Host هاست چیست ؟ 0 تا 100 توضیحات میزبانی وب و هاستینگ

هاست چیست ؟

هاست چیست و از نظر شبکه های کامپیوتری و زیرساخت فناوری اطلاعات چند نوع هاست وجود دارد ؟ هاست با سرور چه تفاوتی دارد ؟ اگر قصد راه اندازی سایت برای کسب و کارتان را دارید دانستن پاسخ این سوالات اهمیت زیادی دارد. در واقع شناخت انواع هاست و نحوه استفاده از آنها، پیش نیاز راه اندازی وب سایت می باشد.

اگر بخواهیم به طور مختصر توضیح دهیم که “چرا شناخت هاست مهم است؟” باید بگوییم برای راه اندازی سایتتان آمچه که نیاز دارید، خرید هاست مناسب، دامنه و یک سیستم مدیریت محتواست. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به انواع هاست و کاربرد آنها و میزبانی وب بپردازیم.

پیشنهاد میکنیم برای این بیشتر راجب درباره دامنه بدانید مقاله “Domain سایت یا دامنه چیست و چه کاربردی دارد؟” مطالعه نمایید

Host چیست

هاست Host چیست ؟

در پاسخ به این سوال که هاست Host چیست می توان گفت که هاست در لغت به معنای میزبان است ولی در علم رایانه به فضای نگهداری داده ها و اطلاعات یک وبسایت گفته می شود. اکثرا افرادی که تخصص کافی در زمینه فناوری اطلاعات را ندارند هاست را با سرور اشتباه می گیرند.

ولی واقعیت این است که هاست و سرور با هم یکی نیستند. هاست به هر دستگاهی گفته می شود که به یک کامپیوتر وصل می گردد و از آن برای به اشتراک گذاری اطلاعات در شبکه استفاده می شود. این دستگاه می تواند یک کامپیوتر دیگر، لپ تاپ، تبلت یا موبایل باشد.

همچنین هاست یا میزبان شبکه را می توان دستگاهی در نظر گرفت که با هاست های دیگر در شبکه پیوند برقرار می کند و می تواند کلاینت یا سروری باشد که وظیفه ارسال و دریافت داده ها، ارائه خدمات و برنامه ها را بر عهده دارد. هر هاست دارای یک آدرس IP یکتا در یک شبکه TCP/IPمی باشد که شامل شماره محلی دستگاه و شماره شبکه ای است که به آن تعلق دارد.

در هاست ها از پروتکل های مختلفی استفاده می شود، مثل پروتکل TCP و پروتکل UDP. در حقیقت اصطلاح ” هاست” یکی از متداول ترین اصطلاحات صنعت فناوری اطلاعات است و در زمینه های مختلفی بکار می رود که در ادامه به آن میپردازیم.

هاست آدرس چیست ؟

در اینترنت، هاست آدرس در واقع همان آدرس IP کامپیوتر میزبان است. آدرس IP اساسا به عنوان آدرس فیزیکی یک کامپیوتر در یک شبکه شناخته می شود. آدرس IP یک عدد 32 بیتی است و به عبارتی از شبکه TCP/IP استفاده می کند. آدرس IP ها در قالب اعداد اعشاری نقطه دار نوشته می شوند و با چهار عدد که با نقطه از هم جدا شده اند، نشان داده می شوند.

به عنوان مثال : 167.214.221.111
هر یک از اعداد اعشاری نشان دهنده یک بیت از آدرس IP هاست میباشد. همچنین آدرس کامل از دو بخش اصلی تشکیل شده است که عبارتند از :
بخش شبکه ( 6 رقم اول در IP )
و بخش هاست ( 6 رقم آخر).

بخش شبکه در آدرس IP برای هر هاست در شبکه یکسان خواهد بود اما بخش هاست متفاوت است.

هاست آدرس چکار می کند ؟

در شبکه های کامپیوتری، هر آدرس IP به رابط هایی در شبکه اختصاص داده شده اند. یک رابط می تواند کامپیوتر یا دستگاهی را به یک شبکه وصل کند. در یک شبکه کامپیوتری، تمام رابط ها باید آدرس IP منحصربفردی داشته باشند.

