معرفی VMware ESXi و مقایسه VMware ESXi  و  XenServer

معرفی VMware ESXi

ESXi آخرین ورژن از سری نرم افزارهای VMware Hypervisor است. شرکت VMware یکی از قدیمی ترین شرکت‌های مجازی سازی می‌باشد که از سال ۱۹۹۸ فعالیت خود را شروع کرد. یکی از محصولات پرطرفدار این شرکت ESXi (مخفف Elastic Sky X Integrated) می باشد.

معرفی VMware ESXi

ESXi یک سیستم عامل Hypervisor مبتنی بر سیستم عامل VMkernel است که باagents هایی که توسط آن اجرا می شود، در ارتباط است.
ESXi از hypervisor های نوع اول می باشد. یعنی برخلاف Hosted Hypervisor های نوع دوم، (که به صورت یک نرم افزار بر روی یک سیستم عامل میزبان نصب می شوند و وابسته به سیستم عامل میزبان می باشند) ، به طور مستقیم بر روی سخت افزار سیستم بدون نیاز به هیچ سیستم عاملی (OS) اجرا می شود و اکثر منابع سخت افزاری از طریق آنها در اختیار ماشین های مجازی قرار می گیرد.
Hypervisors های نوع اول، همچنین به عنوان hypervisors های bare-metal شناخته می شوند، زیرا آنها به طور مستقیم بر روی سخت افزار اجرا می شوند.
hypervisor
ESXi مورد استفاده سازمان های بزرگ و enterprise قرار می گیرد. مدیران سرور مجازی میتوانند اطلاعات state را در یک فایل پیکربندی ذخیره شده، آپلود کنند. همچنین ادمین ها می توانند بررسی کنند که سخت افزار VMware با سخت افزاری که بر روی ESXi نصب است، سازگار باشد. Esxi سیستم عاملی است که به صورت CLI(Command line Interface) می باشد.
VMKernel ESXi، به طور مستقیم با ماشین ها(agent) و ماژول هایthird-party ارتباط دارد. مدیران سرور می توانند  VMware ESXi را با استفاده از یک کنسول یاvSphere client  پیکربندی کنند. شرکتVMware برای مدیریت ماشین های مجازی روی بستر ESXi ، نرم افزار vSphere را ارائه می‌دهد که محیطی گرافیکی (GUI (Graphical user interface  را برای Admin های شبکه فراهم میکند.
از طریق Vsphere می توان مدیریت یکپارچه Server ها را که از طریق vCenter انجام میشود، را نیز انجام داد. vCenter نرم‌افزاری است که بر روی Windows Server ویا Linux Open SUSE می‌شود و امکان مدیریت یکپارچه سرورها را به ما می‌دهد.

نسخه های مختلف ESX و ESXi

شرکت VMware، نسخه ESXi را پس از انتشار VMware ESX نسخه 4.1 در سال 2010 منتشر کرد. همچنین پس از نسخه 5ESX، این شرکت تنها از ESXi پشتیبانی خواهد کرد.ESXi  در حال حاضر در نسخه 6.7 است، که عمدتاbug های نسخه های ESX قبلی در آن به حداقل رسیده است.
لایسنس های ESX ، روی ESXi مستقر در هر سرور نیز قابل اجرا می باشد. شرکت VMware، در نسخه های قبلی Hypervisor ESX، ویژگی های بیشتری نظیر کنسول OS و فایروال ارائه می داد. command-line هایRemote و استانداردهای مدیریت سیستم، جایگزین service console functions شده اند.
Hypervisor ازAuto Deploy و ایجاد image همراه با سایر ابزارهایی که در ESX نبود، پشتیبانی می کند. طبق گفته VMware، معماری ESXi کمتر از 150 مگابایت فضای هارد (32 مگابایت فضای درایو) را اشغال می کند که در مقایسه با حدود 2 گیگابایت روی نسخه های قدیمی تر ESX، مقداری قابل ملاحظه می باشد.
نسخه رایگان ESXi از ویژگی های کمتری پشتیبانی می کند. گرچه نمی تواند با vCenter Server ارتباط برقرار کند، سرورها را با گزینه هایی مانندthin provisioning  مجازی می کند. نسخه غیر رایگان ESXi شامل انتقال live ماشین ها، pooling storage و  compute resources across multiple hosts می باشد.

پیش نیاز ها و راه اندازی ESXi

از آنجا که ESXi  برنامه ای سبک است، به حداقل مقدار منابع سخت افزاری نیاز دارد. به طور خاص، ESXi نسخه 6.7 نیاز به یک ماشین میزبان با حداقل دو هسته CPU ، پردازنده 64 بیتی x86، و 4 یا ترجیحا 8 گیگابایت رم دارد.
ESXi به طور مستقیم بر روی هارد دیسک لوکال در host نصب میشود. برای نصب  ESXi، installer را راه اندازی کنید و به سادگی دستورات را دنبال کنید. پس از نصب  ESXi، مدیران می توانند از کنسول مستقیما برای تغییر گزینه های ESXi  مانند تعیین آدرس های IP یا سایر گزینه های پیکربندی استفاده کنند.
سپس آنها می توانند vSphere  Web Client یا vSphere Client را نصب کنند، که هر دو به راه اندازی ماشین های مجازی (VMs) کمک می کنند.
سرانجام، زمانی که مدیران دسترسی به host وvSphere پیدا می کنند، می توانند VM را راه اندازی کنند.

