تفاوت سرور اختصاصی با سرور مجازی به صورت جامع

تفاوت سرور اختصاصی با سرور مجازی

بحث بر سر تفاوت سرور اختصاصی با سرور مجازی از جمله مهمترین موضوعات حوزه تجارت الکترونیک است. زمانی که سایت جدیدی را می خواهید راه اندازی کنید یکی از اولین مراحلی که باید پشت سر بگذارید، انتخاب هاست یا سرور مناسب برای راه اندازی کسب و کار شماست.

معمولا کسب و کارهای نوپا و کوچک معمولا سرورهای هاست اشتراکی را انتخاب می کنند. اما وبمسترهایی که سایت آنها رشد خوبی داشته و ترافیک ماهیانه بالایی دارند، بر این باورند که هاست اشتراکی دیگر پاسخگوی نیاز کسب و کار آنها نخواهد بود. آنها به سروری انعطاف پذیرتر، امن تر و قدرتمندتر نیاز خواهند داشت.

در این حالت معمولا دو گزینه اصلی پیش روی آنهاست که شامل خرید سرور اختصاصی یا خرید سرور مجازی می باشد. اما سوال اینجاست که کدام سرور بهتر است؟

برای پاسخگویی به این سوال ابتدا باید دانست که فرق سرور اختصاصی با سرور مجازی چیست و هر کدام چه مزایا و معایبی دارند.
در این پست قصد داریم به مقایسه سرور اختصاصی با سرور مجازی بپردازیم. اگر قصد خرید سرور را دارید اما نمیدانید کدامیک را باید انتخاب کنید، پیشنهاد می کنیم با ما تا انتهای این پست همراه باشید.

سرور اختصاصی

سرور اختصاصی چیست؟

یک سرور اختصاصی یا ” Dedicated Serve” به یک سرور فیزیکی اشاره دارد که مشتری از آن به صورت اختصاصی به عنوان فضای میزبانی استفاده می کند. این نوع سرور در واقع نوعی فضای میزبانی در اختیار کاربر قرار می دهد که ساختاری فیزیکی دارند.

سرورهای اختصاصی انواع مختلفی دارند: مثل سرور اختصاصی ایران، سرور اختصاصی آلمان، سرور اختصاصی فرانسه و … که بر اساس نوع سیستم عامل به دو دسته سرور اختصاصی ویندوزی و سرور اختصاصی لینوکسی تقسیم می شوند.

در حقیقت سرور اختصاصی را می توان به یک کامپیوتر با سیستم عامل ویندوز یا لینوکس نیز تشبیه کرد که این کامپیوتر می تواند در کشورهای مختلفی قرار داشته باشد و شما با کنترل از راه دور از فضا و امکانات آن استفاده می کنید.

زمانی که شما از سروری بصورت اشتراکی استفاده می کنید مانند این است که از یک پیتزای بزرگ تنها یک تکه از آن سهم شماست. اما در سرور اختصاصی کل پیتزا فقط برای شماست و دیگران سهمی از آن ندارند.

هنگام استفاده از سرور اختصاصی از همان ابتدا کنترل کاملی روی منابع سرور خود دارید و می توانید تعیین کنید که هر منبع چه محدودیت هایی داشته باشد. این نوع سرور بیشتر برای سایت تجاری متوسط و بزرگ مناسب است. اما اگر دوست ندارید از سروری به سرور دیگر مهاجرت کنید می توانید از همان ابتدا یک سرور اختصاصی خریداری نمایید. البته هزینه این نوع سرور نسبت به هاست اشتراکی بالاتر است.

سرور مجازی چیست؟

این نوع سرور را می توان به یک ماشین مجازی تشبیه کرد و برنامه ای است که روی یک کامپیوتر نصب شده. شما می توانید در هر نقطه از جهان که زندگی می کنید، به صورت اینترنتی به آن دسترسی داشته باشید و از فضا و امکانات آن استفاده کنید. از نظر امکانات و قابلیت هایی که دارد کاملا شبیه به سرور اختصاصی است.