اگر دو یا چند رابط آدرس IP یکسانی داشته باشند شبکه کار نمی کند. به عنوان مثال، فرض کنید در یک شبکه کامپیوتری، 4 کامپیوتر به نام های C1، C2، C3 و C4 وجود داشته باشد و تمام این کامپیوترها یک آدرس IP به صورت 4.4.4.4/8 داشته باشند. از کامپیوتر C1 بسته ای به کامپیوتر C4 ارسال می شود. چون آدرس IP هر 4 کامپیوتر یکسان است کامپیوترهای C2 و C3 هم این بسته را دریافت می کنند و آن را پردازش می کنند.

بعد از پردازش متوجه می شوند که بسته برای آنها در نظر گرفته نشده و بسته برای C4 ارسال می شود. در صورتی که C4 هم بخواهد پاسخی برای ارسال بسته به C1 بفرستد این اتفاق دوباره تکرار می شود.

در یک شبکه شلوغ در عرض یک ثانیه میلیون ها بسته پردازش می شود. اگر تمام کامپیوترها دارای آدرس IP یکسانی باشند کل شبکه مختل خواهد شد. به همین دلیل برای جلوگیری از بروز چنین وضعیتی، شبکه های کامپیوتری از یک آدرس IP منحصربفرد برای هر رابط استفاده می کنند.

برای منحصربفرد کردن آدرس IP ها طبق مثال قبل می توان آدرس IP هر چهار کامپیوتر را به صورت 4.4.4.1/8، 4.4.4.2/8، 4.4.4.3/8 و 4.4.4.4/8 در نظر گرفت تا یکسان نباشند. پس از این تغییر گرچه بسته به C2 و C3 هم می رسد اما آنها بسته را پردازش نمی کنند و تنها C4 بسته را پردازش می کند.

انواع هاست چیست

انواع هاست چیست ؟

حال که جواب وب هاستینگ چیست را میدانید باید توجه داشته باشید نوع سرویس میزبانی که از آن استفاده می کنید، تاثیر زیادی بر روی عملکرد وب سایت شما دارد. بنابراین باید ابتدا مشخص کنید که کدام هاست مناسب استفاده شماست. هاست ها به طور کلی به 4 دسته هاست مجازی، هاست ابری، ریموت هاست و وب هاست تقسیم می شوند. در ادامه با هرکدام بیشتر اشنا خواهیم شد:

1-هاست ابری چیست ؟

همانطور که از نام آن پیداست، هاست ابری از فناوری ابری برای دسترسی به منابع استفاده می کند. در این نوع هاست، از چندین سرور و همچنین شبکه ای از سرورهای ابری فیزیکی و مجازی برای میزبانی وب سایت یا پلتفرم استفاده می کنند. بر خلاف هاست کامپیوتری سنتی، هاست های ابری انعطاف پذیری و مقیاس پذیری بیشتری را فراهم می سازند.

اگر علاقه دارید در تکمیل اطلاعات خود درباره هاست چیست ,درباره تفاوت هاست معمولی و هاست ابری بدانید پیشنهاد میکنیم مقاله “تفاوت هاست ابری با هاست معمولی | بررسی ۲ ویژگی هاست ابری” مطالعه نمایید

در میزبانی سنتی پهنای باند محدود است اما در میزبانی ابری با افزایش تقاضا می توان پهنای باند را بیشتر ساخت. همچنین از نظر جلوگیری از مشکلات خرابی سخت افزاری نیز قابل اعتمادتر است. در این نوع هاست با افزایش ترافیک سایت، با مشکل از دسترس خارج شدن سایت مواجه نخواهید شد. در عوض، شما فقط به ازای منابع مصرفی بصورت ساعتی یا ماهیانه هزینه پرداخت می کنید.

2-هاست مجازی چیست ؟

میزبانی مجازی ( Virtual Host ) نوعی ارائه دهنده خدمات میزبانی است که امکاناتی برای مجازی سازی از جمله سرور مجازی را فراهم می سازد. مثل تمام هاست های دیگر، هاست مجازی نیز این امکان را برایتان فراهم می سازد تا وب سایت خود را در اینترنت راه اندازی کنید. با این حال، یک هاست مجازی از یک وب سرور واحد برای راه اندازی همزمان چندین سایت استفاده می کند. در نتیجه به خرید و نگهداری وب سرور نیازی نخواهید داشت.

