دامنه فارسی چیست؟ مزایا و معایب دامنه فارسی

دامنه فارسی چیست؟ مزایا و معایب دامنه فارسی

تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که دامنه فارسی چیست و چقدر می‌تواند برای موفقیت کسب و کار شما مفید باشد؟ حتی شاید وجود یک دامنه فارسی مزایای بهتری نسبت به یک دامنه ملی یا دامنه بین المللی داشته باشد که شما از آن بی خبرید! اما آیا اصلا چنین دامنه ای وجود دارد و می توان آن را ثبت کرد؟ اگر مایلید جواب این سوالات را بدانید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ماهیت دامنه چیست و چه میزان اهمیت دارد ؟

میدانیم که اولین و مهمترین قدم برای راه‌اندازی سایت،خرید و ثبت دامنه است. در واقع، شما با ثبت دامنه نیمی از مسیر راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی خود را طی خواهیدکرد. از طرفی می‌دانیم که نام دامنه هر سایت منحصربفرد است شما میتوانید برای آشنایی بیشتر با دامنه مقاله “Domain سایت یا دامنه چیست و چه کاربردی دارد؟” مطالعه نمایید

هنگامی که موضوعی را در گوگل جستجو می‌کنید، با تعداد زیادی سایت مواجه خواهید شد که شما در نگاه اول تنها قادرید نام دامنه، توضیحات متا و عنوان سئو را در موتور جستجو مشاهده کنید. اما اگر کمی دقیق‌تر بنگرید متوجه خواهید شد که گرچه محتوای آن سایت‌ها همگی فارسی هستند اما اسامی به کار رفته در تمامی آن دامنه‌ها با حروف انگلیسی نوشته شده است.

اما آیا تمامی کاربران فارسی زبان به راحتی می توانند نام دامنه انگلیسی را به خاطر بسپارند؟ در رابطه با افرادی که زبان مادری آنها انگلیسی است چطور؟
مطمئنا اگر نام دامنه فارسی بود برای کاربران فارسی زبان به خاطر سپردن آن راحت‌تر بود. اما سوال اینجاست که آیا امکان ثبت دامنه فارسی وجود دارد؟ یا دروغ است؟

در پاسخ به این سوالات بایستی گفت: بله، این امکان وجود دارد! ما دامنه‌ای بنام دامنه فارسی نیز داریم. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به بررسی چیستی دامنه فارسی و مزایا و معایب آن بپردازیم.

ماهیت دامنه چیست

دامنه فارسی چیست؟

در مقالات گذشته در مورد اینکه “Domain” چیست و چه کاربردی دارد به طور مفصل صحبت کردیم و متوجه شدیم که برای انتخاب نام دامنه مناسب باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم. همانطور که میدانید، نام دامنه تاثیر زیادی بر موفقیت کسب و کار شما خواهد داشت و موضوعی که این روزها خیلی بر سر زبان ها افتاده است، استفاده از حروف فارسی برای ثبت دامنه می باشد.

البته اکثر افراد گمان می‌کنند که دامنه فارسی همان دامنه با پسوند .ir است، اما در حقیقت دامنه فارسی به دامنه هایی با حروف الفبای فارسی گفته می‌شود.

دامنه با حروف الفبای فارسی

تابحال به این موضوع دقت کرده‌اید که مردم کشورهای انگلیسی زبان از نام دامنه ای با حروف الفبای موجود در زبان مادری خود استفاده می کنند! این در حالیست که ما ایرانی ها به جای حروف الفبای فارسی از حروف الفبای انگلیسی استفاده می‌کنیم. شاید به این دلیل است که گمان می کنیم نمی توان از حروف فارسی برای نام دامنه استفاده کرد. از طرف دیگر با استفاده از حروف انگلیسی با مشکلات متعددی نیز مواجه می‌شویم.

به عنوان مثال، یکی از عمده مشکلاتی که به دلیل استفاده از حروف انگلیسی برای کاربران فارسی زبان پیش می‌آید، تایپ اشتباه نام دامنه است که باعث می شود تا فرد ترافیک زیادی را از دست دهد! گرچه محتوای سایت های ایرانی به زبان فارسی است، اما بهتر بود اگر نام دامنه آن نیز فارسی بود. حفظ نام دامنه فارسی بسیار راحت از نام دامنه انگلیسی است. از طرف دیگر، استفاده از این نوع دامنه باعث می‌شود تا سایت شما متفاوت‌تر و منحصربفردتر از دیگر سایت های فارسی زبان باشد.

