wordpress وردپرس چیست؟ همه چیز درباره وردپرس

وردپرس چیست؟

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که وردپرس چیست؟ زمانی‌که برای طراحی وبسایت به سیستم انتشار محتوای شخصی، بروز و پیشرفته نیاز بود، سیستم مدیریت محتوای قدرتمند و ساده‌ای به نام وردپرس متولد شد. به راستی که وردپرس تحولی عظیم در طراحی وبسایت ایجاد کرده است. این سیستم در گروه نرم‌افزاهای آزاد قرار می‌گیرد و قابلیت‌های فراوانی دارد. امادر واقع  وردپرس چیست؟  مطالعه مطالب پیش رو جهت رسیدن به پاسخ این سوال کمک‌کننده خواهد بود و شما را با دنیای وردپرس بیشتر آشنا خواهد کرد.اما توصیه می شود قبل از آن با پیش نیاز های نصب وردپرس آشنا شوید.

WordPress

وردپرس چیست؟

یکی از سیستم‌های رایج مدیریت محتوا وردپرس (WordPress) نام دارد. این سیستم به شکل متن باز است و می‌توان جهت طراحی وب سایت‌های مختلف بدون نیاز به کدنویسی از آن استفاده کرد. جهت شروع کار با وردپرس ابتدا لازم است بعد خرید هاست با توجه به نکاتی مانند تفاوت هاست لینوکس و ویندوز آن  را بر روی هاست نصب کنید. با کمک وردپرس به دلیل انعطاف بالایی که دارد می‌توانید هرگونه وبسایت تحت وب را به شکل رایگان طراحی کنید.

آشنایی با تاریخچه وردپرس

وردپرس در سال 2003 توسط مایک لیتل و مت مولنوگ به شکل رسمی معرفی شد. در آن زمان وردپرس یک سیستم وبلاگ‌نویسی قوی با رابط کاربری آسان بود ولی با گذشت زمان به سیستم مدیریت محتوای توسعه یافته تبدیل شد. با کمک وردپرس می‌توان انواع وبسایت را مدیریت کرد.

فاکتورهای مورد نیاز جهت شروع کار با وردپرس

پس از معرفی وردپرس نوبت به معرفی شروع کار با این سیستم می‌رسد. وردپرس چیست؟ و چگونه باید با آن کار کرد؟ برای اینکه بتوانید وبسایت مورد نظرتان را با استفاده از وردپرس طراحی کنید به دامنه و هاست احتیاج دارید. تنوع هاست عرضه شده در بازار بسیار زیاد است. شما می‌توانید هر کدام را انتخاب و نصب کنید. اگر قصد ثبت دامنه را دارید می‌توانید به شرکت‌های مختلفی که در این زمینه کار می‌کنند، تقاضا دهید.

مرحله بعد نصب جدیدترین ورژن وردپرس است. جهت دانلود وردپرس به شکل رایگان می‌توانید به سایت www.wordpress.org مراجعه کنید. همچنین دانلود نسخه فارسی وردپرس از سایت www.fa.wordpress.org امکانپذیر خواهد بود.

وردپرس چه خصوصیاتی دارد؟

پس از آشنایی با تاریخچه وردپرس توصیه می‌شود با ویژگی‌های این سیستم نیز بیشتر آشنا شوید. وردپرس دارای یک سری خصوصیات استاندارد است. تعداد زیادی افزونه نیز وجود دارد که قابلیت گسترش وردپرس را افزایش داده است اما باید دقت داشت که از بین آنها بهترین افزونه وردپرس در زمینه مورد نظر را انتخاب کرد. به علاوه برای کاربران این قابلیت وجود دارد که کدهای وردپرس را تغییر دهند یا بروزرسانی کنند. وردپرس خصوصیات زیادی دارد که چند مورد از ویژگی‌های آن را ذکر کردیم.:

  • رابط کاربری ساده
  • منعطف بودن
  • نحوه انتشار آسان محتوا
  • قابلیت مدیریت توسط کاربر
  • استفاده راحت از پوسته
  • دارای ابزارهای متنوع انتشار محتوا
  • بروزرسانی سایت به کمک افزونه‌ها

مهم‌ترین هدف وردپرس چیست؟

اصلی‌ترین کاربرد وردپرس افزایش توانمندی کاربران جهت انتشار انواع محتوا به شکل آنلاین است. به طور مثال به کمک وردپرس می‎‌توان وب سایت شخصی، آموزشی و خبری طراحی کرد. همچنین طراحی فروشگاه آنلاین جهت معرفی و فروش محصولات یا سایتی با هدف معرفی کسب و کارهای شرکت‎های مختلف نیز امکان‌پذیر خواهد بود. حتی اگر به دنبال راهی برای ارائه رزومه کاری خود هستید، وردپرس می‌تواند به شما کمک کند.

