بررسی عملکرد وب و بهبود TTFB سایت

بهبود TTFB سایت

آیا میدانید بررسی عملکرد وب و بهبود TTFB سایت چیست؟ آستانه تحمل کاربران برای بارگیری صفحات وب سایت، کمتر از سه ثانیه می باشد. این آستانه تحمل در وب سایت دقیقا همان مسئله Time To First Byte (و یا به اختصار TTFB) می باشد.

از آنجایی که سطح تحمل ما برای انتظار پشت چراغ راهنمایی و رانندگی ویا مایکروویو ها، در حدود دو دقیقه می باشد، می توان نتیجه گرفت که زمان TTFB،در جذب مشتری و سرعت بالای سایت یکی از عوامل مهم می باشد که می‌توانید در روش‌های افزایش سرعت سایت بیشتر با عوامل سرعت سایت آشنا شوید.

بررسی عملکرد وب و بهبود TTFB سایت

زمان انتظار TTFB چیست؟

هنگامی که بازدیدکنندگان، وب سایت شما را در Google جستجو می کنند، مرورگر وب آنها درخواست دریافت اطلاعات برحسب بایت را به سرور ارسال می کند. درواقع TTFB مدت زمانی برحسب میلی ثانیه می باشد که مرورگر، برای دریافت اولین بایت پاسخ از وب سرور، می بایست منتظر بماند به همین دلیل اگر سایت شما سرعت پایینی دارد نیاز به بهبود TTFB سایت خود دارید.

بررسی و بهبود TTFB سایت

زمان TTFB توسط گوگل Waiting نیز نامیده می شود و از زبان گوگل به شرح زیر توصیف میگردد:

مدت زمانی که در انتظار پاسخ اولیه از سمت سرور صرف می شود، که همچنین به عنوان TTFB نیز شناخته شده است. این زمان شامل مدت زمان رفت و برگشتی در ارسال یک درخواست به سرور و زمان صرف شده جهت ارائه پاسخ قطعی از سرور می باشد.

وب سایت هایی با زمان TTFB بالاتر بازدید کنندگان خود را ناامید خواهد کرد به همین دلیل بهبود TTFB سایت یک چیز مهمی همانند سرعت سایت در گوشی است. اگر بیش از اندازه زمان نیاز باشد تا وب سرور شما اولین بایت درخواستی را ارسال کند، ممکن است دو مشکل زیر رخ دهد:

  • بازدید کنندگان وب سایت شما را ترک نموده و به سایت سایر رقبا مراجعه کنند.
  • رتبه SERP وب سایت شما کاهش می یابد، زیراکه گوگل معیار TTFB را در نظر می گیرد.

البته توجه داشته باشید که TTFB از معیار سرعت بارگذاری صفحات (page load speed) نظیر Google Page Speed متفاوت است. گوگل اظهار میکند که سرعت وب سایت (website speed) یک عامل موثر در رتبه بندی است، اما بین رتبه Google PageSpeed و رتبه بندی (Ranking) هیچ ارتباطی وجود ندارد. اما از طرفی این عامل بستگی به زمان دریافت بایت اول می باشد.

بهبود TTFB سایت برای سرعت

بهترین مدت زمان TTFB

به گفته گوگل، مدت زمان TTFB وب سایت می بایست 200 میلی ثانیه یا کمتر از آن باشد. اگر سایت شما خیلی کندتر از آن است، مانند 500 میلی ثانیه یا بیشتر، می بایست اصلاح گردد و بهبود TTFB سایت انجام شود.
بطورکلی بهترین سرعت TTFB:

  • 100 میلی ثانیه برای محتوای استاتیک (محتویاتی که در حال حاضر به عنوان فایل در سرور و بطور ثابت می باشد.)
  • 200-500  میلی ثانیه برای محتوای پویا (محتوا که از یک پایگاه داده و CMSها مانند WordPress ایجاد شده است.)

بررسی TTFB وب سایت

جهت بررسی میزان TTFB سایت و بهبود TTFB سایت، میتوانید از قابلیت TTFB در مرورگر خود استفاده نمایید. جهت اینکار وب سایت خود را باز نموده و سپس کلید F12 را بزنید. در پایین صفحه در پنجره باز شده در قسمت network می توانید TTFB را ملاحظه نمایید.