همانطور که ماشین مجازی برنامه ای شبیه ساز محیط کامپیوتر است، سرور مجازی نیز محیط سرور اختصاصی را شبیه سازی می کند. بنابراین، امکان نصب و اجرای برنامه های مختلف را روی فضای سرور مجازی نیز خواهید داشت. در این نوع سرور نیز همانند سرور اختصاصی از دو نوع سیستم عامل ویندوز یا لینوکس استفاده می شود. با خرید vps هیچ محدودیتی برای نصب نرم افزارهای مختلف نخواهید داشت.

تفاوتvps

تفاوت سرور اختصاصی با سرور مجازی

برای درک بهتر فرق سرور اختصاصی با سرور مجازی تصور کنید که یک کامپیوتر شخصی با چند درایو دارید. در یکی از آن درایوها فایل های خود را آپلود نموده و همچنین یک نرم افزار شبیه ساز مثل برنامه شبیه ساز بلو استک نیز در این درایو نصب کرده اید. همچنین به کمک این نرم افزار شبیه ساز نیز چند برنامه اندروید را روی سیستم عامل ویندوزی کامپیوتر خود اجرا می کنید.

همانطور که مشاهده می کنید در مثال کامپیوتر، درایو شما یک ماهیت فیزیکی دارد اما برنامه شبیه سازی که در درایو فیزیکی شما نصب شده ماهیت فیزیکی ندارد و یک نرم افزار است. اما با این حال شما برای نصب آن از درایو خود استفاده کرده اید.

در رابطه با سرور اختصاصی و مجازی نیز به همین صورت است. سرور مجازی یک برنامه نرم افزاری است که روی یک سرور اختصاصی نصب شده و ماهیت فیزیکی ندارد. اما سرور اختصاصی همانند درایوی است که ماهیت فیزیکی دارد.

البته تفاوت سرور اختصاصی با سرور مجازی تنها در مثال فوق خلاصه نمی شود. در ادامه ضمن اشاره به مزایا و معایب هر سرور به مقایسه سرور اختصاصی با سرور مجازی خواهیم پرداخت.

چنانچه علاقه دارید تفاوت vds و سرور مجازی را بدانید پیشنهاد میکنیم مقاله “VDS چیست؟ سرور مجازی اختصاصی VDS چه تفاوتی با VPS دارد؟” مطالعه نمایید

مقایسه سرور اختصاصی با سرور مجازی: مزایا و معایب

هر سروری علاوه بر مزایا می تواند معایبی نیز داشته باشد. سرور اختصاصی و سرور مجازی نیز هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه به آنها اشاره شده است:

مزایا سرور مجازی

  • از نظر سطوح عملکردی برای اکثر سایت ها کاملا مناسب است
  • نسبت به سرور اختصاصی قیمت کمتری دارد

معایب سرور مجازی

در این سرور همچنان منابع به صورت اشتراکی ارائه می شوند بنابراین ممکن است از نظر مصرف منابع با محدودیت هایی مواجه شوید

مزایای سرور اختصاصی

  • از نظر تخصیص منابع و عملکرد عالی است
  • با رشد کسب و کار خود اگر نیاز به فضا و مانبع بیشتری داشتید به راحتی می توانید سرور اختصاصی خود را به پلن بزرگتری ارتقا دهید

معایب سرور اختصاصی

  • از نظر قیمت ماهیانه نسبتا گران است
  • برای کار با آن به دانش فنی نیاز دارید

تفاوت vps و اختصاصی

7 فرق سرور اختصاصی با سرور مجازی

همانطور که کمی قبلتر گفته شد سرور اختصاصی و سرور مجازی هر کدام مزایا و معایبی دارند. در کنار مزایا و معایبی که به آنها اشاره شد سرور اختصاصی و سرور مجازی شباهت های زیادی به هم دارند اما تفاوت هایی نیز دارند که دانستن آنها به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید کدامیک برای شما بهتر است. 7 تفاوت سرور اختصاصی با سرور مجازی عبارتند از:

1-تخصیص منابع

سرور اختصاصی نسبت به سرور مجازی از تخصیص منابع بهتری برخوردار است. از نظر تخصیص منابع برد با سرور اختصاصی است. شما می توانید به هر اندازه ای که بخواهید مصرف منابع داشته باشید، بدون اینکه مجبور باشید آن را با کاربر دیگری سهیم شوید. سرور مجازی نیز بی شک مزایای خاص خودش را دارد اما از نظر تخصیص منابع با سرور اختصاصی قابل مقایسه نیست.

