اشتباهات رایج در سئو

اشتباهات رایج در سئو

امروزه مباحث بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو (SEO) یکی از مباحث بسیار مهم در صنعت وب سایت و کسب و کارهای آنلاین می باشد. از طرفی در رابطه با سئو هرچقدر بیشتر مطالعه و تعمق می کنیم، همچنان نکاتی وجود دارند که از دید ما پنهان مانده اند.
از آنجا که در دو دهه اخیر، اصول پایه ای موتورهای جستجوگر کم و بیش یکسان باقی مانده است، اما اکثریت قریب به اتفاق در رابطه با چگونگی عملکرد SEO و نحوه عملکرد آن آگاهی کافی ندارند.
در ادامه جهت روشن شدن مبحث، اشتباهات رایج در سئو و موتور های جستجوگر توضیح داده شده است.

7 مورد از اشتباهات رایج در سئو

  • استفاده از ترفندها و حیله ها جهت بالا رفتن رتبه سئو

از اولین اشتباهات رایج در سئو این است که اکثر مردم تصور می کنند، با استفاده از حقه ها و ترفندهای خاص، می توانند رتبه(Web Site Ranking) سایت خود را نسبت به رقبا بالاتر برده و جز نتایج اولیه و بالاتر در صفحات نتایج جستجو  (SERP) گوگل باشند. ممکن است این برداشت تا حدودی صحیح باشد؛ اما واقعیت این است که جهت بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر، به هیچ عنوان نباید با به کارگیری ترفند ها و حقه‌ها، موتور های جستجوگر گوگل را دور بزنیم. امروزه الگوریتم های گوگل بسیار باهوش تر از قبل عمل نموده و هرگونه دوز و کلک منجر به پنالتی شدن سایت ها می گردد.

مهم‌ترین اشتباهات رایج در سئو
جهت بالارفتن رتبه سایت بدون استفاده از هرگونه حقه ای، کافیست تنها ویژگی ها و محتوای وب سایت را از دید کاربران نهایی (و البته موتورهای جستجو) بهینه سازیم. همواره در نظر داشته باشید که اصل اساسی سئو بر این امر استوار می باشد که: محتوا پادشاه است. (!Content is King)
لذا داشتن محتویات با ارزش و به روز در وب سایت و رفع این اشتباهات رایج در سئو و نیز بهینه سازی وب سایت در جهت رفع احتیاجات کاربران در رتبه سایت بسیار موثر می باشد. کاربران می بایست به سادگی در سایت شما مطالب یا محصولات مورد نظر را پیدا نموده و سایت شما در سریع ترین زمان نیاز های آنها را برآورده سازد.

  • تنها استفاده از کلمات کلیدی (Keywords) کافیست!

یکی از بزرگترین اولویت ها در سئو این است که شما در صفحات نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر (SERPs)، بالاترین رتبه را کسب نمایید، زیرا طبق آمار ارائه شده، کاربران تنها بالاترین نتایج صفحه اول گوگل را بررسی میکنند.

در این راستا از اشتباهات رایج در سئو این است که بسیاری از مردم گمان می کنند با استفاده از کلمات کلیدی خاص در سایت می توانند رتبه سایت را تا حد زیادی بالا ببرند.
اما در حقیقت، کلمات کلیدی تنها یکی از ده ها معیارها و شاخص های اصلی KPI (Key performance indicators) می باشند و گوگل مجموع تمامی این معیارها را جهت رتبه دادن به سایت شما در نظر خواهد گرفت.
جهت مشاهده مهمترین عوامل تاثیر گذار در سئو به روند بررسی سئو در سال ۲۰۱۸ مراجعه کنید.

رفع اشتباهات رایج در سئو

  • پنالتی های گوگل بزرگترین تهدید برای وب سایت است!