روش بهبود TTFB سایت

همچنین می توانید از ابزار های زیر نیز جهت بررسی مدت TTFB استفاده نمایید:

  • Google Chrome browser Inspect tool
  • Gtmetrix.com
  • Webpagetest.org – Website Performance and Optimization Test
  • Performance.sucuri.net
  • Tools.keycdn.com/performance

دلایل کند شدن TTFB

پنج دلیل عمده که باعث کند شدن TTFB می شوند، عبارتند از:

ترافیک وب بالا مشکلات شبکه محتوای پویا:

  • میزان مصرف فضا
  • سرعت دیسک
  • میزام مصرف RAM
  • تنظیمات پایگاه داده
  • سرعت پایگاه داده

پیکربندی سرور:

  • تنظیمات PHP / ASP
  • تنظیمات پایگاه داده

بهبود TTFB سایت چه تاثیری دارد

شما نمی توانید ترافیک وب سایت یا مسائل مربوط به شبکه را تا حد زیادی برطرف کنید. با این حال، راه هایی جهت بهبود میزان TTFB ناشی از محتوای پویا و پیکربندی سرور وجود دارد

چگونگی تاثیر محتوای پویا روی TTFB

برای بهبود TTFB سایت محتوای پویا/دینامیک (که معمولا توسط وردپرس استفاده می شود) یکی از بزرگترین دلایل افزایش زمان و بهبود TTFB سایت است. همانطور که می دانیم اکثر صفحات در وب به طور پویا می باشند.

برخلاف صفحات وب استاتیک که بلافاصله پس از درخواست به یک مرورگر وب ارسال می شوند، صفحات وب پویا مرتبا درخواست به سمت سرور ایجاد می کند. صفحات وب پویا معمولا از محتویات ذخیره شده در یک پایگاه داده و فایلهای قالب ذخیره شده در هارد دیسک وب سرور جمع آوری شده است.
معمولا تصاویر و سایر منابع اضافی مانند CSS و جاوا اسکریپت نیز از فایل های ذخیره شده روی هارد دیسک می آید. بعضی از سیستم ها همه اطلاعات خود را در پایگاه داده ذخیره می کنند که پیش از استخراج دیتا می‌بایست پردازشی روی داده ها صورت گیرد که شما می‌توانید با بهبود کوئری‌های SQL آن‌ را بهبود بیابید.

زمان پیدا کردن و دریافت محتوای مربوطه از پایگاه داده، گرفتن فایل ها و گنجاندن همه آنها با یکدیگر در صفحه سایت می تواند به آسانی یک گلوگاه(bottleneck) ایجاد کند، مخصوصا اگر سرور برای چندین بازدید کننده در همان زمان کار کند.

بهبود TTFB سایت چه کمکی می‌کند

بهبود TTFB وب سایت شما با قابلیت Caching

با استفاده از قابلیت cache در صفحات سایت‌های داینامیک، پیشرفت های قابل توجهی در کاهش زمان TTFB رخ می دهد. به محض اینکه مرورگر صفحات را درخواست می کند، صفحات ذخیره شده سایت، از داخل کش آماده می شود. جهت فعال سازی قابلیت کش راهکارهای زیر ممکن است:

  • پلاگین های وردپرس: پلاگین هایی نظیر WP Super Cache به کش نمودن صفحات دینامیکی سایت کمک می کنند.
  • میزبانی وردپرس: برخی میزبانی های وردپرس می تواند توانایی هایی را که امکان بهبود TTFB سایت شما را فراهم می کند، به شما بدهد.
  • پیکربندی سرور: یک راه معمول برای قابلیت کش فایل ها ، پیکربندی فایل وب .htaccess می باشد( این مورد شامل محتوای پویا نمی شود.)

کلام آخر

جهت بهبود زمان TTFB، جزئیات زیادی برای بررسی وجود دارد. کسانی که از اقدامات لازم جهت بهبود TTFB سایت استفاده می کنند، از جایگاه رقابتی بهتری برخوردار هستند.

در صورتی که مقاله فوق مورد توجه شما قرار گرفته پیشنهاد میکنیم مقالات “تفاوت هاست ابری با هاست معمولی | بررسی ۲ ویژگی هاست ابری” و ”آموزش نحوه فعالسازی SSL رایگان سی پنل و تمدید آن به صورت خودکار” در بلاگ مرواهاست مطالعه فرمایید

سوالات متداول

TTFB سایت چیست؟

درواقع TTFB مدت زمانی برحسب میلی ثانیه می باشد که مرورگر، برای دریافت اولین بایت پاسخ از وب سرور، می بایست منتظر بماند.

بهبود TTFB سایت در لغت به چه معنایی است؟

این آستانه تحمل در وب سایت دقیقا همان مسئله Time To First Byte (ویا به اختصار TTFB) می باشد.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

18 دی 1402

در 12:27

در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی، تکنولوژی ابری به سرعت در حال توسعه و گسترش است و به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در عرصه فناوری شناخته می‌شود. یکی...

13 دی 1402

در 11:37

آغاز یک کسب و کار آنلاین یا راه‌اندازی یک وبسایت شخصی یکی از اقدامات مهم و چالش‌برانگیزی است که ممکن است با آن روبرو شوید. از شروع تا اجرا، شما با مجموعه‌های...

29 آذر 1402

در 17:49

مقدمه وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین همواره با چالش‌ها و انواع خطا همراه هستند. در فرآیند مدیریت و اجرای یک وب‌سایت یا کسب‌وکار آنلاین، احتمال بروز مشکلات و خ...

1 دیدگاه دربارهٔ «بررسی عملکرد وب و بهبود TTFB سایت»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.