TLD چیست ؟ |0 تا 100 دامنه سطح بالا که باید بدانید

TLD چیست ؟

حتی اگر ندانید TLD چیست و مخفف چه عبارتی است، حتما تاکنون پسوندهای .com، .org، .gov و … را شنیده اید. پسوند دامنه یکی از اجزا مهم دامنه سایت است. قطعا می دانید که اولین و مهمترین مرحله برای راه اندازی سایت، خرید دامنه مناسب است. انتخاب نام دامنه مناسب تاثیر زیادی بر رونق کسب و کار اینترنتی شما خواهد داشت، اما فقط داشتن یک دامنه تضمین کننده موفقیت کسب و کارتان نخواهد بود.

به همان اندازه که انتخاب نام دامنه مناسب بر موفقیت کسب و کارتان اثر می گذارد، شناخت انواع tld و انتخاب دامنه سطح بالا مناسب نیز تاثیر زیادی بر موفقیت سایت شما خواهد داشت. اما TLD چیست و چه کاربردی دارد؟در این مقاله قصد داریم به چیستی TLD بپردازیم و علاوه بر معرفی انواع TLD و کاربرد آنها، نحوه ساخت TLD های جدید را با هم بررسی کنیم.

domain

TLD چیست؟

به پسوند دامنه ای که بعد از آخرین دات ( نقطه) در نام دامنه نوشته می شود، دامنه سطح بالا یا TLD می گویند. به عنوان مثال، در نام دامنه مروهاست ” www.morvahost.com” پس از دات “com” آمده است. بنابراین، TLD این دامنه .com می باشد.

دامنه های سطح بالا همیشه در انتهای نام دامنه قرار میگیرند و برای طبقه بندی اسامی دامنه ها و جستجوی DNS استفاده از آنها ضروری است. گرچه در گذشته تعداد TLD ها محدود بود، اما امروزه دامنه های سطح بالای زیادی وجود دارد و روز به روز نیز تعداد آنها بیشتر می شود. زیرا مردم تمایل دارند TLD های جدید بسازند. در حال حاضر، پرطرفدارترین دامنه سطح بالا، “.com” است.

پیشنهاد میکنیم برای این بیشتر راجب درباره دامنه بدانید مقاله “Domain سایت یا دامنه چیست و چه کاربردی دارد؟” مطالعه نمایید

تاریخچه tld

سال 1985 برای اولین بار سیستم نام دامنه رونمایی شد. آن زمان اولین دامنه سطح بالا “.arpa” بود. در واقع، دامنه سطح بالای .arpa اولین TLD دنیاست که در سال 1985 ساخته شد. در آن زمان از .arpa به منظور مدیریت زیرساخت اینترنت و همچنین به عنوان پل ارتباطی بین arpanet””، اینترنت قدیمی و اینترنت جهانی جدید استفاده می شد.

گرچه تصمیم بر این بود که استفاده از دامنه سطح بالا موقتی باشد، اما امروزه شاهد آن هستیم که TLD ها پایه و اساس جستجوهای معکوس DNS را تشکیل می دهند.

پس از ثبت دامنه سطح بالای .arpa پنج دامنه سطح بالای دیگر نیز در مدت زمان کوتاهی ساخته شدند که عبارتند از:

.mil، .com، .edu، .gov و .org

اسامی معروفترین پسوندهای TLD چیست؟

در سال 1985، زمانی که شرکت ها و کشورهای خاصی می توانستند از اینترنت استفاده کنند و عموم مردم دسترسی به اینترنت نداشتند، تنها 9 پسوند برای راه اندازی سایت وجود داشت. اما پس از گذشت سه دهه و پیشرفت هایی که در عرصه فناوری اطلاعات رخ داد، تا ژوئن 2020 تعداد این پسوندها به 1514 پسوند دامنه رسید. پس طبیعی است که با کل پسوندها آشنایی نداشته باشید.

بر طبق آمار اعلام شده از طریق پایگاه اطلاعاتی استاتیستا که در ژوئن 2022 منتشر شده است، از میان هزاران TLD که تاکنون ساخته شده اند، 10 مورد از معروفترین پسوندهای TLD به ترتیب عبارتند از:
.com، .org، .ru، .net، .uk، .au، .in، .de، .ir و .ca

پسوندهای TLD

طبق آمار اعلام شده، دامنه سطح بالای ایران “.ir” یکی از پرطرفدارترین و معروف ترین پسوندهای TLD در جهان است که در رتبه نهم جهان قرار دارد.

