رتبه‌بندی الکسا چقدر اهمیت دارد؟!

الکسا

تمامی وب سایت‌هایی که به نوعی با بازاریابی اینترنتی سر و کاردارند و از استراتژی‌های سئو استفاده می‌کنند، تلاش می‌کنند تا به بالا بردن رتبه‌هایی مثل Page Rank یا رتبه الکسا یا نرخ تبدیل خود کمک می‌کنند.
نرخ تبدیل از فرمول زیر به دست می‌آید:

نرخ تبدیل=(تعداد کل کاربران) / (تعداد کاربرانی که هدف مورد نظر صاحب سایت را انجام داده‌اند)

نرخ تبدیل چیست؟

فرض کنید صفحه‌ای در سایت شما اقدام به دریافت اطلاعات کاربران برای تبلیغات آینده می‌کند. اگر 100 نفر این صفحه را ببینند و 20 نفر اطلاعات خود را در اختیار شما قرار دهند، نرخ تبدیل 20% درصد خواهد بود. اهداف می‌تواند متفاوت باشد ولی در فرمول فوق تغییری ایجاد نمی‌کند. فرض کنید شما برای فروش یکی از محصولاتتان، تبلیغی در سایت دیگر قرار داده‌اید.

تعداد کسانی که از طریق آن تبلیغ محصول شما را می‌خرند تقسیم بر کل کسانی که آن تبلیغ را دیده‌اند، نرخ تبدیل آن تبلیغ است.
نرخ تبدیل الکسا

واضح است که هر چه نرخ تبدیل بالا تر باشد، بهتر است.

برای جذب ترافیک مورد نظر راه‌های گوناگونی وجود دارد. برخی با بالا بردن ترافیک به دنبال کسب جایگاه بهتر در نتایج موتورهای جستجو هستند و برخی دیگر هم می‌خواهند سایتشان ترافیک سنگینی داشته باشد. هدف‌ها هر چه هستند، یک خواسته مشترک در این میان است، آن هم موفقیت مالی سایت!

با اینکه از نظر بعضی از افراد فعال در کسب‌وکار اینترنتی گرفتن نمره خوب از گوگل، تنها راهی است که می‌تواند به شناخته شدن آن‌ها و در نهایت رسیدن به اهدافشان کمک کند، چیز دیگری هم است که به همین اندازه برای آن‌ها سودمند خواهد بود، آن هم گرفتن رتبه بالا در سیستم رتبه‌بندی است که به اندازه موقعیت اول مفید خواهد بود.

رتبه‌بندی الکسا چیست؟

یک سیستم رتبه‌بندی وجود دارد که توسط Alexa.com (زیر مجموعه‌ای از Amazon.com) بنا شده است و اساساً به نظارت بازدیدهای انجام‌شده از یک وب سایت می‌پردازد و میزان این بازدیدها را به صورت عمومی به نمایش می‌گذارد. الگوریتمی که الکسا بر طبق آن محاسبه می‌شود ساده است و بر اساس ثبت میزان ترافیک کاربرانی است که تولبار الکسا را در یک دوره سه ماهه نصب‌ کرده‌اند.

رتبه بندی الکسا

این ترافیک هم از دسترسی (reach) و هم از بازدید صفحه (page view) یک صفحه به دست می‌آید. Reach تعداد کاربران الکسا است که در طول یک روز از یک سایت مورد نظر دیدن می‌کنند و همان طور که از نامش پیداست، بازدید از صفحه؛ تعداد دفعاتی است که کاربران الکسا یک صفحه مشخص را مشاهده می‌کنند؛ یعنی اگر یک کاربر از یک صفحه بیش از یک بار در طول روز دیدن کند، تنها یکی از این بازدیدها شمرده می‌شود.

اولین گام فرایند رتبه‌بندی، حساب تعداد دسترسی‌ها به و بازدیدها از یک صفحه در یک روز است. رتبه‌بندی الکسا از طریق به‌کارگیری میانگین هندسی تعداد دسترسی‌ها به و بازدیدها از یک صفحه در طول یک مدت مشخص سه ماهه به دست می‌آید.