خبر خوب این است که امروزه امکان ثبت دامنه فارسی وجود دارد. شما می‌توانید نام دامنه خود را به زبان فارسی ثبت کنید ( مثل .comمرواهاست). این نوع دامنه، زیرمجموعه‌ای از دامنه های IDN”” محسوب می‌شود.

IDN چیست؟

دامنه های IDN ( Internationalized Domain Name) به دامنه های بین المللی گفته می‌شوند که در نامگذاری آن‌ها از حروف الفبایی به غیر از حروف لاتین استفاده می‌شود، مثل دامنه‌ای با حروف فارسی. قابل ذکر است که دامنه‌های “IDN” تنها مختص دامنه فارسی نیستند، بلکه برای تمامی زبان‌های مختلف دنیا کاربرد دارند. به عبارتی، در دامنه‌های معمولی تنها می‌توان از کاراکترهای لاتین، اعداد و خط فاصله استفاده کرد اما دامنه‌های “IDN” برای کاراکترهای غیر لاتین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع دامنه فارسی

انواع دامنه فارسی

دامنه فارسی دو نوع است:

  1. دامنه‌ای با پسوند انگلیسی و نام فارسی مثل: .comمرواهاست
    در این نوع دامنه تنها نام دامنه فارسی خواهد بود و پسوند انگلیسی است.
  2. دامنه‌های کاملا فارسی مثل: بلاگ.کام
    در این نوع دامنه هم پسوند و هم نام دامنه فارسی نوشته می‌شود.

اجزا دامنه فارسی چیست؟

هر دامنه فارسی از کاراکترهای غیر اسکی “ASCII” تشکیل شده است و دارای کاراکترهای “Unicode” هستند. این در حالیست که در دامنه‎‌های لاتین از کاراکترهای “”ASCII استفاده می‌شود. بنابراین هر دامنه فارسی باید یک معادل ““ASCII داشته باشد تا بتوان از آن بعنوان یک نام دامنه استفاده کرد. به این معادل “”Punycode گفته می‌شود.

مزایا دامنه فارسی چیست؟

ثبت دامنه فارسی هم مانند ثبت هر نوع دامنه دیگری مزایا و معایبی دارد که قبل از خرید دامنه باید آنها را بدانید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید. به همین دلیل، در ادامه به برخی از مهمترین مزایای دامنه فارسی اشاره شده‌است:

1-برندسازی

امروزه دیگر هیچ برندی نیست که به فکر ورود به بازار تجارت الکترونیک نیفتاده باشد یا فعالیت آنلاین خود را آغاز نکرده باشد. حضور در بازار تجارت الکترونیک بهترین راه برای برندسازی بین‌المللی و داشتن مشتریان بیشتر است. ممکن است وقتی می‌خواهید دامنه‌ای ثبت کنید، متوجه شوید که آن نام قبلا ثبت شده است و میبایست به ناچار نام دیگری که مشابه با نام برند شما باشد را انتخاب کنید. اما اینکار گاهی اوقات هم می تواند باعث سردرگمی مشتریان برند شما شود.

بعنوان مثال، فرض کنید نام یک برند شکلات سازی” chocolate corse” است که به نوعی شکلات شیرین و کمی چرب اشاره دارد اما زمانی که دامنه ای با نام “chocolatecorse” ثبت شود برای کاربران معنی دیگری خواهد داشت زیرا “ecorse” نام شهری در ایالت میشیگان است و اینطور برداشت می‌شود که این برند متعلق به شرکتی در شهر “ecorse” میشیگان می‌باشد.

به عبارتی دیگر، گاهی اصرارداشتن بر ثبت یک دامنه بین‌المللی خاص باعث کاهش اعتبار برند می‌شود. اگر می‌خواهید نام سایت و نام برندتان یکسان باشند می‌توانید از یک دامنه فارسی استفاده کنید.

2-بهبود سئو سایت

زمانی که از کلمه کلیدی خاصی بعنوان نام دامنه خود استفاده کنید، سئو سایت شما بهبود می‌یابد. با این کار براحتی مخاطبان هدف خود را به سایت وارد می‌کنید. این بدان معناست که وقتی کاربری آن کلمه کلیدی را در موتور جستجو وارد می‌کند، سایت شما در بالاترین نتایج جستجو نشان داده خواهد شد.

