پارک دامنه یا Park Domain چیست؟ تفاوت آن با ریدایرکت و ادان دامین

پارک دامنه

ساخت و راه‌اندازی وب سایت، یکی از مهم‌ترین امکانات و راه‌های ارتباط مشتریان با برند شما است. پس از این که سایت مورد نظر، توسط مهندسان برای کسب و کار شما طراحی شد، نوبت آن است که به خرید هاست و یا خرید  دامنه برای آن بپردازید. در این مرحله یک آدرس یا پسوند نیز به وب سایت شما اختصاص پیدا می‌کند. یکی از امکانات در هنگام خرید هاست، پارک دامنه یا park domain است. در این حالت، یک و یا چند آدرس مشابه نیز برای وب سایت شما در نظر گرفته می‌شود که با آن دامنه جانشین (Domain Alias) می‌گویند.

راهکار پارک کردن دامنه

پارک دامنه چیست؟

پارک دامین یا park domain یک راهکار مناسب در هنگام بالا آرودن وب سایت‌ها است که بر اساس آن، با استفاده از دامنه جانشین (Domain Alias)، می‌توان وب سایت را علاوه بر دامنه اصلی، بر روی دامنه‌های دیگر نیز تعریف کرد. بر اساس این راهکار، از راه چندین دامنه جداگانه، می‌توان به وب سایت مورد نظر رسید.

می‌توان این شبکه را به اتاق‌های تو در تو در منزلی تشبیه نمود که با استفاده از آن‌ها می‌توان به یک اتاق اصلی، دسترسی پیدا کرد. اتاق مرکزی و اصلی، دامنه  کسب و کار شما است که بر روی وب سایت قرار گرفته است و آن درب‌ها، دامنه‌های پارک شده و یا همان دامنه‌های جانشین هستند.

اگر علاقه دارید بدانید دامنه چیست پیشنهاد میکنیم مقاله “Domain سایت یا دامنه چیست و چه کاربردی دارد؟” مطالعه نمایید

راهکار پارک کردن دامنه چه کاری انجام می‌دهد؟

در واقع پارک دامنه به کاربران وب سایت شما کمک می‌کند تا از راه‌های گوناگونی به سایت‌ها دسترسی پیدا کنند. این امر را با یک مثال بیشتر توضیح می‌دهیم. فرض کنید دامنه اصلی وب سایت شما، test.com است. طراح وب سایت و یا مهندسان سایت، به شما پیشنهاد می‌کنند که دامنه‌های test.net و همچنین test.ir  را نیز به عنوان دامنه‌های پارک شده و یا همان دامنه‌های جانشین، برای خود انتخاب کنید و به وب سایت خود متصل کنید.

در این صورت در صورت اشتباه و یا فراموشی،کاربران باز هم به وب سایت اصلی خودتان هدایت خواهند شد. این کار برای بالا بردن دسترسی به سایت و نیز معرفی آن در دنیای وب کمک کننده خواهد بود. به علاوه با این کار، بازدید از سایت بالاتر خواهد رفت و راه سوء استفاده‌های احتمالی در آینده از برند و نام دامنه کاهش پیدا خواهد کرد.

پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات درباره دامنه فارسی مقاله”دامنه فارسی چیست؟ مزایا و معایب دامنه فارسی“مطالعه نمایید.

چگونه پارک دامین و یا دامنه‌های جانشین را انتخاب کنیم؟

با توجه به این که دامنه‌های جانشین و یا دامنه‌های پارک شده مانند دریچه‌ای برای ورود به وب سایتی خاص طراحی شده‌اند، باید با دقت نیز انتخاب شوند و تخصیص پیدا کنند. اولین و مهم‌ترین اقدام در زمینه پارک دامنه، اختصاص دادن همان نام اصلی دامنه با پسوندهای گوناگون است. به عنوان مثال شما نام اصلی دامنه را با پسوندهای متعددی مانند net، .org. و com. و … اختصاص خواهید داد. این کار یک اقدام مفید جهت برندسازی نیز محسوب می‌شود و اعتبار وب سایت را بالاتر می‌برد.

مورد مهم دیگری که باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد، انتخاب نام‌های دامنه پارک شده از بین گزینه‌های نزدیک به نام اصلی با املاهای متفاوت است. اگر نام دامنه اصلی ممکن است با املاهای دیگری نیز در نظر گرفته شوند، بهتر است آن املاهای دیگر را نیز به عنوان نام دامنه پارک شده، تخصیص دهید.

