تاریخچه وردپرس از 2003 تاکنون

تاریخچه وردپرس

امروزه با توجه به استفاده گسترده از سیستم‌های مدیریت محتوا مخصوصاً وردپرس، حتماً برای شما نیز جالب می‌باشد که بیشتر در مورد تاریخ وردپرس بدانید. امروزه وبلاگ یا وبسایت وردپرسی بیش از 32 درصد از تمام وب سایت های اینترنتی را دربر دارد. در ادامه، ما میخواهیم نگاهی به تاریخچه وردپرس داشته باشیم و ببینیم چگونه در طول زمان تکامل یافته است.

داستان وردپرس بیان می کند که سیستم‌های منبع باز(Open Source) برای ایجاد وبسایت/وبلاگ بدون اینکه به حریم نرم افزار آسیب برسانند، بسیار مفید است. پروژه وردپرس توسط تعدادی از توسعه دهندگان اختصاصی، کاربران و پشتیبانی کننده های آن مدیریت و هدایت می شود.

وردپرس از آنجا آغاز شد که توسعه نرم افزار های موجود وبلاگنویسی b2 / cafelog توسط توسعه دهندگان اصلی آنها متوقف شد. در سال 2003، دو کاربر از b2 / cafelog، با نام های Matt Mullenweg و Mike Little، تصمیم گرفتند یک پلت فرم جدید را مبنی بر b2 / cafelog ایجاد کنند.

آنها احتمالا نمی دانستند که قصد دارند سفر بزرگی را آغاز کنند که در نهایت میلیون ها کاربر در سراسر جهان از آن استفاده می کنند، هزاران شغل ایجاد می شود و کل صنعت توسعه دهندگان، طراحان، نویسندگان، وبلاگ نویسان و ناشران وب را تحت تأثیر قرار میدهند.

در تاریخ 27 می 2003، Matt اعلام کرد که اولین نسخه وردپرس در دسترس قرار دارد. این نسخه به خوبی پذیرفته شد. این نسخه بر اساس B2 Cafelog اما شامل پیشرفت های قابل توجهی بود. نسخه اول وردپرس شامل رابط کاربری جدید، قالب های جدید و قالب های سازگار با XHTML 1.1 بود. ویرایشگر متن شبیه تصویر زیر بود:

wordpress-firstrelease

در ماه می سال 2004 نسخه 1.2 وردپرس با معماری افزونه/پلاگین ها عرضه شد. این نسخه کاربران و توسعه دهندگان را قادر می سازد تا کارکرد وردپرس را با نوشتن پلاگین های خود و به اشتراک گذاری آنها با بقیه، گسترش دهند.

همانطور که وردپرس را خود را در جامعه باز کرد، چیزی کاملا مخالف در صنعت وبلاگ نویسی در آن زمان اتفاق افتاد.

فرد مسئول صنعت ابزارهای وبلاگ نویسی در آن زمان Moveable Type بود. آنها شرایط مجوز جدیدی را معرفی کردند که توسط بسیاری از کاربران آنها مورد توجه قرار نگرفت. آنها بسیاری از کاربران خود را مجبور به جستجوی یک پلت فرم جدید وبلاگ نویسی کردند.

وردپرس 1.2، خود را به عنوان یک پروژه بلند پروازانه معرفی نمود و به کاربران پلت فرم کامل، پایدار، آسان و قابل انعطاف با ویژگی های رقابتی ارائه داد. نرخ استفاده از وردپرس با این نسخه بشدت افزایش یافت.

با افزایش تعداد کاربران، وردپرس با کمک و توجه علاقه مندان شروع به بهتر شدن و رشد کرد.

در فوریه 2005، وردپرس 1.5 همراه با صفحات(Pages)، ابزارهای مدیریت نظرات کاربران(comment moderation tools)، قالب Kubrick پیش فرض و سیستم تم جدید ارائه شد.