یک هاست مجازی را می توان به روش های مختلفی پیکربندی کرد. آنها می توانند از هاستینگ مبتنی بر ip یا هاستینگ مبتنی بر پورت استفاده کنند. بعلاوه، هاست مجازی به دستگاهی اطلاق می گردد که کاربران برای میزبانی داده ها و خدمات نرم افزاری از راه دور به آن دسترسی دارند.

 

هاست مجازی

انواع مجازی سازی سرور

به طور کلی سه نوع مجازی سازی سرور وجود دارد :

1-مجازی سازی کامل ( Full virtualization )

در روش مجازی سازی کامل یا Full virtualization از یک Hypervisor برای ارتباط فضای دیسک و CPU سرور فیزیکی استفاده می شود. Hypervisor باعث می شود تا هر سرور مجازی کاملا مستقل و مجزا از یکدیگر مدیریت شوند.

2-مجازی سازی موازی ( Para-virtualization)

در این روش نیز از یک Hypervisor استفاده می شود و یکی از کارآمدترین روش های مجازی سازی سرور است اما از کل قدرت پرداش شبکه استفاده می کند.

3-روش OS-Level virtualization

در این روش بر خلاف دو روش قبلی از Hypervisor استفاده نمی شود بلکه مجازی سازی در سطح سیستم عامل انجام می گردد. در این روش تمام سرورهای مجازی باید بر پایه و هسته یک سیستم عامل اولیه اجرا شوند.

3-ریموت هاست چیست ؟

آیا تابحال نام کامپیوتر میزبان ( host computer ) را شنیده اید؟ می دانید کاربرد این نوع هاست چیست ؟ کامپیوتر میزبان دستگاهی است که فایل ها و منابع در آن ذخیره می شوند. اکثرا گمان می شود که ریموت هاست ( remote Host ) همان کامپیوتر میزبان است. اما در واقع، این دو با هم خیلی فرق دارند.

در ریموت هاست ها به جای کامپیوترهای شخصی و لپ تاپ های کاربران از سرورها در مراکز داده استفاده می شود. زمانی که کاربران به یک برنامه یا فایل دسترسی دارند در واقع از طریق فضای ابری به ریموت سرور وارد می شوند. بعلاوه، کاربران می توانند برای دسترسی به نرم افزارهایشان از ریموت دسکتاپ نیز استفاده کنند.

4-وب هاست چیست ؟

در جواب وب هاست چیست باید گفت میزبانی وب هاست با نام وب هاستینگ نیز شناخته می شود. وب هاست دستگاه هایی هستند که وب سایت یا منابع نرم افزاری شما را ذخیره می کنند تا در اینترنت در دسترس باشند. یک شرکت وب هاستینگ سرورهای مورد نیاز برای انجام این کار را فراهم می سازند. هاست وردپرس، یکی از پرطرفدارترین وب هاست ها در جهان است. این نوع هاست برای میزبانی سایت های وردپرس مورد استفاده قرار می گیرد.

انتخاب وب هاست مناسب تاثیر زیادی بر روی موفقیت یا شکست کسب و کارتان دارد. شرکت های هاستینگ معمولا این خدمات را بصورت پلن های ماهیانه یا سالیانه ارائه می دهند. هر پلن دارای فضای دیسک و پهنای باند مشخص، ترافیک ماهیانه و امکانات مختلفی است.

میزبانی وب چه خدماتی را ارائه می دهند

شرکت های میزبانی وب چه خدماتی را ارائه می دهند ؟

هاستینگ ها ( شرکت میزبانی وب) معمولا خدمات و امکانات مختلفی را ارائه می دهند که برخی از مهمترین این خدمات عبارتند از :

1-پشتیبانی

حقیقت یکی از مهمترین خدماتی است که کاربران از هر شرکت میزبانی انتظار دارند، پشتیبانی است. داشتن یک پشتیبانی 24 ساعته باعث می شود تا هر ساعت از شبانه روز در صورت بروز مشکل در میزبانی سایت خود بلافاصله بتوانید با پشتیبانی فنی تماس حاصل فرمایید. پشتیبانی ایمیلی، تلفنی و چت نیز بخشی از خدمات پشتیبانی سرور هستند.

