دی ان اس یا DNS چیست؟ همه چیز در مورد آموزش dns سرور

DNS چیست

DNS یک مفهوم اساسی در دنیای آنلاین است و عملیاتی که طی آن انجام می‌شود، به کاربران در سراسر جهان هر روز، امکان دسترسی به میلیاردها وب سایت را می‌دهد. اما DNS چیست؟ این پروتکل چگونه کار می‌کند و چگونه ما با وارد کردن نام دامنه یا آدرس وب سایت‌ها، بدون وارد کردن عدد طولانی آی‌پی، به آن دسترسی پیدا می‌کنیم؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

وظیفه dns چیست؟

دی ان اس چیست؟

کلمه DNS مخفف عبارت Domain Name System است. به بیانی ساده تر می‌توان گفت این سیستم، نام دامنه را به آدرس IP ترجمه می‌کند. نام‌های دامنه عبارت‌هایی هستند که کاربران آن را در نوار جستجوی مرورگر خود تایپ می‌کنند. به این دامنه‌ها، مانند ،www.google.com آدرس و یا URL وب سایت نیز گفته میشود. کاری که DNS انجام می‌دهد این است که این آدرس را به آدرس IP عددی تبدیل می‌کند که سرورها در فرآیند جستجو به آن نیاز دارند. اما کارکرد dns چیست؟

با انجام این کار، سیستم دنباله‌های عددی پیچیده‌ای که آدرس‌های IP را ایجاد می‌کنند را از بین می‌برد. چیزی مانند 66.94.29.13 (IPv4) یا 2001:0000:3238:DFE1:0063:0000:0000:FEFB6 (IPv) دیگر نیازی به حفظ شدن ندارد. به همین دلیل، DNS به عنوان دفترچه تلفن اینترنت نیز شناخته می‌شود. سیستم DNS، سلسله مراتبی و غیرمتمرکز است. این موضوع به این معنی است که از چندین لایه ساخته شده است و توسط یک سازمان خاص، مدیریت نمی‌شود.

چنانچه به موضوع سرور مجازی علاقه دارید پیشنهاد میکنیم مقاله “سرور مجازی یا VPS چیست و چه کاربردی دارد؟“مطالعه نمایید.

وظیفه dns چیست؟

اینترنت یک شبکه عظیم کامپیوتری است. به هر دستگاه متصل به اینترنت، یک آدرس IP منحصر به فرد اختصاص داده می‌شود که به رایانه‌های دیگر کمک می‌کند آن را شناسایی کنند. این آدرس IP، رشته‌ای از اعداد با نقطه و به شکل 192.124.249.166 است.

حالا تصور کنید که برای بازدید از وب سایت‌های مورد علاقه خود، مجبور به یادآوری رشته‌های طولانی از اعداد باشید. به خاطر سپردن این اعداد سخت است و در مورد وب سایت نیز اطلاعاتی به ما نمی‌دهند. نام‌های دامنه برای حل این مشکل با استفاده از حروف الفبا اختراع شدند و به کاربران اجازه می‌دادند تا نامی را برای وب‌سایت‌ خود انتخاب کنند.

DNS یا Domain Name System به طور کلی، این نام‌های دامنه را به آدرس‌های IP ترجمه می‌کند و دستگاه  را در جهت درست در شبکه نشان می‌دهد.

مراحل کار  DNS

در ادامه قصد داریم تا ببینیم که مراحل کار DNS چیست؟ نام دامنه و آدرس IP منطبق با آن «رکورد DNS» نامیده می‌شود. یک راه ساده برای درک نحوه عملکرد DNS در چهار مرحله وجود دارد. فرض کنید می‌خواهید از سایتی با آدرس www.test.com بازدید کنید.

  1. مرورگر را باز می‌کنید و www.test.com را در نوار آدرس تایپ می‌کنید و روی صفحه کلید Enter را می‌زنید. بلافاصله یک بررسی سریع انجام می‌شود تا ببینید آیا قبلاً از این وب سایت بازدید کرده‌اید یا خیر.
    اگر سوابق DNS در حافظه پنهان DNS رایانه شما یافت شود، بقیه جستجوی DNS نادیده گرفته می‌شود و شما مستقیماً به www.test.com منتقل می‌شوید.
  1. اگر هیچ رکوردی از DNS یافت نشد، یک پرس و جو به سرور DNS محلی ارسال می‌شود. معمولاً این سرور ارائه‌دهنده اینترنت است و اغلب به آن resolving nameserver می‌گویند.
  2. اگر رکوردها درresolving nameserver ذخیره نشده باشند، درخواست به چیزی که root nameserver نامیده می‌شود، ارسال می‌گردد تا رکوردهای DNS را بیابد. root nameserver سرورهای تعیین شده در سراسر جهان هستند که وظیفه ذخیره داده‌های DNS و حفظ عملکرد روان این سیستم را بر عهده دارند.
  3. اکنون که رکوردهای DNS تخصیص داده شدند، یک اتصال به سروری که وب سایت در آن ذخیره شده است باز می‌شود و www.test.com روی صفحه نمایش، باز می‌شود.