2-بهبود سئو سایت

3-راحتی دسترسی

یکی از دغدغه های افراد قبل از ثبت دامنه فارسی این است که اگر دامنه فارسی ثبت کنم تایپ به زبان فارسی برای بازدیدکنندگان خارجی من سخت خواهد بود و آنها را از دست می‌دهم. از این افراد بایستی پرسید که وقتی یک مخاطب فارسی زبان، انگلیسی تایپ می کند آیا به زبان بیگانه ای نیست؟ قطعا تایپ فارسی برای آنها راحت‌تر است، اما مجبورند نام دامنه را به انگلیسی تایپ کند تا بتوانند به سایت مورد نظر دسترسی داشته باشند.

این دقیقا همان مشکلی است که می توان با دامنه فارسی حل کرد. زمانی که مخاطبان هدف شما فارسی زبان هستند، داشتن یک دامنه فارسی مزیت بزرگی محسوب می‌شود.

برای مخاطبان انگلیسی زبان نیز می‌توان دامنه جداگانه‌ای ثبت کرد و در صورت تمایل آن را به دامنه فارسی ریدایرکت نمود. انجام این کار باعث می‌شود مخاطبان هدف بیشتری به سایت شما مراجعه کنند و بازدیدکنندگان احساس رضایت بیشتری داشته باشند.
فراموش نکنید که ثبت دامنه فارسی به منظور رفع نیازهای مخاطبان فارسی زبان و فراهم سازی دسترسی راحت‌تر آنها به سایت است. مخاطبان فارسی زبان با زبان مادری خود احساس راحتی بیشتری خواهند داشت.

4-استفاده از املای دلخواه

یکی دیگر از مزایا دامنه فارسی امکان استفاده از املای فارسی است. این کار باعث می شود تا بتوانید نام سایت را با املای صحیح و به زبان فارسی ثبت کنید. در نتیجه کاربران راحت‌تر نام سایت شما را تایپ می‌کنند.

معایب دامنه فارسی چیست؟

معایب دامنه فارسی چیست؟

از جمله معایب دامنه فارسی عبارتند از:

1-کاهش ترافیک خارجی

وقتی از دامنه IDN”” استفاده می‌کنید، نام سایت و نام برندتان هر دو فارسی خواهد بود. اما بسیاری از افرادی که در کشورهای مختلف زندگی می‌کنند از زبان فارسی برای جستجوی نام دامنه استفاده نمی‌کنند و حتی صفحه کلید فارسی ندارند. این موضوع مانعی برای ورود ترافیک خارجی به سایت شما خواهد بود.

یک راه حل ساده ثبت چند دامنه است. اگر تمامی دامنه ها از نوع IDN”” باشد، می‌توانید علاوه بر دامنه فارسی در کشورهای دیگر نیز حضور محلی خود را پررنگ تر ساخته و مشتریان بالقوه ای را جذب نماید. اما سوال اینجاست که چرا برای حل مشکل به جای ثبت چندین دامنه از یک دامنه بین المللی انگلیسی استفاده نکنیم؟ در واقع هدف ما از پیشنهاد انجام اینکار این است که حضور محلی خود را در منطقه مورد نظر پررنگ تر سازید تا مشتریان بتوانند به زبان دلخواه خود سایت را پیدا کنند.

2-حملات فیشینگ

IDN”” در گذشته و به ویژه در اوایل راه اندازی از شهرت خوبی برخوردار نبود. دلیل این موضوع ترس کاربران از حملات هموگرافی بود که نوعی حملات فیشینگ محسوب می‌شوند. در این نوع حملات هکرها سعی می کنند با ثبت دامنه‌هایی مشابه با دامنه یک سازمان، شرکت یا برند معروف بازدیدکنندگان را فریب دهند.

3-محدودیت انتخاب پسوند

گرچه در دنیای اینترنت پسوند دامنه های زیادی دارد که می توانید برای ثبت دامنه لاتین خود انتخاب کنید اما با این وجود برای ثبت دامنه فارسی تنها می توان پسوندهای .comو .net را انتخاب کرد.