Matt در رابطه با تم/قالب‌ها اعلام نمود:

در نسخه 1.5 ما یک سیستم قالب فوق العاده انعطاف پذیر ایجاد کرده ایم که بجای اینکه شما خود را با آن سازگار نمایید، قالب خود را با شما انطباق می دهد. شما می توانید کل وبلاگ خود را از طریق یک فایل واحد، درست مانند قبل، اجرا کنید، یا شما می توانید به معنای واقعی کلمه یک قالب متفاوت برای هر دسته مختلف داشته باشید. این همان قدرتی است که شما می خواهید. ما همچنین عناصر مشترک سایت، مانند هدرها، پاورقی ها و ستون های فرعی را در فایل های خود ارائه دادیم، بنابراین می‌توانید انها را در یک مکان تغییر دهید و بلافاصله تغییرات را در همه جا ببینید.

“Matt Mullenweg – Announcing WordPress 1.5”

kubrick default theme
کوبریک – قالب پیش فرض وردپرس از 2005 تا 2010

در دسامبر 2005 وردپرس 2.0 با یک داشبورد مدیریت جدید منتشر شد. این ناحیه مدیریت جدید یک بازسازی کامل از صفحات مدیریت در WordPress بود.

دراین نسخه از جاوا اسکریپت و DHTML برای ایجاد یک رابط کاربری بهتر استفاده شد که کاربران نیازی به بارگذاری یک صفحه برای انجام برخی از وظایف ساده نداشتند، کاربران در این نسخه بدون خروج از ویرایشگر متن، قادر به اضافه کردن دسته ها و برچسب ها به پست، و یا حذف نظرات بدون بارگذاری مجدد صفحه نظرات، بودند.

wordpress-2-0

رابط کاربری پرتال مدیریت جدید، تنها پیشرفت قابل توجه در این نسخه نبود.

این اولین انتشاری بود که همراه با پلاگین های از پیش نصب شده Anti-Spam Akismet عرضه شد. همچنین با پلاگین های نصب شده بکاپ گیری WordPress database backup plugin و wp-db-backup عرضه شد. همچنین اولین بار در این نسخه فایل functions.php در سیستم تم معرفی شد.

در 1 مارس 2006، Automattic، مؤسس وردپرس Matt Mullenweg، نام علامت تجاری برای وردپرس و آرم وردپرس را ثبت کرد.

در سال 2008، یک شرکت طراحی وب به نام Happy Cog به پروژه وردپرس برای کمک به طراحی یک رابط کاربری جدید وردپرس کمک کرد.

در طول این سال ها، ویژگی های جدیدی نظیر کد کوتاه، به روز رسانی با یک کلیک و نصب افزونه های built-in plugin در WordPress با نسخه های مختلف ارائه شد.

wp-27-dashboard

در ماه ژوئن سال 2010، شرکت مؤسس مت مولنوگ، Automattic ، مالکیت علامت تجاری و آرم وردپرس را به بنیاد وردپرس انتقال داد. این لحظه قابل توجهی در تاریخ وردپرس بود، زیرا این اطمینان را داد که وردپرس همچنان رشد خواهد نمود و وابسته به یک شرکت یا یک گروه از توسعه دهندگان برای ادامه پروژه نیست.

در تاریخ 17 ژوئن 2010، وردپرس 3.0 منتشر شد. این نسخه، قدم بزرگی به سمت وردپرس به عنوان سیستم مدیریت محتوا CMS بود. این نسخه ویژگی های متعددی از قبیل انواع پست سفارشی، دسته بندی های سفارشی بهتر، زمینه های سفارشی، هدر، منوها، راهنماهای متنی در صفحه های مدیریت و غیره را معرفی کرد. همچنین پروژه WordPress MU به منظور ایجاد شبکه های Multisite به پروژه WordPress متصل شد.

همچنین در این نسخه قالب پیش فرض Twenty Ten نیز ارائه شد که پس از آن‌ها هر ساله قالب پیش‌فرض وردپرس ایجاد شد.

