روش های افزایش سرعت وب سایت (قسمت دوم)

سرعت وب سایت

در مقاله قبلی، توضیح دادیم که بعنوان صاحب وب سایت، کاهش سرعت وب سایت دلایل مختلفی دارد و هیچ گاه نباید تاثیر سرعت وب سایت، در ترافیک ورودی، ارتباط کاربران با سایت و در نتیجه میزان درآمدحاصل از آن نادید گرفته شود. همچنین برخی روش های افزایش سرعت وب سایت و همین‌طور سرعت سایت موبایل نیز بیان شد.

در ادامه روش های دیگری را که روی افزایش سرعت سایت تاثیرگذار هستند، را شرح می دهیم.

روش های افزایش سرعت وب سایت

  • استفاده از شبکه تحویل محتوا (CDN)

فرض کنید وب سایت شما در سرورهای مستقر در خارج از ایران میزبانی می شود؛ در نتیجه وب سایت شما به طور کلی برای مردم خارج از ایران و یا افرادی که ارتباط VPN با این کشور دارند، بطور سریع لود می شود. اما برای افراد دیگر از کشورهای جهان سرعت سایت کندتر خواهد بود.

شبکه  CDN یا Content Delivery Network، این مشکل را با توزیع فایل های وب سایت در شبکه ای از سرورها در نقاط مختلف جهان مرتفع می کند؛ به طوری که کسی که از آلمان به سایت شما مراجعه نماید، درخواست به نزدیک ترین سرور بطور مثال، به یک سرور مستقر در اروپا ارسال می شود. این امر باعث افزایش قابل توجهی در سرعت وب سایت خواهد شد.

افزایش سرعت وب سایت

برای تعیین میزان تاثیر CDN روی سرعت سایت، Matthew Woodward  آزمایشی انجام داد و دریافت که استفاده از CDN می تواند سرعت وب سایت را تا 60٪ افزایش دهد.
برخی از بهترین گزینه های CDN به شرح زیر است:

Cloudflare (نسخه رایگان آن نیز کاملا جوابگوست!)

KeyCDN (ارزش امتحان کردن را دارد!)

  • انتخاب شرکت هاستینگ برتر

در مقاله‌ی Smashing Magazine، Marcus Taylor نشان داد که چگونه میزبان وب، سرعت سایت دو نفر از مشتریان را تحت تاثیر قرار داد؛ در این آزمایش هر دو مشتری دارای وب سایت های مشابه بوده، ولی سایتهای آن ها در دوشرکت هاستینگ متفاوت قرار داشتند.

 یکی از مشتریان سرور اختصاصی و دیگری از سرور های ارزان قیمت استفاده میکردند. زمان پاسخ DNS مشتری در سرور اختصاصی 7 میلی ثانیه بود، در حالی که زمان پاسخ مشتری در سرور ارزان 250 میلی ثانیه بود!

حتی استفاده از کدنویسی ضعیف و پلاگین های نامناسب به هیچ وجه نمی توانند باعث بروز چنان تفاوتی در سرعت وب سایت شود! در نتیجه انتخاب شرکت میزبانی وب مناسب، بسیار در سرعت وب سایت تاثیر دارد.

بررسی سرعت وب سایت

  • قالب/تم مورد استفاده وب سایت

آیا میدانید دقیقا نوع قالب/تم مورد استفاده سایت، چه مقدار تاثیر روی سرعت وب سایت دارد؟ باید عرض کنیم که بسیار زیاد!
Julian Fernandes توانست تنها با تغییر تم(Themes) سایت، زمان بارگذاری وب سایت خود را از 630 مگابایت به 172 مگابایت برساند؛ این همان سایت بود، با همان میزبان، و هیچ چیز دیگری تغییر نکرده بود، اما موضوع وبسایت، و این باعث افزایش قابل توجه در زمان بارگذاری سایت شد.

در صورتی که از تم های نامناسب استفاده کرده باشید، حتی بهترین سرورها با بهترین پیکربندی ها، سرعت وب سایت شما را بالا نخواهد برد. لذا در هنگام انتخاب تم/قالب سایت، اطمینان حاصل کنید که نه تنها فقط زیبایی ظاهری آن، بلکه نحوه عملکرد قالب، کارایی آن و نیز و کاربرپسند بودن آن در نظر گرفته شود.

  • نصب Google Page Speed بر روی سرور

ماژول PageSpeed یک ماژول سرور open source از Google است که به طور خودکار سرعت وب سایت شما را بهینه می کند.
  تست سرعت وب سایت این ماژول جهت یافتن بهترین شیوه های عملکرد وب سایت، بدون اینکه نیاز به اقدام خاصی از سمت شما باشد،در سرور و فایل های شما تغییرات لازم را ایجاد می کند.

  • بهینه سازی و کاهش اندازه تصویر

تصاویر یا Media بهینه سازی نشده، می توانند بسیار سنگین باشند و در نتیجه بسیاری از منابع سرور (نظیر میزان فضای سایت و نیز پهنای باند سایت) را استفاده می کنند و نیز باعث میشوند زمان بارگیری سایت بیشتر طول بکشد از این رو شما نیاز به بهینه سازی عکس‌های سایت خود دارید.