چرا وردپرس طرفداران زیادی دارد؟

چرا وردپرس طرفداران زیادی دارد؟

در این بخش از مطلب وردپرس چیست، تصمیم داریم در ارتباط با خصوصیات آن بیشتر صحبت کنیم. به نظر شما چرا وردپرس در مقایسه با سایر سیستم‌های مدیریت محتوا محبوبیت بیشتری دارد؟ علت محبوبیت وردپرس را می‌توان حضور طولانی مدت آن در بازار دانست. این سیستم تمامی نیازهای کاربران را می‌داند و براساس آن طراحی شده است. در ادامه مطلب در ارتباط با مزیت‌های وردپرس بیشتر توضیح خواهیم داد.

ساده بودن

یکی از مهم‌ترین خصوصیت وردپرس سادگی آن است. محیط ساده وردپرس سبب شده است که افراد مبتدی نیز بتوانند با آن کار کنند. به جز نصب اولیه وردپرس که به دانش تخصصی نیاز دارد کار با محیط گرافیکی آن بسیار راحت خواهد بود.

منعطف بودن وردپرس

در این بخش از مطلب تصمیم داریم در رابطه با انعطاف‌پذیری وردپرس توضیح دهیم. به کمک وردپرس قادر خواهید بود انواع وبسایت را ایجاد کنید، صفحات وب سایت را با سلیقه خودتان ویرایش کنید و انواع محتوا نظیر ویدیو، تصویر و… را انتشار دهید. اینکه هدف شما از راه‌اندازی سایت چه باشد زیاد اهمیت ندارد، مهم این است که وردپرس برای رفع هر نوع نیاز شما راه حلی دارد.

میزان امنیت بالا

اگر در ارتباط با امنیت وبسایت اطلاعات کمی داشته باشید، حتما این سوال برایتان پیش آمده که وردپرس چقدر امن است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که وردپرس با بکارگیری روش‌های ساده، سایت شما را از هک کردن محافظت می‌کند. البته این بدین معنی نیست که وردپرس هیچگونه مشکل امنیتی ندارد.

سیستم مدیریت محتوای رایگان

وردپرس سیستمی کاملا رایگان است و به کارگیری از آن بدون هزینه خواهد بود. البته برای راه‌اندازی اولیه سایت برای تهیه کردن دامنه و هاست لازم است هزینه کنید.

متن باز بودن وردپرس

در این بخش از مطلب “وردپرس چیست؟” با قابلیت متن باز بودن آن بیشتر آشنا خواهید شد. یکی دیگر از خصوصیات وردپرس که سبب محبوبیت آن شده است، متن باز بودن (open source) آن است. این بدین معنی است که تمامی کدهای آن به شکل کاملا همگانی قابل استفاده خواهد بود و همه قادر هستند به امر گسترش آن کمک کنند. به طور ساده می‌توان چنین گفت که پروژه وردپرس برای همه سود دارد. تمامی برنامه‌نویسان از کل جهان از وردپرس استفاده می‌کنند. همواره افزونه‌ها و قالب‌های وردپرس در حال بروزرسانی است.

بروزرسانی وردپرس تنها با یک کلیک

شما می‌توانید سیستم وردپرس را تنها با یک کلیک بروزرسانی کنید. در این حالت با خیالی آسوده و یک سیستم مدیریت محتوای آپدیت شده وبسایت خود را مدیریت خواهید کرد.