رتبه‌بندی الکسا چگونه کار می‌کند؟

شروع کار آسان است. تنها کاری که باید انجام دهید رفتن به سایت Alexa.com و نصب تولبار الکسا است. کار اصلی این سایت نمایش رتبه جهانی سایت مورد بازدید و سایت‌هایی است که به سایت مورد نظر لینک داده‌اند.

رتبه الکسا

تولبار الکسا نه تنها اطلاعات را نشان می‌دهد، بلکه به طور هم زمان همین اطلاعات را به سرور مرکزی ارسال می‌کند؛ بنابراین هر دفعه که یک صفحه وب را با یک مرورگر وب که تولبار برای آن نصب شده است بازدید می‌کنید، این اطلاعات که شامل IP شما و صفحه‌ای که در حال بازدیدش هستید به سرور فرستاده می‌شود. این آمار از تمام کاربرانی که تولبار الکسا را نصب‌کرده‌اند جمع‌آوری می‌شود.

هر چه رتبه‌بندی عددی سایت پایین‌تر باشد، برای سایت بهتر است. مثلاً اگر سایت شما بتواند خود را بین 100،000 سایت اول جای دهد، نشان از این دارد که از ترافیک بالایی برخوردار است.

ویژگی‌های رتبه‌بندی الکسا

فواید

  • می‌توان از ترافیک الکسا به عنوان یک ابزار جاسوسی رقابتی بهره برد. به خاطر داشته باشید که اندازه نمونه‌ای که به شما نشان می‌دهد خیلی کمتر از واقعیت است. نام سایت رقیب خود را در قسمت Compare Sites وارد کنید و نتیجه تلاش‌های خود در زمینه بازاریابی اینترنتی را با دیگر سایت‌های رقیب بسنجید.
  • این رتبه به تبلیغ‌کنندگان و وب‌مستر ها کمک می‌کند پتانسیل بازاریابی وب سایت شما را ببینند. هر چه رتبه الکسای شما بهتر باشد، تمایل آن‌ها برای تبلیغ کردن در سایت شما نیز بیشتر خواهد شد.
  •  صفحات و بلاگ‌های شخصی هم به شیوه سایت‌های معمولی رتبه‌بندی می‌شوند. البته ممکن است نمره مجزایی هم بگیرند.
  • ضمن اینکه رتبه‌بندی الکسا اطلاعات مفیدی از ترافیک سایت شما در اختیارتان قرار می‌دهد، در اختیار داشتنش از نظر بهینه‌سازی موتور جستجو هم مفید است.

الکسا در سئو

معایب

  •  تولبار الکسا در تمام وب سایت‌های موجود نصب نیست. ممکن است میلیون‌ها وب سایت وجود داشته باشند که با وجود ترافیک زیاد جز رتبه‌بندی الکسا قرار نگیرند و به حساب نیایند.
  • تعداد زیادی از افراد هستند که باور دارند ترافیک الکسا صحیح نیست و می‌تواند به راحتی تحت تأثیر عوامل دیگری قرار بگیرد.
  • رتبه دامنه فرعی و صفحه‌های فرعی به طور جداگانه حساب نمی‌شود و تنها ترافیک دامنه اصلی به حساب می‌آید.

راه‌های ارتقا رتبه‌بندی الکسا

اگر می‌خواهید رتبه‌بندی الکسای خود را بهبود ببخشید، تنها لازم است چند روش ساده زیر را دنبال کنید:

  • تولبار الکسا را دانلود و نصب کنید، سپس به سایت خود بروید.
  •   ویجت الکسا را درون وب سایت خود قرار دهید. این ویجت بازدیدکنندگان را ترغیب به کلیک کردن روی آن می‌کند. می‌دانید که هر کلیک حساب می‌شود.
  • محتوای انتخابی سایت‌تان را مفید و باکیفیت و مرتبط به وب مستر ها بنویسید. محتوای خود را در فروم‌ها و شبکه‌های اجتماعی ترویج دهید، چرا که بایستی تا آنجا که ممکن است افراد خبره در زمینه رایانه و اینترنت را به سایت خود جذب کنید. چون احتمال اینکه آن‌ها تولبار الکسا را نصب‌کرده باشند زیاد است.