اگر اندازه تصویر به طور متوسط در وب سایت شما بیشتر از 1 یا 2 مگابایت باشد، شما باید اندازه تصویر خود را به طور قابل توجهی کاهش دهید. جهت کاهش حجم تصاویر می توانید از ابزارهای زیر استفاده نمایید که کیفیت تصاویر شما را بخوبی قبل حفظ  می کنند:

WP Smush  (برای کاربران وردپرس)
EWWW Image Optimizer  (برای کاربران وردپرس)
Kraken (برای همه از جمله دروپال و جوملا)

بهبود سرعت وب سایت

  • بهینه سازی منظم پایگاه داده

یکی از عوامل تاثیرگذار روی سرعت وب سایت، بهینه سازی دیتابیس می باشد که اغلب توسط توسعه دهندگان وب نادیده گرفته می شود؛ در صورتی که شما از سیستم های مدیریت محتوا(CMS) نظیر وردپرس یا جوملا استفاده می کنید، این سیستم ها به شدت به استفاده از پایگاه داده وابسته می باشد.

برخی از سیستم های مدیریت محتوا و پلاگین هایی که در سایت نصب می کنید، بشدت به پایگاه داده وابسته می باشد و اطلاعات در دیتابیس ذخیره شود. درنتیجه باعث افزایش اطلاعات ذخیره شده در پایگاه داده شده و در نتیجه به تدریج سرعت سایت کاهش محسوسی می یابد.

لذا می بایست همواره دیتابیس های مربوطه را در وب سایت خود بهینه سازی نموده و فضای آن را کاهش دهید. شما می توانید مطابق آموزش این لینک نسبت به بهینه سازی دیتابیس اقدام نمایید. همچنین در وردپرس می توانید جهت این کار از پلاگین WP-Optimize استفاده نمایید.

سرعت وب سایت با پایگاه داده

  • کم کردن کدهای جاوا اسکریپت و فایل های  CSS

اگر وبسایت شما از تعداد زیادی فایلهای جاوا اسکریپت و CSS استفاده کند، ممکن است منجر به ارسال درخواست های زیادی از مرورگر کاربر به سمت سرور شود که در نهایت سرعت سایت شما را کاهش میدهد.

لذا بهتر است فایلهای  Style Sheet CSS و JS را در یک یا نهایتا دو سه فایل مجزا قرار دهیم.

در صورتی که مقاله فوق مورد توجه شما قرار گرفته پیشنهاد میکنیم مقالات “خارج کردن آی پی بلاک شده در فایروال whm” و ”addon domains در سی پنل” در بلاگ مرواهاست مطالعه فرمایید

درست کردن سرعت وب سایت

سخن آخر

افزایش سرعت وب سایت شما می‌تواند در افزایش بازدید سایت شما و همین‌طور فروش سایت شما تاثیر بسیار داشته باشد زیرا کاربران به دنبال نتیجه‌ای سریع هستند و اگر سایت آن نتیجه را به کندی به کاربر تحویل دهد، کاربر به سایت‌های رقبای شما خواهد رفت، پس باید بیشتر برای بهبود سرعت وب سایت وقت گذاشته شود.

سوالات متداول

تعداد فایل‌های CSS چه تاثیری در سرعت سایت دارد؟

اگر وبسایت شما از تعداد زیادی فایلهای جاوا اسکریپت و CSS استفاده کند، ممکن است منجر به ارسال درخواست های زیادی از مرورگر کاربر به سمت سرور شود که در نهایت سرعت سایت شما را کاهش میدهد.

چه ماژولی برای بهبود سرعت وب سایت وجود دارد؟

ماژول PageSpeed یک ماژول سرور open source از Google است که به طور خودکار سرعت وب سایت شما را بهینه می کند.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

18 دی 1402

در 12:27

در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی، تکنولوژی ابری به سرعت در حال توسعه و گسترش است و به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در عرصه فناوری شناخته می‌شود. یکی...

13 دی 1402

در 11:37

آغاز یک کسب و کار آنلاین یا راه‌اندازی یک وبسایت شخصی یکی از اقدامات مهم و چالش‌برانگیزی است که ممکن است با آن روبرو شوید. از شروع تا اجرا، شما با مجموعه‌های...

29 آذر 1402

در 17:49

مقدمه وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین همواره با چالش‌ها و انواع خطا همراه هستند. در فرآیند مدیریت و اجرای یک وب‌سایت یا کسب‌وکار آنلاین، احتمال بروز مشکلات و خ...

2 دیدگاه دربارهٔ «روش های افزایش سرعت وب سایت (قسمت دوم)»

  1. بازتاب: Expires Headers و تاثیر آن در سرعت سایت - وبلاگ مروا هاست

  2. بازتاب: بررسی عملکرد وب و بهبود TTFB سایت | 5 دلیل کندی آن - وبلاگ مروا هاست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.