روش های افزایش سرعت وب سایت(قسمت اول)

روش های افزایش سرعت وب سایت

بعنوان صاحب وب سایت، هیچ گاه نباید تاثیر سرعت وب سایت، در ترافیک ورودی، ارتباط کاربران با سایت و در نتیجه میزان درآمد حاصل از آن نادید گرفته شود.
تحقیقات انجام شده توسط Akamai نشان می دهد که 47 درصد از مردم انتظار دارند که یک صفحه وب در کمتر از 2 ثانیه بارگذاری شود و اگر بارگذاری صفحات سایت بیش از 3 ثانیه طول بکشد، 40 درصد از بازدیدکنندگان، وب سایت شما را ترک کنند.

همچنین تحقیقات اخیر نیز نشان می دهد درصورتی که زمان بارگذاری وب سایت بهردلیل، از 2 ثانیه به 10 ثانیه افزایش یابد، میزان  38٪ به آمار بازدیدکنندگانی که سایت شما را ترک می کنند، افزوده خواهد شد.

از طرفی دیگر در زمان اوج ترافیک ورودی سایت، بیش از 75 درصد از بازدیدکنندگان به جای اینکه صبر کنند تا صفحه وب سایت شما با تاخیر باز شود، به سایت سایر رقبا، مراجعه خواهند نمود.
همچنین از نظر موتور های جستجو و نیز سئوی سایت(SEO)، فاکتور سرعت بسیار موثر بوده و کند شدن سرعت سایت، باعث کاهش آمار بازدید سایت و در نتیجه کاهش رتبه سایت شما خواهد شد.
به طور خلاصه، داشتن یک وب سایت با سرعت لود پایین، بر روی موارد زیر تأثیر منفی خواهد گذاشت:

تاثیرات منفی پایین بودن سرعت وب سایت

  • ترافیک و آمار بازدید سایت
  • میزان تعامل کاربران با سایت
  • میزان فروش آنلاین محصولات
  • تاثیر منفی در ذهن بازدیدکنندگان
  • تاثیر منفی در سئو سایت و رتبه سایت

لذا با توجه به موارد ذکر شده و ضرورت افزایش سرعت وب سایت، در ادامه روش هایی موثر جهت افزایش سرعت وب سایت آورده شده است

پیش نیاز تغییرات:

قبل از هر اقدامی جهت بهینه سازی وب سایت خود برای بارگیری سریع در جهت افزایش سرعت آن، دو مورد را باید در نظر داشته باشید:

  • ابتدا زمان بارگذاری وب سایت فعلی خود را از طریق ابزارهای آنلاین نظیر  GTmetrix ، Pingdom یا Google PageSearch Insights  بررسی کنید.  این ابزار آنلاین سرعت فعلی وب سایت شما را نمایش داده و امکان مقایسه سرعت بارگذاری صفحات را پس از اعمال تغییرات فراهم میکند.
  • ثانیا، مطمئن شوید که از محتوای سایت خود نسخه پشتیبان تهیه کرده اید، زیرا برخی از این روش ها نیاز به تنظیمات / ویرایش فایل هایی دارند که می توانند باعث حذف برخی اطلاعات سایت شما شوند. جهت راهنمایی می توانید با پشتیبانی شرکت هاستینگ خود تماس حاصل نمایید.

مراحل افزایش سرعت در وب سایت:

  • حذف افزونه های غیر ضروری و پلاگین ها

پلاگین ها به افزایش قابلیت های وب سایت شما کمک می کنند، اما می بایست تنها پلاگین هایی را که مورد نیاز می باشد نصب نموده و از بکار بردن پلاگین های اضافی خودداری نمایید.
افزونه های غیر ضروری(Add-ons) و پلاگین ها(Plugins) می توانند سرعت وب سایت شما را بشدت کاهش دهند. همچنین اگر شما از CMS های وبلاگ نویسی مانند  WordPress، Joomla  و یا دروپال استفاده می کنید، این مرحله بسیار مهم است.

تحقیقات اخیر در رابطه با میزان تاثیر پلاگین ها روی سرعت سایت نشان میدهد که چگونه با بازنگری پلاگین ها می توان سرعت بارگزاری وب سایت خود را از 4.23 ثانیه به 1.33 ثانیه کاهش دهیم؛ همچنین نتیجه این تحقیق نشان میدهد که پلاگین ها حدود 86% از سرعت سایت را به خود اختصاص می دهند.