در سال 2011، با استفاده از برخی پلاگین های کاملا عالی وردپرس، پلتفرم های قدرتمند تجارت الکترونیک(eCommerce) را در وردپرس ایجاد نمودند. در نتیجه کاربران وردپرس را برای ایجاد فروشگاه آنلاین و ایجاد وبسایتهای تجارت الکترونیک قدرتمند با استفاده از وردپرس، هدایت کرد.

در سال 2012، تم های سفارشی، پیش نمایش تم ها و مدیر رسانه های جدید معرفی شد. این ویژگی فوق العاده به کاربران جدید در ایجاد گالری تصاویر و پیش نمایش تم ها قبل از تغییر آنها به یک قالب جدید کمک بسزائی کرد.

در سال 2013، وردپرس 3.7 همراه با ویژگی جدید به روز رسانی خودکار اضافه شد که به وردپرس اجازه داد تا نرم افزار سایت خود را به طور خودکار برای نسخه های جدید به روز کند. قابلیت به روز رسانی خودکار بسیار شبیه مرورگر گوگل کروم است.

تا آن زمان وردپرس محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا در جهان بوده است.

در دسامبر 2013، وردپرس 3.8 منتشر شد که MP6، رابط مدیریتی وردپرس جدید را معرفی نمود. این رابط جدید واکنشگرا(Responsive) بود و هدف آن ارائه یک تجربه کاربری بهتر به کاربران، در هر دستگاه یا اندازه صفحه نمایش بود.

wp-38-colors

در سال 2015، وردپرس 4.2، 4.3 و 4.4 منتشر شد. این نسخه ها بر بهبود محلی سازی، پشتیبانی از Emoji ، Customizer ، و ایجاد زیرساخت برای API وردپرس REST متمرکز شده بود.

emojisupport

در سال 2017، وردپرس 4.8 و 4.9 منتشر شد. این نسخه ها چندین ویجت پیش فرض جدید را برای اضافه کردن صدا، ویدئو، تصاویر، گالری، متن rich text و HTML به ارمغان آورده است. این نسخه ها همچنین زمینه ویرایش جدید بلوک وردپرس را فراهم می کنند.

در سال 2018، وردپرس 5.0 با یک تجربه جدید محیط ویرایشی ارائه شد. پروژه جدید ویرایشگر بلوک وردپرس تحت نام Gutenberg نامگذاری شد.

gutenberg

آینده وردپرس

وردپرس به طور مداوم در حال تکامل است و به نیازهای میلیون ها ناشر وب و طراحان در سراسر جهان پاسخ می دهد. تکامل وردپرس به طور مستقیم به جهت گیری نیازهای کاربران بستگی دارد. اما شما با خیال راحت تصور نمایید که وردپرس به توانمند سازی هرچه بیشتر در سراسر جهان برای ایجاد فضا وب سایتهای فوق العاده ادامه خواهد داد.

در صورتی که مقاله فوق مورد توجه شما قرار گرفته پیشنهاد میکنیم مقالات “آموزش کار با دستور cp در لینوکس برای کپی کردن فایل و پوشه ها” و ”آشنایی با کلود لینوکس | ۸ کاربرد کلود لینوکس” در بلاگ مرواهاست مطالعه فرمایید

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

18 دی 1402

در 12:27

در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی، تکنولوژی ابری به سرعت در حال توسعه و گسترش است و به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در عرصه فناوری شناخته می‌شود. یکی...

13 دی 1402

در 11:37

آغاز یک کسب و کار آنلاین یا راه‌اندازی یک وبسایت شخصی یکی از اقدامات مهم و چالش‌برانگیزی است که ممکن است با آن روبرو شوید. از شروع تا اجرا، شما با مجموعه‌های...

29 آذر 1402

در 17:49

مقدمه وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین همواره با چالش‌ها و انواع خطا همراه هستند. در فرآیند مدیریت و اجرای یک وب‌سایت یا کسب‌وکار آنلاین، احتمال بروز مشکلات و خ...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.