اگر دوست دارید بیشتر راجب دامنه فارسی بدانید پیشنهاد میکنیم مقاله “دامنه فارسی چیست؟ مزایا و معایب دامنه فارسی” مطالعه نمایید

طبقه بندی انواع tld

در گذشته تعداد TLD های محدودی وجود داشت، اما امروزه بیش از هزار TLD وجود دارد که به طور کلی در 5 دسته طبقه بندی می شوند. این 5 دسته عبارتند از:

  1. دامنه های سطح بالا عمومی ( Generic TLD)
    دامنه های سطح بالای عمومی به tld هایی گفته می شوند که عموم مردم اجازه ثبت آنها را دارند. مثل .com، .org، .net و .info
    بعضی از tld ها تخصصی هستند و به همین دلیل عموم افراد اجازه ثبت آنها را ندارند اما دامنه های عمومی تخصصی نیستند. امروزه بیشتر سایت های جهان دارای tld های عمومی هستند زیرا .com، .org و .net از پرطرفدارترین پسوندهای جهان به شمار می روند.دامنه های سطح بالای عمومی پرطرفدارترین پسوندهای دامنه هستند و میلیون ها سایت با این دامنه ساخته شده اند، به همین دلیل نیز هزینه ثبت این tld ها نسبت به سایر tld ها گاهی اوقات بیشتر است. همچنین پیدا کردن یک دامنه با پسوند عمومی سخت تر از سایر پسوندها می باشد.
  2. دامنه های سطح بالای کشوری ” Country-code TLD”
    یک پسوند دامنه دو حرفی است که حروف آن مخفف نام یک کشور است. به عنوان مثال .ir مخفف iran و .jp مخفف نام کشور ژاپن دو نمونه دامنه سطح بالای کشوری هستند. درواقع TLD های کشوری هر کدام نشان دهنده تابعیت یک کشور می باشند و توسط افرادی ثبت می شوند که در آن کشور ساکن هستند.
  3. از معروفترین پسوندهای TLD کشوری می توان به موارد زیر اشاره کرد:
    .us – ایالات متحده آمریکا
    .uk – انگلستان
    .eu – اتحادیه اروپا
    .de – آلمان
    .au – استرالیا
    .cn – چین
    .es – اسپانیا
    .ru – روسیه
    .ca – کانادا
    .nl – هلند
    .in – هند
    .ch – سوئیس
    .jp– ژاپن
    .cn – چین
    .br – برزیل
    .id– اندونزی
    .vn – ویتنام
    .ir – ایراندر مجموع 312 دامنه سطح بالای کشوری وجود دارد. برای خرید دامنه با TLD کشوری محدودیت هایی اعمال می شود، به صورتی که برخی از دامنه های کشوری را عموم مردم از سراسر جهان می توانند خریداری نمایند! اما برخی از دامنه ها نیز تنها توسط افرادی قابل ثبت هستند که در آن کشور ساکن بوده و ملیت کشور مورد نظر را داشته باشند. برای مثال یکی از جدیدترین پسوندهای TLD کشوری، پسوند .io است که متعلق به منطقه اقیانوس هند و بریتانیا می باشد. طرح ثبت این tld در سال 1997 تصویب شد و تنها افرادی که ساکن منطقه اقیانوس هند و بریتانیا هستند می توانند آن را ثبت کنند.از جمله مزایای داشتن یک دامنه سطح بالای کشوری این است که گوگل از آن برای هدف گذاری جغرافیایی سایت شما و نمایش آن در نتایج جستجو بازدیدکنندگان در محدوده جغرافیایی شما، استفاده می کنند. به عنوان مثال، اگر دامنه .ir داشته باشید گوگل با تشخیص اینکه سایت شما متعلق به کشور ایران است آن را در نمایش جستجوی بازدیدکنندگان ایرانی نشان می دهد. بنابراین رتبه سئو محلی شما نیز افزایش خواهد یافت.
    Sponsored TLD
  4. دامنه های سطح بالای حمایت شده ” Sponsored TLD”
    سازمان های خصوصی خاصی حامی مالی این نوع دامنه سطح بالا هستند و تنها قشر خاصی از جامعه می توانند آن را ثبت کنند. به عنوان مثال، .mil یک TLD حمایت شده است که متعلق به سایت های ارتش آمریکا است و سایت هایی که با پسوند .mil ساخته شده اند همگی سایت های نظامی هستند. دو نمونه دیگر از tld های حمایت شده می توان به .gov و .aero اشاره کرد..gov مخفف واژه Government است که به معنای دولت می باشد. سایت هایی که این پسوند هستند همگی متعلق به سازمان های دولتی می باشند.
    .aero نیز مختص شرکت های هواپیمایی است. به عبارتی، تنها شرکت های هواپیمایی اجازه استفاده از این نوع TLD را دارند و افراد عادی نمی توانند آن را ثبت کنند.
  5. دامنه های سطح بالای زیرساختی ” Infrastructure TLD”
    در این دسته تنها یک پسوند دامنه به نام .arpa وجود دارد که برای اهداف زیرساخت اینترنتی مورد استفاده قرار می گیرد.
  6. دامنه های سطح بالای رزرو شده ” Reserved TLD”
    شامل دامنه های سطح بالایی هستند که توسط سازمان “IANA” رزرو شده اند. این نوع TLD ها از قبل رزرو شده است، بنابراین امکان ثبت آنها هیچوقت وجود ندارد. به عنوان مثال، .localhost که برای محیط کامپیوتر محلی و .test برای تست کد مربوط به DNS فعلی یا جدید رزرو شده اند دو نمونه TLD رزرو شده هستند.