نکته بسیار مهم این است که تعداد افزونه هایی که در وب سایت خود نصب کرده اید، در سرعت سایت تاثیر ندارد، بلکه در مورد کیفیت و نحوه عملکرد این پلاگین ها می باشد. یک وب سایت با 50 پلاگین می تواند بسیار سریعتر از یک وب سایت شامل 10 پلاگین بی کیفیت، بارگذاری شود. در نتیجه استفاده از بهترین افزونه های وردپرس توصیه می شود

به طور کلی، سه نوع از پلاگین ها به شرح زیر باعث کندی سرعت وب سایت خواهند شد:

  • پلاگین هایی را که تعداد نسبتا زیادی اسکریپت ها و style ها را اجرا می کنند،
  • پلاگین هایی که تعداد زیادی درخواست به سایتهای خارجی ارجاع میدهند،
  • پلاگین هایی که بار اضافی روی دیتابیس شما ایجاد می کنند.

لذا می بایست این پلاگین ها را حذف نموده و یا پلاگین های مشابه دیگر جایگزین آنها نمود.
در صورتی که از وردپرس استفاده میکنید، پیشنهاد میشود از پلاگین P3 (Plugin Performance Profiler) استفاده کنید.
این پلاگین، تمام پلاگین های نصب شده در سایت وردپرس را جهت یافتن مواردی که باعث کندی سرعت وب سایت می شوند، اسکن نموده و به شما گزارشی کامل ارائه می دهد که چگونه هر افزونه /پلاگین بر عملکرد وب سایت شما تاثیر می گذارد.

  • تاثیر قابل توجه محدود یا حذف کردن شبکه های اجتماعی

در صورتی که تصور می کنید می‌بایست تعداد 100 مورد از شبکه های اجتماعی در وبسایت خود داشته باشید، کاملا در اشتباهید!
ممکن است تصور کنید درج گزینه های شبکه های اجتماعی، باعث افزایش قابل ملاحظه ای در ترافیک وب سایت شود، اما تحقیقات نشان می دهد که سرعت بارگذاری وب سایت ترافیک را کاهش می دهد.

اکثر دکمه های شبکه های اجتماعی از جاوا اسکریپت استفاده می کنند و این باعث کاهش سرعت وب سایت می شود.
راه حل اینست که استفاده از شبکه های احتماعی را در سایت محدود کرده و یا تنها آندسته را استفاده نمایید که تاثیر چندانی روی سرعت سایت نداشته باشند و یا از آنها در صفحاتی غیر از صفحه اول و نیز صفحات اصلی سایت (بطور مثال در صفحه تماس با ما) استفاده کنید.

  • کدهای ارزیابی Analytics و تحلیل تبلیغات غیر همزمان

کدهای مربوط به ارزیابی فعالیت مشتریان در سایت (Analytics tracking codes) و نیز تجزیه و تحلیل نتایج تبلیغات اینترنتی روی برند شما، می تواند به طور قابل توجهی باعث کاهش سرعت وب سایت شوند، به خصوص زمانیکه سرعت سرور مقصد نیز کند باشد.
البته به راحتی می توانید این مشکل را با غیر همزمان سازی تمام کدهای ارزیابی سایت، برطرف کنید. به این ترتیب که کدهای تحلیل و آنالیز سایت مربوطه به صورت غیر آنلاین و در زمان دیگری مخصوصا خارج از زمان اوج ترافیک و مراجعه بازدیدکنندگان به سایت انجام گردد.

  • فعال کردن Expires Header

عوامل متعددی وجود دارد که سرعت وب سایت را تحت تاثیر قرار می دهند، اما مدت زمان پاسخ دهی سرور، به میزان زیادی به سرعت وب سایت بستگی دارد؛ هرچقدر تعداد درخواست های بیشتری برای سرور ارسال شود، به همان اندازه وب سایت کندتر لود می شود.
Expires Header برای مرورگر بازدید کننده مشخص می کند که چه زمانی نیاز هست درخواستی جدید به سرور و یا کش مرورگر(Browser) ارسال شود.

 Expiry Headers زمانی استفاده می شود که شما نمی خواهید کاربران برای هر بررسی فایل و بروزرسانی آنها یک درخواست به سمت سرور ارسال کنند، به عبارتی سرور زمان انقضای اطلاعات یک فایل را می‌داند و در بازه ای که زمان آن منقضی شده است برای بروزرسانی فایل های کش شده در سیستم کاربر اقدام میکند، به همین دلیل پروکسی/کش بار زیادی برای هر بار چک کردن بروزرسانی ها روی سرور ایجاد نخواهد کرد.

بعنوان مثال اگر Expires Header  را طوری تنظیم نمایید که مرورگر بازدید کننده، تنها یک بار در ماه درخواست به سمت سرور ارسال کند، فایل مربوطه پس از دریافت از سرور، در حافظه کش (cache) مرورگر کاربر به مدت یکماه ذخیره شده و با هر بار فراخوانی کاربر، درخواست جدید به سرور ارسال نمی‌شود.

