درصد محبوبیت و نرخ پرش سایت

نرخ پرش

نرخ پرش چیست؟ (Bounce Rate)

گوگل نرخ پرش یا نرخ برگشتی را که یکی از مهمترین فاکتورهای SEO هستش را چنین تعریف می‌کند: “درصد بازدیدهایی که تنها از یک صفحه انجام می‌شود و بدون ادامه یافتن به صفحات دیگر تمام می‌شود”. به بیانی دیگر زمانی که بازدید کننده تنها از یک صفحه از وب سایت شما بازدید می‌کند و بدون دیدن صفحات دیگر وب سایت مربوطه را ترک می‌کند. این عمل به ضرر سایت شما تمام می‌شود.

چرا چنین اتفاقی می‌افتد؟

دلایل بی‌شماری وجود دارند که یک بازدید کننده را مجبور می‌سازند بدون دیدن دیگر صفحات سایت شما، آن را ترک کند. از جمله این دلایل می‌توان از

  • نامرتبط بودن محتوای یافت شده با آنچه بازدید کننده به دنبال آن بوده است
  • دیر بالا آمدن صفحه به خاطر وجود ویدیو یا تصاویر بزرگ و با حجم بالا
  • طراحی نامناسب صفحه
  • ناسازگار بودن سایت با دستگاهی که با آن به اینترنت متصل شده اید (مثلا موبایل)

نرخ پرش سایت

البته ممکن است دلایل دیگری هم وجود داشته باشد. مثلا شاید افرادی که به یک صفحه وارد می‌شوند واقعا نیازی نداشته باشند به صفحات دیگر بروند و شاید هم ترافیکی که به سمت سایت شما روانه شده است از همان ابتدا ترافیک نامتناسبی با سایت شما بوده باشد.

اگرچه دلایل متفاوتی برای بازگشت از سایت وجود دارد، به طور کلی نرخ پرش چیز مناسبی برای سایت شما نیست و اغلب نشان از این دارد که سایت شما محتوایی را که بازدید کننده انتظار دارد در آن بیاید که خود از استراتژی‌های سئو هستش، فراهم نمی‌کند.

چگونه نرخ پرش خود را ردیابی کنید؟

2 روش برای این کار پیشنهاد می کنم:

  • نصب گوگل آنالیتیک یا استفاده از سرچ کنسول. به محض قرار گیری کد مورد نظر در محل، برنامه تنها در عرض چند ساعت شروع به بررسی سایت شما می‌کند. این بررسی کمک خواهد کرد تا مشکلات بالقوه درون سایت‌تان را آنالیز و مشخص کنید.
  • استفاده از سایت alexa.com

به سایت alexa.com بروید. نام سایت خود را در قسمت مربوطه تایپ کنید:

نرخ پرش الکسا

بر روی دکمه سبز یا جستجو کلیک کنید. در صفحه بعد رو دکمه Get details کلیک کنید:

نرخ پرش الکسا دوم

در صفحه بعدی می توانید اطلاعات مناسبی را به دست آورید مثلا در صفحه زیر:

Global rank: رتبه سایت شما در بین تمام سایت های دنیا از نظر تعداد بازدید کننده

Rank in Iran: رتبه شما در ایران از نظر تعداد بازدید کننده

Bounce Rate: نرخ بازگشت سایت، همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، برای مرواهاست این عدد 18.5% است. یعنی از هر 100 نفری که به سایت مرواهاست مراجعه می کنند، 18 نفر آنها تنها 1 صفحه را می بینند.

Daily Time on Site: زمانی که کاربران به طور متوسط بر روی سایت شما هستند. این زمان برای سایت مرواهاست 20 دقیقه است.

نرخ پرش وب‌سایت

چگونه بدانیم چه نتیجه‌ای خوب است و چه نتیجه‌ای بد؟

همین اول بگویم، از لحاظ نرخ پرش قانون ثابتی برای آنچه خوب است و آنچه بد است وجود ندارد. مثلا، صفحاتی که تنها هدفشان فروش محصول است (یا الان بخر یا کلا برو!) نرخ پرش بالایی دارند. مگر اینکه محصول به بازدید کننده از پیش فروخته شده باشد و او بداند که دقیقا چه خواهد یافت.

با این حال اگر ببینید با وجود اینکه هدف صفحه شما هدایت بازدید کننده به مرحله دیگر، اطلاعات بیشتر در سایت، محصول و یا سرویس خود است و باز هم 75% آن‌ها سایت را ترک می‌کنند، پس حتما مشکلی وجود دارد که اصلا هم خوب نیست. مساله مهم‌تر این است که تصمیم بگیرید هدف شما چیست. اگر ندانید که به دنبال چه هستید، زمانی که به آن دست می‌یابید هم متوجه نخواهید شد که چه بدست آورده‌اید!

