سرور Linux | لینوکس سیستم عامل قدرتمند طی ۲۹ سال گذشته

سرور Linux

معرفی سرور Linux

وقتی لینوکس در 25 اگوست 1991 برای اولین بار تولید شد، برای لینوکس توروالدز (Linus Torvalds) 21 ساله، چیزی بیش از یک سرگرمی نبود. اگرچه امروزه جامعه لینوکس با بیش از 86 میلیون کاربر قوی تخمین زده شده است. لینوکس توروالدز در 29 سال پیش ازعملکرد عالی لینوکس بصورت امروزه، اطلاعی نداشت.

درحالیکه از آن زمان به بعد، لینوکس به ستون فقرات بسیاری از شرکت های بزرگ و کوچک تبدیل شده است. این سیستم در سیستم های دولتی و در دستگاه های جهانی تعبیه شده است. لینوکس یک جایگزین مناسب برای سخت افزار گران قیمت و پیچیده در macOS و سیستم عامل پر دردسر ویندوز است.

توسعه دهندگان نرم افزار بیش از هر سیستم عامل دیگری، لینوکس را به سیستم عامل های سخت افزاری سازگار میدانند.

یکی دیگر از اعضای خانواده لینوکس، سیستم عامل Chrome ، محبوبیت Chromebook را ایجاد می‌کند که اکنون می تواند برنامه های Linux و Android را اجرا کند. به زودی امکان اجرای برنامه های ویندوزی نیز ممکن است به سیستم عامل Chrome وارد شود.

مایکروسافت اخیراً توانایی اجرای لینوکس را در ویندوز اضافه کرده است. این گسترش فناوری ها حرکتی را هدایت می کنند که همه سیستم عامل های رایانه ای،سیستم عامل لینوکس را در هسته خود قرار می دهد. درنتیجه پیشرفت فناوری، انعطاف پذیری و محبوبیت روزافزون پلتفرم لینوکس را با قطعیت بیشتری نشان می دهد.

موارد استفاده از سیستم عامل لینوکس (سرور Linux)

برخی از افراد حتی نمی دانند که از لینوکس درسیستم های خود استفاده می کنند. این نمونه دیگری از موفقیت لینوکس و توزیع کسترده آن در همه جا می باشد.

یک مثال بارز برای استفاده‌ی لینوکس در عرصه‌های متنوع، سیستم‌عامل اندروید است. این سیستم‌عامل که بر پایه‌ی هسته‌ی لینوکس نوشته‌شده، در انواع و اقسام وسایل استفاده می‌شود. از گوشی‌ها و ساعت‌های هوشمند گرفته تا تلویزیون‌ها و یخچال‌ها. علاوه بر این، بیش از ۹۵ درصد ابرکامپیوترهای جهان از سیستم‌عامل‌هایی بر پایه‌ی لینوکس بهره می‌برند.

استفاده از لینوکس فقط به همین موارد محدود نمی‌شود. علاوه بر استفاده از لینوکس در سیستم اتومبیل‌های خودران، شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، فیسبوک و توییتر، از این سیستم‌عامل برای سرورهایشان استفاده می‌کنند.

لینوکس

یکی از دوست داشتنی ترین ویژگی های لینوکس قیمت آن است – چرا؟ چون کاملا رایگان هست! کاربران می توانند آخرین نسخه ها را صدها بار دانلود کنند. در هر صورت، هیچ سخت افزار جدیدی مورد نیاز نیست.

یکی دیگر از مزایای لینوکس ، امکان دانلود و اجرای هزاران برنامه کاملاً کاربردی رایگان است. در بسیاری از موارد ، کیفیت نرم افزار برابر یا برتر از برنامه های شناخته شده ویندوز است.

کاربران خانگی لینوکس امروزه می توانند بیشتر توزیع های لینوکس را با کمترین دردسر نصب کنند.

محبوبیت لینوکس

محبوبیت لینوکس و سرور Linux بعنوان گزینه جایگزین دسک تاپ برای ویندوز حدود چهار سال بعد با ورود اوبونتو (Ubuntu) در سال 2004 رونق زیادی پیدا کرد. پس از آن، لینوکس دبیان (Debian) ساخته شد، اوبونتو لینوکس به یک گزینه محبوب کامپوترهای رومیزی تبدیل شد و مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفت.

در سال 2011 ، ظهور Chromebook ها توجه بیشتری را به دسک تاپ لینوکس جلب کرد. گوگل اولین Chromebook را با سیستم عامل مرورگر وب Chrome OS خود معرفی کرد.

کروم بوک ها لپ تاپ‌هایی هستند که سیستم عامل کروم را به جای ویندوز یا مک او اس معمول اجرا می‌کنند و سیستم عامل کروم درواقع یک افزونه از مرورگر گوگل کروم است. به طور خلاصه، کروم بوک لپ تاپی است که مرورگر گوگل کروم را اجرا می‌کند.

محبوبیت لینوکس

چهار سال بعد، Chromebook ها از لپ تاپ های ویندوز پیشی می گرفتند.