ساده ترین حالت مقایسه سرور مجازی و سرور اختصاصی از نظر تخصیص منابع مثل سفارش یک پیتزا می باشد که قبلتر در مورد آن توضیح داده شد. یک تکه پیتزا در مقابل کل پیتزا !زمانی که منابع اشتراکی باشند همیشه این مشکل وجود دارد که فرد دیگری بیش از آنچه شما نیاز دارید منابع را استفاده کند. بنابراین، همواره ممکن است با مشکل کمبود منابع مواجه شوید

. اما در رابطه با سرور اختصاصی فقط خودتان از منابع استفاده می کنید. بنابراین به هر اندازه که خودتان نیاز داشته باشید چه کم یا زیاد می توانید استفاده کنید و دیگر نگران مصرف بیش از حد منابع توسط دیگران نیستید. گرچه شما هزینه بیشتری می پردازید اما در عوض 100% منابع سرور برای شماست.

2-فضای ذخیره سازی

یکی دیگر از تفاوت سرور اختصاصی با سرور مجازی، میزان فضای ذخیره سازی است. برای اینکه بهتر متوجه تفاوت این دو بشوید، سرور مجازی VPS مروا هاست و سرور اختصاصی مروا هاست را در نظر بگیرید که هر دو توسط یک شرکت هاستینگ ارائه می شوند. بیشترین فضای ذخیره سازی که پس از خرید سرور مجازی VPS مروا هاست می توانید دریافت کنید، 360 گیگابایت می باشد که حجم بسیار زیادی است.

در عوض فضای ذخیره سازی که با خرید سرور اختصاصی مروا هاست می توانید داشته باشید 4 ترابایت است که حدودا 10 برابر سرور مجازی اولیه است!
با وجود اینکه هر دو سرور امکانات مشابهی دارند اما از نظر فضای ذخیره سازی و تخصیص منابع، سرور اختصاصی خیلی بهتر از سرور مجازی است.

اگر به سرور مجازی vps علاقه دارید پیشنهاد میکنیم مقاله “سرور مجازی NVMe چیست؟ مزایای تکنولوژی NVMe” مطالعه نمایید

3-امنیت

با اینکه سرور مجازی از نظر امنیتی بسیار قوی است اما هاست اختصاصی درجه امنیت بالاتری نسبت به مجازی دارد. گرچه در هر دو نوع سرور می توانید برنامه های امنیتی لازم برای محافظت از سایت خود را نصب کنید اما در هاست اختصاصی اشراف کاملی روی برنامه های امنیتی خود خواهید داشت.

از نظر امنیت، سرور اختصاصی و سرور مجازی را می توان به یک خانه ویلایی و یک آپارتمان تشبیه کرد. زمانی که در یک بلوک آپارتمانی زندگی می کنید بر خلاف خانه ویلایی شخصی، هر کسی می تواند درب ورودی ساختمان را باز بگذارد ( به عبارتی ممکن است امنیت سرور شما به خاطر سایت شخص دیگری به خطر بیفتد). گرچه ممکن است دزدی که وارد ساختمان می شود به واحد شما نیاید اما همچنان خطر در کمین شماست.

هاست اختصاصی همانند یک خانه ویلایی است. گرچه همچنان این امکان وجود دارد که دزدی به خانه ویلایی شما هم بیاید اما دیگر نمی توان به دلیل بی دقتی دیگران در معرض خطر قرار گرفت.