2-تهیه نسخه پشتیبان

یکی دیگر از خدمات میزبانی وب، پهنای باند است. میزان پهنای باندی که استفاده می کنید به محتوایی که در وب سایت خود بارگذاری می کنید و میزان ترافیک وب سایت شما بستگی دارد. هر چه پهنای باند بیشتری داشته باشید، کاربران بیشتری می توانند به صورت همزمان از سایت شما بازدید کنند.

3-گواهینامه امنیت

وب سایت ها برای ایمن نگه داشتن اطلاعات کاربران، تایید مالکیت سایت، جلوگیری از ایجاد نسخه های جعلی از سایت توسط مهاجمان و جلب اعتماد کاربران به خرید گواهینامه SSL نیاز دارند.

در صورتی که نصب SSL توجه شما قرار گرفته پیشنهاد میکنیم مقالات “SSL چیست و چرا استفاده از آن مهم است + معرفی انواع آن” و ”آموزش نحوه فعالسازی SSL رایگان سی پنل و تمدید آن به صورت خودکار” مطالعه نمایید

برخی از سوالات متداول

تفاوت هاست اشتراکی و هاست اختصاصی چیست ؟

تفاوت در نوع سروری است که استفاده می کنید. در هاست اشتراکی، وب سایت شما و سایر وبسایت هایی که از همان سرور استفاده می کنند همگی روی یک سرور قرار دارند. از طرف دیگر، در هاست اشتراکی فقط سایت شما و سایر وب سایت هایی که خودتان آنها را مدیریت می کنید، از آن سرور استفاده می کنند. همچنین هزینه هاست اشتراکی از هزینه سرور اختصاصی کمتر است.

تفاوت آدرس IP و نام هاست چیست ؟ آیا هر دو یکی هستند ؟

خیر، تفاوت اصلی در این است که یک آدرس IP برچسب عددی است که به هر دستگاه متصل به یک شبکه کامپیوتری اطلاق می گردد. در حالیکه، Host name به برچسبی گفته می شود که به یک شبکه اختصاص داده شده است و کاربر را به یک سایت خاص هدایت می کند.

نام هاست چیست ؟

شاید بارها این سوال برایتان پیش امده باشد که نام هاست چیست و چطور می توان آن را پیدا کرد ؟ نام هاست برچسب یکتایی است که به یک هاست در شبکه مربوط می باشد. برای اینکه یک سایت در اینترنت برای کاربران قابل مشاهده باشد باید ترکیبی منحصربفرد از نام هاست و نام دامنه داشته باشید.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

18 دی 1402

در 12:27

در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی، تکنولوژی ابری به سرعت در حال توسعه و گسترش است و به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در عرصه فناوری شناخته می‌شود. یکی...

13 دی 1402

در 11:37

آغاز یک کسب و کار آنلاین یا راه‌اندازی یک وبسایت شخصی یکی از اقدامات مهم و چالش‌برانگیزی است که ممکن است با آن روبرو شوید. از شروع تا اجرا، شما با مجموعه‌های...

29 آذر 1402

در 17:49

مقدمه وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین همواره با چالش‌ها و انواع خطا همراه هستند. در فرآیند مدیریت و اجرای یک وب‌سایت یا کسب‌وکار آنلاین، احتمال بروز مشکلات و خ...

2 دیدگاه دربارهٔ «Host هاست چیست ؟ 0 تا 100 توضیحات میزبانی وب و هاستینگ»

  1. بازتاب: آموزش تهیه فول بک آپ از هاست سی پنل | 2 روش معمول پک آپ گیری در سی پنل - وبلاگ مروا هاست

  2. بازتاب: سرور مجازی میکروتیک چیست و در چه زمانی مورد استفاده قرار میگیرد - وبلاگ مروا هاست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.