تنوع بالای طرح در وردپرس

در این قسمت به طرح‌های فراوان وبسایت اشاره مختصری خواهیم کرد. در این زمینه باید بدانید که در وردپرس انواع مختلفی از تم برای وبسایت وجود دارد. شما قادر هستید با توجه به موضوع وبسایت تم مناسب آن را انتخاب و اجرا کنید. در وردپرس نیازی به کدنویسی نیست و این سیستم تمام امکاناتی که برای راه‌اندازی وبسایت احتیاج خواهید داشت را در اختیارتان قرار می‌دهد. به علاوه این سیستم امکان طراحی سفارشی پایگاه داده و همچنین تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده را نیز فراهم کرده است که در صورت بروز خطا در این قسمت می توان اقدام به رفع خطای اتصال به پایگاه داده کرد و به سرعت به تعمیر دیتابیس پرداخت.

البته شما می توانید اقدام به تهیه فول بک آپ از سی پنل هاست خود نیز کنید.

ابزارهای انتشار محتوا در وردپرس

ابزارهای انتشار محتوا در وردپرس

وردپرس مدیریت محتوا برای کاربران را آسان کرده است. در واقع مدیریت محتوا به وسیله امکاناتی که برای رابط کاربری مخصوص وردپرس قابل دسترس است، صورت می‌گیرد. از جمله ابزارهایی که برای انتشار محتوا ضروری هستند می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • طراحی پیش‌نویس
  • زمانبندی انتشار محتوا
  • مشاهده ویرایش محتوای انتشار یافته پیش از نمایش
  • تولید محتوا به شکل عمومی و تخصصی
  • بالا بردن میزان امنیت محتوا و صفحات وبسایت با کمک رمز عبور

وردپرس چقدر امنیت دارد؟

وردپرس چیست؟ و چقدر امنیت دارد؟ برای رسیدن به جواب سوال باید گفت که وردپرس نوعی پلتفرم با امنیت بالا است و اگر به بالاترین نسخه آپدیت شود میزان امنیت آن بیشتر نیز خواهد شد. در واقع طراحان وردپرس نرم‌افزار از خود در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت خواهند کرد. از این رو فایل‌های امنیتی آن مرتب بروزرسانی خواهند شد. در نتیجه پیشنهاد می‌شود به محض انتشار آپدیت وردپرس آن را نصب کنید، به دلیل اینکه مشکلات قبلی آن در نسخه جدید رفع شده است.

با وجود اینکه وردپرس پلتفرمی امن است اما احتمال دارد مورد حمله قرار گیرد، از این رو لازم است با کمک شیوه‌های امنیتی مانند به کاربردن یک هاست ایمن، رمز عبور قدرتمند و یا حفاظت از صفحه لاگین میزان امنیت آن را افزایش داد.

چنانچه علاقه دارید درباره امنیت سایت و ssl بیشتر بدانید مطالعه مقالات “نصب گواهی SSL در دایرکت ادمینخطای ssl چیست | آموزش رفع خطای ssl در گوگل کروم ، موبایل و اندرویدوSSL چیست و چرا استفاده از آن مهم است + معرفی انواع آنبه شما پیشنهاد میکنیم.

نحوه مدیریت رسانه در وردپرس

رسانه خصوصیات زیادی دارد، بنابراین اضافه کردن رسانه مانند تصاویر به داخل محتوای وبسایت با استفاده از وردپرس بسیار حائز اهمیت است. انجام این کار در وردپرس به آسانی و بسیار سریع صورت می‌گیرد. یکی از راه‌های اضافه کردن رسانه کشیدن و انداختن (Drag and Drop) در محیط آپلودر است. همچنین شما می‌توانید به تصاویر متن جایگزین و یا شرح تصویر اضافه کنید و در مرحله بعد در وبسایت قرار دهید. لازم به ذکر است که وردپرس ابزارهایی جهت ویرایش تصاویر نیز در اختیار کاربران قرار داده است.

سطح دسترسی کاربران در وردپرس به چه شکل است؟

کلیه کاربران برای کار با وبسایت به دسترسی یکسانی احتیاج ندارند. در اصل هر کدام از کاربران با بخش‌های خاصی از وردپرس کار می‌کنند، به طور مثال مدیر وب سایت کار مدیریت را برعهده دارد، کار با محتوا وظیفه ویراستار است، نوشتن محتوای سایت را نویسندگان انجام می‌دهند. در این بخش در ارتباط با سطح دسترسی کاربران اطلاعات بیشتری بدست آوردید. تمامی این خصوصیات ذکر شده کمک می‌کنند تا مدیر سایت از شرکت‌کنندگان متنوعی در وبسایتش استفاده کند. همچنین شرایطی را فراهم ‌می‌کند تا هر شخصی در هر کجای دنیا بتواند عضو وبسایت شود.