هدف از ایجاد پارک دامین برای وب سایت‌ها چیست؟

هدف از ایجاد پارک دامین برای وب سایت‌ها چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا مدیر یک وب سایت، تصمیم به ایجاد Park Domain دارد. این دلایل عبارت است از:

  • خرید و پارک دامین، یک راه هوشمند برای رزرو نام‌های تجاری بالقوه است. موفقیت پروژه شما تا حد زیادی به چیزی که مشتریان در مرورگرهای وب تایپ می‌کنند و یا راهکارهایی که موتورهای جستجو کسب و کار شما را پیدا می‌کنند، بستگی دارد.
  • برای جلوگیری از ورود کاربران به صفحه خطا هنگام تایپ نام دامنه، خرید و پارک کردن نام‌های مشابه باید به عنوان دامنه پارک شده در نظر گرفته می‌شود. این کار باعث می‌شود، ترافیک از نام دامنه اشتباه، به سایت اصلی هدایت شود.
  • شما می‌توانید با فروش مجدد دامنه یا نمایش تبلیغات، سود کسب کنید.
  • جلوگیری از سوء استفاده سایبری از نام دامنه، یکی دیگر از اهداف این کار است. به طور خلاصه، سوء استفاده سایبری زمانی است که شخصی یک نام دامنه مشابه یا مشابه با علائم تجاری یا نام‌های تجاری ثبت می‌کند تا از آن کسب درآمد کند.

اگر شما نیز صاحب کسب و کار هستید و دوست دارید ویژگی یک هاست خوب را بدانید پیشنهاد میکنیم مقاله “۱۴ ویژگی مهم یک هاست خوب برای راه اندازی سایت” مطالعه نمایید.

تفاوت پارک دامین با ریدایرکت

پارک دامنه و ریدایرکت، در واقع دو راهکار متفاوت برای رسیدن به وب سایت اصلی کسب و کار شما ارائه می‌کنند. اجازه دهید این موضوع را با مثال بیان کنیم. در پارک دامین وقتی وب سایت اصلی شما test.com است، وقتی کاربری test.net را در مرورگر تایپ می‌کند، پس از لود شدن وب سایت، باز URL دامنه test.net نمایش داده می‌شود در حالی که محتوای  test.com باز شده است.

اما در مواردی که ریدایرکت انجام شده باشد، پس از لود شدن، URL به نام اصلی یا همان test.com تغیر پیدا می‌کندکه البته این موضوع جایگاه مهمی در طراحی و سئو سایت دارد.

آموزش اصولی پارک دامنه

سخن آخر

در این مقاله موضوعاتی درباره آموزش اصولی پارک دامنه و لزوم ان را برای وب سایت‌ها بیان کردیم. استفاده از پارک دامین می‌تواند ترافیک وب سایت را بالا ببرد، جلوی سوء استفاده از نام تجاری را بگیرد و از سردرگمی کاربران برای ورود به سایت، جلوگیری کند.

در صورتی که مقاله تاثیر امنیت سایت بر سئو و بهبود مورد توجه شما قرار گرفت  مقالات “هاست لینوکس چیست ؟ ۴ مزایای هاست لینوکس” و ”بهترین هاست وردپرس چه ویژگی هایی دارد؟” در بلاگ مرواهاست مطالعه فرمایید

سوالات متداول

پارک دامنه چیست؟

اختصاص نام‌های دامنه نزدیک به نام دامنه اصلی و یا استفاده از همان نام با پسوندهای دیگر را park domain

مزایای پارک دامنه چیست؟

این کار ترافیک وب سایت را بالا می‌برد و جلوی وارد شدن کاربر به صفحه خطا در هنگام وارد کردن نام دامنه اشتباه را می‌گیرد.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

18 دی 1402

در 12:27

در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی، تکنولوژی ابری به سرعت در حال توسعه و گسترش است و به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در عرصه فناوری شناخته می‌شود. یکی...

13 دی 1402

در 11:37

آغاز یک کسب و کار آنلاین یا راه‌اندازی یک وبسایت شخصی یکی از اقدامات مهم و چالش‌برانگیزی است که ممکن است با آن روبرو شوید. از شروع تا اجرا، شما با مجموعه‌های...

29 آذر 1402

در 17:49

مقدمه وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین همواره با چالش‌ها و انواع خطا همراه هستند. در فرآیند مدیریت و اجرای یک وب‌سایت یا کسب‌وکار آنلاین، احتمال بروز مشکلات و خ...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.