TLD چه اطلاعاتی را ذخیره می کنند؟

تابحال به این موضوع فکر کرده اید که دلیل بوجود آمدن این همه TLD متنوع چیست؟ و پشت پرده ساخت تمام TLD ها چه چیزی نهفته است؟ اکنون که با انواع tld آشنا شدیم وقت آن رسیده تا ببینیم TLD چه اطلاعاتی را ذخیره می کنند؟

1- اطلاعات نوع فعالیت سایت

یکی از مواردی که از طریق TLD می توانید به آن پی ببرید حوزه فعالیت سایت مورد نظر است. فرض کنید یک برند کفش دارید و کاربری در اینترنت نام دامنه سایت شما را می بیند که تاکنون به سایت شما مراجعه نکرده و نمی داند یک برند کفش هستید.

برای اینکه بتوانید حتی با نام دامنه سایت خود نیز به بازدیدکنندگان بگویید که حوزه فعالیت سایت شما چیست، می توانید از TLD ها کمک بگیرید. به عنوان مثال می توانید از .shoes استفاده کنید تا مشتریان احتمالی شما بیشتر شوند و نام سایت بهتر در ذهن آنها ماندگار شود.

شرکت های مختلفی از tld ها برای تعیین حوزه فعالیت خود استفاده می کنند. یک نمونه بارز آن، دامنه سایت وردپرس متعلق به شرکت اتوماتیک “Automatic” است. وردپرس دارای دو دامنه است که عبارتند از:

WordPress.com

WordPress.org

نام دامنه آنها هر دو یکسان می باشد و تنها TLD های متفاوتی دارند. در واقع این کار کمپانی اتوماتیک بسیار هوشمندانه است. زیرا هر TLD می تواند اطلاعات متفاوتی در مورد نوع فعالیت سایت، موقعیت جغرافیایی آن و … ارائه دهد. به عنوان مثال، در wordpress.com پسوند .com نشان می دهد که این سایت تجاری است و برای فعالیت سرمایه گذاری تجاری انتفاعی شرکت Automattic راه اندازی شده است. زیرا .com مخفف commercial یا تجاری می باشد.

در wordpress.org پسوند org مخفف Organizations به معنی سازمان است که نشان می دهد این سایت توسط یک سازمان غیر انتفاعی مدیریت می شود و فعالیت تجاری ندارد. به همین دلیل در سایت wordpress.org کاربران می توانند به فایل منبع باز وردپرس و قالب ها و افزونه های آن به صورت رایگان دسترسی داشته باشند.

اطلاعات نوع فعالیت سایت

2-تشخیص موقعیت جغرافیایی با TLD

یک نمونه دیگر سایت هایی با پسوند دامنه .ir هستند. بدیهی است که وقتی نام آنها را می شنوید یا در انتهای یک آدرس سایت میبینید، بسرعت متوجه خواهید شد که سایت مورد نظر یک سایت ایرانی است. شما با انتخاب TLD می توانید اطلاعات مربوط به سایت خود را از طریق نام دامنه منتقل کنید تا افراد تنها با شنیدن نام دامنه بتوانند اطلاعات بیشتری نسبت به سایت شما بدست آورند. این کار باعث می شود تمایل آنها به بازدید از سایتتان بیشتر شود. بعلاوه بر روی سئو سایت نیز تاثیر بسزایی دارد.