وردپرس برای توسعه‌دهندگان چه امکاناتی دارد؟

برای افرادی که وظیفه توسعه وردپرس را برعهده دارند ابزارها و تجهیزات زیادی وجود دارد. استفاده از این ابزارها تحت هر شرایطی امکان‌پذیر خواهد بود. در ادامه مطلب در ارتباط با امکاناتی که وردپرس در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده است، بیشتر صحبت خواهیم کرد.

بخش افزونه‌ها در پلتفرم وردپرس

یک نوع واسطه برنامه‌نویسی به نام Application Programming وجود دارد که جهت ساخت افزونه‌ها و توسعه توانایی‌های وردپرس با هدف افزایش سطح وردپرس آن استفاده می‌شود. در اصل بخش افزونه‌ها در وردپرس را می‌توان گسترش داد. موقعی‌که یک افزونه توسط توسعه‌دهنده ساخته می‌شود آن را در بخش مخزن افزونه قرار می‌دهد تا تمام کاربران قادر باشند از آن استفاده کنند.

قسمت پوسته‌ها در سیستم وردپرس

توسعه‌دهندگان این دسترسی را دارند که تم‌های جدید برای وبسایت خودشان، مشتریان و دیگر کاربران طراحی کنند. چنانچه تصمیم دارید تم ساخته شده را برای استفاده از عموم کاربران در دسترس قرار دهید لازم است که آن را در بخش مخزن تم‌ها در وردپرس ذخیره کنید.

جهت طراحی سایت وردپرسی باید چه مراحلی را طی کرد؟

جهت ساخت وبسایت با کمک وردپرس نیازی به برنامه کدنویسی نیست. البته طراحی یک وبسایت با استفاده از وردپرس برای افرادی که تجربه اولشان محسوب می‌شود و قبل از این وبسایتی را نساخته‌اند، کاری دلهره‌آور خواهد بود. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد وردپرس محیط کاربر پسند آن است که سبب شده است با کمک آن به آسانی وبسایت مورد نظرتان را طراحی و مدیریت کنید. در قسمت بعدی این مقاله در زمینه مراحل شروع کار با وردپرس بیشتر توضیح خواهیم داد. برای شروع کار با وردپرس باید طبق مراحل زیر پیش رفت:

مرحله اول: برگزیدن موضوع مناسب جهت طراحی وبسایت

پیش از انجام هر کاری در رابطه با طراحی سایت باید موضوع آن را انتخاب کرد. توصیه می‌شود برای گسترش وبسایتی که موضوع آن در صدها سایت دیگر مشابه استفاده شده است، تلاش نکنید. از این رو اگر تجربه اولی است که می‌خواهید وبسایت طراحی کنید موضوعی را انتخاب کنید که علاقه بیشتری به آن دارید. به دلیل اینکه کار طراحی سایت و تولید محتوای آن زمان‌بر خواهد بود و اگر موضوع آن را دوست نداشته باشید منجر به دلسردی شما خواهد شد.

انتخاب کردن نام برای دامنه وبسایت

دامین وب سایت یا همان نام دامنه باید به شکل مستقیم متناسب با جایگاه وبسایت باشد. به علاوه باید نامی را انتخاب کنید که در نظر کاربران ساده باشد و از ذهن آن‌ها باقی بماند. برای انتخاب نام دامنه می‌توانید از موتور جستجو نیز کمک بگیرید. در پایان نام سایت می‌توانید پسوند com» ،«.ir قرار دهید. به طور معمول هر یک از پسوندها نشانگر یک گروه ویژه وبسایت است. به طور مثال برای سایت‌های ایرانی تنها از پسوند ir. استفاده می‌شود و در اصل دامنه ملی کشور ایران به شمار می‌آید.

چنانچه علاقه دارید درباره دامنه بیشتر بدانید پیشنهاد میکنیم مقالات “آموزش سی پنل | 0 تا 100 آموزش جامع کار با پنل cpanel” و”Domain سایت یا دامنه چیست و چه کاربردی دارد؟” مطالعه نمایید.