زمان نرخ پرش سایت

میزان مناسب نرخ پرش چقدر است؟

اگر هدف یکی از صفحات سایت شما فروش محصول خاصی باشد و نرخ پرش آن برابر با 90 درصد (9 نفر از 10 نفری که سایت را بازدید کرده‌اند بدون خرید صفحه را ترک کرده‌اند) باشد، موقعیت بسیار خوبی است. چرا که نشان می‌دهد که ۱۰ درصد از بازدید کنندگان خرید کرده و به صفحات بعدی رفته‌اند.

اما زمانی که محتوای درون صفحه چند پاراگراف حاوی اطلاعات باشد که هر یک از آن‌ها به خواننده بگوید که کجا به دنبال اطلاعات بیشتر باشد و نرخ برگشتی صفحه هم ۵۰ درصد باشد، نشان دهنده عملکرد ضعیف آن صفحه بوده و نیاز به تغییرات وجود دارد، چرا که این مقدار نشان می‌دهد نیمی از بازدید کنندگان آن صفحه مطالب موجود را به اندازه‌ای که باید جالب ندیده‌اند که به صفحات دیگر بروند.

نرخ پرش سایت‌های مختلف

معیار دیگری هم وجود دارد. همان قدر که ثبت نرخ پرش در سایت اهمیت دارد، زمانی که بازدید کنندگان شما در سایت صرف می‌کنند نیز دارای اهمیت است. به عنوان مثال، تصور کنید صفحه‌ای دارید که حاوی یک ویدیو است، پس هدف شما متقاعد کردن بازدید کنندگان به تماشای این ویدیو خواهد بود. مساله، درست همین جاست! پس از اتمام تماشای فیلم افراد اقدام به ترک سایت خواهند کرد و همین قضیه باعث افزایش نرخ برگشتی شما می‌شود.

مضطرب نشوید! می‌توانید در گوگل آنالیتیک قسمت بررسی نرخ پرش خود را تنظیم کنید تا پس از مدت زمان مشخصی خاموش شود. مثلا اگر ویدیوی شما 5 دقیقه‌ای است، حجم بیشتر اطلاعاتی آن در 3 دقیقه اول قرار گرفته است. با در نظر گرفتن این واقعیت می‌توانید گوگل آنالیتیک را به گونه‌ای تنظیم کنید که تعداد افرادی را که به تماشای آن 3 دقیقه می‌نشینند ثبت کند. این یک روش شسته رفته برای اندازه گیری میزان دخالت بازدید کنندگان است.

اما اگر هدف صفحه ما این است که بازدید کننده تا آخر به تماشای ویدیو بنشیند و سپس روی لینک‌هایی مثل “بیشتر تماشا کن”، “بیشتر بخوان”، “بیشتر خرید کن” کلیک کند، نرخ پرش شما همچنان بیش از 30 درصد خواهد بود. فرصت مناسب برای شما همین نزدیکی‌هاست. درون ویدیو و یا وب سایت شماست، اما این فرصت برای بازدید کننده درست عمل نمی‌کند.

تاثیر نرخ پرش

مگر اینکه بازدید کننده، آن شخصی که مد نظر است نباشد. آیا می‌دانستید که دو نوع بازدید کننده وجود دارد؟ خب مشخص است، آن‌هایی که به محتوای شما علاقه دارند و آن‌هایی که ندارند!

اشتباهی که افراد خریدار ترافیک مرتکب می‌شوند (از طریق برنامه‌هایی چون گوگل AdWords، فیسبوک ادز ، بنر ادز و غیره) خرید ترافیک غلط است. ترافیک اشتباهی که افراد زیادی باور دارند برای سایت خوب است.

با این کار به غیر از نا امید کردن دنیای اطرافتان، به آنالیتیک وب سایت خود نیز صدمه خواهید زد و کار تشخیص اینکه کدام جز از سایت‌تان نیاز به ارتقا دارد تا منجر به نتایج و ROI بهتر شود، برایش دشوارتر خواهید کرد.

چگونه نرخ پرش را کاهش دهیم؟

تنها یک راه برای کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate وجود دارد. در هر زمان تنها یک قدم باید برداشته شود.

مثلا تصور کنید که کسب و کار شما در صفحه همراه با اطلاعات زیاد، شاید یک ویدیو، تصاویر زیبا و در پایان درخواست برای کارهایی چون ” با من تماس بگیرید، الان بخرید و الان ثبت کنید” است. از طریق بنرهای تبلیغاتی هم ترافیک می‌خرید و تمام بازدید کنندگان را به این صفحه می‌کشانید. نرخ برگشتی شما هم 63 درصد است.

اولین کاری که باید بکنید توقف ترافیک از سمت بنرهای تبلیغاتی و انتقال آن به مکان دیگر است.( مثلا اگر تا به حال در سایت www.x.com تبلیغ می دادیم، حالا در سایت www.y.com تبلیغ بدهیم.