از دیگر اشتباهات رایج در سئو، بزرگ نمودن تهدید های سئو می باشد. واقعیت این است که جریمه های گوگل، نتیجه اقدام اشتباه و یا دور زدن گوگل می باشد. اکثر وب مسترها تصور میکنند کلیه اقدامات آنها بدون نقص می باشد و مشکلی بوجود نخواهد آورد، اما برخی اوقات فراموشی نکاتی هرچند کوچک یا اشتباهات غیرعمد و اشتباهات رایج در سئو باعث جریمه شدن سایت توسط گوگل می شود.
بسیاری از افراد تصور می کنند پنالتی های گوگل بزرگترین تهدید برای سایت ها هستند ولی همواره در نظر داشته باشید که در نهایت شدیدترین مجازات گوگل، پنالتی های اتوماتیک و یا کاهش رتبه سایت بصورت موقتی، می باشند و سایت شما قطع نخواهد نشد.

  • هرچه کمتر جهت بهینه سازی و افزایش رتبه سئو سرمایه گذاری کنید، بهتر است!

از جمله اشتباهات رایج در سئو این است که هیچ شرکتی بدون نظارت بر کارایی تبلیغات نمی‌تواند به باقی ماندن در فضای رقابتی دنیا امیدوار بماند؛ لذا تعادل سرمایه‌ها و هزینه‌ها همواه تحت نرخ مشخصی امکان پذیر است که به آن، نرخ بازگشت سرمایه یا Return On investment می‌گوییم.
نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری رایج‌ترین نسبت سودآوری است که با تقسیم سود حاصل بر هزینه‌های سرمایه‌گذاری محاسبه می‌شود و به عنوان یک درصد یا نسبت بیان می‌شود. این نرخ معیاری است که سودآوری یک شرکت را محاسبه می‌کند، هر چه این شاخص یا نرخ بیشتر باشد شرکت توانسته از سرمایه‌اش بهتر استفاده کند و سودآوری خوبی داشته است.

اساسی ترین اشتباهات رایج در سئو
استراتژی بکار رفته در سئو، نیز از نوع نرخ بازگشت سرمایه (ROI ) می باشد. بر این اساس، بسیاری از تازه واردان فکر می کنند بهترین روش برای بالارفتن رتبه سئو اینست که از ریسک پنالتی شدن سایت صرف نظر نموده و بدون صرف هزینه و بکارگیری روش های معمول جهت بهینه سازی سایت، در طی مدت زمان بیشتر، نتیجه بهتری در سئو کسب می کنند. اما تجربه ثابت نموده این روش مخصوص آماتورها بوده و نه تنها باعث افزایش رتبه سایت شما نخواهد شد بلکه از سایر رقبا نیز عقب خواهید افتاد.

  • SEO بسیار پیچیده است!

از جمله اشتباهات رایج در سئو این است که بسیار از مردم گمان می کنند، سئو بسیار پیچیده می باشد. این مورد کاملا صحیح است و در رابطه با بهینه سازی و سئوی سایت، الگوریتم های بسیار پیچیده ای بکار رفته و فاکتور های فنی زیادی تاثیرگذار هستند و حتی برخی از این فاکتور ها نظیر فایل txt، یا تگ های canonical و… ممکن است برای مبتدیان به راحتی قابل درک نباشند. ولی نکته حائز اهمیت اینست که شما برای درک سئو به این سطح از ادراک نیاز ندارید.
در سطح بسیار ابتدایی کافیست این دو روش را انجام بدید که مهمترین اساس سئو هستند و به تغییرات اساسی روی این دو اصل بندرت صورت میگیرد:

  1. محتوا‌های با کیفیت و مرتبط تولید کنید.
  2. محتوا‌ها را به اشتراک بگذارید.

بررسی اشتباهات رایج در سئو

  • لینک سازی بی فایده است!

این طرز تفکر نیز یکی دیگر از اشتباهات رایج در سئو می باشد. اگر بدون داشتن هدف و استراتژی خاصی، اقدام به لینک سازی و یا بک لینک (Link Building) نمایید، مسلما به اندازه کافی تاثیرگذار نخواهد بود.

