فاکتورهای مهم در سئو تنها یک‌چیز است: تبدیل! هدف از ارتقاء رنکینگ یا افزایش ترافیک هم در حقیقت بالا بردن میزان تبدیل است. درصورتی‌ که میزان تبدیل مجموعه نسبت به زمانی که کمپین سئو نداشتید، بیشتر شده، تلاش‌هایتان موفقیت‌آمیز بوده‌اند. به‌طور حتم ترافیک ورودی دستخوش نوساناتی می‌شود و بازدیدکنندگان هم همیشه تبدیل نمی‌شوند. بهتر است صفحات تبدیل را به صفحه تشکر از کاربر ریدایرکت کنیم و آن صفحات را در گوگل آنالیتیک هدف‌گذاری کنیم.

هدف‌های تعیین‌شده در ابزار را می‌توان در بخش Admin Goals مشاهده کرد. با انتخاب و نام‌گذاری هدف‌های جدید و تعیین صفحه مقصد برای هرکدام، می‌توانیم اهداف دیگری هم به ابزار اضافه کنیم. URL صفحه مقصد را وارد کنید، گزینه Create Goal را انتخاب کنید و کار تمام است! درصورتی‌که تمایل می‌توانیم برای هدف موردنظرمان ارزش خاصی تعیین کنیم تا گوگل آنالیتیک آن را دنبال کند. در این مرحله می‌توانیم وارد بخش Conversion Goals بشویم و اهدافمان را بررسی کنیم.

آموزش گوگل آنالیتیک هفتم
اهمیت تبدیل‌ها به‌مراتب از ترافیک ورودی بیشتر است. درصورتی‌ که میزان ترافیک ورودی چنگی به دل نمی‌زند ولی آمار تبدیل در طول سال‌های متوالی راضی‌کننده است، کمپینتان موفق بوده است. هدف اصلی هر استراتژی سئو باید رشد بیشتر کسب‌ و کار باشد.

آموزش گوگل آنالیتیک هشتم

در صورتی که مقاله فوق مورد توجه شما قرار گرفته پیشنهاد میکنیم مقالات “آموزش کار با دستور cp در لینوکس برای کپی کردن فایل و پوشه ها” و ”هاست لینوکس چیست ؟ ۴ مزایای هاست لینوکس” در بلاگ مرواهاست مطالعه فرمایید

کلام آخر

گوگل آنالیتیک یکی از ابزارهای مهم برای زیر نظر داشتن ترافیک ورودی سایت شماست که با به‌کارگیری آن می‌توانید اطلاعات مفیدی برای بهبود سئو سایتتان بدست آورید

سوالات متداول

وبلاگ نویسی چه تاثیری در بازاریابی دارد؟

بسیاری از کمپانی‌هایی که وبلاگ نویسی را به‌عنوان یکی از المان‌های اساسی استراتژی بازاریابی‌شان دنبال می‌کنند، به ROI وبلاگشان اهمیت ویژه‌ای می‌دهند

CPC چیست؟

CPC (هزینه هر کلیک در تبلیغات پرداخت کلیکی)

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

18 دی 1402

در 12:27

در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی، تکنولوژی ابری به سرعت در حال توسعه و گسترش است و به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در عرصه فناوری شناخته می‌شود. یکی...

13 دی 1402

در 11:37

آغاز یک کسب و کار آنلاین یا راه‌اندازی یک وبسایت شخصی یکی از اقدامات مهم و چالش‌برانگیزی است که ممکن است با آن روبرو شوید. از شروع تا اجرا، شما با مجموعه‌های...

29 آذر 1402

در 17:49

مقدمه وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین همواره با چالش‌ها و انواع خطا همراه هستند. در فرآیند مدیریت و اجرای یک وب‌سایت یا کسب‌وکار آنلاین، احتمال بروز مشکلات و خ...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.