بعد از آن سیستمهای cloud ارائه شد. بخش های فناوری اطلاعات از سال 2015 شروع به انتقال از سرورها و مراکز داده به cloud کردند. لینوکس از همان ابتدا جایگاه قدرتمندی را به دست آورد. حتی در آمار Azure Cloud OS مایکروسافت، بیش از نیمی از مشتریان مایکروسافت را در حال اجرای نمونه های مجازی لینوکس (VM) معرفی نمود.

معجزات مایکروسافت و تأثیرات مثبت آن بر محبوبیت لینوکس

از سال 2014 ببعد با تغییر رهبری شرکت مایکروسافت، شهرت لینوکس بشدت افزایش یافت.

مایکروسافت Windows Subsystem for Linux 2.0 رابرای کاربران ویندوز 10، معرفی کرد. این امکان به کاربران ویندوز امکان این را می‌داد که لینوکس را همزمان روی سیستم ویندوزی خود اجرا کنند.

همچنین مایکروسافت سال گذشته IBM Red Hat را به مبلغ 34 میلیارد دلار خریداری کرد. این بزرگترین خرید نرم افزار تاکنون بوده است و با این کار به هر گونه شک و تردید در مورد تسلط لینوکس بر دنیای فناوری پایان داد.

ارائه محیط گرافیکی در دنیای لینوکس

همچنین جهت سادگی بیشتر لینوکس محیط های گرافیکی را نیز ارائه داد. محیط های گرافیکی گنو/لینوکس با هدف رفع نیاز کاربران و به صورت بازمتن بوده و توسط گروه بزرگی از برنامه نویسان در خلق شده و در حال توسعه هستند.

Kool Desktop Environment یا KDE از سال 1996 آغاز به کار کرد. این قابلیت، اولین محیط گرافیکی مهم در زمانی بود که استفاده از ترمینال و خط فرمان (Command-line) بر لینوکس حاکم بود. یک سال بعد ، محیط گرافیکی GNOME شروع به کار کرد.

پایداری و امنیت لینوکس

از طرف دیگر لینوکس با توجه به ساختار خود سیستم عاملی با امنیت بسیار بالا و پایدارمی باشد ، پایداری لینوکس را مدیون روش صحیح استفاده‌ی آن از سخت‌افزار می باشیم. لینوکس این خصلت را از UNIX به ارث برده است.

همچنین امنیت آن را علاوه بر ساختار صحیح ان مدیون بازمتن (Open Source) بودن آن هستیم. متن باز بودن بودن سیستم‌های لینوکسی و یونیکسی باعث شده تا در صورت مشاهده‌ی کوچکترین مشکل در هسته‌ یا نرم افزار های جانبی در چند ساعت یا حداکثر چند روز توسعه دهندگان و برنامه نویسان ضعف و مشکل را حل کرده و راه حل را در اختیار عموم کاربران قرار دهند.

این گونه است که گنو/لینوکس در پایداری و امنیت به‌یک افسانه تبدیل شده است و جزو ایمن ترین و پایدارترین سیستم عامل های جهان به شمار می رود.

نتیجه‌گیری

در آینده ای نزدیک شاهد آن خواهیم بود که قابلیت‌های جدید لینوکس و سرور Linux به سرعت افزایش یافته و البته این بار دیگر تصمیم با شماست که همچنان از مایکروسافت استفاده نمایید و یا لذت استفاده از نرم‌افزارهای با امنیت بالا و متن باز لینوکس را بچشید.

سوالات متداول

 

  • سرور Linux چیست؟
    سروری است که یکی از توزیع‌های سیستم‌عامل Linux روی آن نصب شده است
  • مهمترین مزیت لینوکس چیست؟
    میتوان گفت اپن‌سورس بودنلینوکس مهم ترین مزیت آن است . که باعث شده توزیع‌های عمومی و خصوصی بسیار متفاوتی بر اساس آن ساخته شود.

“در صورتی که مقاله فوق مورد توجه شما قرار گرفته پیشنهاد میکنیم مقالات “catch all emails در هاست لینوکس” و تاثیر لینوکس و تکنولوژی های متن باز بر روی علم پزشکیدر بلاگ مرواهاست مطالعه فرمایید

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

18 دی 1402

در 12:27

در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی، تکنولوژی ابری به سرعت در حال توسعه و گسترش است و به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در عرصه فناوری شناخته می‌شود. یکی...

13 دی 1402

در 11:37

آغاز یک کسب و کار آنلاین یا راه‌اندازی یک وبسایت شخصی یکی از اقدامات مهم و چالش‌برانگیزی است که ممکن است با آن روبرو شوید. از شروع تا اجرا، شما با مجموعه‌های...

29 آذر 1402

در 17:49

مقدمه وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین همواره با چالش‌ها و انواع خطا همراه هستند. در فرآیند مدیریت و اجرای یک وب‌سایت یا کسب‌وکار آنلاین، احتمال بروز مشکلات و خ...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.