SSL چیست و چرا استفاده از آن مهم است + معرفی انواع آن

SSL چیست

میدانید قفل کنار برخی وبسایت ها یا به عبارتی گواهی ssl چیست؟  ممکن است به به هنگام کار با اینترنت و مراجعه به وبسایت‌‌های متعدد، نکته ای نظر شما را جلب کند و از خود بپرسید چرا در برخی از وبسایت های موجود، آدرس بعضی از صفحات Http://  و آدرس بعضی دیگر Https://  می باشد؟ این s اضافی به چه معنا بوده و  Ssl urls چیست؟

به زبانی ساده و کوتاه، این s نشانه ای بر امن بودن وب سایت است. درواقع وبسایتی که ابتدای آدرس آن بجای  Http:// آدرس Https:// را مشاهده میکنید، امنیت کاربر خود را تامین کرده و از اطلاعات او محافظت میکند ، اما تفاوت http و https چیست و هر یک چه کارایی دارند؟  SSL مخفف چیست؟  شاید برای شما جالب باشد که این نشان s، با نام SSL شناخته شده و مخفف عبارت  Secure Sockets Layer به معنای ” لایه سوکت های امن ” است.

در این مقاله با هم به معرفی انواع ssl  و اهمیت استفاده آن برای وبسایت ها می پردازیم.

ssl چیست

SSL چیست؟

برای اینکه بدانیم اس اس ال چیست، تعریف وب سایت ssl.com را مرور میکنیم:

“SSL  یک فناوری امنیتی استاندارد برای ایجاد پیوند بین یک سرور و مرورگر است. این فناوری تضمین میکند تا تمامی دیتاها بین سرور و مرورگر محرمانه باقی بماند.”

به بیانی ساده تر برای مثال ممکن است شما در یک سایت فرمی را تکمیل کنید و دکمه ارسال را کلیک کنید.

اگر این صفحه گواهی SSL را نداشته باشد، تمامی اطلاعات وارد شده در فرم توسط هکرها قابل مشاهده خواهد بود. این اطلاعات ممکن است از کم اهمیت ترین اطلاعات تا پراهمیت ترین باشد. از اطلاعات تراکنش بانکی صورت گرفته تا اطلاعات خصوصی مهمی که برای ثبت نام در هر سایتی وارد خواهید کرد.

هکرها به این سرقت اطلاعات، man-in-the-middle attack یا «حمله مرد میانی» می‌گویند. این حمله را میتوان از روش های مختلفی انجام داد، اما رایج ترین روش آن بدین شکل است که یک برنامه کم حجم و غیر قابل شناسایی توسط هکر بر روی سرور مورد نظر قرار میدهند، سپس این برنامه منتظر میماند تا بازدیدکننده ای وارد وب سایت شده و شروع به ثبت اطلاعات خود در یک فرم بکند.

برنامه ای که هکر بر سرور قرار داده با ثبت اطلاعات، فعال شده و اطلاعات مربوطه را برای هکر ارسال میکند. این یک داستان ترسناک برای سایت هایی بدون ssl است.

اما هنگامی که از یک وبسایت با ssl دیدن کنید، مرورگر شما یک حالت امن را با سرور خود ایجاد میکند. در این حالت هیچ کس جز شما و وب سایت مربوطه نمیتواند به اطلاعات تایپ شده در مرورگر دسترسی داشته باشد و آنها را مشاهده کند. در پروتکل امن Https  داده ها بر اساس SSL  انجام میشود و رمزگذاری خواهند شد،  درصورتی که در Http  داده ها و اطلاعات به صورت متن ساده هستند. درواقع ssl بسته کوچکی از داده است که یک کلید مخفی را به صورت دیجیتالی به دیتاها اضافه میکند.

با توجه به اهمیت این موضوع و سرعت بالای اینترنت در دنیای امروزی، بهترین کار این است که از وب سایت هایی استفاده کنید که آدرس آنها با https:// شروع می‌شود و گواهینامه SSL معتبر دارند.