این قابلیت، همانند یک شمشیر دو طرفه برای افزایش سرعت وب سایت است، زیرا تعداد درخواست های HTTP  را در سرور شما محدود می کند و در عین حال باعث کاهش بار سرور شما می شود، زیرا یک درخواست/فایل تکراری بارها و بارها به سمت سرور ارسال نمی شود.
اگر می خواهید Header Expires  را در وب سایت خود اجرا کنید، این آموزش توسط GTmetrix به شما نشان می دهد که چگونه این کار را انجام دهید

  • فعال کردن Cache

Caching یا استفاده از قابلیت کش مرورگر، راه حل مناسبی جهت افزایش سرعت وب سایت شما در مرورگر کاربران را فراهم می آورد؛ با استفاده از قابلیت کش می توانید نسخه فعلی وب سایت خود را در مرورگر کاربران ذخیره نموده و تا زمانی که وب سایت شما به روز شود و یا تا زمانی که شما دستور به روز رسانی نسخه جدید وب سایت خود را ارسال نمایید، محتویات همان نسخه کش شده به کاربر نمایش داده می شود.

فعال کردن ذخیره سازی برای وب سایت شما می تواند سرعت وب سایت را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، و تحقیقات نشان می دهد که فعال سازی یک حافظه کامل برای یک وب سایت می تواند زمان بارگذاری وب سایت را از 2.4 ثانیه تا 0.9 ثانیه کاهش دهد که تغییر قابل توجهی در سرعت وب سایت است.

روش های مختلفی برای فعال کردن ذخیره وب سایت بسته به کدام پلتفورمی که شما استفاده می کنید وجود دارد. جهت سایتهای وردپرس می توانید از پلاگین های زیر استفاده نمایید:

  • W3 Total Cache
  • W3 Super Cache

همچنین در لینک زیر می توانید آموزش نحوه تعریف کش را ملاحظه فرمایید:

لینک مرتبط :
در صورت تمایل می توانید قسمت دوم آموزش روش های افزایش سرعت وب سایت را نیز دنبال نمایید.

در صورتی که مقاله فوق مورد توجه شما قرار گرفته پیشنهاد میکنیم مقالات “آموزش کار با دستور cp در لینوکس برای کپی کردن فایل و پوشه ها” و ”هاست لینوکس چیست ؟ ۴ مزایای هاست لینوکس” در بلاگ مرواهاست مطالعه فرمایید

کلام آخر

افزایش سرعت وب سایت نه تنها در بهبود کارایی سایت شما کمک می‌کند بلکه باعث افزایش میزان بازدید و کاربران و حتی فروش سایت می‌شود بدین منظور به کارگیری ابزار مربوطه می‌تواند به سایت شما کمک بسیار کند

سوالات متداول

تاثیر پلاگین‌ها در سرعت وب سایت چیست؟

پلاگین ها به افزایش قابلیت های وب سایت شما کمک می کنند، اما می بایست تنها پلاگین هایی را که مورد نیاز می باشد نصب نموده و از بکار بردن پلاگین های اضافی خودداری نمایید.

قابلیت کش کردن چیست؟

با استفاده از قابلیت کش می توانید نسخه فعلی وب سایت خود را در مرورگر کاربران ذخیره نموده و تا زمانی که وب سایت شما به روز شود و یا تا زمانی که شما دستور به روز رسانی نسخه جدید وب سایت خود را ارسال نمایید، محتویات همان نسخه کش شده به کاربر نمایش داده می شود.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

23 اسفند 1402

در 22:42

کیورد استافینگ یکی از روش‌های سئو کلاه ‌سیاه به شمار می‌رود. این اصطلاح از دو واژه Keyword به معنای کلمه کلیدی و Stuffing به معنای پرکردن تشکیل شده است. به‌ع...

23 اسفند 1402

در 20:27

ضرورت بکاپ گرفتن از هاست و نگهداشتن یک نسخه به‌روز از وب‌سایت، بیشتر از پیش اهمیت دارد. زیرا سایت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مورد حمله قرار گیرند، مانند هک‌...

23 اسفند 1402

در 18:54

Rich snippets چیست؟ گاهی به‌کرات متخصصین سئوی کهنه‌کار از این واژه استفاده می‌کنند. اخیراً، گوگل با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، توانایی نمایش اطلاعات...

18 دی 1402

در 12:27

در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی، تکنولوژی ابری به سرعت در حال توسعه و گسترش است و به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در عرصه فناوری شناخته می‌شود. یکی...

13 دی 1402

در 11:37

آغاز یک کسب و کار آنلاین یا راه‌اندازی یک وبسایت شخصی یکی از اقدامات مهم و چالش‌برانگیزی است که ممکن است با آن روبرو شوید. از شروع تا اجرا، شما با مجموعه‌های...

29 آذر 1402

در 17:49

مقدمه وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین همواره با چالش‌ها و انواع خطا همراه هستند. در فرآیند مدیریت و اجرای یک وب‌سایت یا کسب‌وکار آنلاین، احتمال بروز مشکلات و خ...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.