قوانین ثبت دامنه فارسی

  1. برای ثبت دامنه فارسی قوانینی وجود دارد که باید آنها را رعایت کنید. این قوانین عبارتند از:
  2. استفاده از فاصله و نیم فاصله در نام دامنه مجاز نمی‌باشد.
  3. استفاده از خط تیره یا اعداد در شروع یا پایان نام دامنه مجاز نیست.
  4.  تعداد کاراکتر مجاز برای دامنه های فارسی تنها می توانند بین 3 تا 30 کاراکتر باشند
  5. شما مجاز هستید برای نام دامنه از تمامی حروف الفبای فارسی و اعداد از 0 تا 9 به دلخواه استفاده کنید.
  6. استفاده از اعداد و ارقام در ابتدا و انتهای نام دامنه مجاز نیست.
  7. استفاده از اعراب و علائم سجاوندی مثل تنوین، تشدید، فتحه و ضمه و … مجاز نمی باشد.
  8. استفاده از ترکیب حروف لاتین مجاز نیست.
  9. هر دامنه باید با یک حرف فارسی شروع و با یک حرف فارسی تمام شود و امکان تکرار حروف مجاز می باشد.

خدمات ثبت دامنه فارسی

خدمات ثبت دامنه فارسی

شما می‌توانید کلیه مراحل ثبت و خرید دامنه فارسی و خرید  هاست را با مرواهاست به آسانی انجام دهید. مرواهاست ارائه دهنده خدمات ثبت انواع دامنه فارسی، دامنه ملی، بین المللی و … می‌باشد و به شما کمک می‌کند تا نام دامنه مناسب سایت خود را بیابید. برای استعلام دامنه و ثبت آن کافیست بر روی لینک زیر کلیک کنید.

در نظر داشته باشید برای خرید

نتیجه گیری و سخن پایانی

ثبت نام دامنه ها به زبان انگلیسی و با حروف لاتین برای ما به یک عادت تبدیل شده زیرا تاکنون تمامی سایت‌ها را با نام دامنه انگلیسی دیده‌ایم. این را نیز میدانیم که استفاده از حروف انگلیسی برای نام برند فارسی گاهی باعث غلط املایی یا تغییر معانی می‌شود. بعلاوه نمی‌توان انکار کرد که هر فردی با زبان مادری خود بهتر می‌تواند ارتباط برقرار کند. بنابراین، استفاده از این نوع دامنه فرصت خوبی برای بهبود سئو سایت و همچنین موفقیت بیشتر برندتان می باشد.

در صورتی که مقاله فوق مورد توجه شما قرار گرفته پیشنهاد میکنیم مقالات “Domain سایت یا دامنه چیست و چه کاربردی دارد؟” و ”آموزش نحوه فعالسازی SSL رایگان سی پنل و تمدید آن به صورت خودکار” در بلاگ مرواهاست مطالعه فرمایید

برخی سوالات متداول

آیا امکان ثبت دامنه فارسی با پسوند .ir وجود دارد؟

خیر، در حال حاضر تنها می توان از پسوندهای .com یا .net استفاده کرد.

Punycode معادل هر دامنه فارسی را چطور بدست آوریم؟

برای دریافت “”punycode معادل هر نام دامنه کافیست به آدرس https://simpledns.plus/idn-convert مراجعه کنید و نام دامنه خود را به فارسی وارد نموده و آن را به “punycode” تبدیل نمایید.

آیا می توان از دامنه فارسی بعنوان دامنه اصلی خود استفاده کرد؟

گرچه دامنه فارسی برای کاربران جذاب است اما همچنان در ایران چندان متداول نیست به همین دلیل توصیه می شود از دامنه فارسی بعنوان یک دامنه فرعی استفاده کنید و آن را روی یک دامنه ملی یا سایر دامنه های بین المللی پارک نمایید.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

18 دی 1402

در 12:27

در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی، تکنولوژی ابری به سرعت در حال توسعه و گسترش است و به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در عرصه فناوری شناخته می‌شود. یکی...

13 دی 1402

در 11:37

آغاز یک کسب و کار آنلاین یا راه‌اندازی یک وبسایت شخصی یکی از اقدامات مهم و چالش‌برانگیزی است که ممکن است با آن روبرو شوید. از شروع تا اجرا، شما با مجموعه‌های...

29 آذر 1402

در 17:49

مقدمه وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین همواره با چالش‌ها و انواع خطا همراه هستند. در فرآیند مدیریت و اجرای یک وب‌سایت یا کسب‌وکار آنلاین، احتمال بروز مشکلات و خ...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.