معرفی اس اس ال

گواهینامه ssl چیست و چه کاربردی دارد؟

قبل تر متوجه شدیم دیتاهای موجود بین سرورها و رایانه شما از طریق SSL رمزگذاری میشود که درنتیجه اطلاعات شما امن خواهد ماند. بنابراین میتوان گفت مهم ترین کاربرد ssl محافظت از داده ها است. هر وب سایتی با اطلاعات حساس یا اطلاعات شخصی اعم از اطلاعات کارت بانکی یا اشتراک و پسورد هر فرد، در ابتدا باید به فعال سازی ssl  بپردازد.

اما علاوه بر موارد اشاره شده،میخواهیم بدانیم گواهینامه ssl چیست و چه کاربردی دارد؟. در سال 2014 گوگل به صورت رسمی اعلام کرد تمامی سایت های موجود میبایست از HTTPS استفاده کنند، این تغییر به منظور تشخیص راحت تر وب سایت های قابل اعتماد توسط کاربران و حفظ امنیت آن ها بود.

گوگل با این کار نه تنها یک امنیت اجباری در اینترنت ایجاد کرده است، بلکه  گواهی‌نامه اس اس ال را به عنوان یک ابزار قطعی برای قابل اعتماد بودن یک وب‌‌سایت تعیین می‌نماید.برای اطلاع بیشتر  از تاثیر گواهی ssl در امنیت بیشتر وبسایت ها میتوانید با مراجعه به مقاله قبلی اطلاغات بیشتری بدست بیاورید

استفاده از انواع ssl میتواند در سئوی وب سایت و افزایش امتیاز بندی گوگل برای بیزینس شما نیز موثر باشد. اما چگونه؟ فعال بودن ssl  برای سایت شما، باعث میشود قفلی سبزرنگ در کنار آدرس سایت شما ظاهر شود. این قفل در کنار آدرس شما اعتماد مخاطبین شما را به همراه دارد و باعث افزایش اطمینان کاربران میشود.

در نتیجه این امر، اعتماد بیشتر به منزله افزایش بازدید و جذب ترافیک ارگانیک برای سایت شما خواهد بود که در نتیجه این آورده ها، گوگل نیز سایت شما را بیشتر در معرض کاربران خود قرار خواهد داد و رتبه بهتری کسب میکنید.

برای یک اتصال امن چند مرحله اساسی وجود دارد. در ابتدا شما آدرس اینترنتی امن ( با HTTPS) را تایپ کرده یا در صورت وجود، انتخاب میکنید. سپس وب سرور، درخواست شما را دریافت میکند و پاسخی را ارسال میکند که در تلاش است تا یک فایل ارتباط قابل اعتماد را بین مرورگر وب و سرور وب شما ایجاد کند.

این مرحله “SSL handshake” نام دارد. با تایید گواهی SSL در مرحله بعد، داده های منتقل شده بین وب سرور و مرورگر وب رمزگذاری میشود تا دیتاها ایمن و خصوصی بماند.

انواع گواهینامه  ssl  و مزایای هر یک از آنها

انواع گواهینامه  ssl  و مزایای هر یک از آنها

پس از اینکه متوجه شدیم ssl چیست، نیاز است به سراغ انواع گواهینامه ssl رفته و آن ها را بشناسیم.  در ابتدا باید بدانیم پروتکل ssl  از طریق یکسری شرکتهای شخص ثالث و معتبر برای وب سایت ها فعال میشود، این روند صدور گواهینامه ssl نامیده میشود.

برای صدور گواهینامه نیاز است تا ssl  اعتبار سنجی و تایید شود. در این قدم نیاز است انواع ssl شناسایی شده و به دلیل تنوع موجود در تایید اعتبار سایت، با شناسایی ماهیت و مزایای هر یک از این ssl ها، تصمیم بگیرید کدام یک از آنها برای وب سایت و نوع کسب و کار شما مناسب است. گواهینامه های ssl به ترتیب اعتماد سنجی به شرح زیر است:

1.گواهینامه SSL DV

گواهینامه SSL DV که نام آن مخفف  Domain Validation است، به گواهینامه اعتبارسنجی دامنه معروف است. در این گواهینامه از سازمان، شرکت و یا مالک سایت بررسی خاصی نخواهد شد و فقط دامنه شما توسط شرکت صادر کننده تایید و احراز هویت خواهد شد. این گواهینامه جزو ارزانترین گواهینامه های SSL بوده و معمولا وبسایت های عمومی از آن استفاده میکنند.