متخصصین این حوزه می دانند که هدف اصلی تنها این نیست که از وب سایتهای دیگر به سایت شما لینک داده باشند؛ بلکه محتوای سایت ها و همبستگی موضوعات درج شده در سایت ها می بایست رعایت شود.
بعنوان مثال در سایت ورزشی کاربران بدنبال پیدا کردن آخرین اخبار تکتولوژی دنیا نیستند! بک لینک ها می بایست از سایتهای معتبر و حاوی مطالب مرتبط به سایت شما ارجاع داده شوند. در این صورت گوگل رتبه بالاتری برای سایت شما در نظر خواهد گرفت.

  • فاکتور های موثر در سئو همواره ثابت هستند!

این مورد یکی از اشتباهات رایج در سئو می باشد. اکثریت مردم تصور میکنند عوامل موثر در سئو همواره ثابت هستند. اما واقیت اینست که بهیچ عنوان این عوامل ثابت نیستند و گوگل همواره فاکتورهای موثر در سئو را تغییر داده و بر اساس تکنولوژی های جدید به روز رسانی می کند.
لذا ممکن است کلیه مراحلی را که متخصصین و اهل فن، برای سئوی وب سایتی بکار برده باشند و باعث افزایش رتبه آن سایت شده، روی سایت مشابه دیگر تاثیر چندانی نداشته باشد.

درست کردن اشتباهات رایج در سئو
همچنین جهت مطالعه بیشتر در مورد آخرین فاکتور های موثر در سئو می توانید به مقاله روند بررسی سئو در سال ۲۰۱۸ مراجعه نمایید.

اگر شما تاکنون معتقد به یک یا چند مورد از باورهای اشتباه بالا بوده اید، حال زمان آن رسیده است که با نگرش جدید تر و بر اساس واقعیات به سئو نگریسته ودرک صحیحی از اصول سئو داشته باشید.

اگر علاقه مند به مطلب فوق هستید میتوانید ادامه این مقاله آموزشی را در بلاگ های زیر مطالعه نمایید :

کلام آخر

دانستن اشتباهات رایج در سئو و جلوگیری از مرتکب شدن و رفع این اشتباهات رایج در سئو می‌تواند در پیشرفت سایت و بهبود سایت ما بسیار تاثیر داشته باشد

سوالات متداول

از اشتباهات رایج در سئو پنالتی گوگل چیست؟

از دیگر اشتباهات رایج در سئو، بزرگ نمودن تهدید های سئو می باشد. واقعیت این است که جریمه های گوگل، نتیجه اقدام اشتباه و یا دور زدن گوگل می باشد.

برای بالا رفتن رتبه سایت بدون حقه چه باید کرد؟

جهت بالارفتن رتبه سایت بدون استفاده از هرگونه حقه ای، کافیست تنها ویژگی ها و محتوای وب سایت را از دید کاربران نهایی (و البته موتورهای جستجو) بهینه سازیم.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

18 دی 1402

در 12:27

در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی، تکنولوژی ابری به سرعت در حال توسعه و گسترش است و به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در عرصه فناوری شناخته می‌شود. یکی...

13 دی 1402

در 11:37

آغاز یک کسب و کار آنلاین یا راه‌اندازی یک وبسایت شخصی یکی از اقدامات مهم و چالش‌برانگیزی است که ممکن است با آن روبرو شوید. از شروع تا اجرا، شما با مجموعه‌های...

29 آذر 1402

در 17:49

مقدمه وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین همواره با چالش‌ها و انواع خطا همراه هستند. در فرآیند مدیریت و اجرای یک وب‌سایت یا کسب‌وکار آنلاین، احتمال بروز مشکلات و خ...

3 دیدگاه دربارهٔ «اشتباهات رایج در سئو»

  1. بازتاب: نکات ساختن بهترین صفحه FAQ - وبلاگ مروا هاست

  2. بازتاب: 5 نکته اساسی افزایش سرعت سایت + ابزارهای آن - وبلاگ مروا هاست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.