به طور کلی، یک دامنه سطح بالا اطلاعاتی راجع به هدف راه اندازی سایت، موقعیت جغرافیایی و هویت مالک آن ارائه می دهد. شما می توانید برای فعالیت خود چندین نام دامنه ثبت کنید. به عنوان مثال، cars.com با cars.org یکسان نیستند. زمانی که قصد دارید دامنه ای را برای یک سازمان خریداری نمایید، از پسوند .org استفاده می شود در حالیکه سایت های تجاری و فروشگاهی بیشتر از .com استفاده می کنند مثل amazon.com یا morvaland.com

روش کار TLD چیست؟

زمانی که شما دو دامنه cars.com و cars.org دارید و کاربران می خواهند از سایت های شما بازدید نمایند ابتدا کامپیوتر آنها باید به سرور سایت وصل شده و سپس اطلاعات مربوط به دامنه آنها مکان یابی شود. در این حالت، سرور .com تمام اطلاعات سایت cars.com را در خود ذخیره دارد تا کاربران بتوانند آن را بارگیری کنند. سرور .org نیز تنها اطلاعات cars.org را ذخیره کرده است. بنابراین شما با مراجعه به cars.org نمی توانید به اطلاعات cars.com دسترسی داشته باشید.

تاثیر TLD بر سئو چیست و چطور آن را بالا میبرد؟

داشتن یک دامنه با پسوند خاص مثل .ir باعث می شود تا بازدیدکنندگان بیشتری سایت شما را دنبال کنند. البته توجه داشته باشید این موضوع به استراتژی انتخاب دامنه سطح بالایی که دنبال می کنید، بستگی دارد. TLD انتخابی باید بتواند شما را به اهداف خود نزدیک تر بسازد.

فرض کنید که یک دامنه سطح بالا .ir دارید. گوگل علاوه بر اینکه به شما کمک می کند تا به بازدیدکنندگان خود بگویید خدمات سایت شما متعلق به چه کشوری است، می تواند از tld شما برای هدف گذاری جغرافیایی در سئو محلی نیز استفاده کند. به همین دلیل بسیاری از برندهای بزرگ از دامنه سطح بالای کشوری برای بومی سازی سایت خود در بازارهای مختلف استفاده می کنند. به عنوان مثال:

Amazon.com

Amazon.co.uk

Amazon.de

و ….

بنابراین تاثیر زیادی بر روی سئو سایت شما خواهد داشت.

پیشنهاد میکنیم برای اطلاعات بیشتر درباره ساب فولدر و تاثیر آن بر روی سئو سایت بدانید مقاله “ساب فولدر چیست ؟ تاثیر ساب فولدر بر seo چگونه است؟” مطالعه نمایید

چگونه می توان یک TLD جدید ثبت کرد؟

اگر دوست دارید به جای استفاده از پسوندهای دامنه تکراری یک TLD جدید و منحصر بفرد بسازید، اولین قدم این است که به سایت ICANN مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت نمایید. توجه به چند نکته برای درخواست دامنه سطح بالای جدید ضروری است که در ادامه به آنها اشاره شده است:

1-تصمیم قاطعانه

بسیاری از شرکت ها زمانی که ایده ثبت TLD جدیدی به ذهنشان خطور می کند، در ثبت آن دچار شک و تردید می شوند. به خاطر داشته باشید که ایده ی ذهن شما ممکن است به ذهن رقبای شما نیز خطور کند. بنابراین با اتلاف وقت ممکن است هرگز نتوانید امتیاز TLD مورد نظر را به نام خود ثبت کنید. داشتن TLD یک مزیت رقابتی است که نمی توان آن را به رقبا واگذار کرد.

2-بررسی دقیق دامنه های سطح بالای درخواستی

دامنه های سطح بالای درخواستی خود را با دقت بررسی کنید. زمانی که می خوهید یک TLD عمومی مثل .cars یا TLD تجاری منحصربفردی مثل .ford را ثبت کنید، باید میزان دستیابی به اهداف خود را نیز در نظر بگیرید. هدف از ثبت tld مورد نظر شما چیست؟

باید به طور دقیق مشخص کنید که TLD شما نسبت به سایر TLD ها چه مزایایی دارد؟ و چقدر قوی تر است؟ اگر قصد دارید نام برند خود را به TLD تبدیل کنید به خاطر داشته باشید که مردم انتظار دارند پسوند دامنه شما تا حد امکان کوتاه باشد. اگر نام برند شما طولانی است می توانید از مخفف آن استفاده کنید.