2.گواهینامه SSL DV

گواهینامه SSL DV که نام آن مخفف  Organization Validation است، سطح اعتبار بالاتری نسبت به گواهینامه اعتبار سنجی دامنه داشته و قابل اعتمادتر میباشد. سازمان ها به هنگام درخواست این گواهینامه، توسط عوامل انسانی بررسی شده و در این حین میبایست رسمیت ثبت شرکت فرد درخواست دهنده اثبات شود.

در این نوع گواهینامه، علاوه بر تمام مواردی که در گواهینامه DV اشاره شد، نام رسمی شرکت  یا سازمان شما هم تایید و احراز هویت می شود. این مسئله موجب میشود که زمانی که کاربر نام رسمی شرکت شما را در کنار نشان گواهینامه شما مشاهده می کند، با اطمینان بیشتری از شما خدمات دریافت کرده و اعتماد بیش از پیش حاصل میشود.

3.گواهینامه SSL EV

گواهینامه SSL EV که نام آن مخفف  Extended Validation است، قابل اعتمادترین و کاملترین گواهینامه SSL است. این گواهینامه بالطبع مراحل احراز هویت سختگیرانه تر و موشکافانه تری نسبت به دیگر گواهینامه ها دارد و استانداردهای مشخصی برای آن تعیین شده است. اما مسئله ای که آن را متفاوت میکند، این است که گواهینامه های EV یک نوار سبز رنگ در مرورگر کاربران فعال کرده تا فرد متوجه تفاوت این گواهینامه با گواهینامه های معمولی شوند.

مهمتر از آن میتوان به این اشاره کرد که این نوع گواهینامه بیشترین اعتماد را برای بازدیدکننده ها داشته و جعل هویت وب سایت های دیگر از این گواهینامه ها به  صورتی غیرممکن است و کاربر به اعتبار شرکت شما هیچ شکی نخواهد کرد.

مزایا SSL

مزایای SSL

حال با شناختی که در حال حاضر نسبت به انواع گواهینامه SSL  به دست آورده اید، متوجه مزایای SSL به صورت کلی شده اید. مزایای SSL در حال حاضر، مخصوصا برای سایت های فروشگاهی یا سایت هایی که با اطلاعات حساس کاربران سروکار دارند، بر کسی پوشیده نیست. در ادامه مروری بر تمامی مزایای SSL خواهیم داشت:

  • SSL محافظ اطلاعات شماست

همانطور که به آن اشاره شد، کار اصلی این گواهی حفاظت از اطلاعات کاربران است. با نصب این گواهی اطلاعات کاربران رمزگذاری شده و به فرمتی غیر قابل خوانش تبدیل میشود.

  • SSL هویت شما را تایید میکند

با توجه به حجم کلاهبرداری در فضای مجازی، این گواهی راه تشخیص وبسایت های معتمد و متقلب است.

  • SSL  حس اعتماد مشتری را تقویت میکند.

بسیار مهم است که در دنیای پررقابت امروزی، کاربر به شما اعتماد کند. این گواهی یک مهر اعتماد برای کاربران شما است.

  • SSL پیش نیاز اصلی دریافت نماد اعتماد دو ستاره است

یکی از نیازمندی های تایید اعتبار کسب و کار شما، دریافت اینماد است که با گواهی SSL شما میتوانید گواهی اعتماد دو ستاره را دریافت کنید.

  • SSL رتبه شما را در نتایج موتور جست و جو بهبود میبخشد.