مزایای استفاده از سیستم DNS چیست؟

مزایای استفاده از سیستم DNS چیست؟

  • سرور و سیستم DNS به وب سایت‌ها اجازه می‌دهد تا با سرعت بیشتری به سیستم نام دامنه متصل شوند. از این رو، یک اتصال اینترنتی سریع برای انجام و دسترسی به وب سایت‌ها برای داده‌ها و اطلاعات ایجاد می‌کند.
  • سیستم کامپیوتری هیچ زبان خاصی را نمی‌فهمد. سرور و سیستم DNS به وب سایت‌ها و برنامه‌های آنلاین اجازه می‌دهد تا برای دسترسی و تبادل داده‌ها، به سرور متصل شوند.
  • سیستم DNS به ارائه ویژگی‌های امنیتی برای کاربران کمک می‌کند.
  • مهم‌ترین مزیت dns چیست؟ سرور نام دامنه، URL را برای ارتباط و اتصالات قابل دسترسی، به آدرس IP تبدیل می‌کند.
  • DNS سیستم بسیار کارآمدی در صنعت شبکه کامپیوتری و اینترنت به شمار می‌رود.
  • نام دامنه با آدرس IP بر اساس پروتکل اینترنت، تخصیص داده شده است. این IP به لطف سیستم DNS که این آدرس‌های IP را به نام دامنه ترجمه می‌کند، ساخته شده است. این موضوع، به خاطر سپردن راحت‌تر آدرس وب سایت‌ها است زیرا تشخیص و به خاطر سپردن آن رشته اعداد طولانی، پیچیده است.
  • اگر در هر صورت، نام دامنه تغییر کند، تغییرات IP میزبان می‌تواند یک آدرس IP جدید را تخصیص دهد.
  • سیستم DNS بسیار منعطف و سازگار است.
  • استفاده و پیکربندی از این سیستم، آسان است.

چنانچه علاقه دارید در باره مدیریت DNS در سی پنل بدانید پیشنهاد میکنیم مقاله”مدیریت DNS ها در سی پنل” مطالعه نمایید.

معایب دی ان اس چیست؟

معایب dns چیست و چگونه می‌تواند آسیب‌پذیر باشد؟

  • هکرها و اسپمرها می‌توانند سرورهای DNS را هک کنند. مشاهده شده است که سرورهای DNS بارها مورد حمله قرار می‌گیرند.
  • سرورها بر اساس رابطه master-slave ساخته شده‌اند، از این رو اگر سرور اصلی یا مرکزی خراب شود، کل سیستم کند می‌شود یا حتی پاسخی از آن دریافت نمی‌شود. این موضوع در نهایت از بارگذاری وب سایت و برنامه در مرورگر جلوگیری می‌کند.
  • نگهداری این سیستم، سخت است به این دلیل که اگر اشکالی در سیستم ایجاد شود، باید به دنبال مشاوره حرفه‌ای باشیم که ممکن است گران‌تر تمام شود.
  • آدرس IP هر برنامه یا وب سایتی را می‌توان به راحتی توسط کاربران غیرمجاز دستکاری و در معرض خطر قرار داد. این موضوع، ممکن است باعث نقض داده‌ها و اطلاعات و موارد سوء استفاده شود.
  • عیب یابی و تشخیص مشکلات مربوط به DNS، گاهی سخت است و نیاز به مشاوره تخصصی در زمینه شبکه دارد.

تاریخچه DNS

منشا سیستم نام دامنه را می‌توان در سال 1966 ردیابی کرد. زمانی که پیشگام اینترنت ایالات متحده، باب تیلور، شرکت ARPANET را ایجاد کرد. نام این شرکت، مخفف عبارت Advanced Research Projects Agency Network به معنای شبکه آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته بود و پیشرو اینترنت امروزی محسوب می‌شد. سه سال بعد، در سال 1969، اولین کامپیوترها آنلاین شدند که این امر، منجر به اجرای برنامه کنترل شبکه در سال 1970 شد. اما روش کار این سیستم dns چیست و چه کاری انجام می‌داد؟

در اصل، ARPANET نام‌ها را برای آدرس دادن، به شیوه‌ای بسیار ساده ذخیره می‌کرد. این کار از طریق یک جدول واحد در سندی به نام HOSTS.TXT که در سال 1974 توسط دانشمند اطلاعات آمریکایی الیزابت جی فاینلر ایجاد شد، انجام می‌شد. در حالی که این روش در ابتدا به خوبی کار می‌کرد، به سرعت آشکار شد که به دلیل گسترش سریع دنیای آنلاین، ادامه این سیستم برای مدت طولانی امکان پذیر نخواهد بود.