تهیه هاست جهت طراحی وبسایت

در این بخش لازم است که میزبانی قابل اعتماد برای مدیریت سایت خود انتخاب کنید. در حال حاضر شرکت‌های زیادی هستند که برای ساخت وبسایت مبلغی از کاربران دریافت می‌کنند و به آن‌ها هاست تحویل می‌دهند. به کمک پنل مدیریتی هاست مانند دایرکت دایمن، سی پنل و دیگر موارد قادر خواهید بود قسمت‌های مختلف وبسایت را مدیریت کنید. بعضی از قسمت‌هایی که در این بخش به آن اشاره شده است و به کمک آن می‌توان به پنل مدیریت هاست دسترسی داشت، طبق موارد زیر است:

  • بخش مدیریت میزان حجم داخلی وبسایت
  • ایجاد دسترسی به کلیه پوشه‌ها
  • قسمت کدهای متنوع وردپرس
  • بخش تیکت زدن به کارشناس پشتیبانی سایت عرضه‌کننده هاست

جمع‌بندی

توسعه‌دهندگان وبسایت جهت طراحی پیشرفته وبسایت‌ به یک سیستم پیشرفته، سریع و کاربر پسند نیاز داشتند. از این رو وردپرس طراحی شد. این پلتفرم قابلیت‌های فراوانی جهت طراحی وبسایت در اختیار کاربران قرار داده است. قابلیت بروزرسانی این نوع سیستم مدیریت محتوا سبب شده است که در هر آپدیت مشکلات ورژن قبلی حل شود و میزان امنیت آن نیز بیشتر شود. شما با کمک وردپرس بدون نیاز به کدنویسی می‌توانید وبسایت مورد نظرتان را طراحی و مدیریت کنید.

وردپرس چیست و چه کاربردی دارد؟

وردپرس سیستم تولید محتوای پرقدرت با رابط کاربری آسان است. این پلتفرم به صورت متن باز است و با کمک آن می‌توان انواع وبسایت را طراحی و مدیریت کرد.

چرا پلتفرم وردپرس محبوبیت بالایی دارد؟

کاربرد وردپرس برای کاربران بسیار فراوان است. رایگان بودن، انعطاف‌پذیری بالا، تنوع بالای تم‌های آن و امنیت بالا تنها بخشی از ویژگی‌های منحصر به فردی است که منجر به محبوبیت این نوع سیستم مدیریت محتوا شده است.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

18 دی 1402

در 12:27

در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی، تکنولوژی ابری به سرعت در حال توسعه و گسترش است و به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در عرصه فناوری شناخته می‌شود. یکی...

13 دی 1402

در 11:37

آغاز یک کسب و کار آنلاین یا راه‌اندازی یک وبسایت شخصی یکی از اقدامات مهم و چالش‌برانگیزی است که ممکن است با آن روبرو شوید. از شروع تا اجرا، شما با مجموعه‌های...

29 آذر 1402

در 17:49

مقدمه وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین همواره با چالش‌ها و انواع خطا همراه هستند. در فرآیند مدیریت و اجرای یک وب‌سایت یا کسب‌وکار آنلاین، احتمال بروز مشکلات و خ...

6 دیدگاه دربارهٔ «wordpress وردپرس چیست؟ همه چیز درباره وردپرس»

  1. بازتاب: آموزش رفع خطای اتصال به پایگاه داده در وردپرس | 4 مورد از اصلی ترین دلایل بروز خطا در دیتابیس - وبلاگ مروا هاست

  2. بازتاب: آموزش تعمیر دیتابیس وردپرس به ساده ترین روش | 4 روش رفع خطا در پایگاه داده - وبلاگ مروا هاست

  3. بازتاب: راهنمای نصب گواهی ssl در دایرکت ادمین در 6 مرحله | راه اندازی پروتکل https - وبلاگ مروا هاست

  4. بازتاب: معرفی بهترین افزونه های وردپرس | 11 افزونه کاربردی 2023 - وبلاگ مروا هاست

  5. بازتاب: آموزش کامل تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده | 9 مرحله برای تهیه نسخه پشتیبان به صورت قدم به قدم - وبلاگ مروا هاست

  6. بازتاب: پیش نیازهای نصب وردپرس | ۶ نکته مهم که قبل از نصب وردپرس - وبلاگ مروا هاست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.