این گواهی برای سئو سایت شما مناسب بوده و بر رتبه شما موثر است. طبق گفته گوگل اگر دو سایت از هر نظر با هم برابر باشند، اما تنها یکی دارای گواهینامه SSL باشد، در نتایج جستجو بالاتر نمایش داده میشود.

چگونه بفهمیم سایتی دارای SSL است یا خیر؟

چگونه بفهمیم سایتی دارای SSL است یا خیر؟

اکنون که متوجه شدیم  اس اس ال چیست و همچنین اینکه گواهینامه ssl چیست و چه کاربردی دارد،نیاز است بدانیم آیا سایتی دارای گواهینامه ssl است یا خیر؟

از آنجا که جزییات گواهینامه SSL  برای کاربران شما مشخص نمیشود، در مرورگرها یک قفل سبز یا نشانی از امنیت در قسمت آدرس سایت نشان داده میشود که فرد میتواند با یک نگاه متوجه دارا بودن یا نبودن پروتکل SSL  برای وبسایت شود. اگر نیاز است تا به جزئیات گواهی SSL دسترسی پیدا کنید، تنها کافیست به سادگی روی قفل کلیک کنید. علاوه بر آن اکثر گواهینامه های SSL شامل نام دامنه، شرکت، آدرس و شهر است.

علاوه بر آن این گواهینامه تاریخ انقضای گواهی و تمامی جزئیات مربوط به صدور گواهینامه و شرکتی که آن را صادر کرده است را داراست. هنگامی که مرورگر اتصال SSL  به یک وبسایت را برقرار میکند، درابتدا بررسی میکند که گواهی منقضی نشده باشد، چه شرکتی صادرکننده آن است و آیا وبسایت امن است یا خیر. اگر هریک از این بررسی ها ناموفق باشد مرورگر شما هشداری را نمایش میدهد که به کاربر اطلاع دهد سایت توسط گواهینامه SSL  امن نیست.

در نهایت پس از اتمام تمامی مراحل باید اقدام به نصب گواهی SSL در دایرکت ادمین یا سی پنل و یا سایر پنل های مدیریتی در هاست خود کنید.

چگونه برای سایت خود SSL  تهیه کنیم؟

با توجه به انواع گواهینامه SSL ،صاحبان وب سایت می بایست نوع گواهینامه خود را مشخص کرده و از مرجع صدور گواهینامه، SSL  مورد نظر را تهیه کنند.  طبیعتا بهره مندی از این ویژگی ها در امنیت بالا در مقابل پرداخت هزینه است. گرچه شما میتونید از برخی گواهینامه های رایگان استفاده کنید، اما این گواهینامه ها زمان محدودی داشته و امنیت بالایی ندارند.

همچنین برای دریافت اینماد نمی توانید از گواهینامه رایگان استفاده کنید. برای خرید گواهینامه شما میتوانید از وبسایت های خارجی یا ایرانی استفاده کنید.  شرکت های ارائه دهنده SSL در خارج از کشور عبارتند از: Comodo Secure و Verisign و Open Trust و NetLock. اما برای خرید SSL  در ایران شما میتوانید به صورت واسطه از شرکت هایی که پشتیبانی خوبی دارند درخواست دهید.پس از مراحل خرید، بررسی مدارک و احراز هویت، مرجع صدور گواهینامه تایید میکند که ادعای صاحب وبسایت درست است و گواهینامه به او اعطا می شود و پس از آن SSL روی وبسایت شما فعال خواهد شد.

خطای ssl چیست؟

توجه داشته باشید پس از فعال شدن SSL، ممکن است خطا شوید  مشاهده کنید. گاهی ممکن است به دلیل تنظیم نبودن ساعت و تاریخ سیستم عامل و مرورگر شما، این خطا را مشاهده کنید. در این شرایط با انجام تنظیمات درست و آپدیت، حتی گاهی ری استارت سیستم این خطا رفع میشود. برای اطمینان از اینکه ایراز از مرورگر نیست میتوانید با مرورگر دیگری تست کرده و وضعیت را مشاهده کنید. همچنین در این زمینه برخی از سایت های تست HTTP  وجود دارد که با تست آن می توانید متوجه شوید ایراد از SSL  است یا خیر.