در سال 1980 با تعداد رایانه‌هایی آنلاینی که روز به روز به تعداد آن‌ها افزوده می‌شد، دانشمندی که مسئول مستندسازی دستی آدرس‌ها و همتایان عددی آن‌ها بود، برای یافتن راه‌حلی با «پل موکاپتریس» تماس گرفت. شما ممکن است نام او را به عنوان فردی که به اختراع DNS اعتبار دارد، بشناسید. به این ترتیب، سیستم نام دامنه در سال 1983 متولد شد و اولین مجموعه استانداردهای اینترنت نیز، مدت کوتاهی پس از آن منتشر شد.

آیا DNS امنیت بالایی دارد؟

آیا DNS امنیت بالایی دارد؟

در حالی که سیستم نام دامنه، به طور اولیه، با در نظر گرفتن موضوع امنیت ساخته نشده، مجموعه‌های متعددی از استانداردها از زمان ایجاد آن منتشر شده است تا امنیت آن تامین شود. با این حال، برنامه‌های افزودنی امنیتی DNS و سایر روش‌های استاندارد، فقط تا مراحل محدودی می‌توانند پیش بروند. بر اساس گزارش اتحاد جهانی سایبری در مورد ارزش اقتصادی امنیت DNS، بیش از یک سوم از کل حملات سایبری، از طریق DNS انجام می‌شود.

علاوه بر این، یک مطالعه اخیر توسط شورای امنیت بین المللی Neustar که در سپتامبر 2021 منتشر شد، نشان داد که 72٪ از سازمان‌ها و نهادها و یا شرکت‌های گوناگون، در سال گذشته هدف حداقل یک حمله DNS قرار گرفته‌اند.

چنانچه علاقه دارید درباره امنیت سایت و ssl بیشتر بدانید مطالعه مقالات “خطای ssl چیست | آموزش رفع خطای ssl در گوگل کروم، موبایل و اندروید” و “SSL چیست و چرا استفاده از آن مهم است + معرفی انواع آن” به شما پیشنهاد میکنیم.

سخن آخر

در این مقاله همه چیز در مورد dns را مرور کردیم و متوجه شدیم که چگونه کار می‌کند.  DNS بخشی از ساختار شبکه جهانی وب است و بنابراین ابزاری حیاتی در هر محیط کاری وابسته به اینترنت است. پس، دانستن این که dns چیست، چگونه کار می‌کند و چگونه باید به درستی ایمن شود، باید در بالای لیست اولویت‌های شرکت‌ها و سازندگان وب سایت باشد.

همچنین می توانید در ادامه مقاله ( تغیر DNS بر روی دامنه های IR ) را مطالعه نمایید

سوالات متداول

dns چیست؟

dns مخفف عبارت Domain Name System است و به آن سامانه و یا سیستم نام دامنه نیز گفته می‌شود. با استفاده از این سیستم، نام url مورد استفاده برای یک وب سایت، به یک شماره آی‌پی اختصاصی متصل می‌شود. این سیستم مانند دفترچه تلفن وب عمل کرده و ما را از وارد کردن شماره آی‌پی بی‌نیاز می‌کند.

Dns چگونه کار می کند؟

بر طبق کارکرد این سیستم، هر نام دامنه به یک شماره آی‌پی متصل می‌شود و نام‌ دامنه را به آدرس‌ IP مخصوصی، ترجمه می‌کند.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

18 دی 1402

در 12:27

در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی، تکنولوژی ابری به سرعت در حال توسعه و گسترش است و به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در عرصه فناوری شناخته می‌شود. یکی...

13 دی 1402

در 11:37

آغاز یک کسب و کار آنلاین یا راه‌اندازی یک وبسایت شخصی یکی از اقدامات مهم و چالش‌برانگیزی است که ممکن است با آن روبرو شوید. از شروع تا اجرا، شما با مجموعه‌های...

29 آذر 1402

در 17:49

مقدمه وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین همواره با چالش‌ها و انواع خطا همراه هستند. در فرآیند مدیریت و اجرای یک وب‌سایت یا کسب‌وکار آنلاین، احتمال بروز مشکلات و خ...

1 دیدگاه دربارهٔ «دی ان اس یا DNS چیست؟ همه چیز در مورد آموزش dns سرور»

  1. بازتاب: آموزش تغییر DNS بر روی دامنه های IR | تنظیم DNS در 10 مرحله - وبلاگ مروا هاست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.