کاهش نرخ پرش

با انجام این کار احتمال افزایش یا کاهش شدید در نرخ پرش وجود دارد. اگر این مقدار کاهش داشت و به مثلا 34 درصد رسید، نشان از این دارد که بیشتر ترافیکی که داشتید، ترافیک مد نظرتان نبوده است، اما اگر این کار باعث افزایش نرخ برگشتی شود نشان می‌دهد که منبع جدیدی که انتخاب کرده‌اید از منبع قبلی نامناسب‌تر است.

به محض اینکه از صحت ترافیک خود مطمئن شدید، می‌توانید اقدام به ایجاد تغییراتی در صفحه کنید.

تغییرات در صفحه بعد از اطمینان از صحت ترافیک سایت

  • عنوان خود را تغییر دهید، چند روزی صبرکنید و نتیجه به دست آمده با عنوان جدید را با قبلی مقایسه کنید.
  • تصاویر موجود را در صورت نیاز تغییر دهید، اگر تصاویر بزرگ هستند یا تعداد آن‌ها زیاد است یا شاید هم کم، چند روزی صبر کنید و نتیجه تاثیر این تغییر بر روی نرخ پرش را بسنجید.
  • طول صفحه را اندازه گیری کنید. شاید نیاز به افزایش محتوا و شاید هم کاهش آن داشته باشید.
  • آیا درون صفحه خود ویدیو دارید؟ حذفش کنید و تفاوت را مقایسه کنید. اگر هم ویدیویی ندارید، یکی اضافه کنید و ببینید چقدر موثر خواهد بود.
  • به قیمت‌ها و کلماتی که در بخش درخواست به عمل استفاده کرده‌اید توجه کنید. شاید اصلا این قسمت را فراموش کرده باشید. آیا از افراد خواسته‌اید که در سایت جلوتر بروند؟

مساله مهم اینجاست. اینکه بایستی در هر زمان تنها یک قدم بردارید و منتظر باشید تا نتیجه آن عملکرد را ببینید. اگر نرخ پرش بالا برود پس عملکرد نامناسبی داشته‌اید. اگر پایین بیاید پس خوب است. به خاطر داشته باشید که مناسب بودن عملکرد شما نسبت به نمره‌ای که می‌گیرید مشخص می‌شود.

بهبود نرخ پرش

گوگل آنالیتیک ابزاری فوق العاده برای این کار در نظر گرفته است که به شما اجازه می‌دهد در هنگام انجام عملیات به مشاهده نتایج بپردازید. به این عمل “آزمایش محتوا” گفته می‌شود.

در صورتی که مقاله فوق مورد توجه شما قرار گرفته پیشنهاد میکنیم مقالات “SSL چیست و چرا استفاده از آن مهم است + معرفی انواع آن” و ”خطای ssl چیست | آموزش رفع خطای ssl در گوگل کروم، موبایل و اندروید” در بلاگ مرواهاست مطالعه فرمایید

کلام آخر

آیا صفحه‌ای دارید که از نظر فرایند تبدیل مهم شمرده می‌شود؟ اگر پاسختان مثبت است باید بگوییم که این صفحات دقیقا همان‌هایی هستند که باید از نظر نرخ برگشتی یا خروجی بررسی شوند.

پیشنهاد می‌کنم که چند صفحه‌ای (حدودا شش تا و نه بیشتر) را انتخاب کنید و به ترتیب اهمیت، آن‌ها را فهرست کنید. سپس تک به تک تغییرات کوچکی روی آن‌ها انجام دهید و نتایج را مقایسه کنید. با انجام این کار باعث بهبود کیفیت سایت خود می‌شوید و اهداف تبدیلی خود را ارتقا می‌بخشید.

سوالات متداول

نرخ پرش چیست؟

درصد بازدیدهایی که تنها از یک صفحه انجام می‌شود و بدون ادامه یافتن به صفحات دیگر تمام می‌شود

نرخ پرش مناسب یک صفحه محصول چقدر است؟

اگر هدف یکی از صفحات سایت شما فروش محصول خاصی باشد و نرخ پرش آن برابر با 90 درصد (9 نفر از 10 نفری که سایت را بازدید کرده‌اند بدون خرید صفحه را ترک کرده‌اند) باشد، موقعیت بسیار خوبی است.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

18 دی 1402

در 12:27

در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی، تکنولوژی ابری به سرعت در حال توسعه و گسترش است و به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در عرصه فناوری شناخته می‌شود. یکی...

13 دی 1402

در 11:37

آغاز یک کسب و کار آنلاین یا راه‌اندازی یک وبسایت شخصی یکی از اقدامات مهم و چالش‌برانگیزی است که ممکن است با آن روبرو شوید. از شروع تا اجرا، شما با مجموعه‌های...

29 آذر 1402

در 17:49

مقدمه وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین همواره با چالش‌ها و انواع خطا همراه هستند. در فرآیند مدیریت و اجرای یک وب‌سایت یا کسب‌وکار آنلاین، احتمال بروز مشکلات و خ...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.