چناچه دوست دارید در  باره یرور مجازی میکروتیک بیشتر بدانید پیشنهاد میکنیم مقاله “سرور مجازی میکروتیک چیست و در چه زمانی مورد استفاده قرار میگیرد” مطالعه نمایید

4-عملکرد

از نظر عملکردی نیز سرور اختصاصی بهتر از سرور مجازی است. عملکرد به میزان تحمل ترافیک بالا و سرعت بارگذاری سایت اشاره دارد. تفاوت سرور مجازی و اختصاصی از نظر عملکرد به دلیل محدودیت مصرف منابع بیشتر در سرور مجازی است. هرچه سروری از نظر مصرف منابع محدودتر باشد از نظر عملکردی نیز ضعیف تر خواهد بود.

عملکرد

بنابراین در یک سرور مجازی سایت ها تحمل ترافیک کمتری دارند و سرعت لود سایت نیز پایین تر است زیرا چندین سایت به صورت همزمان از یک سرور استفاده می کنند.

5-پیکربندی و سفارشی سازی

بر خلاف سایر تفاوت های سرور اختصاصی با سرور مجازی های گفته شده سرور مجازی از نظر پیکربندی و سفارشی سازی بهتر از سرور اختصاصی است. با این حال هر دو سرور دارای برنامه های متنوعی هستند و قابلیت تنظیم و سفارشی سازی را دارند.

6-مقیاس پذیری

اصطلاح مقیاس پذیری به امکان رشد و ارتقا سرور همزمان با رشد سایت شما اشاره دارد. مقیاس پذیری را می توان به یک درخت تشبیه کرد. از نظر مقیاس پذیری قرعه به نام سرور مجازی است.

تفاوت سرور اختصاصی با سرور مجازی از نظر مقیاس پذیری، این است که همراه با رشد سایت خود می توانید سرور مجازی را هم ارتقا دهید و از منابع بیشتری استفاده کنید اما سرور اختصاصی تمام منابع و فضای لازم را از ابتدا در اختیارتان قرار می دهد و برای سایت های بزرگ مناسب است.

7-قیمت

آخرین تفاوت سرور اختصاصی با سرور مجازی از نظر قیمت است که در این رابطه قیمت خرید سرور مجازی ارزان تر از قیمت خرید سرور اختصاصی است.

جمع بندی

امیدواریم در این مقاله پاسخ تمامی سوالات خود در رابطه با تفاوت سرور اختصاصی با سرور مجازی را پیدا کرده باشید. چنانچه همچنان سوالی در رابطه با فرق سرور اختصاصی با سرور مجازی دارید که نتوانسته اید پاسخ سوال خود را بیابید، میتوانید از قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

برخی سوالات متداول

مهمترین مزیت سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی مزایای زیادی دارد: از جمله مقیاس پذیری، انعطاف پذیری، قابلیت ارتقا و … که از میان آنها ارزان قیمت بودن مهمترین ویژگی آن است که باعث شده از محبوبیت بالایی برخوردار باشد.

آیا سرور مجازی را می توان به سرور اختصاصی ارتقا داد؟

بله، یکی از مسائلی که کاربران سرور مجازی با آن مواجه میشوند، امکان پایین بودن سرعت بارگذاری سایت می باشد. به این دلیل که یک سرور اشتراکی است. چنانچه با چنین مشکلی مواجه شدید می توانید سرور مجازی خود را ارتقا دهید و به یک سرور اختصاصی تبدیل کنید.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

18 دی 1402

در 12:27

در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی، تکنولوژی ابری به سرعت در حال توسعه و گسترش است و به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در عرصه فناوری شناخته می‌شود. یکی...

13 دی 1402

در 11:37

آغاز یک کسب و کار آنلاین یا راه‌اندازی یک وبسایت شخصی یکی از اقدامات مهم و چالش‌برانگیزی است که ممکن است با آن روبرو شوید. از شروع تا اجرا، شما با مجموعه‌های...

29 آذر 1402

در 17:49

مقدمه وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین همواره با چالش‌ها و انواع خطا همراه هستند. در فرآیند مدیریت و اجرای یک وب‌سایت یا کسب‌وکار آنلاین، احتمال بروز مشکلات و خ...

2 دیدگاه دربارهٔ «تفاوت سرور اختصاصی با سرور مجازی به صورت جامع»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.