تاثیر رتبه الکسا

  •   در سایت خود مقاله و متونی درباره رتبه‌بندی الکسا بنویسید. این کار باعث می‌شود از سایت‌های دیگر به سایت شما لینک شود و رتبه شما بالا رود.
  •  تلاش کنید مقالات خود را در وب‌سایت شبکه‌های اجتماعی مثل Digg.com، یا facebook.com  بگذارید.
  •  سایت یا صفحات مرتبط را نسبت به کلمات کلیدی الکسا بهینه کنید.
  •  به دوستان خود از تولبار الکسا بگویید و از آن‌ها بخواهید آن را درون رایانه خود نصب کنند و سپس سری به سایت شما بزنند.
  • هر زمان که در سایت یا فرومی، پستی ارسال می‌کنید، URL سایت خود را در بخش امضای خود قرار دهید. احتمال اینکه وب‌مسترها تولبار الکسا رانصب‌کرده باشند زیاد است و به همین اندازه هم احتمال اینکه آن‌ها از سایت شما دیدن کنند افزایش خواهد یافت.

رتبه بندی الکسا در سئو

در صورتی که مقاله فوق مورد توجه شما قرار گرفته پیشنهاد میکنیم مقالات “آموزش کار با دستور cp در لینوکس برای کپی کردن فایل و پوشه ها” و ”آموزش نحوه ورود به کنترل پنل هاست سی پنل cpanel” در بلاگ مرواهاست مطالعه فرمایید

کلام آخر

رتبه‌بندی الکسا مزایا و معایب خاص خود را دارد، اما مهم‌ترین جنبه این رتبه‌بندی این است که بیشتر افراد از آن به عنوان ابزاری ارزشمند برای تبلیغات مستقیم یاد می‌کنند. با در نظر گرفتن این واقعیت که تنها تعداد افرادی که تولبار الکسا را نصب‌کرده‌اند حساب می‌شود، نتایج به دست آمده احتمالاً صحیح نخواهند بود.

با این حال، این ابزار برای سایت‌هایی که از ترافیک بالایی برخوردارند و صفحاتی را که بیشتر مورد هدف هستند جذب می‌کنند، مفید است زیرا الکسا روی وب سایت‌هایی بیشتر تمرکز می‌کند که ترافیکشان مربوط به خودشان است، نه آن‌هایی که بیشتر به آن‌ها لینک می‌شود. اگر هدف یک وب سایت کسب درآمد است، با قطعیت تمام می‌گوییم که تمرکز بر روی کسب رتبه بهتر از الکسا راه‌حلی مناسب است.

سوالات متداول

فرمول نرخ تبدیل چیست؟

نرخ تبدیل=(تعداد کل کاربران) / (تعداد کاربرانی که هدف مورد نظر صاحب سایت را انجام داده‌اند)

رتبه‌بندی الکسا چیست؟

یک سیستم رتبه‌بندی وجود دارد که توسط Alexa.com (زیر مجموعه‌ای از Amazon.com) بنا شده است و اساساً به نظارت بازدیدهای انجام‌شده از یک وب سایت می‌پردازد و میزان این بازدیدها را به صورت عمومی به نمایش می‌گذارد.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

18 دی 1402

در 12:27

در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی، تکنولوژی ابری به سرعت در حال توسعه و گسترش است و به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در عرصه فناوری شناخته می‌شود. یکی...

13 دی 1402

در 11:37

آغاز یک کسب و کار آنلاین یا راه‌اندازی یک وبسایت شخصی یکی از اقدامات مهم و چالش‌برانگیزی است که ممکن است با آن روبرو شوید. از شروع تا اجرا، شما با مجموعه‌های...

29 آذر 1402

در 17:49

مقدمه وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین همواره با چالش‌ها و انواع خطا همراه هستند. در فرآیند مدیریت و اجرای یک وب‌سایت یا کسب‌وکار آنلاین، احتمال بروز مشکلات و خ...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.