3-تمام جوانب فنی را در نظر بگیرید

ثبت TLD فقط انتخاب نام مناسب نیست بلکه باید از دانش فنی لازم برای حفظ زیرساخت های مرتبط با TLD نیز برخوردار باشید. همچنین باید در رابط با مسائل امنیتی TLD، زیرساخت های فناوری مربوطه، نحوه تامین مالی، مدیریت خطاها و جلوگیری از سوء استفاده ها و حقوق کپی رایت آگاهی کامل داشته باشید.

نحوه استفاده از TLD

4-آشنایی با نحوه استفاده از TLD

ثبت TLD فقط به این دلیل که دوست دارید یک TLD اختصاصی داشته باشید کار عاقلانه ای نیست. شما باید دقیقا بدانید که قرار است با آن چه کاری انجام دهید و بتوانید دلیل خود را برای ICANN توضیح دهید. اگر با درخواست ثبت TLD شما موافقت شود، باید به خاطر داشته باشید که در قبال آن مسئول هستید! زیرا به عنوان مالک TLD مورد نظر شناخته می شوید.

5-از یک مشاور کمک بگیرید

در هنگام ثبت TLD ممکن است لازم باشد قوانین یا الزاماتی را رعایت کنید که آگاهی کاملی نسبت به آنها نداشته باشید. بنابراین قبل از هر اقدامی بهتر است با یک مشاور حرفه ای در این زمینه مشورت کنید.

سخن پایانی

در این مقاله با مفهوم TLD و انواع و کاربردهای آن آشنا شدیم و در نهایت نحوه ثبت TLD را آموختیم. امیدواریم که این مطالب به شما کمک کند تا بتوانید بهترین نام دامنه را برای خود ثبت کنید. در صورتیکه سوال، انتقاد یا پیشنهادی در این زمینه دارید، می توانید از بخش نظرات در پایین این صفحه با ما در میان بگذارید.

در صورتی که مقاله فوق مورد توجه شما قرار گرفته پیشنهاد میکنیم مقالات “Domain سایت یا دامنه چیست و چه کاربردی دارد؟” و ”ساب فولدر چیست ؟ تاثیر ساب فولدر بر seo چگونه است؟” در بلاگ مرواهاست مطالعه فرمایید

برخی سوالات متداول

TLD چیست؟

به پسوند دامنه ای که بعد از آخرین دات ( نقطه) در نام دامنه می آید، TLD گفته میشود. برای مثال، در www.morvahost.com عبارت com که بعد از دات نوشته شده است یک TLD است.

نام متداول ترین دامنه سطح بالا TLD چیست؟

محبوب ترین و متداول ترین دامنه سطح بالا در جهان در حال حاضر .com است. سایر دامنه های پرطرفدار نیز به ترتیب .org، .ru، .net و .uk هستند.

کار سرور دامنه سطح بالا TLD چیست؟

این سرورها تولید آدرس پروتکل اینترنتی “IP” سایت ها را آسان می سازند. بدون این سرورها، اتصال کاربران به سایت کار بسیار دشواری خواهد بود.

پروسه انقضای دامنه TLD چیست؟

هر دامنه ای با توجه به تاریخ خرید دارای یک تاریخ انقضا می باشد که بسته به نوع دامنه زمان انقضای TLD آن متفاوت است. بعد از گذشت تاریخ انقضا دامنه های عمومی سایت شما از کار می افتد و لازم است مجددا دامنه را تمدید کنید.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

18 دی 1402

در 12:27

در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی، تکنولوژی ابری به سرعت در حال توسعه و گسترش است و به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در عرصه فناوری شناخته می‌شود. یکی...

13 دی 1402

در 11:37

آغاز یک کسب و کار آنلاین یا راه‌اندازی یک وبسایت شخصی یکی از اقدامات مهم و چالش‌برانگیزی است که ممکن است با آن روبرو شوید. از شروع تا اجرا، شما با مجموعه‌های...

29 آذر 1402

در 17:49

مقدمه وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین همواره با چالش‌ها و انواع خطا همراه هستند. در فرآیند مدیریت و اجرای یک وب‌سایت یا کسب‌وکار آنلاین، احتمال بروز مشکلات و خ...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.