ویژگی های کلیدی EXSI

VMware ESXi از ویژگی های کلیدی زیر پشتیبانی می کند. ESXi همچنین توانایی پیکربندی 128 پردازنده و 120 دستگاه را دارد.

  • traffic shaping
  • memory ballooning
  • role-based security access
  • logging / auditing
  • GUI
  • و vSphere PowerCLI

VMware_ESXi

Adminهای شبکه می تواند این قابلیت را با استفاده از ابزارهای remote tools  به جای CLI مدیریت کند و ESXI می تواند از یک مدل ادغام مبتنی بر API به جای third-party management agents استفاده کند.  ESXi از ایجاد VM ها با VMware Server و Microsoft Virtual Server نیز پشتیبانی می کند.

مزایا و معایب  ESXi

نصب ESXi در یک data center  به دلیل حجم 150 مگابایت هارد، سریع و ساده است و به دلیل سبک بودن  ESXi، مدیران نیاز بهpatches  های کمتری دارند. همچنین ESXi  به عنوان امن ترین مجازی ساز می باشد. علاوه بر این، مدیریت امنیت در VMkernel ساخته شده است. ESXi همچنین یک GUI ساده را ارائه می دهد.مستندات آموزشی برای کسانی که از قبل از محصولات مجازی سازی استفاده نکرده اند، نیز موجود است.
از طرفی متاسفانه، ESXi  برای حفظ میزان هارد کمتر گزینه های پیکربندی کمتری را ارائه می دهد. یکی دیگر از معایب ESXi اینست که سربارهایی که توسط CPUهای اضافی و یا OS ایجاد می شوند، ممکن است سرعت برنامه ها را در VM کندتر نماید. همچنین نسخه رایگان ESXi کاربران را محدود به استفاده از دو پردازنده فیزیکی می کند.

VMware ESXi  و  vSphere

VMware vSphere  به عنوان مجموعه ای از محصولات مجازی سازی سرور VMware عمل می کند که شامل ESXi نیز می باشد. در واقع VSphere نام یک مجموعه از ابزارها و نرم افزارهای شرکت vmware بابت راه اندازی مجازی سازی و مدیریت ساختارهای مبتنی بر مجازی سازی می باشد. مدیران می توانند از یک میزبان vSphere به عنوان پایه ای برای یک محیط ابر خصوصی نیز استفاده کنند.

محصولات vSphere

محصولات VMware موجود در vSphere شامل نرم افزارهایی نظیر VMware vCenter Server(جهت مدیریت چندین سرور ESX/ESXI)، vSphere Web Client (یکی از ابزارهایی مدیریتی ESX/ESXi)، vSphere Distributed Switch ، VMware High Availability  و VMware Virtual Symmetric Multi-Processing  هستند.

مقایسه VMware ESXi  و  XenServer

Citrix XenServer  یک پلتفرم مجازی سازی منبع باز و قابل مقایسه با ESXi است که بر اساس Hyperviser Xen است.
Xen نیز همانند Esxi نوع شماره اول hypervisor است؛ XenServer می تواند سرورهای دسکتاپ سرور و cloud VM را استقرار و مدیریت کند.

مقایسه VMware ESXi و XenServer

برخی ویژگی های XenServer نظیر انتقال VMها بصورت زنده(live) ،health checks  و هشدار گزارش عملکرد performance reporting می باشد.
Xen در هسته لینوکس گنجانده شده است. در واقع Citrix Xen Server بر پایه سیستم عامل Linux NetBSD می باشد و از درایورهای استاندارد Linux پشتیبانی می کند.همچنین Xen توسط تعداد محدودی از توزیعهای لینوکس مانند SUSE Linux Enterprise Server پشتیبانی می شود. درحالیکه  ESXi بدون نیاز به سیستم عامل پایه عمل نموده و مستقیماً با سخت افزار ارتباط برقرار می کند.
در رایطه با سرعت انتقال اطلاعات هارد دیسک مجازی I/O، در Xen حداکثر برابر با گلوگاه (Bottleneck) سیستم عامل میزبان می باشد. اما در Esxi سرعت I/O بر اساس تکنولوژی سخت افزاری مورد استفاده محاسبه می گردد و عملاً برابر با توان سخت افزاری می باشد.
همچنین انعطاف پذیری در اضافه نمودن منابع سخت افزاری و امکان مدیریت پیشرفته فضای مورد استفاده (Storage) روی Xen Server برخلاف Esxi نمی باشد.

در صورتی که مقاله فوق مورد توجه شما قرار گرفته پیشنهاد میکنیم مقالات “تفاوت هاست ابری با هاست معمولی | بررسی ۲ ویژگی هاست ابری” و ”آموزش نحوه فعالسازی SSL رایگان سی پنل و تمدید آن به صورت خودکار” در بلاگ مرواهاست مطالعه فرمایید

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

18 دی 1402

در 12:27

در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی، تکنولوژی ابری به سرعت در حال توسعه و گسترش است و به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در عرصه فناوری شناخته می‌شود. یکی...

13 دی 1402

در 11:37

آغاز یک کسب و کار آنلاین یا راه‌اندازی یک وبسایت شخصی یکی از اقدامات مهم و چالش‌برانگیزی است که ممکن است با آن روبرو شوید. از شروع تا اجرا، شما با مجموعه‌های...

29 آذر 1402

در 17:49

مقدمه وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین همواره با چالش‌ها و انواع خطا همراه هستند. در فرآیند مدیریت و اجرای یک وب‌سایت یا کسب‌وکار آنلاین، احتمال بروز مشکلات و خ...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.