همچنین ممکن است خطای احراز SSL به صورت صفحه قرمز رنگی با عنوان Certificate is not Trusted را مشاهده کنید که دلیل آن بروز خطا در ارایه دهنده سرویس است.

به یاد داشته باشید اگرچه با تکامل اینترنت راه حل های حفاظت از وبسایت ها بهتر شده و افزایش می یابد، اما در کنار آن خلاقیت مجرمان سایبری نیز روزافزون است. بنابراین با توجه به بیانیه های گوگل و تجربه های پیش آمده در سرقت اطلاعات، استفاده از پروتکل SSL  برای تبدیل وبسایت شما به مکانی امن تر بسیار قابل اهمیت است. برای اطلاع بیشتر از انواع خطاهای ssl میتوانید مقاله “خطای ssl چیست | آموزش رفع خطای ssl در گوگل کروم، موبایل و اندروید” مطالعه فرمایید

سوالات متداول

گواهی SSL چیست؟

SSL یک فناوری امنیتی استاندارد برای ایجاد پیوند بین یک سرور و مرورگر است. این فناوری تضمین میکند تا تمامی دیتاها بین سرور و مرورگر محرمانه باقی بماند.

چگونه متوجه شویم سایتی دارای SSL است؟

از آنجا که جزییات گواهینامه SSL برای کاربران شما مشخص نمیشود، در مرورگرها یک قفل سبز یا نشانی از امنیت در قسمت آدرس سایت نشان داده میشود که فرد میتواند با یک نگاه متوجه دارا بودن یا نبودن پروتکل SSL برای وبسایت شود

مزایا استفاده از SSL چیست؟

SSL محافظ اطلاعات شماست ,SSL حس اعتماد مشتری را تقویت میکند,SSL پیش نیاز اصلی دریافت نماد اعتماد دو ستاره است و همچنین SSL رتبه شما را در نتایج موتور جست و جو بهبود میبخشد.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

18 دی 1402

در 12:27

در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی، تکنولوژی ابری به سرعت در حال توسعه و گسترش است و به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در عرصه فناوری شناخته می‌شود. یکی...

13 دی 1402

در 11:37

آغاز یک کسب و کار آنلاین یا راه‌اندازی یک وبسایت شخصی یکی از اقدامات مهم و چالش‌برانگیزی است که ممکن است با آن روبرو شوید. از شروع تا اجرا، شما با مجموعه‌های...

29 آذر 1402

در 17:49

مقدمه وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین همواره با چالش‌ها و انواع خطا همراه هستند. در فرآیند مدیریت و اجرای یک وب‌سایت یا کسب‌وکار آنلاین، احتمال بروز مشکلات و خ...

12 دیدگاه دربارهٔ «SSL چیست و چرا استفاده از آن مهم است + معرفی انواع آن»

    1. سلام در مرورگرها یک قفل سبز یا نشانی از امنیت در قسمت آدرس سایت نشان داده میشود که فرد میتواند با یک نگاه متوجه دارا بودن یا نبودن پروتکل SSL برای وبسایت شود

  1. بازتاب: راهنمای نصب گواهی ssl در دایرکت ادمین در 6 مرحله | راه اندازی پروتکل https - وبلاگ مروا هاست

  2. بازتاب: خطای ssl چیست | آموزش رفع خطای ssl در گوگل کروم، موبایل و اندروید - وبلاگ مروا هاست

  3. بازتاب: آموزش نحوه فعالسازی SSL رایگان سی پنل و تمدید آن به صورت خودکار - وبلاگ مروا هاست

  4. بازتاب: تفاوت http و https چیست ؟ | بهترین راه انتقال از http به https در 2 مرحله - وبلاگ مروا هاست

  5. بازتاب: پروتکل SSH چیست | چگونگی عملکرد و 6 مورد از قابلیت های آن - وبلاگ مروا هاست

  6. بازتاب: آموزش گام به گام نحوه نصب SSL در Cpanel - وبلاگ مروا هاست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.